Så ska Asus gottgöra kunder efter supportskandalen

Permalänk
Melding Plague

Så ska Asus gottgöra kunder efter supportskandalen

Efter nya samtal med Gamers Nexus publicerar Asus en mall drabbade kunder kan fylla i och skicka in för att få ersättning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite sent påkommet kanske? kommer tveka flera gånger om innan jag köper något från Asus i framtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Varför var dom så ruttna från första början...

Inget bra sätt att bygga ett rykte på...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig, antar jag.
Men Asus är ju såpass stora så jag tror egentligen inte att detta som uppdagats och eskalerat något senaste tiden kommer göra någon större skillnad i plånboken för Asus. Gemen man kommer skaka av sig och inte bry sig i någon större utsträckning. Stora företag når sällan enorm framgångar genom att bete sig som "moder theresa", så detta är inget nytt.
Min killgissning är att det blir delar av "communityn", människor som oss som bygger själva som möjligen kommer bojkotta dom ett tag. Men som sagt, det kommer tyvärr inte göra någon större skillnad i det stora hela.

Med detta sagt så kommer jag själv kolla på alternativ för framtida byggen, precis som med EKWB och deras produkter.
Men tyvärr så har jag redan en del Asus och EKWB produkter i mina burkar och dom får fortsätta rulla på tills det är dags för nytt.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

hade vi levt i en frisk/normal värld så skulle ingen någonsin köpa något från dessa tjuvar. men så är det inte tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

hade vi levt i en frisk/normal värld så skulle ingen någonsin köpa något från dessa tjuvar. men så är det inte tyvärr

Problemet är att alla som säljer datorkomponenter har ungefär lika skandaler i bagaget. Så hur man en gör så är man körd om man vill köpa delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Lite sent påkommet kanske? kommer tveka flera gånger om innan jag köper något från Asus i framtiden.

Gör de fortfarande bra kvalitet som de gjorde förr? Eller är det bara en skröna att de gjort bättre kvalitet till lite dyrare pris än Gigabyte, MSI och de andra?

Skrivet av mrazster:

Bättre sent än aldrig, antar jag.
Men Asus är ju såpass stora så jag tror egentligen inte att detta som uppdagats och eskalerat något senaste tiden kommer göra någon större skillnad i plånboken för Asus. Gemen man kommer skaka av sig och inte bry sig i någon större utsträckning. Stora företag når sällan enorm framgångar genom att bete sig som "moder theresa", så detta är inget nytt.
Min killgissning är att det blir delar av "communityn", människor som oss som bygger själva som möjligen kommer bojkotta dom ett tag. Men som sagt, det kommer tyvärr inte göra någon större skillnad i det stora hela.

Med detta sagt så kommer jag själv kolla på alternativ för framtida byggen, precis som med EKWB och deras produkter.
Men tyvärr så har jag redan en del Asus och EKWB produkter i mina burkar och dom får fortsätta rulla på tills det är dags för nytt.

Så nästa dator ersätter du alla Asusprodukter med Gigabyte, MSI eller Asrock? Vad gör de bättre än Asus?

Ja moderkort, grafikkort och speciellt nätagg har fått mycket bättre kvalitet de senaste tjugo åren. Jag gissar att trots att de stoppat in bättre komponenter så har de fått större marginaler på allt krimskrams som kommer på moderkort idag och mjukvara och en sak man sparat in på sistone för att få ytterliggare marginaler är just support där man hyrt in på tredjehand.

Företagen har också breddat sig till andra produktsortiment vilket sprider ut kompetensen då man inte specifikt riktar sig mot endast moderkort. Även om nu alla sålt bärbara, routrar, nätaggregat och andra segment i snart tjugo år i mer eller varierande grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gör de fortfarande bra kvalitet som de gjorde förr? Eller är det bara en skröna att de gjort bättre kvalitet till lite dyrare pris än Gigabyte, MSI och de andra?

Mitt senaste Asus grafikkort hade kvalitetsbrister och åkte in på "återkallelse" då de hade återanvänt en Nvidia anpassad kylare på ett AMD kort och därav dålig kontakt vilket orsakade överhettning.

Min skärm från Asus sen 2019 fungerar sådär men har iallafall inga defekter i panelen, det är mjukvara som krånglat, speciellt freesync som både krånglat med Nvidia och AMD kort så det är ett problem med skärmen då den flimrar med detta igång.

Min Router från Asus har tuffat på felfritt sen 2018 dock utan Asus original mjukvara då jag kör Asuswrt-Merlin i den.

