Stationär dator går ej att interagera

Permalänk

Stationär dator går ej att interagera

Hej. Rubriken är kanske aningen luddig men har en dator här som har lite problem.
Jag vet inte när problemet började eller hur det började. (fassans dator)
Men de är så att de går inte att göra något på datorn nästan.
Kan inte klicka på hem eller få upp startmenyn.
kan klicka på de flesta skrivbordsappar
kan inte söka i de fältet nere i aktivitetsbaren
kan inte göra något med några tangenbord( få upp start osv)
kan inte öppna några bilder eller dokument. får upp windows fel.
ja kan öppna file explorer o gå in på mina bilder då är dom i miniatyrform med ett grått kryss i nedre vänstra hörnet. men går som sagt inte öppna.

Ja kan få upp windows setup program genom usb och fileexplorer. men ja vill inte installera om o förlora datan och bilder o så.

har provat olika tangenbord/möss, skärmar osv, de är ingen skilnad. och hjälper ej att plocka ur externa inkopplingar.
har dålig koll på vad de är för hårdvara i datorn.
Asrock z97 mobo vet jag iaf.
något giabyte GPU
cooler master 500 Powesupply

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Hej. Rubriken är kanske aningen luddig men har en dator här som har lite problem.
Jag vet inte när problemet började eller hur det började. (fassans dator)
Men de är så att de går inte att göra något på datorn nästan.
Kan inte klicka på hem eller få upp startmenyn.
kan klicka på de flesta skrivbordsappar
kan inte söka i de fältet nere i aktivitetsbaren
kan inte göra något med några tangenbord( få upp start osv)
kan inte öppna några bilder eller dokument. får upp windows fel.
ja kan öppna file explorer o gå in på mina bilder då är dom i miniatyrform med ett grått kryss i nedre vänstra hörnet. men går som sagt inte öppna.

Ja kan få upp windows setup program genom usb och fileexplorer. men ja vill inte installera om o förlora datan och bilder o så.

har provat olika tangenbord/möss, skärmar osv, de är ingen skilnad. och hjälper ej att plocka ur externa inkopplingar.
har dålig koll på vad de är för hårdvara i datorn.
Asrock z97 mobo vet jag iaf.
något giabyte GPU
cooler master 500 Powesupply

Skaffa en annan lagringsenhet och koppla bort den som idag är systemenhet och installera om på den nya och koppla sedan in den ursprungliga och läs ut filer ni vill spara och se sedan till att även ha en fungerande backup

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Lite av ett långskott då du har så många olika symptom på datorn, men några av symptomen när typ 'allt' verkar sluta svara har jag sett förr, så värt att testa. Starta om Windows Explorer från Task Manager enligt nedan och se om det hjälper något.
Det förutsätter givetvis att du fortfarande kan nå Task Manager på ett eller annat sätt, t.ex. via Ctrl + Alt + Del och val av Task Manager där eller från File Explorer etc.

(För att vara tydlig så har det alltså handlat om fel som inte löst sig med en omstart av hela datorn, men däremot med denna variant.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Samma sak om du startar den i felsäkert läge?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

ja har flera hårddiskar på lager som ja testat byta och där är inga som helst problem.
Så blir att köra på de alternativet.
har testat restarta file explorer men ingen skillnad och samma i felsäkert läge.

Men om ja byter hdd nu, hur kommer de fungera med OSet? för de är ju installerar på den kassa hdd:n? Så ja slipper få upp de här med att de inte är aktiverat osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

ja har flera hårddiskar på lager som ja testat byta och där är inga som helst problem.
Så blir att köra på de alternativet.
har testat restarta file explorer men ingen skillnad och samma i felsäkert läge.

Men om ja byter hdd nu, hur kommer de fungera med OSet? för de är ju installerar på den kassa hdd:n? Så ja slipper få upp de här med att de inte är aktiverat osv.

??
Du bör installera om och det du skriver ovan är svårtolkat för du har väl inte flyttat diskar med win installerat på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

verkar som att alla filer med ett grått X är nån typ av genväg till saker som är sparade i molnlagring, onedrive, dropbox eller liknande.

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/nwq0b7/grey_x_a...

men skulle väl ev kunna vara symptom på nått ransomware eller nått som håller på att kryptera data.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

??
Du bör installera om och det du skriver ovan är svårtolkat för du har väl inte flyttat diskar med win installerat på ?

asså den datorn jag håller på med har bara haft en hdd till allt, lagring OS osv.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

verkar som att alla filer med ett grått X är nån typ av genväg till saker som är sparade i molnlagring, onedrive, dropbox eller liknande.

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/nwq0b7/grey_x_a...

men skulle väl ev kunna vara symptom på nått ransomware eller nått som håller på att kryptera data.

Ah nice tack du! de kanske förklarar en del av problemet med datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Skrivet av PrOxY_1337:

asså den datorn jag håller på med har bara haft en hdd till allt, lagring OS osv.

Men samtidigt skrev du ovan att du testat köra den från andra enheter och då kan du ju installera om på nån av dem och sedan rädda den data du vill spara på den ursprungliga enheten.

Visa signatur

Permalänk

Jag har inte testat den hdd:n i någon annan dator utan har testat andra hdd i den datorn och de är bara problem med den hårddisken som satt i datorn.
Om ja skrivit/uttryckt mig fel ber jag om ursäkt.
Jag har bytt hdd i den datorn nu och det fungerar, den är lite seg men de går att göra saker nu som inte gick innan.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PrOxY_1337:

File Explorer eller Windows Explorer?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

File Explorer eller Windows Explorer?

Jag har startat om den som heter "utforskaren"
Enligt google är de "file explorer nya namnet på "windows explorer"

Men märker ingen skillnad.

"File Explorer, previously known as Windows Explorer, is a file manager application and default desktop environment that is included with releases of the Microsoft Windows operating system from Windows 95 onwards"