Dubbla skärmar, en gammal och en ny...

Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar, en gammal och en ny...

Hej,

Jag kan inget om skärmar, så tänk som du förklarar för en treåring.

Min PC har Radeon RX 6800 XT och en widescreen LG Ultrawide 3440x1440 85Hz.

Jag vill koppla till en gammal, billig skärm för att läsa ett text-dokument, eller se en chat när jag streamar, ev. ställd på högkant. Storlek och prestanda är helt irrelevant på skärm 2.

Frågor:

1. Jag tror bara jag har en HDMI-port på grafikkortet. Måste jag ha en växlare för att köra två skärmar? Måste den växlaren då ha 3440x1440 prestanda, eller funkar det med en gammal?
Eller kan man ha en sladd från varje skärm, och köra på en andra port av någon sort på den andra skärmen?

(Jag kör idag filmer på en gammal TV via en gammal växeldosa, och då växlar datorskärmen ner till TV:ns upplösning. Det är ok, men så kan det inte vara när man kör dubbla skärmar samtidigt så klart.)

2. Kommer det gå att göra en custom resolution i windows settings, så att en sådan här set-up går att göra? Eller kommer man hamna i ett träsk av frustration för att skärm 2 saknade en eller annan funktion?

3. Vad skall jag därmed tänka på när jag skaffar en skärm 2 så billigt som möjligt?

Stort tack för bas-info kring detta!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Hej,

Jag vill koppla till en gammal, billig skärm för att läsa ett text-dokument, eller se en chat när jag streamar, ev. ställd på högkant. Storlek och prestanda är helt irrelevant på skärm 2.

Frågor:

1. Jag tror bara jag har en HDMI-port på grafikkortet. Måste jag ha en växlare för att köra två skärmar? Måste den växlaren då ha 3440x1440 prestanda, eller funkar det med en gammal?
Eller kan man ha en sladd från varje skärm, och köra på en andra port av någon sort på den andra skärmen?

(Jag kör idag filmer på en gammal TV via en gammal växeldosa, och då växlar datorskärmen ner till TV:ns upplösning. Det är ok, men så kan det inte vara när man kör dubbla skärmar samtidigt så klart.)

2. Kommer det gå att göra en custom resolution i windows settings, så att en sådan här set-up går att göra? Eller kommer man hamna i ett träsk av frustration för att skärm 2 saknade en eller annan funktion?

3. Vad skall jag därmed tänka på när jag skaffar en skärm 2 så billigt som möjligt?

Du får köra display port till din LG och hdmi till din gamla skärm om det inte finns display port ingång.

Permalänk
Medlem

Du har väl 2-3 DisplayPort-portar på grafikkortet? Använd dem till den andra skärmen. Finns billiga converters DP<-->HDMI om båda skärmarna råkar vara hdmi-bestyckade.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Hej,

Frågor:

1. Det går bra att blanda HDMI/DP (Displayport) så att du köra olika anslutning till olika skärmar.

DP är sedan ett antal år den typ av anslutning och kabel man i första hand använder för datorskärmar. HDMI har länge varit standard för TV-skärmar. Men många (de flesta) skärmar och grafikkort har stöd för båda.

2. Brukar inte vara några problem. Du går in i bildskärmsinställningar i Windows, markerar skärmen du vill välja upplösning på och ställer in önskad upplösning. Rinse and repeat med den andra skärmen. Man kan behöva ändra skalning samtidigt om man upplever saker som väldigt små eller stora på någon av skärmarna.

En del med flera skärmar upplever dock problem om de kör olika uppdateringsfrekvens (Hz) på sina skärmar. I så fall får man ställa ner Hz:en till samma på båda skärmarna (alltså ev till 60Hz på den du nu kör i 85Hz, om inte den andra skärmen klarar 85Hz eller mer).

3. Det viktigaste är att den har rätt typ av anslutning (DP/HDMI) så att du inte tvingas mecka med adaptrar och speciallösningar för att få din setup att fungera.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34