Permalänk
Medlem

Ny dator för jobb och spel

Hej

Jag tänkte skaffa en ny dator för både jobb och spel. Jag jobbar med 3d och spelgrafik så jag behöver en ganska kraftig dator. Jag har valt mycket RAM eftersom diverse program som Photoshop slukar upp minne, jag vill också kunna köra Chrome med flera tabs utan att behöva oroa mig för att datorn ska låsa sig. Jag väntar med att skaffa ett nytt grafikkort då jag hört att 5k-serien kanske släpps mot slutet av året eller början av 2025 men det lär bli en 4090 men om priset inte ändras så får det bli en 5k(antagligen 5080 eller 5090 om de inte blir ännu dyrare). Vad tror ni om denna?

Är det värt att använda Inets datorbyggare eller tycker ni att man ska bygga datorn själv? Det blev ett par tusen dyrare med inet eftersom priserna inte alltid är lägst där.

Tack!

La till fråga om inet
Permalänk
Medlem

Ser väl ok ut. Om du frågar så tycker jag såklart att det är värt att bygga datorn själv, sparar ju flera tusenlappar som du säger.
Sen kan du spara en del på i princip allt, men du vet ju bäst vad du vill ha. Det är ju inte direkt en dator jag hade byggt, utan jag hade valt billigare chassi, sparat på cpu med 7900x (eller betala extra för 7950x som oftast klår 14900k), sparat pengar på moderkort (typ ett för 2000-2600kr med Amd), se till att ram-minnena finns på moderkortets QVL, kanske köpt 2 stycken m.2 ssd (den andra kan vara en billigare), köpt ett nätagg för max halva priset, Thermalright Phantom Spirit luftkylare för cpu istället och troligen skippat alla extra fläktar, kanske 2st billigare phanteks.

Men jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Rtx 50 serien bör komma (sent) i år ja, men jag hade inte räknat med det då de troligen inte kommer finnas mycket på lager samt ha högre pris från början. Fast bör hitta en till februari/mars nästa år, kan också kika efter rtx 4090 deals på september/black friday.

Permalänk
Medlem

Okej, jag bytte ut Intel processorn mot en 7950x, tänkte vänta och se hur bra Zen 5 är och då blir det eventuellt en 9950x istället. Jag bytte ut RAM-minnena mot ett par 48gb istället då jag hört att det är bäst att ha så få moduler som möjligt? Jag bytte även ut fläktarna och CPU-fläkten mot några billigare varianter. För nätagget kör jag en billigare men det är väl ändå bäst att köra med en 1200w om man vill ha en 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goraaz80:

Okej, jag bytte ut Intel processorn mot en 7950x, tänkte vänta och se hur bra Zen 5 är och då blir det eventuellt en 9950x istället. Jag bytte ut RAM-minnena mot ett par 48gb istället då jag hört att det är bäst att ha så få moduler som möjligt? Jag bytte även ut fläktarna och CPU-fläkten mot några billigare varianter. För nätagget kör jag en billigare men det är väl ändå bäst att köra med en 1200w om man vill ha en 4090?

https://komponentkoll.se/bild/vcjLn.png

Lite galet med moderkortet.
mITX och A620.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Goraaz80:

https://komponentkoll.se/bild/vcjLn.png

Moderkortet du valt med den cpu:n är ett nej , välj ett b650. Annars inga problem men gentligen fungerar ju Alastor Moody's bygge och jag tror ärligt talat inte att extra fläktar hjälper så mycket. Se https://youtu.be/o0wecnSTdy4?si=QTOdwZ9r5iXxPZhv&t=1109
Kanske värt att lägga de pengarna på en gpu-riser kabel istället om man är petig.

1200w behövs ej, men kanske om du vill behålla det i 10 år, vem vet vad som krävs då. För ett 5090 med 500w + 7950x 170w (x3d har lägre 120w) plus allt annat räcker 1000w med bra marginal. Och med x3d även 850w.

7800x3d vs 7950x3d vs 7950x:

7800x3d bäst för spel och bäst pris
7950x är aningen bättre än 14900k flertrådat.
7950x3d betalar du mer för lite upplyft i spel, men jag tror att vanliga 7950x räcker väl och extra 3d-cache kommer inte hjälpa mycket för andra program (eg. photoshop). Och det blir inte riktigt lika snabbt som 7800x3d i spel ändå, samt har den lite långsammare frekvenser än vanliga 7950x.