Nu är Nvidia världens högst värderade bolag

Permalänk
Melding Plague

Nu är Nvidia världens högst värderade bolag

Efterfrågan på AI-kretsar ligger bakom bolaget börsvärde på 35 biljoner kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite kul. Bra att det går framåt för företaget.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde finnas möjlighet att konkurrera inom detta område med tanke på nvidias marginaler.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Känns som att det borde finnas möjlighet att konkurrera inom detta område med tanke på nvidias marginaler.

De har ju så bra marginaler för att det är så svårt att konkurrera med dem.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

"Marginalerna" investeras ju, dom har i princip 0 utdelning.

Permalänk
Medlem

Då kan dom ge oss en ny Shield som lite fan-service.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Lite kul. Bra att det går framåt för företaget.

På vilket sätt är det bra för vanliga människor att det går bra för en marknadsledare på det här viset?

Permalänk
Medlem

De kommer nog ner på jorden igen när det visar sig att dagens AI inte är så imponerande trots allt.

Permalänk
Medlem

Min tidsmaskinsrekommendation går ännu mer framåt. En månadslön satta i nvidia-aktier i maj 1999 är nu värda 6,5 miljarder SEK. Plus några miljoner varje år i avkastning sen 2013.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Då kan dom ge oss en ny Shield som lite fan-service.

Möjligen de kan göra en som har samma chip som Switch 2 men jag tror inte de bryr sig tyvärr. De tjänar så mycket pengar på AI chip att det är kaffepengar för dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Möjligen de kan göra en som har samma chip som Switch 2 men jag tror inte de bryr sig tyvärr. De tjänar så mycket pengar på AI chip att det är kaffepengar för dem.

Risken är stor att dom inte bryr sig, ja.
Samtidigt borde dom ju vilket som behöva arbeta en hel del med Android och det vore väl praktiskt för dom att ha en produkt att utveckla till. Kan man tycka.
Och även om det är en nischad produkt så har den ju en del fans som gillar den.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Kanske bra läge att sälja nu. Innan Kina invaderar Taiwan. Tänker på TSMC som tillverkar deras kretsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Kul att jag trodde jag köpte aktier i Nvidia i januari, men köpet gick aldrig igenom för att Avanza-appen inte skickar ut info om en "beställning” inte går igenom. Så om ni använder Avanza och lägger ett köp på t. ex. söndag, gå in och kolla i appen på måndag sen så att det verkligen gick igenom. För mig hann priset öka från söndag (då jag lade beställningen) till måndag och därför blev det inget.

Hade jag varit en ”normal” aktieperson (vilket jag inte är) hade jag väl gått in och kollat appen efter någon dag och upptäckt detta, men det gjorde jag inte på fem månader och först då upptäckte jag att jag inte hade något med Nvidia… :-/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kul att jag trodde jag köpte aktier i Nvidia i januari, men köpet gick aldrig igenom för att Avanza-appen inte skickar ut info om en "beställning” inte går igenom. Så om ni använder Avanza och lägger ett köp på t. ex. söndag, gå in och kolla i appen på måndag sen så att det verkligen gick igenom. För mig hann priset öka från söndag (då jag lade beställningen) till måndag och därför blev det inget.

Hade jag varit en ”normal” aktieperson (vilket jag inte är) hade jag väl gått in och kollat appen efter någon dag och upptäckt detta, men det gjorde jag inte på fem månader och först då upptäckte jag att jag inte hade något med Nvidia… :-/

Hur kan du köpa aktier och sen låta bli att kolla i 5 månader? Jag hade kollat typ 1 gång om dagen

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte vid typ 13 USD och sålde vid 90 USD då jag kände att det började bli lite övervärderat, men nu är det uppe i 135 USD, så visst hade man kunnit hålla lite längre. Håller inget i Nvidia nu, känner att detta är lite av en bubbla, bara en tidsfråga tills branschen inser att det här med LLM:er och AI förvisso har en del användningsområden men inte alls lever upp till den nuvarande hypen.

Och då kommer förmodligen efterfrågan på AI-hårdvara att rasa då datacenter nöjer sig med det de redan har det är bara en fråga om när.

Det är min magkänsla iaf. Det är inte ett tåg jag är bekväm att vara med på just nu iaf. Har redan tjänat nog på detta för att finansiera minst två nya GPU:er så det får nog räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hur kan du köpa aktier och sen låta bli att kolla i 5 månader? Jag hade kollat typ 1 gång om dagen

Sån är jag.
Tänker det får vara tills det är dags att köpa eller sälja för annars spelar det ju ingen roll om jag kollar – påverkar ju inget. De jag har får ligga där och puttra. Men visst är det dumt om man missar en så viktig sak som jag gjorde! Dock dåligt att det inte skickas ut en notis om det kan jag tycka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10

Permalänk
Medlem

AI har bara just börjat - https://situational-awareness.ai/

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Mäktigt imponerande.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sån är jag.
Tänker det får vara tills det är dags att köpa eller sälja för annars spelar det ju ingen roll om jag kollar – påverkar ju inget. De jag har får ligga där och puttra. Men visst är det dumt om man missar en så viktig sak som jag gjorde! Dock dåligt att det inte skickas ut en notis om det kan jag tycka.

