Streaming-chefer eniga om framtid som liknar kabel-TV

Permalänk
Melding Plague

Streaming-chefer eniga om framtid som liknar kabel-TV

Priserna på reklamabonnemangen kommer att höjas och originalserier kommer väljas ut mer noggrant framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Intervjun lyfter hur avgifterna för streamingabonnemang på de allra flesta plattformarna har varit för låga sedan de lanserades, vilket har förhindrat plattformarna från att faktiskt tjäna på prenumerationerna"

Intressant, det är ju redan svindyrt till det lilla man får ju

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Med andra ord så kommer piratandet öka exponentiellt i framtiden!

De verkar ha fullständigt glömt/förträngt varför streamingtjänster slog genom så stort, från första början.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

'wow, jag kan inte tro att det där hände precis' och få dem att berätta för sina vänner om den där prisvärda airfryern på Amazon som fick sambos hjärta att slå 120 gånger i minuten.

Permalänk

Dä ä som Dä ä 🤣

Om jag betalar för något, då vill inte jag måsta vänta för reklam. Detta tror jag de kommer misslyckas med helt ärligt, att sänka priset å sen höja priset och där reklam förstör upplevelsen. Ingen kommer att vilja ha det så ⭐️

Visa signatur

"In To The Void "

Intel i5 12400F,Gigabyte Z690 UD DDR4,Nvidia1070Ti,16 gig ram
Windows 11

Permalänk
Medlem

Det är några år sedan jag sade upp all kabel-tv för det kändes inte prisvärt. Börjar känna samma om streaming-abonnemangen. Ska man både betala och dessutom få en massa reklam menar de?

Permalänk
Medlem

Så betala mer, för mindre innehåll. Ja men det låser som en lysande ide för hur man behåller/får fler kunder...?! och piratstreaming och pirattankningssidor ökar som aldrig förr. Vem hade kunnat ana att så skulle ske!?

Permalänk
Snusfri

Vad smarta dem är.
Gör kvalitativa serier/filmer som inte försöker trycka ner några ideal i halsen på tittarna och ha humana priser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Titeln låter som att den skulle kunna varit i The Onion (eller Dagens Svenskbladet om man tar hänsyn till språket)

Permalänk
Medlem

Premunation med reklam skulle jag bara överväga om det var helt gratis.
Och sport är jag inte intresserad av, iallafall inte majoriteten av den sport som finns som streaming.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Dom olika tjänsterna är överens om att höja priserna? Är inte det kartellbildning och olagligt?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Då skiter jag hellre i det och gör något annat än kolla film/serier istället.

Permalänk
Medlem

Tack till alla som fortsätter betala dessa företag. Så att jag själv slipper!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

"öka lönsamheten" = hur mycket kan vi pressa folk på innan för många säger upp tjänsten.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem att betala mer, speciellt för att slippa reklam. Tycker det är billigt som det är idag jämfört med vad det kostade tidigare med kabel-TV eller parabol. Men det jag saknar är mer "skräddarsydda" paket.

Har sett skrämmande prislappar hos vänner som t.ex. ska kolla F1 (med svensk kommentator) och allsvenskan, då måste man ha en väldans massa paket som gör att totalkostnaden blir väldigt hög.

Har ingen konkret ide om hur denna flexibilitet skulle gå till, det handlar nog mer om att de olika bolagen samarbetar eller "säljer" tjänster till någon som kan sy ihop ett paket. Nackdelen med det är ju att denna "någon" också kommer vilja ha en del av kakan.

Måste ändå flika in att SVT play är en guldgruva, något jag alltid återvänder till då man bläddrat runt förlänge hos netflix, Amazon eller några av dom andra.

Permalänk
Medlem

Snart kommer nog även detta på deklarationen

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Ska de inte passa på att införa ett schema man måste följa när de ändå är igång?

Permalänk
Medlem

Man skulle också kunna sänka lönera för det exekutiva lagret.
Tror tex att om man sänkte Ted Sarandos lön från 3M USD till 1M USD skulle nog hjälpa till en del...
https://deadline.com/2024/04/netflix-co-ceo-ted-sarandos-2023...

Kanske dags att sluta med fantasilöner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Streaming-cheferna är även eniga om att de vill investera mer i att sända live-sport och att göra fler paketerbjudanden, som slår ihop flera streamingtjänster för en sammanlagd summa.

En favorit sedan länge hos Viaplay. Betala 700/mån för att se en sport de blockat andra att visa. Du ska betala i kommunistisk anda för all deras annan skitproduktion du inte vill se.

Permalänk
Expertgissare

Bra att de officiellt går ut med att de ska bilda kartell.
Att det blir mer kvalité på det de skapar säger man inte nej till. Men ska de låsa ner oss, tvinga på oss reklam och dessutom ta mer betalt, ja då är vi tillbaka till ruta ett igen...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

"Streaming-cheferna är även eniga om att de vill investera mer i att sända live-sport och att göra fler paketerbjudanden, som slår ihop flera streamingtjänster för en sammanlagd summa."