Mitt Moderkort från Asus har varit felfritt sen 2019 tack och lov.

just nu är det 50/50 för min del med "felfria" Asus produkter senaste åren.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gör de fortfarande bra kvalitet som de gjorde förr? Eller är det bara en skröna att de gjort bättre kvalitet till lite dyrare pris än Gigabyte, MSI och de andra?

Så nästa dator ersätter du alla Asusprodukter med Gigabyte?

Aldrig märkt skillnad mellan tillverkare. Däremot kan man betala extra om man tex vet att supporten är bra...uppenbarligen stämmer det inte in på asus.

Har aldrig reklamerat något till asus men andra tillverkare och det brukar gå bättre än att vända sig till inköpsstället.

Köpte en avfuktare som inte fungerade. Eftersom inköpsstället krånglat med leveransen så vände jag mig direkt till tillverkaren. Eftersom de inte heller visste felet så skickade dom alla reservdelar de hade till avfuktaren och jag fick behålla de som "blev över". Tusentals kronor i värde MEN ska någon ha en avfuktare kommer jag alltid rekommendera acetec.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Too little, too late. Haft en del problem med bl.a. deras ljudkort och moderkort pga. odugliga drivrutiner, håller mig borta från Asus.

Citat:

Nu har Asus publicerat en mall drabbade kunder kan fylla i och skicka till den nyinstiftade adressen executivecare@asus.com för att få sina felaktigt hanterade ärenden utredda.

Smidigt sätt att slippa ersätta kunder som ej läser sådana nyheter/går in på Asus webbsida...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Snusfri

Nästa modermodem blir nog från ASRock, ytterst tveksamt att det blir någon komponent från ASUS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gamernexus har verkligen fått pondus. Roligt att de att de kan få folk hörda och än roligare när de gör sina galet noggranna tester för att avslöja bluff och båg och allmänt belysa både problem och nuggets i hårdvaruvärlden.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har väl haft turen att inte behöva anlita supporten kanske. Nån gång kanske nåt garantiärende men då är det ju ÅF som står för kontakten och hanteringen. Aldrig nåt problem där, och det gäller alla märken jag använt.

Kör nog minst 80-90% ASUS på alla mina byggen genom åren och det har rullat absolut smärtfritt faktiskt. Just uppdaterat från ett annat Asus som lirade perfekt till ett ROG Strix x570e-baserat som också lirar helt perfekt. Kör undervoltat och stabilt. Men den här tråden gäller ju inte byggkvaliteten (som i min erfarenhet är top notch) utan supporthanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så nästa dator ersätter du alla Asusprodukter med Gigabyte, MSI eller Asrock? Vad gör de bättre än Asus?

Inget annat än mina dryga 30 års erfarenhet av att bygga datorer med ovan nämnda tillverkare.
Näst efter Asus är Gigabyte den jag har mest erfarenhet av, vilket antagligen blir mitt val.
Men det är inget som hindrar att dom också hittar på konstigheter som får mig att fundera över situationen.
Som jag skrev så har inget företag med stora framgångar nått ditt hän genom att agera "Moder Theresa". Gräver man djupt nog så kan man nog hitta spöken i garderoben överallt.
Man får helt enkelt gå på den egna magkänslan och hoppas på det bästa.

Ska dock tilläggas att jag väldigt sällan upplevt kvalitetsproblem med dom Asusprodukter jag använt.
Framtiden får utvisa hur det hela artar sig. Men spontant här och nu så kommer jag som sagt undvika Asus tillsvidare.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Hmm, jag har väl haft turen att inte behöva anlita supporten kanske. Nån gång kanske nåt garantiärende men då är det ju ÅF som står för kontakten och hanteringen. Aldrig nåt problem där, och det gäller alla märken jag använt.

Kör nog minst 80-90% ASUS på alla mina byggen genom åren och det har rullat absolut smärtfritt faktiskt. Just uppdaterat från ett annat Asus som lirade perfekt till ett ROG Strix x570e-baserat som också lirar helt perfekt. Kör undervoltat och stabilt. Men den här tråden gäller ju inte byggkvaliteten (som i min erfarenhet är top notch) utan supporthanteringen.

Det är även sämre kvalitet på deras grejer nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tycker hela denna historia är så märklig. Varför skulle asus så aktivt vilja förstöra sitt varumärkes rykte genom att öppet blåsa så många kunder i samband med support som möjligt? Men om så är fallet så är det ju vansinnigt bra att det kommer upp till ytan. Även om jag inte får ihop det. Dock har det ju aldrig påverkat oss i sverige som köper prylar via återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Tycker hela denna historia är så märklig. Varför skulle asus så aktivt vilja förstöra sitt varumärkes rykte genom att öppet blåsa så många kunder i samband med support som möjligt? Men om så är fallet så är det ju vansinnigt bra att det kommer upp till ytan. Även om jag inte får ihop det. Dock har det ju aldrig påverkat oss i sverige som köper prylar via återförsäljare.

