Snabbkoll: Lämnar du in datorn på reparation eller lagar du den själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vadå 97 % laga själv? Menar ni då att ni plockar ut grafikkort som är paj och ersätter? Eller sätter ni er och lagar grafikkortet? Isf känns de ju som att hela siten nästan är betydligt mer kunnig än mig. xD

Saknar alternativet: Köper nytt!

Frågan är om man lämnar in *datorn* på reparation eller lagar den själv, inte om man lagar grafikkortet själv. "Datorn" är ju en samling komponenter i en låda. Så om man lagar datorn genom att byta en trasig komponent räknas det som att man har lagat datorn.

Det är lite samma som när en bil är trasig, oftast handlar det om att byta ut någon del som har gått sönder, inte att bygga en ny motor från grunden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare

Haft hyfsat många datorer under åren. Noll stycken har pajat så här lång om man inte räknar med möss/tangentbord som används till den punkt att de är mekaniskt utslitna och då ersatts med en ny produkt. Möjligen har någon mekanisk disk pajat, inte så mycket att laga där...

Antar att om det skulle behövas så blir det att göra ett försök att laga själv, går det illa -> köp nytt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Själv tillhör jag den som lagar folks datorer, min erfarenhet är att det är "vanliga" användare som är helt ointresserade som anlitar professionell hjälp. Det viktar mot äldre personer men gott om unga som inte har intresset. Att 97% av sweclockers följare lagar sina datorer själv är knappast förvånande.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Alltid lika med dessa frågestunder. Ska vi inte ha en tråd innan frågan ställs så att vi får med alla relevanta svarsalternativ?
Mer seriöst: @jreklund har ju löst "gilla"-funktionen till fulländning, kan vi inte göra någonting liknande med svarsalternativen? D.v.s. att man kan ångra och ändra sitt svar? Då kan TS lägga till nya svarsalternativ och förtydliga frågeställningen alltmedan diskussionerna går höga. Men det kanske faller på att man då kan luska ut hur man har röstat, jag antar att förfarandet är ganska anonymt just nu?

Permalänk
Medlem

Jag utgick ifrån att laga verkligen betyder att laga komponenter, inte bara att byta ut dom. Självklart byter jag ut felaktiga komponenter själv, men jag är inte duktig nog på området för att laga (löda o.s.v.) komponenter. Jag valde lämna in på reparation även fast jag aldrig har gjort det tack vare hur det var formulerat, men kom på nu att det kanske är fel. Med laga själv så kanske det även innefattar att byta ut komponenter? I så fall är det alternativet jag kanske skulle ha valt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Ja i en Mac kan man ju inte göra mycket, om man inte är fin elektriker som klarar av att läsa flödes scheman etc. Men merparten av oss är väl inte det antar jag 😂👍🏼

Nej, fruns Macbook Pro gick faktiskt sönder (glapp i grafiken, känt fel), då var enda lösningen att köpa en skrotad likadan (kostade bara 500kr) och ta hela moderkortet därifrån, och flytta över. Mycket jobb, men inte så svårt, fast det var innan Apple började limma/tejpa fast allt i datorerna. En lite mer kompetent person hade väl tagit fram varmluften och gått över lödningarna, men det kändes överkurs för mig.

Enda jag lödat på senare år är nog laddkontakten till en Macbook, som hade börjat glappa på insidan, inte heller helt ovanligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har nog knappast någonsin lämnat in någon dator på reparation. Kan möjligtvis ha varit en s k hem-PC som det ev blev något garantifel på, el så minne jag kanske fel och det var kanske någon annans..

I arbetet fixar jag också mina egna, samt även andras. Ofta har jag däremot låtit kollegorna skruva i kundernas datorer med garantifel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Att 97% av alla som svarat fixar det själv låter helt befängt. Måste vara så att folk svarar att de fixar själva vid problem med mjukvara eller dylikt men om det är trasig hårdvara som jag tolkade frågan har jag svårt att se att folk sitter och löder i hopp om att rädda en gpu?

Som frågan är ställd är nog inte siffran orimlig. Semantiskt sett så blir ju datorn reparerad även om någon annan gör det, således har man reparerat den. Är nog rätt få som bara skrotar saker när de pajar utan att i alla fall försöka fixa på något sätt.

Så frågeställningen skulle behöva vara lite mer specifik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Reparerar själv, om jag inte lyckas köper jag nytt. Såtillvida det inte är ett garantiärende förstås.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tja, har bytt kondensatorer på moderkort på den tiden de gick sönder ofta, även bytt inne in nätagg när några börjar de uppsvällda ut. Det är väl de reparationer som innebär lödning som har bäst chans att lyckas.

Har faktiskt bytt regulator på ett par moderkort på den tiden det inte var BGA kapslar eller motsvarade utan vanliga SMD. Problemet med det är oftast att det inte är lätt att få tag på de kretsarna + att fraktkostnad och minsta order kvantitet oftast gör att det inte är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som frågan är ställd är nog inte siffran orimlig. Semantiskt sett så blir ju datorn reparerad även om någon annan gör det, således har man reparerat den. Är nog rätt få som bara skrotar saker när de pajar utan att i alla fall försöka fixa på något sätt.