Fattar, jag har nog för dåligt tålamod för att låta bli att titta haha. Ja, alltså det känns ju som en standard notis som man absolut bör få, kan till och med tycka att ett email hade varit på sin plats.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De kommer nog ner på jorden igen när det visar sig att dagens AI inte är så imponerande trots allt.

Precis. AI är bara en fluga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia har gått om Microsoft som det högst värderade bolaget i världen och står nu på ett börsvärde på 3,35 biljoner USD, vilket motsvarar runt 35 biljoner kronor. Under tisdagen steg aktien med 3,6 procent, vilket var tillräckligt för att ta förstaplatsen på världsmarknaden.

Är Nvidia det högst värderade inom alla branscher eller högst inom IT ?
Vilket är det högst värderade bolaget som inte är inom IT och vad är deras värdering ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är Nvidia det högst värderade inom alla branscher eller högst inom IT ?
Vilket är det högst värderade bolaget som inte är inom IT och vad är deras värdering ?

Saudi Aramco (Olja) värderat till 1.788 Biljoner USD

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

1.788 som i Ett tusen sju... eller som i 1 komma 7...?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Så Nvida är värderat närmare dubbelt så högt som högsta bolaget som inte är inom IT.
Ja det är rätt imponerande!

Även om gamers inte är Nvidias främsta marknad idag.
Så har gamers ändå varit en stor del av Nvidias kunder/omsättning historiskt.
Lite facinerande att "vi har byggt" detta jättebolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Fattar, jag har nog för dåligt tålamod för att låta bli att titta haha. Ja, alltså det känns ju som en standard notis som man absolut bör få, kan till och med tycka att ett email hade varit på sin plats.

Tackar för stödet där.
Hade tänkt placera 30 000 spänn och med ökning på cirka 150% sen dess kändes det helt klar snopet.

”Man får ha lite koll på sina beställningar” sa hon på Avanza när jag ringde. Jag tänker att om jag har bekräftat en beställning till ett uttalat pris så borde det väl gälla. Men tydligen inte då kursen alltså gått upp lite på måndagen sen när börsen öppnade och beställningen kom ut på marknaden.

Oh, well…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

1.788 som i Ett tusen sju... eller som i 1 komma 7...?

Jag snabbgooglade

nvidia net worth -> Google;
$3.33 trillion
Jensen Huang owns a 3% stake in Nvidia. In the beginning of 2024, his net worth was $77 billion, as per Forbes' estimates. But since, the company's market cap has increased by 177% to $3.33 trillion.

saudi aramco net worth -> Google
As of June 2024 Saudi Aramco has a market cap of $1.788 Trillion. This makes Saudi Aramco the world's 6th most valuable company by market cap according to our data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobet:

Precis. AI är bara en fluga.

En fluga är lite att ta i, men förväntningarna är väldigt höga. Lite för höga tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

"Imponerande" är den väl på sitt sätt, men det är inte så lätt att hitta faktiska användningsområden för det.
Det är lite som "big data" för 10 år sedan. Fortfarande relevant idag men inte hypat på samma sätt.

Eller som "dotcom"-bubblan på 00-talet då man kunde tiodubbla sitt värde på börsen genom att lägga till ".com" i sitt företagsnamn. Nu lägger man istället till "AI" i sitt namn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag snabbgooglade

nvidia net worth -> Google;
$3.33 trillion
Jensen Huang owns a 3% stake in Nvidia. In the beginning of 2024, his net worth was $77 billion, as per Forbes' estimates. But since, the company's market cap has increased by 177% to $3.33 trillion.

saudi aramco net worth -> Google
As of June 2024 Saudi Aramco has a market cap of $1.788 Trillion. This makes Saudi Aramco the world's 6th most valuable company by market cap according to our data.

$3.33 trillion är alltså 3,33 biljoner USD på svenska, tack vare att världen inte kan komma överens om varken decimaltecken eller tiopotensskala.

Saudi Aramco är för övrigt det enda icke-amerikanska företag som värderats till mer än en billion USD, resten av dem är de vanliga misstänkta.

Permalänk
Skrivet av medbor:

På vilket sätt är det bra för vanliga människor att det går bra för en marknadsledare på det här viset?

Ser du bara ena sidan av ekvationen då de tjänar pengar? Andra sidan är att någon annan betalar mycket för att de får mycket värde.