Står min hårddisk med ena foten i graven?

Permalänk

Står min hårddisk med ena foten i graven?

Hej,

Har följande status på min disk:

Har testat att formatera (ej "quick") och det blir ingen skillnad.

Bör jag slänga och köpa ny?

Tack!

Permalänk
Medlem

Reallocated sectors count är ju en av de snällare felen.
Det betyder i princip att du har slut på reserv sektorer som disken kan mappa om till när den hittar en dålig.
Dax att pensionera MAO, men den kommer inte dö helt plötsligt av detta felet.

Permalänk
Medlem

114 reallokerade sektorer är inte bra - när det väl börjar så går det fortare och fortare och det är läge att tömma disken på viktig data - NU! på en gång och utan att stänga av och starta disken...

hade det varit 1 eller 2 reallokerade sektorer och det varit så ett tag så hade jag inte stressat, men 114 och man tom kanske ser är ökande när data skrivs till disken är det för många för att man skall hålla sig lugn.

när all viktig data är bortkopierad - då kan du börja exprimentera eller ha den som slaskdisk och se hur länge till den fungerar

jag har varit med att när första läsproblemet börja komma till att disken inte går att starta igen har skett inom 3 timmar. - hann läsa ut det mesta men det var jobbigt i områdena som det var läsfel på med ideliga läsförsök sektor efter sektor - det var då jag lärde mig nyttan med ddrescue...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

114 reallokerade sektorer är inte bra - när det väl börjar så går det fortare och fortare och det är läge att tömma disken på viktig data - NU! på en gång och utan att stänga av och starta disken...

276 till och med, raw-datan är hexadecimal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS