Svalare med modernt chassie?

Permalänk

Svalare med modernt chassie?

Får man en svalare dator i ett chassie med 4-5 fläktar än ett chassi med ett fåtal, 2-3 fläktar och borttagen sidoplåt? Anledningen till frågan är att jag har en dator i ett gammalt Fraktalchassie. Ett sådant med ett gäng gamla HDD-platser i framkant, samt två fläktar. Har stoppat i en fläkt bak och testat att köra med och utan sidoplåt. Utan sidoplåten så är den aningen svalare. Nu tanker jag att ett chassie med god genomströmmning Kanske är effektivare än min uppsättning utan sidoplåt Kanske kan vara svalare. Så innan jag lägger ner pengar, tid och möda på ett modernt chassie. Kör luftkylt ör övrigt.

Vad har ni för erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur chassit är uppbyggt. Det finns nyare chassin med en mängd fläktar
som fortfarande är riktigt dåliga när det kommer till kylning.
Så många fläktar ger inte per automatik bättre kylning.
Det gäller att fläktarna får utrymme att göra sitt jobb, och
inte heller sitter så att dom motverkar varandra.

Vad har du för chassi idag ?

Permalänk
Medlem

Något som är väldigt viktigt om du vill bli av med värme är att ha bra luftintag i fronten med fläktar som suger in luft och sen ha en fläkt baktill uppe som trycker ut varmluft samt göra så värme kan stiga ur naturligt i toppen vilket många chassi tillåter, mer än så ska inte behövas på en normal PC.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ser ut så här idag. Ser att jag testade med en fläkt i botten också, blåser in i chassiet. Well, blåser väl runt mer eller mindre. https://imgur.com/a/sQaDDm4

Permalänk
Medlem

Hur sitter HDD-buren fast ?
Är den nitad eller går den att skruva loss ?
Utan buren skulle luftflödet bli bättre.

Sen så är väl fronten i sig inte det bästa för luftflödet.
Stor skillnad mot en med mesh.

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Hur sitter HDD-buren fast ?
Är den nitad eller går den att skruva loss ?
Utan buren skulle luftflödet bli bättre.

Sen så är väl fronten i sig inte det bästa för luftflödet.
Stor skillnad mot en med mesh.

Ser ut att vara ett define r3 samma som jag använder och nej den är popnitad i chassit men går om man vill plocka bort nitarna med en borrmaskin.

Skulle säga skruva bort frontluckan den stryper betydligt mer än hårdisk uren dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag är alltså beredd att överge det gamla Fractalchassiet mot ett nytt. Undrar alltså om jag får en bättre kylning med ett modernt genomströmmande chassi vs det jag har med borttagen sidoplåt om nu nån har erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av hakank222:

Jag är alltså beredd att överge det gamla Fractalchassiet mot ett nytt. Undrar alltså om jag får en bättre kylning med ett modernt genomströmmande chassi vs det jag har med borttagen sidoplåt om nu nån har erfarenhet?

Lite kanske.

Min känsla är att define chassin har ganska bra genomströmning och som ovan säger är väldigt olika från chassi till chassi.

Finns troligen airflow chassin som är både sämre och bättre än ditt nuvarande chassi.

Det du behöver är väl ett konkret test som jämför exakt det du har och de du tittat på men min misstanke är att det kanske ger lite bättre gputemp för r3 har rätt dass cirkulation runt gpu om man inte vänt nätagget med fläkten mot grafikkortet så det drar ur varmluft.

Runt cpu känns som att iaf mitt r3 med 3st p12 (2front, 1 bak) är relativt ok och idlar runt~35°c och lastar runt 60-70°c med en D15. Generellt rumstemp mellan 20-25°c beroende på utetemp.

Har dock skruvat bort frontluckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Något som är väldigt viktigt om du vill bli av med värme är att ha bra luftintag i fronten med fläktar som suger in luft och sen ha en fläkt baktill uppe som trycker ut varmluft samt göra så värme kan stiga ur naturligt i toppen vilket många chassi tillåter, mer än så ska inte behövas på en normal PC.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Vco1_j1EHqDRfeuyFZQXygHaHm%26pid%3DApi&f=1&ipt=5f1e28671958c2fdac67f2b44ee7afcd7c0ec42e20dcc4eae2b292f09b9f88e9&ipo=images

Den där setupen riskerar att skapa negativt lufttryck vilket i sin tur riskerar att dra in massor med damm och till sist försämra temperaturer på komponenterna som blivit tilltäppta. Du riskerar också att cirkulera varm luft i bak.

2 fläktar i fram som går på sys_fan kurva och eventuellt blockeras av en filter med dåligt genomsläpp.

1 fläkt i bak som går på sys fan och har minimalt motstånd plus 2 fläktar som går på cpu_fan(lr aio) men som har potentiellt väldigt högt motstånd från kylarblocket. Konstant olika fläkthasigheter och motstånd med ett naturligt övertag för utluften. Inte ens chans att det är balanserat för neutralt eller positivt tryck. Om något kanske det fluktuerar, med viktning mot negativt vilket potentiellt är värre än att bara köra negativt hela tiden.

Jag kör som personlig enkel regel att alltid ha fler eller bättre fläktar som puttar in än ut. I ett bra chassi behöver du knappt fläktar för utluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Om du ändå är villig att byta kan du prova att modda lite. Ta bort buren med lite verktygsvåld. Frontpanelen är rätt restriktiv, du kan antingen ta av den eller ta bort varannan pinne i sidointagen på panelen. Vet inte hur det påverkar hållfasthet, men ser ut som att det borde gå fint. Det borde ge bra tillgång på luft.

Nåt du definitivt bör göra är att se över kabelhärvan och ssd-högen. Inte ut något elitistiskt estetiskt perspektiv, utan för att du troligtvis skapar väldigt underliga luftmönster som det är och som riskerar att flytta bort luften från komponenterna. Framförallt påverkas nog ditt grafikkort av ssd:erna. Om du får bort buren skulle du kunna använda velcro/kardborr-tejp och fästa de mot bakpanelen eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Den där setupen riskerar att skapa negativt lufttryck vilket i sin tur riskerar att dra in massor med damm och till sist försämra temperaturer på komponenterna som blivit tilltäppta. Du riskerar också att cirkulera varm luft i bak.

2 fläktar i fram som går på sys_fan kurva och eventuellt blockeras av en filter med dåligt genomsläpp.

1 fläkt i bak som går på sys fan och har minimalt motstånd plus 2 fläktar som går på cpu_fan(lr aio) men som har potentiellt väldigt högt motstånd från kylarblocket. Konstant olika fläkthasigheter och motstånd med ett naturligt övertag för utluften. Inte ens chans att det är balanserat för neutralt eller positivt tryck. Om något kanske det fluktuerar, med viktning mot negativt vilket potentiellt är värre än att bara köra negativt hela tiden.

Jag kör som personlig enkel regel att alltid ha fler eller bättre fläktar som puttar in än ut. I ett bra chassi behöver du knappt fläktar för utluft.

Vad jag kan se så har han 3 fläktar in och 1 ut.
Iofs kan vi inte se om fläktarna där fram på hans bild drar in eller ut, men om de är normalt placerade så drar de ju in luft och då får han "övertryck" i lådan vilket du även förespråkar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag har också ett define r3, använde hammare och mejsel för att slå av nitarna. Funkade fint! Jag behövde platsen för att få plats med ett långt grafikkort, men luftflödet måste ha blivit bättre också. Define är ju byggt flr ljudisolering, men det är också stort och ger utrymme för luftflöde.

Kör samma fläkt-setup. Tre in: 2 fram 1 i botten. En ut bak och upp.

Jag tycker mina temps är helt ok, 5800x3d och 7900xt. Tror jag maxar 80 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Ser ut så här idag. Ser att jag testade med en fläkt i botten också, blåser in i chassiet. Well, blåser väl runt mer eller mindre. https://imgur.com/a/sQaDDm4

Montera in diskarna ordentligt och gör en riktig kabeldragning så får du betydligt bättre luftgenomströmning.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Iofs kan vi inte se om fläktarna där fram på hans bild drar in eller ut, men om de är normalt placerade så drar de ju in luft och då får han "övertryck" i lådan vilket du även förespråkar

Absolut, jag pratade om exempelbilden som den jag citerade postade. Men jag förstår att det kan uppfattas annorlunda när bilden inte kommer med i mitt inlägg. Poängen var just som du säger att trådskaparen har en ganska bra fläktsetup som det är och att aios och mer fläktar inte alltid har den funktion man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Absolut, jag pratade om exempelbilden som den jag citerade postade. Men jag förstår att det kan uppfattas annorlunda när bilden inte kommer med i mitt inlägg. Poängen var just som du säger att trådskaparen har en ganska bra fläktsetup som det är och att aios och mer fläktar inte alltid har den funktion man tror.

Jag förstod att du pratade om exempelbilden, men jag var osäker på om du även sett bilden från trådskaparen på hur det såg ut. Men det hade du så inga problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Det är omöjligt att garantera något men det bör göra skillnad med ett airflow-chassi av typen Fractal Design Torrent, Lian Li LanCool III osv dvs de som inte har något dammfilter därfram och som inte har hårddiskburar osv i fronten. Sen kan det vara en fördel att bara köra 140mm överallt (Torrent har tom 180mm fram om jag inte minns fel) då de flyttar mer luft än 120mm vid lägre RPM.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Får man en svalare dator i ett chassie med 4-5 fläktar än ett chassi med ett fåtal, 2-3 fläktar och borttagen sidoplåt? Anledningen till frågan är att jag har en dator i ett gammalt Fraktalchassie. Ett sådant med ett gäng gamla HDD-platser i framkant, samt två fläktar. Har stoppat i en fläkt bak och testat att köra med och utan sidoplåt. Utan sidoplåten så är den aningen svalare. Nu tanker jag att ett chassie med god genomströmmning Kanske är effektivare än min uppsättning utan sidoplåt Kanske kan vara svalare. Så innan jag lägger ner pengar, tid och möda på ett modernt chassie. Kör luftkylt ör övrigt.

