Youtube stoppar dig från billigare Premium med VPN

Permalänk
Melding Plague

Youtube stoppar dig från billigare Premium med VPN

Videosajten hindrar numera användare att få tillgång till priser i andra länders via VPN.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med premium får de iaf intäkter. Utan så får de adblock. Tror inte de går plus på det men vi får se vad framtiden utnämner.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Med premium får de iaf intäkter. Utan så får de adblock. Tror inte de går plus på det men vi får se vad framtiden utnämner.

ja så jäkla giriga

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Om man bara kunde fixa premium till lägre pris utan youtube music, jag har noll intresse av den.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått något mail än. Får bli tredjepartsspelare när detta händer. 0 kr från mig istället för 25-30.

Permalänk

De stoppar användare som använder vissa anonymitetstjänster med kända ipadresser och absolut inte om personen använder sig av VPN teknik för att ansluta till ett nätverk som sedan en anslutning emot internet skapas.

Jag tycker det generellt är fel om folk på olika sätt kan kringgå att betala lika mycket. Det kan vara precis vad som helst som rabatt för barn, pensionärer som sedan köper åt andra. Man kan även diskutera om de där 5% rabatt för pensionärer på vissa dagar i matbutikerna är rätt.

En helt annan fråga är youtubes beteende att utnyttja deras marknadsställning och mer eller mindre tvinga vissa skaffa premium eller använda en för dem obrukbar tjänst. Nej, jag stör mig inte på lite reklam. Men reklam innan man startar klippet, där man väljer att hoppa fram och då får se reklam igen, man hoppar fram lite mer i klippet och vops så får man direkt reklam.

EU/USA borde kolla upp youtube monopolställning precis som de har gjort emot Microsoft och snart Apple.
Någon säger att youtube har inte alls monopol inom dessa filmklipp, vilket stämmer. Men de har en slags monopol inom en viss typ. Många letar efter vissa saker enbart på youtube, finns det ej där. Så slutar de att leta.

Permalänk
Medlem

Betalar idag 38kr/mån för familjeplanen, vill gärna fortsätta med det

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt nyhetsvärdet här.
Varför skulle dom inte vilja stoppa folk som fuskar? Det drabbar ju bara alla som sköter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det generellt är fel om folk på olika sätt kan kringgå att betala lika mycket. Det kan vara precis vad som helst som rabatt för barn, pensionärer som sedan köper åt andra. Man kan även diskutera om de där 5% rabatt för pensionärer på vissa dagar i matbutikerna är rätt.

Tyckte att 79kr/m för premium lite var skäligt och jag betalade det, 149kr/m var för mycket. Youtube for skylla sig själva. Detta har inget med pensionärsrabatt att göra.

Permalänk
Medlem

Jag har premium via Ungern, betalar 50kr i månaden och det funkar fortfarande. Om prenumerationen blir avbruten så går jag tillbaka till Re Vanced. Vill Google hellre få 0kr av mig istället för 50 så får dem gärna avsluta min prenumeration.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Jag betalade för annonsfri Youtube lite när man kunde betala för bara det. När de tog de bort annonsfria abonnemanget slutade jag…
Inte okej att de tvingar en betala för musik för att kunna titta på videos. Det är ju helt orelaterat.

Dags för EU att städa upp monopolföretagens paket-tvång.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tyckte att 79kr/m för premium lite var skäligt och jag betalade det, 149kr/m var för mycket. Youtube for skylla sig själva. Detta har inget med pensionärsrabatt att göra.

Min poäng var att vissa på olika sätt hittar kryphål så de kan betala mindre än alla, detta är inte bra oavsett vad det gäller.
Sedan tycker jag inte alls om youtubes beteende på något sätt, inte ens om avgiften hade varit 14,90kr/månaden så är det inte bra att många i princip måste ha denna tjänst.
Och att man får youtube music på köper, bidrar till en skev konkurrens emot de andra musiktjänsterna. Varför köpa spottify om man redan har youtube musik? Ja, musiknördar har säkert bra argument. För andra så räcker utgifterna redan som det är.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag har inte fått något mail än. Får bli tredjepartsspelare när detta händer. 0 kr från mig istället för 25-30.

Så eftersom YouTube Premium i Sverige kostar 119 kr per månad så är således priset för din moral 89-94 kr per månad. 😆

Permalänk
Medlem

Om de gör detta men samtidigt återupplivar Lite tror jag många skulle sluta fuska, men vad vet jag… alla dessa tjänster blir så bloated när de lägger till saker som musik och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

ja så jäkla giriga

Ja, herregud, tänk att kommersiella företag vill ha betalt för sina produkter och tjänster! Var är världen på väg?!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag är väl en sån som sköter sig då. Jag betalar 169:- för familjeplanen, vanligt svenskt abonnemang. Jag orkar inte hålla på och trassla med vpn och regga från andra länder för att få det billigare.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

De tog bort YouTube Lite för att tvinga folk till Premium med "YouTube Music", kommer aldrig betala för YouTube igen.

