Beställde från Max Gaming och uppmanas nu att bekräfta leverans via Bank-id. Instabox?

Permalänk
Medlem

Beställde från Max Gaming och uppmanas nu att bekräfta leverans via Bank-id. Instabox?

Superweird! Eller är jag bara nojig? Beställde en DP-kabel å får mess om att logga in med bank-id från Instabox?!? Första reaktionen är ju alltid ALDRIG!!!!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Logga in på Maxgaming och kontrollera vilket leveranssätt du valt.

Om det är Instabox måste du verifiera dig med bankID för att få pinkoden så du kan öppna skåpet dit ditt paket levererats.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om det är Instabox måste du verifiera dig med bankID för att få pinkoden så du kan öppna skåpet dit ditt paket levererats.

Ahh ok! Inte ofta jag beställer via Instabox därav paniken! Stort tack för klargörandet! Mvh

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Superweird! Eller är jag bara nojig? Beställde en DP-kabel å får mess om att logga in med bank-id från Instabox?!? Första reaktionen är ju alltid ALDRIG!!!!

Du har all rätt att vara nojig, man vet aldrig vid dessa tider. Jag beställde själv något med Instabox för ett par år sedan och fick ett phishing-liknande sms från dem. Jo det är normalt och troligen säkert, men jag hade samma reaktion. Var uselt hur det var då iaf.

Permalänk
Medlem

Är ganska vanligt och står ofta när man beställer att legitimera sig via bank id kommer krävas för att kunna hämta ut och få sin pinkod.
Tror Inet är tydliga med de när man väljer Instabox som frakt alternativ.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Man kan inte vara nog försiktig med Bank-id!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderade samma sak när jag använda insta box i vintras för första gången. Men det gick bra tillslut

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Är ni nojiga kan ni använda Instabox app, de står där med och man kan bekräfta med bank id där med...

Permalänk
Medlem

Om man vänder på frågan, hur tror du butiken och Instabox skulle göra utan BankID för att skydda sig från bedrägeri 😃
Men tyvärr behöver man vara försiktig med BankID och känns lite konstigt att klicka på en länk i sms där man verifiera sig med BankID.

Appen som nämnts innan och som står i bekräftelse mejlet är att rekommendera när man använder Instabox.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det där är ett bra tips! Varje gång jag får något som ser skumt ut så loggar jag in på orginalsidan själv och verifierar att det verkligen är från dom.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweckid:

Är ni nojiga kan ni använda Instabox app, de står där med och man kan bekräfta med bank id där med...

Risken är att man laddar ner en fejkapp bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den risken är relativt liten om du använder officiella butikerna för Apple och Google. Du måste i princip aktivt försöka hitta fel app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

När du handlar mat kontrollerar du att det är en riktig Ica du handlar på och inte en fejkbutik där någon klistrat upp en Ica skylt ovanför dörren me?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då får man verkligen anstränga sig om man ska lyckas med det.
Speciellt med stora appar som instabox, postnord etc etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonii:

Den risken är relativt liten om du använder officiella butikerna för Apple och Google. Du måste i princip aktivt försöka hitta fel app.

Skrivet av Nivity:

Då får man verkligen anstränga sig om man ska lyckas med det.
Speciellt med stora appar som instabox, postnord etc etc.

Ja, men det händer ju absolut att den här typen av fejkappar dyker upp i appbutiker med jämna mellanrum. Det bästa är att gå in på företagets hemsida och sedan klicka på eventuell länk att ladda ner appen därifrån, så slipper man bli lurad av det som finns i appbutiken.

Skrivet av Sweckid:

När du handlar mat kontrollerar du att det är en riktig Ica du handlar på och inte en fejkbutik där någon klistrat upp en Ica skylt ovanför dörren me?

Det brukar jag inte göra. Brukar du göra det?

Jag har aldrig hört talas om att folk fejkar Ica-butiker. Känns som en väldigt hög tröskel att göra detta. Fejkade appar är däremot vanligt förekommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, men det händer ju absolut att den här typen av fejkappar dyker upp i appbutiker med jämna mellanrum. Det bästa är att gå in på företagets hemsida och sedan klicka på eventuell länk att ladda ner appen därifrån, så slipper man bli lurad av det som finns i appbutiken.

Dock brukar fejk-appar inte hamna högt upp på resultatlistan utan det är snarare att det länkas till den via webbsidor (inte officiella då) eller sprids andra vägar. Algoritmerna brukar vara tillräckligt bra på att nedprioritera nya appar även om dom har det exakta namnet du söker på OM det redan finns en känd app med samma namn.
Med det sagt är ju risken att få en fejk-appar inte noll så man bör ju åtminstone kolla vem utgivaren är innan man installerar.