Det här gillar inte jag, man blir påtvingad kanaler man inte vill ha men ändå måste för att komma åt det man är intresserad av.
Se bara på tv4 sport paket, personligen är jag bara intresserad av SHL men blir ändå påtvingad 5 andra sporter också.

Som konsument hade jag hellre sett ett stort bibliotek som kan välja och sätta ihop ett eget program paket.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Börjar bli dags att beställa fler Blu ray filmer. Både jag å TV:n har sport/reklamallegri, får väl ordna läkarintyg å skicka till Netflix. Netflix med flera gräver sin egna gravar. Netflix borde först å främst se till å ha flera 4K filmer/serier.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"öka lönsamheten" = hur mycket kan vi pressa folk på innan för många säger upp tjänsten.

Ja det handlar ju bara om siffror från företagens sida. Tjänar de på att mjölka existerande kunder mer trots att vissa säger upp tjänsten så "har de en skyldighet mot sina aktieägare att göra det".

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom olika tjänsterna är överens om att höja priserna? Är inte det kartellbildning och olagligt?

Nja, kanske lite, men mer likt en branschorganisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

"Intervjun lyfter hur avgifterna för streamingabonnemang på de allra flesta plattformarna har varit för låga sedan de lanserades, vilket har förhindrat plattformarna från att faktiskt tjäna på prenumerationerna"

Jämfört med vilket lagligt alternativ? Vår Canal Digital parabol-TV kostade nästan dubbelt så mycket som vår totala streamingtjänst kostnad(exkl. Spotify) år 2016, och då har vi ändå tillgång till mycket mer innehåll, dessutom helt utan reklam när vi ville.

Det var ganska tydligt att dessa priser inte skulle hålla i längden. Nu verkar vi ha nått en punkt där streaming har blivit den dominerande plattformen för majoriteten, vilket troligen var syftet med priserna. Spotify genomgick en liknande utveckling, där deras ursprungliga idé var att leverera musik helt gratis. Idag är det den dyraste streamingtjänsten för vår familj.

Som nämns här, påverkar inkomsten självklart både kvalitet och tillgång. Frågan är hur mycket av intäkterna som går till vinster jämfört med att återinvesteras i branchen. Om man har en rimlig balans, kommer lägre intäkter naturligtvis att leda till sämre kvalitet, vilket även drabbar dem som väljer att använda olagliga tjänster.

Det optimala vore om ALLA som nyttjar materialet betalar, samtidigt som det fanns en rimlig balans i vinstuttaget, då borde kostanden för individen också bli "rimlig".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Som konsument hade jag hellre sett ett stort bibliotek som kan välja och sätta ihop ett eget program paket.

Detta började ju efterfrågas redan på parabol tiden.
Nu med IPTV så är ju detta fullt möjligt, men jag har inte sett någon leverantör ha denna typ av tjänst.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man skulle också kunna sänka lönera för det exekutiva lagret.
Tror tex att om man sänkte Ted Sarandos lön från 3M USD till 1M USD skulle nog hjälpa till en del...
https://deadline.com/2024/04/netflix-co-ceo-ted-sarandos-2023...

Kanske dags att sluta med fantasilöner?

Absolut, mer än halvera hennes lön så kan ni sänka abonnemangens priser med 0,021% . För det är så mycket det påverkar i förhållande till deras intäkter. Det motsvarar ungefär 3-4 öre för en kund. Plus att hon kommer gå till ett annat företag som är villig att betala henne mer. Det låter som en toppenidé.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

De kan ju höra med Viaplay...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Ja, men det är rätt välkänt att alla de stora plattformarna går back förutom Netflix. Börsen lät dem göra det ett tag för att de skulle bygga en marknad, men nu vill de ha vinster.

Skrivet av Alexraptor:

Med andra ord så kommer piratandet öka exponentiellt i framtiden!

De verkar ha fullständigt glömt/förträngt varför streamingtjänster slog genom så stort, från första början.

Nejdå, de vet. Det är bara det att de inte längre är intresserade av att växa, utan de vill mjölka den marknad de har.

Skrivet av ronnylov:

Det är några år sedan jag sade upp all kabel-tv för det kändes inte prisvärt. Börjar känna samma om streaming-abonnemangen. Ska man både betala och dessutom få en massa reklam menar de?

Japp, det menar de.

Någonstans är det så att pengarna som spenderas på innehåll står i direkt relation till intäkterna. De senaste åren har det kommit mer innehåll - dvs utläggen där har gått upp - samtidigt som vi som tittar har fått det billigare. Resultatet är att de tjänar mindre. Det är de inte nöjda med (och inte börsen heller). Det streamingtjänsterna har gjort är att göra det lättare att byta - man har inte längre monopol, och man kan säga upp abb när man vill - men det vill streamingtjänsterna också ändra på.

Vad gäller reklam är det inte svårare än att när linjär-TV dör så försvinner den reklamsäljaren, och då finns det en massa reklamköpare som står i kö och är beredda att betala bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Det är häpnadsväckande hur pass verklighetsfrånvända dessa chefer är, fy farao säger jag bara och länge leve piraten!