Pengar

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Tycker hela denna historia är så märklig. Varför skulle asus så aktivt vilja förstöra sitt varumärkes rykte genom att öppet blåsa så många kunder i samband med support som möjligt? Men om så är fallet så är det ju vansinnigt bra att det kommer upp till ytan. Även om jag inte får ihop det. Dock har det ju aldrig påverkat oss i sverige som köper prylar via återförsäljare.

Dom försökte komma undan men blev tagna med fingrarna i syltburken. Så jävla rätt åt dom. Nu försöker dom köra lite skademinimering. Jag litar inte ett skit på dom och det verkar inte gamersnexus göra heller.

All kred till Gamersnexus. ASUS kan dra åt helvete.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Rent affärsmässigt ligger bollen hos Asus, men det är inte Asus som kräver dessa 30 000:- för en trasig kontakt.
Asus har avtal med tredjeparts reparationscenter, som är EXTREMT taskiga och snåla. De måste bete sig så svinigt för att inte gå under. Asus har satt kraven och priserna på reparationerna till dem.

Där klämmer skon uppifrån, det är en kostnadsfråga och Asus vill helst bekosta sig så nära 0 som möjligt.

Permalänk

Bra i Sverige. Jag bryr mig inte om ASUS. Det.är den jag köpt produkten av som står för reparationen i tre år där felet anses som ursprungligt i 2 år. Trist att de som inte har samma konsumentskydd ska råka illa ut och som någon sa, det är nog tredje part som är snåla och inte ASUS. Bra också att GN är gnälliga till gränsen till överdrift 😄

Med det sagt har jag inte lämnat in en enda produkt till reparation under säkert 30 år med datorer och alla möjliga märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast detta tjänar man inte stora pengar på. Däremot är nu risken stor att hela bolaget åker i backen. Dom har iallafall en enorm uppförsbacke att återhämta sitt förtroende som premium-tillverkare av hårdvara. Har svårt att tro att det har vart en strategi uppifrån. Vore orimligt korkat i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Bättre sent än aldrig, antar jag.
Men Asus är ju såpass stora så jag tror egentligen inte att detta som uppdagats och eskalerat något senaste tiden kommer göra någon större skillnad i plånboken för Asus. Gemen man kommer skaka av sig och inte bry sig i någon större utsträckning. Stora företag når sällan enorm framgångar genom att bete sig som "moder theresa", så detta är inget nytt.
Min killgissning är att det blir delar av "communityn", människor som oss som bygger själva som möjligen kommer bojkotta dom ett tag. Men som sagt, det kommer tyvärr inte göra någon större skillnad i det stora hela.

Med detta sagt så kommer jag själv kolla på alternativ för framtida byggen, precis som med EKWB och deras produkter.
Men tyvärr så har jag redan en del Asus och EKWB produkter i mina burkar och dom får fortsätta rulla på tills det är dags för nytt.

Där är väl precis som moder Teresa att bete sig som dom gör? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mother_Teresa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hell%27s_Angel_(TV_programme)

Sjuk individ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Tycker hela denna historia är så märklig. Varför skulle asus så aktivt vilja förstöra sitt varumärkes rykte genom att öppet blåsa så många kunder i samband med support som möjligt? Men om så är fallet så är det ju vansinnigt bra att det kommer upp till ytan. Även om jag inte får ihop det. Dock har det ju aldrig påverkat oss i sverige som köper prylar via återförsäljare.

Skrivet av Jaw_B:

Fast detta tjänar man inte stora pengar på. Däremot är nu risken stor att hela bolaget åker i backen. Dom har iallafall en enorm uppförsbacke att återhämta sitt förtroende som premium-tillverkare av hårdvara. Har svårt att tro att det har vart en strategi uppifrån. Vore orimligt korkat i så fall.

