Streaming-chefer eniga om framtid som liknar kabel-TV

Permalänk

Slå ihop... Funkade bra för Viasat. Det gick runt för att folk hade pengar men vem vill betala för för fotboll när man vill se F1 eller Moto GP. Fotbollen är dessutom löjlig när det gäller löner. Amerikanarna har tagit tag i det där på ett mycket bättre sätt. Bytte förra ökningen till att köpa enskilda evenemang och sparar nästan 5000 per år och ser exakt vad jag vill och inget mer helt reklamfritt.

Vinhar dessutom sagt upp flera streamingtjänster för det sällan är något nytt som är bra och skulle det vara så har man tjänsten bara tillfälligt.

Går priserna upp och det packas ihop en massa man inte vill ha är vi tillbaka där vi började med pirate bay och hela den cirkusen.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man skulle också kunna sänka lönera för det exekutiva lagret.
Tror tex att om man sänkte Ted Sarandos lön från 3M USD till 1M USD skulle nog hjälpa till en del...
https://deadline.com/2024/04/netflix-co-ceo-ted-sarandos-2023...

Kanske dags att sluta med fantasilöner?

Skulle ju knappast göra någon skillnad, netflix gjorde en vinst på 15 miljarder dollar förra året.
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NFLX/netflix/gross-...

Det må klagas mycket på vad bolagen håller på med, men uppenbarligen fungerar det när vinsterna bara fortsätter att öka.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Max är ju typexemplet på hur man misslyckats totalt.

Både pannbiff-företaget och streaming-tjänsten.

Permalänk
Medlem

Attachment leads to jealousy, the shadow of greed.
Train yourself to let go of everything you fear to lose.

-Yoda

Permalänk
Medlem

Om folk slutade betala så får alla billigare tjänster, sluta göd miljardärerna i toppen

Permalänk
Medlem

Då får det väl bli som förr, inga abonnemang och utvalda köp på fysisk media istället.

Permalänk
Medlem

Det klassiska mycket vill ha ännu mer och till slut för mycket syndromet som fällt många företag. De vill fortsätta öka sina vinster och testar hur mycket kunderna tål. Risken är en mega backlash där Tbp (numera med VPN) får en ny storhetstid. Tbp finns definitivt kvar och väntar på att fälla nästa bransch med storhetsvansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Då får det väl bli som förr, inga abonnemang och utvalda köp på fysisk media istället.

Ja verka ju inte bli en "steam" eller "Spotify" lösning i sikte...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tänker ändå att man får väldigt mycket för en väldigt liten peng i många streamingabbonemang jämfört med vur det var på satellit-tv tiden.

Ville du ha filmpaketet med kabelTV på 90talet så kostade det säkerligen 400 spänn. Det motsvarar.väl 700 i dagsläget. Filmerna kom senare hit från boopremiärerna, man kunde inte välja film/serier själv, det funkade absolut bara på en TV och man kunde inte ta med sig innehållet till sommarstugan.
Mycket av innehållet för dessa dyra abonnemang hade dessutom vävt in reklam.
Man behövde också köpa det hela i stora klumpiga dels där sport å skit var inkluderat vilket sällan kunde väljs bort.
Dessutom var det ofts årskontrakt så fet gick inte direkt att hoppa mellan tjänsterna.

Jag vill påstå att man får en tekniskt fantastisk lösning för en hundring i månaden. Den har inte hallt men så var det förr också. En fast och en tiänst som byts ut efterhand är idag bra prisvärt.
Med det sagt blir jag också bra irriterad av att få serier/filmer undanryckta från de tjänster jag betalar för. Och att komma åt sport veriar fortfarande bra dyrt.
Hitta innehåll utanför mainstreamkanalerna är också svårare.
Och det är bra mycket pill att hålla på och fippla mellan tjänsterna. Jag håller med.

Allt är inte perfekt.

Men ja - jag tycker nog ändå att vi har det bra jämfört med för 20 år sedan på konsumentsidan faktiskt.

Det var väl också därför väldigt få betalade för dessa dyra tjänster. Idag har de flesta streaming. I alla fall tills det kostar mer än det är värt. Idag är Netflix ett gränsfall för mig. De har tappat kvalitet och ändå vill de göra dyrare.. Prime är fortfarande prisvärt om inte de också får för sig att testa gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

En favorit sedan länge hos Viaplay. Betala 700/mån för att se en sport de blockat andra att visa. Du ska betala i kommunistisk anda för all deras annan skitproduktion du inte vill se.

