Permalänk
Medlem

Gaminglaptop till min son.

Hej!

Min 11-åriga son ska få en dator i present och det lutar åt en bärbar då vi lätt vill kunna ta med den på semester osv. Han spelar mest Fortnite men även lite COD MWII. Utöver det vill vi kunna redigera video med den. Just nu redigerar han i iMovie, så mer avancerat än så behöver det inte nödvändigtvis vara just nu.
Priset ska vara max kring 8000 kr.

Finns det gaminglaptops där man själv kan uppgradera CPU, GPU och ram osv. i framtiden, eller behövs det en stationär då?

Det jag alltså är ute efter:
Gaminglaptop till 11-åring.
Spelar: Fortnite, COD MWII.
Övrigt: Spela in när han spelar, viss videoredigering.
Pris: Max kring 8000kr. Om det är stor prestandaskillnad på två datorer och det skiljer 1-2000 kr kan det vara ok.

Tack på förhand!

Exempel på vad jag tittat på:
Komplett.se: Core i5, rtx 2050.
Komplett.se: MSI Ryzen 5, rtx 3050.

Permalänk

Uppgraderingar i laptops är rill 99% av fallen endast minne och lagringsenhet och ibland inte äns det

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den enda laptop jag känner till som är uppgraderingsbar och som kan ha en GPU för gaming är Framework 16. De ska börja säljas i sverige innan månaden är slut. Dock är din budget för låg för en gaminglaptop. Så en bättre begagnad stationär skulle jag föreslå.

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop med RTX 3050 och skulle nog inte rekommendera det som en speldator. Visst går det att spela på den, men det ser för jäkligt ut och laggar ganska frekvent.

Vill påstå att du som allra minst behöver ett 3060 för att det ska vara roligt att spela.

Jag slog till på den här till dottern i våras:
https://www.netonnet.se/art/outlet/dator/medion-x-erazer-depu...

Dock för lite med 8 gb minne, så jag köpte 32gb på Tradera och uppgraderade.

I övrigt ganska trevlig. Ganska högljudd som alla gaminglaptops, och ganska plastig som alla laptops i prisklassen. Men jag är ändå nöjd med köpet, mkt dator för pengarna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren! Jag kanske får överväga en stationär dator istället. Jag kan bygga ihop själv men om jag slipper är det förstås skönt. Om jag bygger själv, vad kan jag få ihop då för samma användningsområde och ekonomiska förutsättningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockel:

Okej, tack för svaren! Jag kanske får överväga en stationär dator istället. Jag kan bygga ihop själv men om jag slipper är det förstås skönt. Om jag bygger själv, vad kan jag få ihop då för samma användningsområde och ekonomiska förutsättningar?

Här är iaf mitt bidrag, det är listat från olika butiker men drog så mycket med ekonomin jag kunde baserat på vad du länkade.

https://komponentkoll.se/bygg/nlTxr

Det är AM4, men det är fortfarande bra prestanda.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockel:

Här är ett exempel på vad du kan få:
https://komponentkoll.se/bygg/dIEPS

Ingen koll på det chassit och moderkortet som jag valde, tog bara några av de billigare. Chassit mest baserat på bilden; det såg ut att ha ol luftflöde.

Är du villig att fynda på Tradera kan du nog få ett aningen bättre grafikkort.

Edit: @Ohem har byggt en bättre dator än jag. Mer framtidssäker med 5700X. Jag trodde inte att en sådan gick att klämma in i budgeten.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Här är ett exempel på vad du kan få:
https://komponentkoll.se/bygg/dIEPS

Ingen koll på det chassit och moderkortet som jag valde, tog bara några av de billigare. Chassit mest baserat på bilden; det såg ut att ha ol luftflöde.

Är du villig att fynda på Tradera kan du nog få ett aningen bättre grafikkort.

Edit: @Ohem har byggt en bättre dator än jag. Mer framtidssäker med 5700X. Jag trodde inte att en sådan gick att klämma in i budgeten.

Jag tror det är för att jag valde en SSD med mindre kapacitet, men prisskillnaden mellan 6650XT och 7600 skiljer på några hundralappar med intill identisk prestanda, så det tror jag bidrog.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch