Efter uppsägningarna – Embracer ska använda AI för spelutveckling

Permalänk
Melding Plague

Efter uppsägningarna – Embracer ska använda AI för spelutveckling

Svenska spelgiganten Embracer Groups olika spelstudior ska använda AI både i spel och för att effektivisera utvecklingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som en dålig idé, så det blir nog bra.

Permalänk
Medlem

Embracer group missade en del investerar pengar från Saudi och proppen håller väl på att gå ur. Därför alla avskedanden.

Nu skriker de "AI" i ett hopp om att någon investerare ska skicka pengar till dem.

Det är vad jag gissar iaf.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Känns som en dålig idé, så det blir nog bra.

Tror de får hålla sig till bräd- och mobilspel 😂

Permalänk

Vi lär få se mer av detta, även att folk hemma har en egen ai som hjälper dem. Frågan är mer när övergången bör ske? Jag själv blir mest sur på dagens LLM, man frågar dem en enkel excelfråga. Man får en lösning som använder en icke existerande funktion, man påpekar detta och LLM ber om ursäkt och ger en en lösning med exakt samma icke existerande funktion igen. Och så håller det på tills man ger upp och istället använder Google sökmotor.

Nå utvecklingen går skitsnabbt framåt så frågan är när den stora skaran bör använda och sparar tid?

Permalänk
Medlem

MindArk (ett annat spelbolag) sa upp 40% av sina anställda i maj förra året för att ersätta dem med AI. Det har gått sådär hittills.
Deras VD sa upp sig "av personliga skäl" i februari i år.

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt tror jag det kommer fungera. Juniora utvecklare är sällan bättre än AI. Men en junior lärs med tiden upp och blir senior. Vem ska göra allt när seniorerna tagit slut och inga nya är upplärda? Jag tror inte AI kommer ersätta de seniora på flera decennier.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av kelthar:

Embracer group missade en del investerar pengar från Saudi och proppen håller väl på att gå ur. Därför alla avskedanden.

Nu skriker de "AI" i ett hopp om att någon investerare ska skicka pengar till dem.

Jag läser mellan raderna också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En farhåga är att utvecklingen blir mindre innovativ, spelen mer "standardiserade" och likriktade. Men som alltid, AI är ett verktyg och om det används rätt som ett hjälpmedel så blir det förmodligen bra. Men ibland kan man undra om inte t.ex vissa filmmanus fått hjälp av AI, jag tänker t.ex på vissa Netflix-filmer o.dyl som ju känns alltmer som en standarförpackad mellanmjölk. Mina grabbar och jag brukar kolla på äldre filmer som jag tyckte var kanon när jag växte upp och som ju tillhör allmänbildningen IMHO. T.ex Star Wars (4-6), Femte Elementet, Sagan om ringen m.fl. Självklart kollar vi även moderna produktioner och alla är ju inte dåliga ska sägas, men ändå spontant från äldre sonen: Varför är de gamla filmerna bättre?

Min farhåga som sagt är att AI kommer att vattna ur på både film och spelsidan just för att det bygger på en hopkok av gamla idéer och sanningar. Inte nya, djärva och kreativa...

Permalänk
Medlem

Det kommer bli dödsstöten för företaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Sötast

Antingen så är det för att locka investerare med hypade moderna ord som AI eller så tror de verkligen att det kommer att hjälpa och då är det bara att säga godnatt till alla studios embracer redan håller på att mörda

Permalänk
Medlem

Känns som en riktigt dålig idé att fortsätta ha pengar i det företaget då med andra ord, visst kommer det nog ta ett tag innan man ser effekten av ett sånt val då kostnader sänks i närtid.

Tittar man på en längre tidsram dock så kommer produkters kvalité sjunka om de förväntar sig att "AI" kan ta över kreativa jobben, när de inser det så kommer de blivit av med massor av folk som var integrerade väl så kostnaden att ta in nya kommer vara extremt hög och ta lång tid innan de får tillbaks effektiviteten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som händer med dem så är det bra. Alla jobb som kan automatiseras ska automatiseras. Inga jobb ska finnas kvar bara för att någon vill ha det jobbet om AI kan göra det snabbare och billigare. Det är som att hålla världen gisslan så att vi måste stanna kvar här istället för att röra oss framåt bara för att någon vill ha det jobbet.

