Har lite frågor/funderingar kring inställningar för ASUS B650 E-F och 7800X3D.

Permalänk

Har lite frågor/funderingar kring inställningar för ASUS B650 E-F och 7800X3D.

EDIT: Raderat några punkter/frågor då jag hittat/fått svar på dem.

Hej!

Har precis uppgraderat min sekundära speldator med lite fräschare delar, bla ett B650 E-F och en 7800X3D. BIOS är det senaste för mitt mb, dvs 2616.

Pillat med att bygga mina datorer själv har jag gjort tidigare och klura ut inställningar till dem har jag också allt som oftast lyckats med men iom att detta blir mitt första hopp över till AM5 från dess föregångare samt att jag inte haft någon X3D-processor förut har lite frågeställningar dykt upp kring inställningar, et c.
Dessutom lite allmänna frågor/funderingar kring inställningar, osv som jag aldrig kommit mig för att ställa tidigare.

Jag har kollat runt lite och har väl en hyfsad uppfattning om flertalet men tänkte ändå kolla här på forat också då det alltid brukar ge goda svar.

Först lite allmänna saker:
* På mina AM4 har jag av någon outgrundlig anledning alltid kört mina inställningar på tre ställen: AI Tweaker och Advanced i BIOS samt i Ryzen Master.
I Ryzen Master har jag kört PBO+Auto-OC. Fungerar det med Auto-OC i en 7800X3D ens? Bättre att bara ställa in PBO + testa lite Curve Optimizer i BIOS?

Har läst att vissa menar att dubbelinställningar i BIOS kan ställa till problem. Om så – vilket alternativ är det då man skall använda egentligen? I mitt fall är alltså alternativen AI Tweaker och Advanced.
Googlat men alla säger olika... *förvirrad*

* "Minnesintegritet" (minns ej det "riktiga" namnet nu) hade jag innan detta bygge inte hört talas om. När jag installerade AI Suite 3 fick jag meddelande om att jag behövde avaktivera detta för att kunna fortsätta vilket jag (efter lite googlande) också gjorde.
Är det något som man egentligen behöver/bör/måste ha på eller?

Så, över till BIOS och dess inställningar:

BOOT:
CSM skall vara disabled?
Boot config: Fast Boot (Enabled). Korrekt?

ADVANCED
Core performance boost: Auto. Korrekt?

AI TWEAKER:
ASUS Performance Enhancement: Disabled. Skall det vara så eller ska jag ändra till Enabled?
Core performance boost: Auto. Ändra till Enabled eller kvittar det?

Precision Boost Override:
Som jag frågade ovan – räcker det att ställa in på ETT ställe och vilket av AI TWEAKER och ADVANCED är isf bäst/”rätt”? Ju mer jag googlar desto mer förvirrad blir jag. Alla säger olika...

PBO:
På mina AM4-brädor har jag sedan ändrat till Advanced, angivit Auto/Motherboard att styra PPT, TDC och EDC.
Scalar brukar jag höfta med en siffra mellan 1-3 bara. Behövs det ens? Lämna på Auto?

CPU Boost Clock Override står som Disabled i default. Brukar sätta Positive 200. Vette tusan om det gör någon nytta men... Funkar detta även med X3D-processorerna? Dvs köra på med det som jag brukar?

Curve Optimizer ska jag, mest för skojs skull och för att lära mig, testa lite framöver. Blir inget maXXXande dock – det har jag inte tålamod till.

Är det något jag bör/ska göra på AM5/X3D som inte nämnts här och/eller inte är självklart för en glad semi-amatör får ni gärna peka ut detta.

Förväntar mig inte att någon skall svara på rubbet men tacksam för enstaka svar också.

Mvh,
Fredrik

Raderat frågor jag redan fått svar på annorstädes.
Permalänk
Medlem

Finns många OC alternativ, det är förvirrande, vet inget om "bäst" så bara använd det du vill. Inlk. pbo/auto överclock etc. Egentligen behöver man inte pilla med några inställningar alls då pbo finns om man inte har särskilda skäl.

Minnesintegritet är endast extra skydd mot malware, behövs ej vara på.

Varken ai suite 3 behövs eller ryzen master, är mest för att slippa bios. Andra bios inställningar du frågar om är upp till dig men ja, du kan ha de som du har skrivit.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Finns många OC alternativ, det är förvirrande, vet inget om "bäst" så bara använd det du vill. Inlk. pbo/auto överclock etc. Egentligen behöver man inte pilla med några inställningar alls då pbo finns om man inte har särskilda skäl.

Minnesintegritet är endast extra skydd mot malware, behövs ej vara på.

Varken ai suite 3 behövs eller ryzen master, är mest för att slippa bios. Andra bios inställningar du frågar om är upp till dig men ja, du kan ha de som du har skrivit.

Tack för svar.
Körde på med det som kändes bäst (provade även en lindrig all core undervolt bara för skojs skull) och även om kisellotteriet knappast var på min sida så funkar min nya 7800x3d alldeles utmärkt tillsammans med mitt 6900xt.

Men som du säger, det är en djungel och hur/vem man än frågar får man olika svar dessutom.