Permalänk
Medlem

HDMI nedervåning -> övervåning

Hej!

Jag har en ny gamingdator som står i ett rum på nedervåningen i vår villa. Jag skulle på något sätt vilja ha så att jag kan spela på min hemmabio-anläggning som i princip är rakt ovanför rummet som datorn står i nu. Jag orkar bara inte hålla på att flytta datorn varje gång jag vill spela. Det enda som behövs är en lång hdmi-kabel så att jag kan spela i 4K.

Vi har vattenburen golvvärme på övervåningen så jag tror inte att jag vågar borra i golvet/taket..

Några förslag som skulle kunna funka?

Permalänk
Medlem

Finns trådlös HDMI men har inte testat.
Kör du steam är Steam Remote Play rätt ok om du har bra wifi.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Kör en hel del med Steam Remote play, tycker onekligen det funkar väldigt bra för tex Elden ring.
Framförallt väldigt smidigt att slippa dra kabel Om du nu använder Steam på den stationära vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Hej!

Jag har en ny gamingdator som står i ett rum på nedervåningen i vår villa. Jag skulle på något sätt vilja ha så att jag kan spela på min hemmabio-anläggning som i princip är rakt ovanför rummet som datorn står i nu. Jag orkar bara inte hålla på att flytta datorn varje gång jag vill spela. Det enda som behövs är en lång hdmi-kabel så att jag kan spela i 4K.

Vi har vattenburen golvvärme på övervåningen så jag tror inte att jag vågar borra i golvet/taket..

Några förslag som skulle kunna funka?

Ett alternativ kunde vara en HDMI extender som kör över ethernet kabel. Dom kommer oftast med ett par USB portar också för tangentbord och mus.

Om du går streaming vägen skulle jag köra Nvidias eller AMDs egna lösningar istället för Steam remote play, ifall du vill ha hela din desktop och inte bara steam spel tillgängligt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan man dra en lång HDMI-kabel är det den enkla lösningen och det som svarar mot moderna krav som 4K, 120+ Hz och VRR. Då kör man en AOC-kabel med tillräcklig bandbredd och sådana är numera rätt milda i priserna även i längder på 15 meter och bortom. Allting blir exakt som man förväntar sig i fråga om bild. Sedan måste man lösa USB-biten också.

Förlängning av HDMI över Cat-kablage är som regel sämre av vanliga skälen att den hårdvaran klarar inte bandbredden eller alla moderna funktioner, adderar handskakningsproblem och måste dessutom komprimera signalen.

Streaming är smidigast om man har ett fungerande nätverk. Fortfarande mycket som måste komprimeras för att få ned bandbredden. 4K/60 är ≈18 gbps, 4K/120 med 10 bitar är ≈40 Gbps. Nu sker komprimering i GPU:n så det är bättre förutsättningar än ovan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ska testa detta! Tack!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Har testat detta nu och jösses vad imponerande! Spelar i 4K med surroundljud på TVn på övervåningen och det flyter på hur bra som helst! Även provat på övriga enheter och fungerar helt smärtfritt! Sjukt imponerad! Tack!