Vad har ni för erfarenheter?

Det kommer du nog garanterat få, grabbarna har samma/liknande chassi och bara att plocka bort dämpningen i taket och sätta dit två fläktar gjorde en skillnad på 5c på cpun och tror de va 8-10c på grafikkortet (betyderligt äldre grejer än vad du har)

Sen är fronten på dessa helt värdelösa så ett nytt chassi som inte blockerar hela framsidan kommer nog garanterat göra märkbar skillnad i temp.

Men vad har du för tempraturer under last idag på datorn med sidopaneler på?
Kör du konstant utan panel på datorn? Om du gör de så kommer nog ett nytt chassi med bra luftflöde eventuellt va en aning sämre, beror helt på chassi och fläktar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Montera in diskarna ordentligt och gör en riktig kabeldragning så får du betydligt bättre luftgenomströmning.

Njä, det har gjorts tester på skillnad i temp/luftflöde i dator med bra och dålig kabeldragning och skillnaden är försumbar.

Det som hindrar luftflöde i TS fall är hårddiskburarna samt frontpanel och luftfilter i fronten, i vanlig Fractal Define maner.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Njä, det har gjorts tester på skillnad i temp/luftflöde i dator med bra och dålig kabeldragning och skillnaden är försumbar.

Det som hindrar luftflöde i TS fall är hårddiskburarna samt frontpanel och luftfilter i fronten, i vanlig Fractal Define maner.

Fast...man mår ju fysiskt illa när man ser den där sladdhärvan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot ett lite större chassi så är Fractals bästa luftflödeschassi på rea på Inet nu
https://www.inet.se/produkt/6904955/fractal-design-torrent-sv...

Jag har ITX varianten och redan den är rätt bra på kylning men fullsize är fantastisk enligt alla reviews jag sett. Framförallt så har den väldigt bra setup direkt ur lådan, du behöver inte lägga till en enda chassifläkt.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Fast...man mår ju fysiskt illa när man ser den där sladdhärvan!

Kvittar väl när man ändå inte ser det...

Bara sätta på sidan in me den under skrivbordet där den hör hemma och glöm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kvittar väl när man ändå inte ser det.

Men...jag VET att det finns där...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men...jag VET att det finns där...

Inget problem bara att ignorera, starta datorn och glömma bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inget problem bara att ignorera, starta datorn och glömma bort.

Men...men...nix, gick inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Meshify C eller Torrent hade kunnat hjälpa, möjligen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Fast det där utgör mer än bara slarvig kabeldragning. SSDerna är solida plattor som just nu riktar om luftflödet och tillsammans med sladdmassan ser det ut att begränsa en betydande del av luftens väg till grafikkortet. Luft tar alltid lätta vägen fram och som det ser ut lär luften pressas ut mot sidorna och upp över grafikkortet snarare än fram till fläktarna. All tid som luften spenderar i chassit är tid att utjämna temperatur och sänka riktad kylförmåga på komponenter. Om den måste cirkulera runt för att komma fram till grafikkortet så är det definitivt risk att det iaf i viss mån påverkar temperaturen på kortet. Visserligen finns bottenfläkten placerad förbi härvan. Men jag har inte mycket till över för bottenfläktar, speciellt på äldre chassin. Luftflödet brukar iaf se väldigt begränsat ut med låg clearance och täta filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Fast det där utgör mer än bara slarvig kabeldragning. SSDerna är solida plattor som just nu riktar om luftflödet och tillsammans med sladdmassan ser det ut att begränsa en betydande del av luftens väg till grafikkortet. Luft tar alltid lätta vägen fram och som det ser ut lär luften pressas ut mot sidorna och upp över grafikkortet snarare än fram till fläktarna. All tid som luften spenderar i chassit är tid att utjämna temperatur och sänka riktad kylförmåga på komponenter. Om den måste cirkulera runt för att komma fram till grafikkortet så är det definitivt risk att det iaf i viss mån påverkar temperaturen på kortet. Visserligen finns bottenfläkten placerad förbi härvan. Men jag har inte mycket till över för bottenfläktar, speciellt på äldre chassin. Luftflödet brukar iaf se väldigt begränsat ut med låg clearance och täta filter.

R3 har relativt höga "fötter", så bottenfläkten bör kunna ha rätt gott inflöde

Om nu inte fötterna är borttagna, då blir det värre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Jag är fortfarande övetygad om att du inte hade kunnat mäta skillnaden i temp utanför felmarginalen i detta fall.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Skrivet av FX9:

Ja, det där var en generell exempelbild från google, i mitt egna chassi har jag övertryck och har inte dammat av den på 5 år mer än att rengöra mitt filter fram på chassit

Det gäller ju att putta in mycket friskluft fram för att kyla CPU och GPU sen skapa övertryck när det ska ut igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tackar för input. Blir ett nytt chassi.