Permalänk
Medlem

Jahopp, hade dom bara haft kvar Youtube Lite så hade nog många (inkl. mig) stannat kvar och inte använt sig av vpn-tricket. Är inte intresserad av deras musikfunktion.
Som att gå in på Ica för att köpa mjölk men du får inte lämna butiken om du inte köper majonäs och frysta ärtor också. Youtube utnyttjar sin dominerande position då det inte finns mycket till konkurrens.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Det är bra, folk är så giriga och lättkränkta nu för tiden.

Om du ägde youtube skulle du göra det gratis eller låter folk använda adblock mm?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

När det kommer till innehållet som skapas av användare och visas på Youtube verkar Youtube vara glada att det är en stor global marknad som de kan dra nytta av.

När Youtube ska köpa arbetskraft verkar de vara nöjda med att det är en stor global marknad där de kan hitta bra deals i olika länder.

När Youtube ska (inte) betala skatt verkar de vara väldigt glada att det är ett stort globalt system som de kan utnyttja.

Rules for thee, but not for me.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Ingenting är gratis, det kommer alltid ett pris någonstans så visst, jag förstår att företag måste få betalt för att tillhandahålla en tjänst. Antingen genom direkt betalning av användaren, i form av intäkter av annonser eller liknande.

Vad jag dock har svårt för är olika priser i olika regioner. Är en tjänst värd X $ så är den väl värd X $.

Antingen så tar man för mycket betalt i en region eller för lite i någon annan.

Edit: Jag vet att man exempelvis har olika pris på digitala produkter i olika regioner och företagen i längden tjänar mer pengar på det. Jag vill bara säga att jag tycker det är fel. Inte att det är fel ur en affärsverksamhets synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Om man bara kunde fixa premium till lägre pris utan youtube music, jag har noll intresse av den.

Är helt med, kan de ta tillbaka Premium Lite så är jag med på tåget igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Äh, jag tycker det är värt det utan trix, det är lätt den tjänsten jag använder mest. Kreatörerna verkar dessutom få en OK ersättning, men som vanligt ska folk bara ha och det ska helst vara gratis.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Förstår inte riktigt nyhetsvärdet här.
Varför skulle dom inte vilja stoppa folk som fuskar? Det drabbar ju bara alla som sköter sig.

Nyheten handlar om att man nu blockerar ett kryphål som många har använt för att komma undan billigare. På vilket sätt har det inte nyhetsvärde?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

EU/USA borde kolla upp youtube monopolställning precis som de har gjort emot Microsoft och snart Apple.
Någon säger att youtube har inte alls monopol inom dessa filmklipp, vilket stämmer. Men de har en slags monopol inom en viss typ. Många letar efter vissa saker enbart på youtube, finns det ej där. Så slutar de att leta.

De har inte monopol, men de har en dominerande ställning på det här området. Att de försöker utnyttja den till att expandera inom musikstreaming är själva definitionen på "missbruk av dominerande ställning".

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fantastiskt sätt att göra betalande kunder till icke-betalande kunder.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte begripit på varför Youtube inte tagit tag i detta. Det är Youtubes problem att de inte uppfyller lagar och regler. Så vitt jag vet så får de inte sälja en digital produkt/tjänst till en EU medborgare och inte ta ut och betala in korrekt moms.

Finns en anledning till att en del företag kontrollerar att t.ex. det kort som används faktiskt är utfärdat i det land som du säljer i. Funkar liksom inte att gå runt med en VPN etc.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Det är bra, folk är så giriga och lättkränkta nu för tiden.

Om du ägde youtube skulle du göra det gratis eller låter folk använda adblock mm?

Jag skulle se värdet i att en mindre massa betalar lite än inget alls, att fortsätta växa folk som har min plattform kör knappast hjälpa i längden...

Det blir ju gratis nu eftersom de som kan tänkas ge 25 - 75kr men inte Premium (eftersom man gjorde sig av med Lite som många använde) nu kommer ge inget.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever att youtube numera börjat buffra mera och blivit trögare?

Sitter på Tele2(comhem) fiber/coax med nätverkskabel och ändå pallar den knappt med speciellt inte 4k klippen.

Permalänk
Medlem

Min poäng var att vissa på olika sätt hittar kryphål så de kan betala mindre än alla, detta är inte bra oavsett vad det gäller.

Nu är jag inte med alls, brukar folk hitta krypthål i pensionsrabatter, eller vad menar du? Sen ser jag inte alls likheten med detta. Detta är mer som att handla från länder där det är billigare, både lagligt och normalt. vi har en fri global marknad, eller hur?

Skrivet av DG77:

Någon annan som upplever att youtube numera börjat buffra mera och blivit trögare?

Sitter på Tele2(comhem) fiber/coax med nätverkskabel och ändå pallar den knappt med speciellt inte 4k klippen.

Ja, jag har ibland problem med att den börjar buffra efter några sekunder och låser sig då. Måste ladda om sidan för att det ska funka. Telia 1000/1000 här.