Även om de går i konkurs så är det bra för det är ett steg mot framtiden som vi kan ta lärdom av och göra det bättre nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Känns som en riktigt dålig idé att fortsätta ha pengar i det företaget då med andra ord, visst kommer det nog ta ett tag innan man ser effekten av ett sånt val då kostnader sänks i närtid.

Tittar man på en längre tidsram dock så kommer produkters kvalité sjunka om de förväntar sig att "AI" kan ta över kreativa jobben, när de inser det så kommer de blivit av med massor av folk som var integrerade väl så kostnaden att ta in nya kommer vara extremt hög och ta lång tid innan de får tillbaks effektiviteten.

Som om AI skulle göra att det blir mindre kreativt än vad företagen och de "kreativa" redan är idag...
Nästan allt är redan extremt okreativt och så har det varit länge, sen långt före AI började användas.

De få som faktiskt är kreativa kommer bara bli mer kreativa med hjälp av AI, och många som inte har kunskapen för saker kommer att kunna utföra mycket mer med AI.

Permalänk
Medlem

Ai ai ai då

Permalänk
Medlem

AI är något som ALLA spelutvecklare kommer använda och som kommer leda till snabbare utveckling och lägre kostnader. Känns mest positivt för gamers? Om det är så dåligt som en del verkar tro så bör detta gälla hela branchen och inte bara Embracer?

Permalänk
Medlem

Om dom har AI borde de använda det till något bättre än spelutveckling. Om de menar chat gpt...lycka till, det kommer kosta mer än det smakar....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

En bunt buzzwords blandat med ordbajsande för att locka investerare som inte vet bättre är känslan jag får.

Permalänk
Medlem

Bara jag tycker att en AI kan vara ypperligt för rätt typ av spel som en rpg?

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

En farhåga är att utvecklingen blir mindre innovativ, spelen mer "standardiserade" och likriktade. Men som alltid, AI är ett verktyg och om det används rätt som ett hjälpmedel så blir det förmodligen bra. Men ibland kan man undra om inte t.ex vissa filmmanus fått hjälp av AI, jag tänker t.ex på vissa Netflix-filmer o.dyl som ju känns alltmer som en standarförpackad mellanmjölk. Mina grabbar och jag brukar kolla på äldre filmer som jag tyckte var kanon när jag växte upp och som ju tillhör allmänbildningen IMHO. T.ex Star Wars (4-6), Femte Elementet, Sagan om ringen m.fl. Självklart kollar vi även moderna produktioner och alla är ju inte dåliga ska sägas, men ändå spontant från äldre sonen: Varför är de gamla filmerna bättre?

Min farhåga som sagt är att AI kommer att vattna ur på både film och spelsidan just för att det bygger på en hopkok av gamla idéer och sanningar. Inte nya, djärva och kreativa...

Så tänker jag också ibland och så spinner jag upp någon guilty pleasure film från dåtiden och inser att nja... De filmerna vi minns är de bra, allt som var skräp har vi glömt.
Mästerverken som släpps idag kommer leva kvar och all mellanmjölk försvinner i glömskan!

Permalänk
Medlem

Embracer hoppar över Extend-steget och går direkt till Extinguish.

Hoppas de misslyckas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

No shit? Det var ganska väntat. Vi kommer se mer av detta framöver i hela branschen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Borde innebära att spelen blir betydligt billigare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Bara jag tycker att en AI kan vara ypperligt för rätt typ av spel som en rpg?

Håller helt och hållet med! Tänk en NPC som inte säger exakt samma sak varje gång man pratar med dem.. tänk vad det kan göra för inlevelsen!

Sen medför det andra problem som behöver lösas för att det ska bli bra. Tex kunna göra AIn lokalt, förhindra den från att börja säga dummheter som istället förstör inlevelsen etc.

Tror tyvärr det komer dröja innan vi ser en bra implementation av det. Men det hade varit coolt!

Permalänk
Medlem

Klart dom och alla andra ska använda AI. Men dom borde göra det i tanden med duktiga medarbetare.
Så ser jag det, att AI ska vara till hjälp. Inte ersätta.

