Okänd återkommande operation äter slut på systemdiskutrymme (22 gb ledigt) tillfälligt enbart

Permalänk

Okänd återkommande operation äter slut på systemdiskutrymme (22 gb ledigt) tillfälligt enbart

Det hände nått intressant i Windows 7 för några veckor sedan, och nu skedde samma skit igen ikväll.

Nånting okänt sätts igång som sakta med säkert äter upp allt hårddiskutrymme på systemdisken tillfälligt tills
dess att man bara har ca 99 mb kvar och Windows larmar! då slutar den äta upp mer, men det kan inte reversera
det som ätits upp, förrän du startat om datorn, idiot! mycket riktigt, efter omstart har jag återigen 23 eller 29 gb ledigt diskutrymme, detta är väldigt ologiskt att datorn kan göra detta.

Innan dess har jag gått igenom alla stora mappar på C men jag hittar inga onaturligt stora storlekar som indikerar förstorade undermappar

Dom enda misstänkta programmet jag har är Losslescut

https://github.com/mifi/lossless-cut/issues/965
Fails to open when low space on C: drive

Därför att enbart det programmet vägrar öppna sig under dessa förhållanden,
men är den mer än ett symtom på lågt diskutrymme, en orsakare?

Ett freewareprogram som klipper flv filer, jag hade förvisso en fil på 10 gb som jag klippte ner, men det var i förrgår och då hade jag inget diskutrymmesproblem, Lossless läser in filer och där skulle jag kunna tänka mig att den tar upp ett tillfälligt stort hårddiskutrymme, men losless installeras aldrig på C, utan är bara en exe fil som ligger på en annan hårdisk, men temp filen kan ju förvisso skapas på C för det, men jag hittar inga stora mappar kopplade till Losless

OBS screen recorder, spela in skärmen och spara filerna till en annan disk, finns inga onaturliga
storlekar i dess installationsmapp på c heller.

Att köra windows diskrensning avslöjar inga stora temp filer som skulle kunna slängas.
Temp foldern har inspekterats med ögat också och innehåller inga stora filer på 23 gb heller.
Windows Systemåterställning innehåller hela 2 återställningspunkter, så den tror jag inte heller på

Permalänk

Nu har jag tagit en skärmdump på samtliga 5 main mappar i c: över deras storlekar nu när hårdiskutrymmet är slut,
också ska jag jämföra det med deras storlekar efter omstart.

Den här omstarten förstör mitt liv igen med tanke på hur många projekt som ligger uppe samtidigt

Permalänk
Medlem

Det enklaste och som låter mest logiskt är väl swapfilen. hur är den inställd? vilka mappar är stora när det krånglar? du har gått igenom alla mappar manuellt eller med program?

Permalänk
Skrivet av holo:

Det enklaste och som låter mest logiskt är väl swapfilen. hur är den inställd? vilka mappar är stora när det krånglar? du har gått igenom alla mappar manuellt eller med program?

36059 mb och placerad på c:
Windows rekommenderar mig 24547
Om jag kan räkna rätt på 5 siffror, så är mycket riktigt pagefilen förstorad va?
Ska jag ställa om den till "24547"?

jag har dock inte ändrat den, installerade Windows för bara 8 månader sedan.
Jag förstår inte hur en minnesfil kan spara sig som hårddiskutrymme för att tömma sig efter omstart?

Vad skulle det vara för program som går igenom hårddiskutrymmet?
Jag vet bara en sak att göra, att kolla mapstorlekarna före och efter omstart som jag skrev i förra posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Om jag kan räkna rätt på 5 siffror, så är mycket riktigt pagefilen förstorad va?

Jag förstår inte hur en minnesfil kan spara sig som hårddiskutrymme för att tömma sig efter omstart?

