Datorskärmen använder inte grafikkortet?

Permalänk

Datorskärmen använder inte grafikkortet?

Hej! Jag köpte nyligen en begagnad gaming laptop som jag har haft en del problem med. När jag startar vissa spel så blir skärmen svart med konstiga sträck längst upp på skärmen. Däremot fungerar dessa spel alldeles utmärkt på vilken extern skärm som helst. Det verkar alltså som att min laptops skärm kör via integrerad grafik istället för min Nvidia 3060. Jag har ändrat via Nvidia kontrollpanel men det har inte haft någon effekt, någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på?

Nvidia Geforce GTX 3060 laptop GPU
16gb RAM
11th Gen intel core I5 3,100GHz

Permalänk
Skrivet av munken 18:

Hej! Jag köpte nyligen en begagnad gaming laptop som jag har haft en del problem med. När jag startar vissa spel så blir skärmen svart med konstiga sträck längst upp på skärmen. Däremot fungerar dessa spel alldeles utmärkt på vilken extern skärm som helst. Det verkar alltså som att min laptops skärm kör via integrerad grafik istället för min Nvidia 3060. Jag har ändrat via Nvidia kontrollpanel men det har inte haft någon effekt, någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på?

Nvidia Geforce GTX 3060 laptop GPU
16gb RAM
11th Gen intel core I5 3,100GHz

Du kan i nvidia inställningar välja att köra på grafikkortet bara för att utesluta problem.

Permalänk

I "Global settings"? där har jag redan valt grafikkortet. Grafikkortet används bara med externa skärmen av någon anledning

Permalänk

I "setphysx configuration" står det att "laptop display" är på intel Xe graphics, men det går inte att ändra till nvidia...

Permalänk
Skrivet av munken 18:

I "setphysx configuration" står det att "laptop display" är på intel Xe graphics, men det går inte att ändra till nvidia...

Konstigt. Vilken laptop?

Permalänk

En asus TUF DAsh 15

Permalänk
Skrivet av munken 18:

En asus TUF DAsh 15

https://www.reddit.com/r/ASUS/s/VrGFRqhsRJ

Kanske samma problem som du?

Permalänk
Skrivet av Elfving88:

Faktiskt precis så, verkar ju vara flera som har samma problem med just Dash 15... Antar att den kommer behöva en ny skärm eftersom det fungerar som det ska när jag kopplar in den i tv:n, Den fungerar inte alls nu på 60 eller lägre GHz