Så frågeställningen skulle behöva vara lite mer specifik.

Det står ju "eller lagar du den själv?" Så skickar du in den för reparation är det ju inte du som utför reparationen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Dom flesta varken skickar in datorn på service eller lagar själv.

Dom flesta skickar in söndriga komponenter på garanti/reklamerar eller köper nytt, två alternativ som inte finns med.

Det är som tidigare nämnt, en märkligt ställd fråga med dessa två alternativ.
Lite som att fråga "Äter du ute eller låter du andra laga maten åt dig" och inte ha med alternativet "lagar oftast min egen mat".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det står ju "eller lagar du den själv?" Så skickar du in den för reparation är det ju inte du som utför reparationen.

Antingen läste jag helt fel i början eller så är det ändrat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag är den som helst lagar själv. Problemet är felsökningen, dvs att ta reda på VAD som är trasigt eller ickefungerande.
Senast för mig var en gammal dator som vid uppstart stannade vid windowsloggan. Byte av hårddisk och nyinstallation av W10 resulterade i exakt samma sak, installationen stannade vid när windowsloggan dök upp.
Hur fasen vet man då vad som är fel?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Antingen läste jag helt fel i början eller så är det ändrat.

Det vet jag inte men det stod så när jag själv röstade och tyckte att resultaten var helt skeva.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om jag inte själv kan lokalisera problemet så får jag nog bita i det sura äpplet och skicka in. Nu har det aldrig hänt... O nu, idag, så har jag en dator som en "datorbyggare" byggt med 3 års fulltäckade försäkring. Men det känns riktigt surt att behöva skicka den till England om nått skulle hända så jag skulle nog fixa det själv... Brinner moderkortet så är det en annan 5:a och skulle AIO:n läcka så skulle jag nog inte ens orka "felsöka"...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det vet jag inte men det stod så när jag själv röstade och tyckte att resultaten var helt skeva.

Ja, jag kanske blev påverkad av andra inlägg också och helt enkelt minns fel. Du har rätt, jag har också svårt tro att 97% reparerar fel själva även på ett sådant teknikinriktat forum. Frågan är då vad många lägger i begreppet reparera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag är den som helst lagar själv. Problemet är felsökningen, dvs att ta reda på VAD som är trasigt eller ickefungerande.
Senast för mig var en gammal dator som vid uppstart stannade vid windowsloggan. Byte av hårddisk och nyinstallation av W10 resulterade i exakt samma sak, installationen stannade vid när windowsloggan dök upp.
Hur fasen vet man då vad som är fel?
/ B

Ja, jag råkade efter en installation av ett större grafikkort ut för att hela datorn dog efter att först ha bootat in i Windows och allt verkade ok. Sedan kraschade datorn. Hängde sig innan bios. Inget hjälpte. Annat grafikkort, prova en RAM-sticka i taget, med mera. Dött. Moderkortet blinkade på ett sätt som indikerade RAM men det verkade så sjukt konstigt eftersom jag ju plockat ur stickorna och provat dem i olika slots osv att jag först trodde hela moderkortet, PSU dog efter ny GPU, eller något annat, var knas. Sedan visade det sig att Gigabytes programvara RGB Fusion nukat alla 4 RAM-stickorna samtidigt, skrev över SPD eller något tydligen om man får tro andra forum.

Jag hade f.ö ett Radeon 5450 som gav liknande fel som citerat ovan, kraschade vid Windowsloggan, funkade bra i linux. Var något knas som gjorde att när drivrutinerna i Windows laddades så ballade kortet ur, det var något hårdvarufel som inte märktes när man bara körde vanlig standard-grafik utan kortspecifika drivrutiner. Blev elskroten för det kortet.

Skrivet av Alphahanne:

Ja, jag kanske blev påverkad av andra inlägg också och helt enkelt minns fel. Du har rätt, jag har också svårt tro att 97% reparerar fel själva även på ett sådant teknikinriktat forum. Frågan är då vad många lägger i begreppet reparera.

Bilen fungerar inte. Bränslepumpen är paj. Byta bränslepump = reparera bilen.

Datorn fungerar inte. PSU är paj. Byta PSU = reparera datorn.

Så tror jag de flesta tänker.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad av att så många lagar datorn själv. Många som är duktiga på elektronik i detta forum vilket iof inte är så förvånande.
Jag får alltid byta kompentent när den pajar vilket som tur är sker väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Så länge inte laga betyder "löda" någonting utan "byta ut" så är jag med.
Gjort det till och från genom åren, förutom att uppgradera.
Har uppsättningar av alternativa saker som jag kan testa med (nätagg, grafikkort, minnen mm).

Permalänk
Medlem

Resultatet av denna omröstning går stick i stäv med min upplevelse att alla lämnar sina datorer till mig för reparation.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite skrytigt kanske:
Men har aldrig fel på min dator eller datorer, har aldrig behövt reparera.
Har man gjort sin läxa vid inköp och konfiguration så brukar det funka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Lite skrytigt kanske:
Men har aldrig fel på min dator eller datorer, har aldrig behövt reparera.
Har man gjort sin läxa vid inköp och konfiguration så brukar det funka.