Jag vet bara en sak att göra, att kolla mapstorlekarna före och efter omstart som jag skrev i förra posten

Kan ju vara windows update. Hade liknande problem när vi körde W7 på jobbet. Att radera alla filer i det directoryt hjälpte.
Pagefilen minskas inte automatiskt vad jag vet, så det tror jag inte är problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Grundproblemet är att du har alldeles för lite ledigt utrymme på systemenheten.
Win kommer att ändra storlek på bland annat växlingsfilen dynamiskt efter behov och har du inte utrymme nog så minimeras den vid omstart för att sedan växa när datorn används.
Win behöver typ minst 20 % av totala utrymmet på enheten dock minst 30 Gbyte och dubbla ramstorleken för att fungera bra utan handpåläggning.
Du har dock win 7 och det uppdateras inte längre så man behöver kanske inte ha plats för win updates arbete längre för det är ju dött numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Hur mycket ramminne har maskinen?
36Gb swapfil är ganska stort, men redigerar du film utan att ha rejält med ram så är det inte abnormt.

swapfilen består av data som normalt skall ligga i ramminnet men som 'parkerats' av olika orsaker, när windows startas om så töms minnet och således bör swapfilen tömmas med / ersättas med ny data efter omstarten.

Hur som haver så är problemet inget som kommer lösa sig med att ändra swapstorleken utan det blir förmodligen samma visa efter ramintensiva aktiviteter.
så mer ram skulle förmodligen skjuta problemet framåt, större disk för att ha platsen är ett alternativ om inte hastigheten är begränsande iom att data från en swapfil är mycket långsammare än från minnet.

(Men är det en maskin från windows7 eran så är det väl tveksamt värt att lägga pengar på)

Permalänk
Medlem

Windows 'dynamiska' pagefil växer bara - krymper inte igen när behovet är mindre - det är inte riktigt jag kallar dynamiskt, möjligen dynamiskt växande. För att bli av med filen (för att börja på ny kula) så måste man konfigurera den som ej använd - starta om och pagefilen försvinner - därefter aktivera den igen som 'dynamisk' och startvärde behöver inte vara så stort (typ 4 GB) då den växer upp filen igen när det behövs, har för mig att den inte behöver startas om igen när pagefilen aktiveras.

Nu vet inte hur mycket RAM du har i burken - men en pagefil på 36 GB i en win7 generation av windows är nog att betrakta som rätt stor och har växt av någon orsak. - har du någon idé vilken program som kan växa så mycket? (typ browser med väldigt många flikar uppe?)

Sedan som redan nämnt, 20 GB ledig utrymme på systemdisken är lite lite idag och en filsystem fylld till över 80% börja märkbart tappa prestanda, det oavsett snurrdisk/SSD/NVMe som används - den regeln gäller i stort sett alla filsystemstyper att när det är mindre med 20% diskutrymme kvar så börja det påverka prestandan.

Med tanke på hur lite ledigt som det är kvar så gissar jag att det är en SSD på typ 120 GB som systemdisk och det är lite med dagens mått även för en win7, 240 GB är nog en praktisk minimum lagring även om en nyinstallerad windows innan tyngre program är installerad och innan den börja tanka ned uppdateringar i bakgrunden kanske tar 28 - 35 GB i diskutrymme (delvis beroende på hur stor page-filen är).¹

¹ Är en siffra i bakhuvudet på fysisk storlek på qcow2 på linux-host med nyinstallerad windows när man har 'unmap' aktiverad och VM-imagen _är_ dynamisk växande och krympande i fysisk upptagen diskplats på värd-OS beroende på hur mycket filer klient-OS har i sig - dvs. VM-filen krymper när filer raderas inne i klient-OS då när windows raderar filer och den uppfattar sig vara på SSD eller på en SCSI-drive så skickas också 'unmap/TRIM' för den frigjorda diskytan och detta uppfattas av VM-värden och gör motsvarande 'punch holes' på sin vm-image fil och gör sparseblock på motsvarande ställe på vm-imagen och den fysiska platsupptaget på diskens yta minska även om vm-filens skenbara storlek inte ändras.

Virtual box har också motsvarande mekanismer (finns dock ingen knapp i GUI:t utan måste skrivas manuellt in i konfigurationsfilerna) att den kan känna av sända TRIM-kommandon från klient-OS och gör motsvarande 'punch holes' på sin VDI-image och gör sparse-segment för raderade filer i klient-OS

- men delen fungerar inte stabilt i windowsmiljö när jag provade sist och det kraschar efter en tids körning och det är oklart varför - en kraftig misstanke är NTFS-filsystemets begränsning i antal fragment för en fil och när det gör 'punch holes' på en fil så kommer det bli väldigt många fragment med tiden - därav att det blir problem först efter en tid då det är inget som varnar att det skulle vara ett problem för virtual box när VM-maskinen dras igång.

