Jag har flera datorer och har kört parallellt för att undersöka successivt vad som går att ersätta och också migrera i högre utsträckning från Microsofts ekosystem, men också Google, Meta och andra aktörer som ej hanterar data på ett bra vis och respekterar sina användares integritet.
Idag finns det så många distributioner där du mer eller mindre har en Windows-liknande upplevelse och i många avseenden har färre farthinder innan du är på plats. Sen beror det såklart vart du kommer ifrån, vilken erfarenhet du har och vilka användningsområden.
Skapa en botningsbar USB-sticka med t.ex. Pop!_OS, utvecklas av System76 som säljer datorer med detta OS installerat. Boota upp och testa en live-session (körs direkt från USB-stickan för att få en känsla av upplägget). Eller så spinner du igång en VM och testar olika distar och ser ifall någon faller dig i smaken.
Eller dual-boot som du själv föreslår.
Det är lite annorlunda, men generellt är de som använder OS inom Linux-sfären hjälpsamma.
Kan varmt rekommendera Nobara om du vill testa något annat. Har själv ej använt Arch sedan 20 år tillbaks och då ytterst lite, men det skulle vara kul att återbesöka det, många som är väldigt förtjusta i just Arch.
Stort tack för ett så utförligt svar!
Jag tänker att jag kollar på de Linux distro som nämnt.
Att starta några olika VM är något jag tilltalas av, så tack för tipset. Håller på att spinna upp Nobara i skrivande stund.
Intressant det du nämner om att migrera bort från nämnda aktörer. Skulle vara kul att få höra lite mer om upplägget, lite längre fram om det är ok?