Går det att snabba på uppstart av dator?

Permalänk
Medlem

Går det att snabba på uppstart av dator?

Hej,

Köpt en ny dator som överlag är sinnessjukt snabb, men däremot vid uppstart så tar det från att jag trycker på knappen tills jag ser "republic of gamers" typ 5-10 sekunder, efter det tar det typ 1 sekund innan Windows startar.

Min lekmannatolkning är att det är tiden för elen att gå ut och starta delarna som tar tid, så fort M2 är inkopplad går det snabbare än blixten. Men finns det något sätt att snabba på den första delen?

Permalänk
Medlem

Post delay time brukar man kunna ställa in i BIOS.

Annars är det att ha så lite enheter som möjligt anslutna när du ska starta upp datorn, t.ex. allt som är anslutet via usb.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmy:

Hej,

Köpt en ny dator som överlag är sinnessjukt snabb, men däremot vid uppstart så tar det från att jag trycker på knappen tills jag ser "republic of gamers" typ 5-10 sekunder, efter det tar det typ 1 sekund innan Windows startar.

Min lekmannatolkning är att det är tiden för elen att gå ut och starta delarna som tar tid, så fort M2 är inkopplad går det snabbare än blixten. Men finns det något sätt att snabba på den första delen?

6-11 sekunder?

Chilla, så stressad kan väl ändå ingen vara

Alternativt så låter du bli att stänga av och bara kör viloläge...vilket inte är omöjligt att du redan gör...då det är rätt vanligt i windows. Vet dock inte om det snabbar på BIOS delarna av booten - jag gissar att det gör det.

Finns saker som "snabb start" i bios...kan ju kolla runt lite där.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Post delay time brukar man kunna ställa in i BIOS.

Annars är det att ha så lite enheter som möjligt anslutna när du ska starta upp datorn, t.ex. allt som är anslutet via usb.

Tror inte jag har bara två skärmar, mus, tangentbord och hörlurar så känns inte övermäktigt

Skrivet av FX9:

6-11 sekunder?

Chilla, så stressad kan väl ändå ingen vara

Alternativt så låter du bli att stänga av och bara kör viloläge...vilket inte är omöjligt att du redan gör...då det är rätt vanligt i windows. Vet dock inte om det snabbar på BIOS delarna av booten - jag gissar att det gör det.

Finns saker som "snabb start" i bios...kan ju kolla runt lite där.

Har man en dator som kan flyga till rymden (i min värld) känns det tråkigt att en del ska sega ner upplevelsen.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle rekommendera att du kör "sleep" (vad det nu blir på svenska, tror inte det är samma som viloläge) isåfall. Alla program sparas och datorn startar på c:a 2 sekunder från att man trycker knappen.
Energiåtgången när den inte används är låg, när jag försökte mäta fick jag typ samma mätning som när den var avstängd, några watt för att en pryl laddade via USB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har du Fast boot igång i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmy:

Nja elen är ju på eller av, är ju lite som en vattenkran så fort man öppnar så kommer det.

Att det tar tid i början är ju mer att komponenterna har en startup process där de testar sina funktioner och annat.
Och den största boven är ju BIOS skulle jag tro.

Enklast att börja med är att gå in i BIOS och sätta på Fast Boot (eller vad moderkortstillverkaren kallar de) vilket kan ta ner tiderna betydligt, sen kan man ju även stänga av "splash screen" (dvs ROG bilden som du säger) så ser du vad datorn gör innan den laddar Windows.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan som nämnt finnas lite snabbstartslägen att slå på i BIOS och timeouts att sänka, men kan även snabba på om du stänger av moduler du inte använder. Nu framgår det inte vilket moderkort och komponenter du har, men det skulle exempelvis kunna handla om wifi/bluetooth/SATA och dylikt om du inte använder det.

Lite mer specifikt till setupen kan det även vara värt att kolla att det är installerat ordentligt och inte en massa legacy-grejor är påslagna, eller att den söker omkring efter andra boot-enheter än din primära.

Väldigt varierande från fall till fall hur mycket man vinner på detta dock.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Windows 95, boot-tid, nåt år efter installation:
75 sekunder... en bra dag...

Låt bli att stänga av datorn om din tid är guld värd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nja elen är ju på eller av, är ju lite som en vattenkran så fort man öppnar så kommer det.

Att det tar tid i början är ju mer att komponenterna har en startup process där de testar sina funktioner och annat.
Och den största boven är ju BIOS skulle jag tro.

Enklast att börja med är att gå in i BIOS och sätta på Fast Boot (eller vad moderkortstillverkaren kallar de) vilket kan ta ner tiderna betydligt, sen kan man ju även stänga av "splash screen" (dvs ROG bilden som du säger) så ser du vad datorn gör innan den laddar Windows.

Tack ska testa det!

Skrivet av Daemon:

Kan som nämnt finnas lite snabbstartslägen att slå på i BIOS och timeouts att sänka, men kan även snabba på om du stänger av moduler du inte använder. Nu framgår det inte vilket moderkort och komponenter du har, men det skulle exempelvis kunna handla om wifi/bluetooth/SATA och dylikt om du inte använder det.

Lite mer specifikt till setupen kan det även vara värt att kolla att det är installerat ordentligt och inte en massa legacy-grejor är påslagna, eller att den söker omkring efter andra boot-enheter än din primära.

Väldigt varierande från fall till fall hur mycket man vinner på detta dock.

Tack, det är Inet som fixat installation av allt förutom Windows, så antar att det ska vara optimalt. Men ska testa fast boot i bios

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Malmy:

Tack, det är Inet som fixat installation av allt förutom Windows, så antar att det ska vara optimalt. Men ska testa fast boot i bios

På många bitar är det säkert "rätt" inställt, men de vet ju inte huruvida du tänkt använda t.ex. de moduler jag nämnde om de finns, så de har säkerligen låtit de vara på.
Mycket är nog "default" snarare än optimerat för vad du behöver.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ingen hjälp till TS, men denna tråden fick mig att komma ihåg tiden för en ~15 år sedan när man startade upp datorn på morgonen, sen gick man på toa, kokade kaffe, och sen när man kom tillbaks så kanske datorn hade bootat klart.

Tack för nostalgitrippen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmy:

Hej,

Ju mer "entusiast" ett moderkort blir och ju mer tweaks du gör i BIOS desto längre tid brukar det ta att ta sig förbi POST.
Snabbast bootande windows datorer brukar vara relativt low-end märkesdatorer med allt integrerat