De flesta vettiga posixkompatibla filsystem - ja förutom NTFS - kan hantera nära på hur många filfragment som helst av en fil då det var en grundtanke i Unix-världen att filen fylls bara på data och tar upp diskutrymme först när sektorer faktiskt skrivs, och i valfri ordning över filstorleken - inte hur stor filen (skenbart) anges vara. Unix växte upp i en miljö där diskutrymme var dyrt och man skrev så lite som möjligt (vilket inkluderades dess metadata) och bara med valid data på de positioner som behövs.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Grundproblemet är att du har alldeles för lite ledigt utrymme på systemenheten.
Win kommer att ändra storlek på bland annat växlingsfilen dynamiskt efter behov och har du inte utrymme nog så minimeras den vid omstart för att sedan växa när datorn används.
Win behöver typ minst 20 % av totala utrymmet på enheten dock minst 30 Gbyte och dubbla ramstorleken för att fungera bra utan handpåläggning.
Du har dock win 7 och det uppdateras inte längre så man behöver kanske inte ha plats för win updates arbete längre för det är ju dött numera.

Jag har försökt att läsa på hur många Gb fritt utrymme Windows 7 behöver oberoende av hårdiiskstorlek, du påstår att det är 30 gb, jag har 22 gb ledigt, jag kan bereda mer utrymme.

Jag köpte ny ram i höstas, så att jag nu har 16 gb

Jag förstår fortfarande inte hur pagefilen skulle lagra hårddiskutrymme från 23 gb ner till 0 baserat
på systembelastningen under den aktiva sessionen, är det så det funkar? jag har aldrig varit med om nått liknande

Skrivet av holo:

Hur mycket ramminne har maskinen?
36Gb swapfil är ganska stort, men redigerar du film utan att ha rejält med ram så är det inte abnormt.

swapfilen består av data som normalt skall ligga i ramminnet men som 'parkerats' av olika orsaker, när windows startas om så töms minnet och således bör swapfilen tömmas med / ersättas med ny data efter omstarten.

Hur som haver så är problemet inget som kommer lösa sig med att ändra swapstorleken utan det blir förmodligen samma visa efter ramintensiva aktiviteter.
så mer ram skulle förmodligen skjuta problemet framåt, större disk för att ha platsen är ett alternativ om inte hastigheten är begränsande iom att data från en swapfil är mycket långsammare än från minnet.

(Men är det en maskin från windows7 eran så är det väl tveksamt värt att lägga pengar på)

Jag har köpt ny ram redan, det här problemet startade för 3 veckor sedan, hade det varit pagefilen borde det här ha skett i höstas.
16 gb ska räcka för att pagefilen inte ska kunna äta 22 gb eller hur?
Är du 100 % säker? på att det är pagefilen som äter upp detta hårddiskutrymme? baserat på att det nollställs
efter omstart.

Lite löser det väl att ställa om pagefilen, gör det inte det, så är det nått annat som är fel påstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag har försökt att läsa på hur många Gb fritt utrymme Windows 7 behöver oberoende av hårdiiskstorlek, du påstår att det är 30 gb, jag har 22 gb ledigt, jag kan bereda mer utrymme.

Jag förstår fortfarande inte hur pagefilen skulle lagra hårddiskutrymme från 23 gb ner till 0 baserat
på systembelastningen under den aktiva sessionen, är det så det funkar? jag har aldrig varit med om nått liknande

Jag har köpt ny ram redan, det här problemet startade för 3 veckor sedan, hade det varit pagefilen borde det här ha skett i höstas.
Är du 100 % säker? på att det är pagefilen som äter upp detta hårddiskutrymme? baserat på att det nollställs
efter omstart.

Lite löser det väl att ställa om pagefilen, gör det inte det, så är det nått annat som är fel påstår jag.

100% går ju inte säga utan att veta exakt hur du kontrollerat.
men som du säger att du kontrollerat alla mappar och ingen är större när problemet uppstår så är ju frågan om c:\ med i den kontrollen eller bara mapparna under c:\
Hur har du koll på alla mappars storlek?

16Gb ram är egentligen inte mycket alls när bild/videoredigering är aktuellt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

efter omstart.

Du borde nog då ha minst 60 Gbyte ledigt om det är minst 20 % av totala utrymmet på systemenheten för att inte riskera problem.
Dock en liten brasklapp om att win update inte längre kommer med nya uppdateringar pga att du kör ett retrosystem så man kanske inte behöver ta hänsyn till plats för uppdateringar längre.
Men paee och hibernationsfilrna arbetar ju oberoende av uppdateringarna och kanske du även har systemavbildnibgar/återställningspunkter aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av holo:

100% går ju inte säga utan att veta exakt hur du kontrollerat.
men som du säger att du kontrollerat alla mappar och ingen är större när problemet uppstår så är ju frågan om c:\ med i den kontrollen eller bara mapparna under c:\
Hur har du koll på alla mappars storlek?

16Gb ram är egentligen inte mycket alls när bild/videoredigering är aktuellt.

Preliminär koll efter omstart visar på ett drastiskt försvinnande av 12! gb till,
så från 23 ner till 12.2 gb!

Detta efter att jag dessutom minskat på pagefilen till rekommenderade värdet

Skrivet av xxargs:

Windows 'dynamiska' pagefil växer bara - krymper inte igen när behovet är mindre - det är inte riktigt jag kallar dynamiskt, möjligen dynamiskt växande. För att bli av med filen (för att börja på ny kula) så måste man konfigurera den som ej använd - starta om och pagefilen försvinner - därefter aktivera den igen som 'dynamisk' och startvärde behöver inte vara så stort (typ 4 GB) då den växer upp filen igen när det behövs, har för mig att den inte behöver startas om igen när pagefilen aktiveras.

Jag tror att jag har startat om pagefilen genom att sätta den till 24547 (24 gb)
Detta borde ha frigjort mer utrymme efter omstarten (nyaktiverad pagfile) istället för att förlora 12 gb ifall det handlade om pagefilen, nu syns inte hur mycket pagefilen minskade efter som något annat åt upp 12 gb åt andra hållet

Skrivet av xxargs:

Nu vet inte hur mycket RAM du har i burken - men en pagefil på 36 GB i en win7 generation av windows är nog att betrakta som rätt stor och har växt av någon orsak. - har du någon idé vilken program som kan växa så mycket? (typ browser med väldigt många flikar uppe?)

16 gb ram, det borde inte vara någon av mina browsrar då dom flesta är portabla historier som därmed inte sparar profildata till systemdisken, en kritisk mapp på C: som heter "användare", innehöll 4.27 gb, efter omstart har den minskat till 4.22 gb men antalet filer mappar har ökat

Mappen "Program" innehöll 1.33 gb, nu 1.45! gb
(Har installerar Kingston SD manager sedan sist på 120 mb, förklarar det dock ett bortfall på 12 gb?)

Mappen "Programfiler X86" har minskat från 3.18 gb ner till 3.14 gb

Windows mappen är fortsatt 20.2 gb stor

Mappen "Programdata" har gått från 712 mb upp till 738 mb

Nu finns det inga flera mappar i C:
Det här ger inga svar om vad som ätit utrymme

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde nog då ha minst 60 Gbyte ledigt om det är minst 20 % av totala utrymmet på systemenheten för att inte riskera problem.
Dock en liten brasklapp om att win update inte längre kommer med nya uppdateringar pga att du kör ett retrosystem så man kanske inte behöver ta hänsyn till plats för uppdateringar längre.

Jag satte ursprunglig storlek på pagefilen till 24547 och maximal storlek till samma värde, var det rätt att sätta
båda till samma värde? och det är minskning från 36 gb, jag återfick inget utrymme av det, förlorade 11 gb

Det här kommer leda till att jag kommer måsta helt i onödan installera om Windows för eller senare

Skrivet av mrqaffe:

Men page och hibernationsfilrna arbetar ju oberoende av uppdateringarna och kanske du även har systemavbildnibgar/återställningspunkter aktivt.

hibernationsfilerna? kanske det skulle stå, jag har två återställningspunkter och inga avbildningar

Permalänk
Skrivet av holo:

Hur som haver

Hur förkalrar man att när jag skrev mina senaste inlägg hade hårdisken 12.2 gb

NU är den nere på 11.1 as we speak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag satte ursprunglig storlek på pagefilen till 24547 och maximal storlek till samma värde, var det rätt att sätta
båda till samma värde? och det är minskning från 36 gb, jag återfick inget utrymme av det, förlorade 11 gb

Det här kommer leda till att jag kommer måsta helt i onödan installera om Windows för eller senare

hibernationsfilerna? kanske det skulle stå, jag har två återställningspunkter och inga avbildningar