Permalänk

You are not alone.

Man kan beställa grejer från sveriges största onlinebutiker idag och helt utan information innan, så hamnar paketet i en låda där man både ska ladda hem en app och bekräfta med bankid för att få ut den..
Jag förstår inte varför PRO (Pensionärernas riksorganisation) har reagerat.

Det roliga andra som kan hända är att posten lägger paket utanför ens dörr, så allmänheten har tillgång till att ta paketet.

Jag hade en gång en paketleverantör
Jag hade en gång en paketleverantör
Med sund förnuft, pålitlighet och inget strul
Men det var för länge sen, så länge sen

Permalänk
Medlem

Folk i kretsen har fått SMS kort efter dom beställt någon, där det påstås vara problem med adressen och man skall mata in sina personuppgifter och bekräfta. SMS:en var bluff då ingenting hade registrerats varken hos butiken eller postnisse.

Jag undrar hur de lyckas få tag på denna information...

Ang ovan, det händer att det dumpas riktigt dyra kläder och elektronik ute i trappuppgången för vem som helst att plocka med sig. Sist hände det två gånger på en månad med paket värt ca 30 000 kr. Ena paketet kom en fredagkväll som jag märkte på en lördag morgon när jag skulle resa i från lägenheten en vecka eller två. Den andra gången hörde jag ett knack på dörren, gick ut och tittade, såg postkillen på väg ut två trappor ner och paketet återigen framför dörren.

Vad hade hänt om jag inte varit hemma och paketen legat där en vecka eller två?
Ingen notifikation via mail, telefon, app eller brevduva.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Folk i kretsen har fått SMS kort efter dom beställt någon, där det påstås vara problem med adressen och man skall mata in sina personuppgifter och bekräfta. SMS:en var bluff då ingenting hade registrerats varken hos butiken eller postnisse.

Jag undrar hur de lyckas få tag på denna information...

Ang ovan, det händer att det dumpas riktigt dyra kläder och elektronik ute i trappuppgången för vem som helst att plocka med sig. Sist hände det två gånger på en månad med paket värt ca 30 000 kr. Ena paketet kom en fredagkväll som jag märkte på en lördagmorgon när jag skulle resa i från lägenheten en vecka eller två. Den andra gången hörde jag ett knack på dörren, gick ut och tittade, såg postkillen på väg ut två trappor ner och paketet återigen framför dörren.

Vad hade hänt om jag inte varit hemma och paketen legat där en vecka eller två?
Ingen notifikation via mail, telefon, app eller brevduva.

Ofta är det Konfirmeringsbias https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Folk får dessa sms i mängder, det är de personerna som beställer mycket från nätet som ofta brukar reagera och känner sig misstänksamma.

Självklart kan det även vara dataläckage hos en webbutik, men det är då osannolikt att inte många drabbas från denna butik utan enbart detta offer.

Med konfirmationsbias. Så varför ringer telefonen alltid i dumma lägen, precis när man ska betala i butiken, när man ska gå in och ur kollektivtrafik, eller precis då man har händerna fulla? Jag tror många kan uppleva att telefonen oftast ringer i lägen då det är olämpligt att svara.
Men det är just dessa telefonringningar som man mest minns. På samma sätt att detta bedrägerisms när man väntar på ett paket kan vara slumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta är det Konfirmeringsbias https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Folk får dessa sms i mängder, det är de personerna som beställer mycket från nätet som ofta brukar reagera och känner sig misstänksamma.

Självklart kan det även vara dataläckage hos en webbutik, men det är då osannolikt att inte många drabbas från denna butik utan enbart detta offer.

Med konfirmationsbias. Så varför ringer telefonen alltid i dumma lägen, precis när man ska betala i butiken, när man ska gå in och ur kollektivtrafik, eller precis då man har händerna fulla? Jag tror många kan uppleva att telefonen oftast ringer i lägen då det är olämpligt att svara.
Men det är just dessa telefonringningar som man mest minns. På samma sätt att detta bedrägerisms när man väntar på ett paket kan vara slumpen.

Möjligen, en av dessa beställer väldigt sällan på nätet, SMS kom kort efter på ett telefonnummer som aldrig fått sådana SMS tidigare. Jag var närvarande i ett sådant fall och lyckades avleda personen att skriva i allt.

Permalänk
Medlem

”Hundratals har hört av sig till frakttjänsten Instabox i den bedrägerivåg som svept över landet.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/instabox-efter-bedra...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Man ska även alltid var noga med att kolla VAD man signerar i bank-ID appen också. D.v.s. läs texten och skriv inte bara under

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det är väl standard nu man måste köra via bank id när man använder instabox osv ?

Innan behövde man inte göra detta, bara få en kod så kunde vem som helst hämta ut.