Nja... Många produktklasser har felprocent (annual failure rate) på omkring 1-3% oavsett vilka prylar du köper. Det är omöjligt att garantera att du köper felfria grejer oavsett hur mycket du läser på, eller hur mycket du betalar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Nja... Många produktklasser har felprocent (annual failure rate) på omkring 1-3% oavsett vilka prylar du köper. Det är omöjligt att garantera att du köper felfria grejer oavsett hur mycket du läser på, eller hur mycket du betalar.

Så är det, frågan är vad som är realistiskt i en typiskt dator.

Kollade lite vad som sägs om datorkomponenter. En CPU har en typiskt MTBF på 20-30 år, flash-kretsar verkar ligga på liknande nivå.

Verkar som den komponent som statistiskt kommer ge sig först är RAM där man kan förvänta sig strax under 10 år.

Det som nog kan sänka ovan är komponenter som drar ohemult mycket ström. Där tillkommer ju mekanisk förslitning av kylsystem och även av kretskort (termisk expansion/kontraktion). I PSUer kanske man fortfarande använder elektrolytkondingar, de kan ibland paja med tiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Så är det, frågan är vad som är realistiskt i en typiskt dator.

Kollade lite vad som sägs om datorkomponenter. En CPU har en typiskt MTBF på 20-30 år, flash-kretsar verkar ligga på liknande nivå.

Verkar som den komponent som statistiskt kommer ge sig först är RAM där man kan förvänta sig strax under 10 år.

Det som nog kan sänka ovan är komponenter som drar ohemult mycket ström. Där tillkommer ju mekanisk förslitning av kylsystem och även av kretskort (termisk expansion/kontraktion). I PSUer kanske man fortfarande använder elektrolytkondingar, de kan ibland paja med tiden.

Kan man verkligen kolla på MTBF på det sättet? Jag är rätt säker på att jag läst att det blir missvisande förut.

Seagate skriver t ex:

Citat:

It is common to see MTBF ratings between 300,000 to 1,200,000 hours for hard disk drive mechanisms, which might lead one to conclude that the specification promises between 30 and 120 years of continuous operation. This is not the case! The specification is based on a large (statistically significant) number of drives running continuously at a test site, with data extrapolated according to various known statistical models to yield the results.
Based on the observed error rate over a few weeks or months, the MTBF is estimated and not representative of how long your individual drive, or any individual product, is likely to last.

Jag har haft flera komponenter som dött (utan överklockning, galna temperaturer eller liknande) och detsamma för folk jag känner, utan att datorerna varit >10 år gamla. Och jag tror knappast att jag är ensam!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Kan man verkligen kolla på MTBF på det sättet? Jag är rätt säker på att jag läst att det blir missvisande förut.

Seagate skriver t ex:
Jag har haft flera komponenter som dött (utan överklockning, galna temperaturer eller liknande) och detsamma för folk jag känner, utan att datorerna varit >10 år gamla. Och jag tror knappast att jag är ensam!

Det betyder inte: en CPU håller garanterat 20-30, den kan ju paja efter 6 månader. Fast det är statistiskt väldigt osannolikt.

Sen verkar just CPU och flash hålla så länge att man nog inte riktigt kan sätta en vettig livslängd. För CPU verkar det mer vara en observation att det finns rätt många exempel på inbyggda system som kört 20-30 år utan problem (vilket i.o.f.s. betyder att även RAM klarade detta...).

Har som sagt utanför någon enstaka mekanisk disk och möss/tangentbord aldrig haft en dator som pajat. Haft hand om halvstor population av datorer på företag, även där handlade det om ytterst få datorer som gick sönder och de som gjorde det var endera DoA eller så hade de med råge passerat garantitidens slutdatum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl som om något pajar hemma, skulle aldrig lita på att en hantverkare skulle göra ett bra nog jobb

Lämnar man in så kommer de säkert inte hitta samma fel eller lösa det jag vill ha löst

Hade jag precis köpt något som inte funkade från början så hade jag såklart bytt den, men så brukar det inte vara med en hel dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har inte haft ett datorproblem sedan mitten 90-tal som jag inte kunnat lösa själv. 1-3% är jättehögt och kan absolut inte vara generellt, det inkluderar felanvändning, felinstallation, transportskador, överklockning allt! Inte fabrikationsfel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

Har inte haft ett datorproblem sedan mitten 90-tal som jag inte kunnat lösa själv. 1-3% är jättehögt och kan absolut inte vara generellt, det inkluderar felanvändning, felinstallation, transportskador, överklockning allt! Inte fabrikationsfel.

"Lösa själv" som i att utan att någonsin byta en komponent alltså? Eller lösa själv som i att byta en komponent själv? Det sistnämnda är väl vad typ 97% gör enligt denna undersökning.

Transportskador är väl också hårt att skylla på användaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Så blir det när folk kör meningslösa polls!

Visa signatur