Längtar till när de går i konkurs och det kanske kan finnas ett vettigt alternativ för att kolla SHL utan att betala för 100 andra sporter man inte ville ha.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Att bombardera med reklam försämrar tittandet avsevärt. Dom som inte är villiga att betala för dyrare abonnemang eller se fler annonser attraheras nog mer av olagliga streamingalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Längtar till när de går i konkurs och det kanske kan finnas ett vettigt alternativ för att kolla SHL utan att betala för 100 andra sporter man inte ville ha.

Viaplay har inte SHL.

Permalänk
Medlem

Sedan skall man ju inte glömma vad MAX även har gjort där de valt att ha kvar Discovery+.... så vi har ett ETT företag med två olika tjänster där de har delat upp säsonger på vissa program mellan de två tjänsterna, så vill man se allt måste man alltså ha två tjänster från SAMMA bolag

Undrar hur lång tid det tar för fler att ta efter denna eminenta modell

Säsong 1-2 hittar du på på Netflix One och sedan har du säsong 3 på Netflix TWO och vill du se säsong 4 är det Netflix THREE som gäller.. och Netflix TWO har bara abonnemang med reklam, mer eller mindre beroende på hur mycket du betalar ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Sedan skall man ju inte glömma vad MAX även har gjort där de valt att ha kvar Discovery+.... så vi har ett ETT företag med två olika tjänster där de har delat upp säsonger på vissa program mellan de två tjänsterna, så vill man se allt måste man alltså ha två tjänster från SAMMA bolag

Undrar hur lång tid det tar för fler att ta efter denna eminenta modell

Disney äger Hulu, även om Hulu bara är tillgänglig i USA. För dem är det en lite mer vuxen kanal, en hel del barnförbjudet, medan de håller Disney familjevänlig (pg-13 typ). Hulu är en stor streamingtjänst, cirka 50 miljoner prenumeranter. Även om det är många via Disney+Hulu deals, är det en extra kostnad totalt.

Permalänk
Medlem

Netflix och många av de andra drakarna har en rasande produktionstakt där det mesta av materialet kan sägas vara "Direkt till VHS". De vill pumpa ut så mycket som möjligt för att se om åtminstone något blir framgångsrikt, och sedan köra på det. I verkligheten ger den katalog med riktigt sunkiga filmer och serier som läggs ner efter en eller ett par säsonger. Det upplägget tilltalar inte direkt mig som kund.

Att fokusera på att göra kvalitet i stället för kvantitet bör innebära lägre kostnader totalt för plattformarna och tilltala deras kunder. Så den biten är jag helt med på. Att de successivt höjer priserna på abonnemangen är inte direkt nytt och är väl OK också, men börjar de pumpa in reklam trots att jag redan betalar en hel del i månaden så blir det adios för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Disney äger Hulu, även om Hulu bara är tillgänglig i USA. För dem är det en lite mer vuxen kanal, en hel del barnförbjudet, medan de håller Disney familjevänlig (pg-13 typ). Hulu är en stor streamingtjänst, cirka 50 miljoner prenumeranter. Även om det är många via Disney+Hulu deals, är det en extra kostnad totalt.

Jag skulle kunna förstå om man skiljer strikt på vuxet kontra barn etc etc...
Men ett exempel på MAX är t ex vanliga program som Fast N' Loud där säsong 1-6 (eller 7) finns på discovery+ och resterande finns på MAX... finns flertalet av dessa "serier" som har det upplägget, som någon nämnt innan släpps t ex nya avsnitt på Naked N Afraid på discovery+ men inte MAX...