En teori som varit på tal tidigare i just den här diskussionen som jag tycker verkar högst sannolik är att det inte varit en faktisk strategi uppställd av ledningen utan snarare en kombination av:

* Dålig kvalitetskontroll/uppföljning
* Avdelningens uppsatta mål representeras helt eller delvis i KPIer (dvs mätetal) som ska visa hur bra processen fungerar, men som förmodligen i praktiken dåligt representerar hur man ska hantera kunders problem
* Folk börjar "spela spelet" och minmaxar för att få bra mätetal (vara duktiga enligt "spelmekaniken" i bolaget), istället för att försöka göra sitt jobb så bra som möjiligt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Rent affärsmässigt ligger bollen hos Asus, men det är inte Asus som kräver dessa 30 000:- för en trasig kontakt.
Asus har avtal med tredjeparts reparationscenter, som är EXTREMT taskiga och snåla. De måste bete sig så svinigt för att inte gå under. Asus har satt kraven och priserna på reparationerna till dem.

Där klämmer skon uppifrån, det är en kostnadsfråga och Asus vill helst bekosta sig så nära 0 som möjligt.

Med andra ord: Det är inte Asus fel... men det är Asus fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med andra ord: Det är inte Asus fel... men det är Asus fel?

För individuellt dåligt bemötande av reklamationsavdelningen. Som det skrevs tidigare i tråden kör de med största sannolikhet KPI för att styra med.

Så faktiskt byt en kontakt till en kostnad av 50 Euro, få 35 Euro av Asus enligt kontrakt. Eller hitta på skit att få garantiärendet nekat och få extra betalt istället för en utgift. Siffror tagna ur luften men liknande hur bilverkstäder kan bli helt överkörda av biltillverkarens hävdande att byta en kupefläkt på garanti tar 20 minuter, när hela instrumentpanelen måste demonteras i 8 timmar, och sedan återmonteras i 8 till. Verkstan får betalt för 20 minuters arbete som Måste genomföras.

Då bäddar man för korruption och spelande av systemet som Asus skapat.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jaw_B:

Tycker hela denna historia är så märklig. Varför skulle asus så aktivt vilja förstöra sitt varumärkes rykte genom att öppet blåsa så många kunder i samband med support som möjligt? Men om så är fallet så är det ju vansinnigt bra att det kommer upp till ytan. Även om jag inte får ihop det. Dock har det ju aldrig påverkat oss i sverige som köper prylar via återförsäljare.

Detta är vad som händer när du hyr in ett externt reparartörscenter som vill maximera sin inkomst då dom hanterade supportärendena och skickade kvoteringar till kunderna. Dvs reparationerna som folk betalade extra för är ren inkomst för dom ....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andra94:

Detta är vad som händer när du hyr in ett externt reparartörscenter som vill maximera sin inkomst då dom hanterade supportärendena och skickade kvoteringar till kunderna. Dvs reparationerna som folk betalade extra för är ren inkomst för dom ....

Det vill säga: Det är Asus fel. Asus är ansvariga för allt deras underleverantörer gör i slutändan.

Sen vet jag inte riktigt vad kvotering har med frågan att göra.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av pv2b:

Det vill säga: Det är Asus fel. Asus är ansvariga för allt deras underleverantörer gör i slutändan.

Sen vet jag inte riktigt vad kvotering har med frågan att göra.

Okej okej du har 1. Ett servicecenter som vill göra så mycket vinst som möjligt. 2. Ett servicecenter som avgör om det är kunden som gjort att felet uppstår 3. Asus sitter ovetandes i sin båt och tror att allt flyter på .....

Det är ASUS fel men att förstå varför situationen har uppstått är lite A och O i frågan

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

En teori som varit på tal tidigare i just den här diskussionen som jag tycker verkar högst sannolik är att det inte varit en faktisk strategi uppställd av ledningen utan snarare en kombination av:

* Dålig kvalitetskontroll/uppföljning
* Avdelningens uppsatta mål representeras helt eller delvis i KPIer (dvs mätetal) som ska visa hur bra processen fungerar, men som förmodligen i praktiken dåligt representerar hur man ska hantera kunders problem
* Folk börjar "spela spelet" och minmaxar för att få bra mätetal (vara duktiga enligt "spelmekaniken" i bolaget), istället för att försöka göra sitt jobb så bra som möjiligt

Det låter rimligt. Jag tror inte att jag har hört något från europeiska konsumenter(jo jag vet att konsumentslagstiftningen är annorlunda i europe, men ändå) utan det verkar ju bara påverka hamburger-människorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andra94:

Okej okej du har 1. Ett servicecenter som vill göra så mycket vinst som möjligt. 2. Ett servicecenter som avgör om det är kunden som gjort att felet uppstår 3. Asus sitter ovetandes i sin båt och tror att allt flyter på .....

Det är ASUS fel men att förstå varför situationen har uppstått är lite A och O i frågan

Är det verkligen A och O att förstå varför situationen har uppstått? Möjligen för Asus i så fall, för oss som kunder spelar det ingen större roll