När jag tänker på AI i spelen, inte under utvecklingen utan när vi spelar så ser jag ett mycket bättre och levande Skyrim.
Jag ser fiender och andra NPC som agerar på vis vi aldrig haft förr. Jag ser New Game + bli en helt ny spelupplevelse osv.
Jag tror det är just orden "levande värld" som är upplevelsen AI kommer att ge oss mest.

En annan sak.. AI kommer vara en sak som gör att spel blir tvungna att köpas då AI inte kommer köras lokalt.
Det ger en del fördelar. Det ger en del nackdelar med.
När utvecklarna inte längre stödjer sin produkt kommer den att bli värdelös.
Även om spelet går att köra utan uppkoppling till servrar så kommer spelet att vara dött.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mest chockad att dom lyckats få lönsamhet på skutan, kan såklart vara en väldigt kortsiktigt lönsamhet om dom stängt ner allt för många kommande spel men ändå. Det var ju en lång period där av att bara ösa in pengar utan tanke på lönsamhet så jag trodde nog allt skulle brinna helt och hållet. Vet inte om jag vill sträcka mig till ett bra jobbat givet hur många som blivit av med jobbet men, ja, ändå positivt att inte ännu fler blir det.

Sen AI, jobbar med att sälja AI tjänster och det kan vara väldigt kraftfullt i smala tillämpningar för att automatisera sådant som tidigare varit väldigt komplext/dyrt/dåligt att automatisera innan. T.ex. översättningar gör AI förvånansvärt bra med lite styrning. Även klassificering i stil med "vilken kategori bör den här produkten passa in i bäst?" AI är både kostnadseffektivt och klart mindre fel än människor på det och som bonus innebär det mer tid över till sånt som AI inte kan, som göra texten visuellt snygg (radbrytningar, paragrafer, headlines, osv osv.) och dylikt. Det är en klassisk win-win, som IT ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

I princip alla större utvecklare kommer att använda AI i någon form i utvecklingen.

Skrivet av cosplay:

Oavsett vad som händer med dem så är det bra. Alla jobb som kan automatiseras ska automatiseras. Inga jobb ska finnas kvar bara för att någon vill ha det jobbet om AI kan göra det snabbare och billigare. Det är som att hålla världen gisslan så att vi måste stanna kvar här istället för att röra oss framåt bara för att någon vill ha det jobbet.

Även om de går i konkurs så är det bra för det är ett steg mot framtiden som vi kan ta lärdom av och göra det bättre nästa gång.

Helt min mening. Jobb som inte kan bära sig själva skall bort. Med undantag för de med funktionsvariationer.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Är du en förespråkare av vogonpoesi?

LLMs lär inte vara till mycket hjälp, varken för att utveckla spelmotorer, spelkod eller dialoger med karaktärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är du en förespråkare av vogonpoesi?

LLMs lär inte vara till mycket hjälp, varken för att utveckla spelmotorer, spelkod eller dialoger med karaktärerna.

Fick för mig att kolla upp SLM + LLM härom månaden.

Blev lite förskräckt, om det är sånt vi kastar dessa + 'adequately deep neural networks that may or may not be well understood' i en salladsmixer och kallar't färdig "pangkaka"..

Permalänk

Ludditer har hittills haft fel när det gäller automation gör folk arbetslösa. Automation har självklart drabbat folk hårt, vissa har sett hela och deras förfäders livsverk konkurreras ut av nya tekniker. Men för den stora massan så hade det ändå blivit bra.

Jag tror liknande Ai inom spelutveckling, vi kommer se folk bli av med jobb, vissa kanske förlora hela deras bolag etc. Men jag tror ändå det i slutändan blir bra för den stora skaran.
Jag upplever ett problem idag att alla personer är så otroligt dyra, detta leder till att folk endast gör det de behöver göra. När vi pratar om spel, så blir det spel som tilltalar den stora skaran som det satsas på. Det är så otroligt mycket pengar inblandade.
Med hjälp av Ai så kan folk på fritiden gå ihop och koda ett spel, har de Ai som gör en hel del av arbetet så blir det mindre jobb.