Pagefilen bör man helst låta win styra.
Hibernationsfilen heter hiberfil.sys och man kan stänga av möjligheten till hibernation om man vill.
https://superuser.com/questions/360381/what-are-hiberfil-sys-...
Men allt bottnar i att du har en närmast oanvändbart liten systemenhet och datorn kommer inte att kunna fungera bra med så lite ledigt utrymme om du ska ha den för allmänt bruk.
Har man en överfull systemenhet så kommer man återkommande att manuellt behöva frigöra utrymme eller stänga av funktionalitet i win.
Det rätta sättet är att skaffa en större systemenhet och ha win i "autoläget"
Hade jag varit i ditt läge hade jag skaffat en ssd i minst 500 Gbyte klassen och installerat om med win 10. w
Om du absolut inte vill installera om så bör du skaffa en ssd i minst 500 Gbyte klassen och klona din nuvarande installation till den för att sedan när du testat att kloningen gått bra expandera systempartitionen så att hela den nya ssdn utnyttjas.

Att det lediga utrymmet hela tiden ändras beror på att att win försöker fungera normalt, det cachelagrar en massa saker och behöver ledigt utrymme för att inte sega ner sig och på sikt kanske även skriva sönder ssdn pga platsbrist eftersom det måste kasta en massa saker som borde ligga lagrade för att ladda in/hem dem när de behövs, skaffa en större sytemenhet ui stället för att strula med att försöka få det att fungera med en som är alldeles för liten, du borde inte heller köra win 7 om det inte finn nån mycket speciell anledning till det för det är idag ett osäkert os som inte bör ha kontakt med internet utan externa skydd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Pagefilen bör man helst låta win styra.
Hibernationsfilen heter hiberfil.sys och man kan stänga av möjligheten till hibernation om man vill.
https://superuser.com/questions/360381/what-are-hiberfil-sys-...
Men allt bottnar i att du har en närmast oanvändbart liten systemenhet och datorn kommer inte att kunna fungera bra med så lite ledigt utrymme om du ska ha den för allmänt bruk.
Har man en överfull systemenhet så kommer man återkommande att manuellt behöva frigöra utrymme eller stänga av funktionalitet i win.
Det rätta sättet är att skaffa en större systemenhet och ha win i "autoläget"
Hade jag varit i ditt läge hade jag skaffat en ssd i minst 500 Gbyte klassen och installerat om med win 10. w
Om du absolut inte vill installera om så bör du skaffa en ssd i minst 500 Gbyte klassen och klona din nuvarande installation till den för att sedan när du testat att kloningen gått bra expandera systempartitionen så att hela den nya ssdn utnyttjas.

Att det lediga utrymmet hela tiden ändras beror på att att win försöker fungera normalt, det cachelagrar en massa saker och behöver ledigt utrymme för att inte sega ner sig och på sikt kanske även skriva sönder ssdn pga platsbrist eftersom det måste kasta en massa saker som borde ligga lagrade för att ladda in/hem dem när de behövs, skaffa en större sytemenhet ui stället för att strula med att försöka få det att fungera med en som är alldeles för liten, du borde inte heller köra win 7 om det inte finn nån mycket speciell anledning till det för det är idag ett osäkert os som inte bör ha kontakt med internet utan externa skydd.

Jag hittade pagefile. sys och den är fixerad av mig på 26 gb, kanske bäst att ställa tillbaka den till auto så får vi se hur stor storlek datorn själv väljer och om jag får tillbaka mina 11 gb, det här var ju dolda systemfiler som nu är synliga vilken innebär att jag kan nu liiveövervaka om den är skyldig till att ta tar ner hd utrymmet till 99 mb igen.

Finns ingen hiberneringsfil alls i C: root folder, kanske för att jag förmodligen inaktiverat den på det effektivaste sättet, i energisparalternativ där jag har för mig att det finns som ett alternativ att kryssa

Det finns ingen swapfile heller

Nu har jag startat om datorn och besitter 24 gb! igen, hur fan är det möjligt, kommer den att lyckas krympa till 12 igen!, vi får se, för att göra dig lycklig har jag nu flyttat bort 28 gb från C: som bara bestod av en säkerhetskopia över nerladdade programfiler.
NU har jag därför 52,7 gb ledigt på C: spännande och se det drastiska tappet om det kommer igen.
Den här disken är på 255 gb förövrigt