Även om jag på intet sätt tänker försvara vad Disney gör med Hulu, det skulle vara lätt att sätta upp barnprofiler som inte har tillgång till t ex Hulu vid närmare eftertanke... så ja... för jävla fult helt enkelt. Disney+ var första tjänsten som försvann för mig för ett par månader sedan i samband med höjningar o skit. Och den skiten kommer definitivt spilla över till Europa, rätt övertygad om att dessa "drakar" är fullt medvetna om vad de gör (och skyller på tekniska problem hit och dit eller rättigheter fast de sänder skiten via en annan tjänst) och helt sonika testar och ser vad de kan komma undan med.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Netflix och många av de andra drakarna har en rasande produktionstakt där det mesta av materialet kan sägas vara "Direkt till VHS". De vill pumpa ut så mycket som möjligt för att se om åtminstone något blir framgångsrikt, och sedan köra på det. I verkligheten ger den katalog med riktigt sunkiga filmer och serier som läggs ner efter en eller ett par säsonger. Det upplägget tilltalar inte direkt mig som kund.

Att fokusera på att göra kvalitet i stället för kvantitet bör innebära lägre kostnader totalt för plattformarna och tilltala deras kunder. Så den biten är jag helt med på. Att de successivt höjer priserna på abonnemangen är inte direkt nytt och är väl OK också, men börjar de pumpa in reklam trots att jag redan betalar en hel del i månaden så blir det adios för min del.

Det mesta skall väl läggas ned efter 3-4 säsonger max då de inte genererar samma intresse för folk att skaffa abonnemang som en ny serie man kan hypa lite varstans om att den snart börjar. "Pump and Dump" tycks vara en passande term.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det mesta skall väl läggas ned efter 3-4 säsonger max då de inte genererar samma intresse för folk att skaffa abonnemang som en ny serie man kan hypa lite varstans om att den snart börjar. "Pump and Dump" tycks vara en passande term.

Jag undrar om det verkligen är sant att det genererar mer intresse. Själv är jag ju mer intresserad av att se vidare på något jag vet är bra än att chansa på något nytt... men dom flesta kanske är tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag undrar om det verkligen är sant att det genererar mer intresse. Själv är jag ju mer intresserad av att se vidare på något jag vet är bra än att chansa på något nytt... men dom flesta kanske är tvärtom?

Men du är redan en kund, det är ju de som inte har abonnemang man vill komma åt... så ja, bland dem tror jag en ny flashig serie man hypar genererar mer intresse än t ex: "Här kommer nu säsong 7 av X!" som dessa individer ändå inte varit fans av då de inte har abonnemang ännu.

Jag är av samma åsikt som dig dock, jag vill gärna se mer av en serie jag verkligen gillar, men samtidigt... skall jag hoppa på en ny tjänst nånstans är det ju oftast pga någon ny serie jag sett "hypas/reklam" för nånstans och inte "now season 5 of bridgerton"

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Bluray is the shit.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Men du är redan en kund, det är ju de som inte har abonnemang man vill komma åt... så ja, bland dem tror jag en ny flashig serie man hypar genererar mer intresse än t ex: "Här kommer nu säsong 7 av X!" som dessa individer ändå inte varit fans av då de inte har abonnemang ännu.

Jag är av samma åsikt som dig dock, jag vill gärna se mer av en serie jag verkligen gillar, men samtidigt... skall jag hoppa på en ny tjänst nånstans är det ju oftast pga någon ny serie jag sett "hypas/reklam" för nånstans och inte "now season 5 of bridgerton"

Jo du har rätt att det inte fångar upp helt nya kunder alls vilket såklart är en stor grej.

Men det får iaf tillbaks kunder som pausat abbonemanget och hoppar runt med ett par aktiva åt gången bara som säkert blivit vanligare på senare tid (mindre pengar att spendera + tjänsterna är dyrare).

Permalänk
Medlem

förstår varför de tänker som de gör men tror de kommer misslyckas om de siktar på att härma de gamla modellerna. Tror folk kanske kan tänka sig att betala mer än de gör idag men samtidigt har de vant folk att betala mindre och även lite mer flexibelt än förut. Om nån tjänst kan renodla innehållet mot olika grupper och kanske lyckas med några tilläggstjänster som folk är villig att betala extra för som tillval skulle lyckas bättre och kunna ta mer betalt för sitt innehåll än de som sneglar på de gamla kabel tv varianterna. Man kommer säkert att försöka låsa upp folk på längre tider också.

