Permalänk
Medlem

Kabeln till grafikkortet

Hej allihop!

Jag är duktig på städ och slänga saker som jag ej använder

Följde era råd och köpte en Radeon RX 7800 XT

När jag plockade isär min dator så såg jag att jag saknade en kabel som ska strömförsörja grafikkortet.
Har i dagsläge RTX3060 och den behöver bara 1 kabel in i grafikkortet.

Ringde till INET och Webhallen och ingen hadde en som passade då jag slängde mitt gamla när jag städade sist i källaren :).

Mitt nätagg är Seasonic Prime TX850.

Snälla ni som har tid, kan ni skicak mig en länk där jag kan köpa kabeln separat så slipper jag köpa ett nytt nätagg.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kolla Proshop och Komplett också. Dessa är officiella återförsäljare. Annars kontakta Seasonic direkt, med tanke på att deras nisch är premiumprodukter kanske de till och med skickar gratis som en customer service-grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Hej allihop!

När jag plockade isär min dator så såg jag att jag saknade en kabel som ska strömförsörja grafikkortet.

Ringde till INET och Webhallen och ingen hadde en som passade då jag slängde mitt gamla när jag städade sist i källaren :).

Snälla ni som har tid, kan ni skicak mig en länk där jag kan köpa kabeln separat så slipper jag köpa ett nytt nätagg.

Tack på förhand

Som ovanstående säger, skriv till Seasonics kundtjänst direkt. Dom är nog inte omöjliga

Hittade annars detta på eBay https://www.ebay.com/itm/144120111624

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ringer nu till komplett och proshop. Vore kul ifall det fanns i Sverige då man inte vill vänta flera veckor för en leverans

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om någon i närheten har en 8pin till två 8pin adapter som följde med grafikkort förut ibland.
Är inte en bra lösning men fungerar till du får han en riktig kabel.

Finns att köpa nya men borde finnas någon i närheten som har en billigt att sälja. Finns massor på Amazon att köpa men då behöver du vänta endå.
Mvh Thomas

En sådan typ.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Hej allihop!

Tack på förhand

https://www.inet.se/produkt/6903552/cablemod-pro-modmesh-rt-s...

Försöker hitta separat pci-e kabel, dem finns men RT series skall passa ditt agg

Edit
https://geekd.se/products/cablemod-rt-series-pro-modmesh-8-pi...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Du kan kolla om någon i närheten har en 8pin till två 8pin adapter som följde med grafikkort förut ibland.

Finns att köpa nya men borde finnas någon i närheten som har en billigt att sälja. Finns massor på Amazon att köpa men då behöver du vänta endå.
Mvh Thomas

En sådan typ. <Uppladdad bildlänk>

Nej nej. Tror max är 150w per connector och RX 7800 XT drar typ 260 vid full load, detta kan skapa mycket oreda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Nej nej. Tror max är 150w per connector och RX 7800 XT drar typ 260 vid full load, detta kan skapa mycket oreda.

Man får 75W från moderkortets pcie, så I teorin med en nedsatt PL skall det fungera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man får 75W från moderkortets pcie, så I teorin med en nedsatt PL skall det fungera

Hade inte vågat chansa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Mvh Thomas

Det är ju lite kontraproduktivt då meningen med 2 st 8-pin är att man ska köra på två separata rails från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Mvh Thomas

tror aldrig detta har följt med grafikkort, däremot har det följt med adaptrar från Molex, samt vanligen 2x6-pin till 1x8-pin

tillverkarna hade aldrig vågat ta risken för överbelastning detta skulle innebära, annars hade de inte heller kört på dessa 700+W som rekommenderas för även kort som tar lägre effekt; mitt titan V har en TDP på 250W, men rek-PSU är 600W (över 2x)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Fel av mig, skrev att det inte var en bra lösning men att det fungerade till han fick en rätt kabel.
Viste inte att det va max 150w på en sådan utgång, dom brukar ju skicka med kablar som har två 6+2pin på varje kabel i visa aggregat.

Men man ska nog läsa manualen misstänker jag.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ju lite kontraproduktivt då meningen med 2 st 8-pin är att man ska köra på två separata rails från nätagget.

Det är länge sen nätaggen brukade ha multipla 12V-linor, nu för tiden har de bara en gemensam för alla kontakter. Den främsta anledningen till två 8-pin är egentligen bara att 8-pin är max 150W styck, så för mer strömtörstiga nätagg krävs det två eller tre 8-pin (eller nya 12VHPWR).

Permalänk
Medlem

@Nigris
En lösning är att köpa ett nytt nätaggregat till datorn.
ATX 3.0 kompatibelt.

Det blir förstås en extra kostnad.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

tror aldrig detta har följt med grafikkort, däremot har det följt med adaptrar från Molex, samt vanligen 2x6-pin till 1x8-pin

tillverkarna hade aldrig vågat ta risken för överbelastning detta skulle innebära, annars hade de inte heller kört på dessa 700+W som rekommenderas för även kort som tar lägre effekt; mitt titan V har en TDP på 250W, men rek-PSU är 600W (över 2x)

Du har helt rätt, kom på de när du skrev de att det är åt andra hållet jag sätt de i gammla kartonger, från två 8pin till en 8pin eller från två 6pin till en 6pin/8pin

Jag tänkte då det finns modulära psu som har en 8pin på aggregatet som man ansluter en kabel med två 6+2 pins vilket gör att man kan ansluta ett grafikkort med två 8pins som matas från en 8pin. Typ Corsair har sådana till sina psu.
Vilket dom troligtvis avråder då dom även skickar med singel 8pin kablar med, är nog dags att man läser manualen man får med. Men tror fler än jag skulle kunna ta en kabel med två 8pin och plugga in det i grafikkort bara för att det finns och står 850w på sidan av psu.

Mvh Thomas

Visa signatur