Permalänk
Medlem

Detta kommer... inte gå bra för dem, både tror och hoppas jag. Det enda jag för tillfället betalar för är just att slippa reklam för GRATIS innehåll, YT Premium, och så betalar vi D+ för barnen och så tittar jag ju på all Star Wars oavsett hur bra eller dåliga de är Thats it. Netflix, Viaplay, HBO och förutom Wheel of Time så har även Prime tappat mig... :'(

Kanske bör tillägga att jag fungerar på Anti-hype... Jag slutade titta The Boyz när de blev populära, jag gav upp GoT säsong 2 för att böckerna är bättre, jag tittade Andor över 1 år efter den nuvarande säsongen var slut, jag har fortfarande inte tittat en sekund Squid Game men blev lite sugen på att titta på Battle Royale... och just ja, vad hette "retroserien" ens på Netflix? ;D

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem

Har inte gjorts något jag vill se sen millennnieskiftet. Jag har mina gamla westerns och fantasyfilmer på skiva om lusten mot förmodan puckar på. Nä hyra och ström samt bredband är mina enda månatliga räkningar. det går räcka.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Tvingad reklam för betalande kunder är redan på tok för illa.
Enda anledningen att man valt vissa streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad smarta dem är.
Gör kvalitativa serier/filmer som inte försöker trycka ner några ideal i halsen på tittarna och ha humana priser.

Är tydligen för svårt att förstå denna logik. Men ja... Antar att vi får säga upp allt för man blir fan spyfärdig av allt detta nedkörda trams man får tryck i ansiktet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det var väl också därför väldigt få betalade för dessa dyra tjänster. Idag har de flesta streaming. I alla fall tills det kostar mer än det är värt. Idag är Netflix ett gränsfall för mig. De har tappat kvalitet och ändå vill de göra dyrare.. Prime är fortfarande prisvärt om inte de också får för sig att testa gränserna.

Prime kommer att göras om så det blir reklam i den version som man får via Amazon.
Vill du ha utan reklam så får man betala mer.
Prime har ju idag redan reklam för betaltjänster som finns i Prime.
Vill man t.ex. se Stargate så finns den MGM+. För att få MGM+ så blir det till att först skaffa Prime och sedan kan du betala ännu mer för att få MGM+.

Så att ha streaming tjänster inuti streaming tjänster är det senaste modet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av keyser:

Nah, jag gillar ändå att stötta de få filmerna jag uppskattar.

Ja, jag också. Men inställningen känns igen från tråden om att betala för YT. Blir det för dyrt tror jag nerladdningen ökar.

Permalänk
Medlem

Att förstå sin marknad

Streamingtjänsterna har inte förstått sin marknad och går samma öde till mötes som kabelTV gjorde fast betydligt snabbare.
Idag finns såånga alternativ så det är ett under att de inte redan gått i kk hela högen, nu har ju en del av dem redan försvunnit och att de inte begriper att de gör exakt motsatsen mot vad marknaden efterfrågar med "tv on demand" och försöker på 2020-talet pracka på kunder dyra abonnemang, programpaket och reklam är så verköighetsfrånvämt så det är inte sant.
Streamingjättarna kommer snart dö som flugor och folk kommer gå vidare till nästa nyhet /pirattjänster igen.
Oerhört korkat av dem att leva i det förflutna när de sitter på en marknad som är en guldgruva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ja, jag också. Men inställningen känns igen från tråden om att betala för YT. Blir det för dyrt tror jag nerladdningen ökar.

Problemet är att förutom fysisk media finns det inget vettigt sätt att göra detta, eftersom jag inte bara ser Disneyfilmer eller bara Warnerfilmer osv. Då blir det så att man sitter där med ett stort antal prenumerationer för en relativt hög kostnad per månad.

Som någon annan sa i tråden är det enklaste köpa bluray med filmen/serien. Tycker man det är för dyrt så får man vänta lite till de kommer på rea. Men jag personligen vill inte ha fysisk filmmedia längre.

Jag skulle vilja ha det som med min musikstreamingtjänst, där jag lyssnar på musik och om det är något band jag fastnar för köper jag ett eller fler album digitalt för att stötta dem extra. Jag har stöttat ett par band via Patreon också, men det är svårt att balansera då en engångskostnad känns bättre och enklare. Just de ökande löpande kostnaderna är det jag inte vill ha. Men alla satans tjänster vill ha dit en på prenumeration nu.