Rådfrågning kring fläktplacering i chassi

Permalänk
Medlem

Rådfrågning kring fläktplacering i chassi

Tjena, jag har ett Fractal Design Meshify 2 Compact Svart Mörk TG chassi med följande fläktar & placering:

Bak: 1x Silent Wings 4 PRO 120mm
Fram: 2x Silent Wings 4 PRO 140mm

Har funderat på att montera en fläkt på ovandelen, behöver inte det direkt men hjälper det med kylningen så gör jag gärna det för skojs skull

Då kommer frågan, jag kan ha 2st 120mm eller 2st 140mm i toppen. Men tänkte endast ha en antingen 120 eller 140mm.
Vilken av dessa placeringar blir bäst? Misstänker att intag av luft blir bättre för övertrycket men vill ändå höra era synpunkter.

*Är medveten att det inte är bequiet fläktar på bilden, tog den innan jag bytte ut dem*
Tack i förväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet22:

Tjena, jag har ett Fractal Design Meshify 2 Compact Svart Mörk TG chassi med följande fläktar & placering:

Bak: 1x Silent Wings 4 PRO 120mm
Fram: 2x Silent Wings 4 PRO 140mm

Har funderat på att montera en fläkt på ovandelen, behöver inte det direkt men hjälper det med kylningen så gör jag gärna det för skojs skull

Då kommer frågan, jag kan ha 2st 120mm eller 2st 140mm i toppen. Men tänkte endast ha en antingen 120 eller 140mm.
Vilken av dessa placeringar blir bäst? Misstänker att intag av luft blir bättre för övertrycket men vill ändå höra era synpunkter.

*Är medveten att det inte är bequiet fläktar på bilden, tog den innan jag bytte ut dem*
Tack i förväg!

https://i.imgur.com/dfkJlHj.jpeg
https://i.imgur.com/R84nwZ3.jpeg

Ska du montera fläkt i toppen bör det vara som utblås för att få ordentligt cirkulation.
Cirkulation är betydligt bättre för kylningen än sk. "övertryck" som på sin höjd håller lite extra damm ute men gör inget för kylningen.

Permalänk
Medlem

Du bör ha ett litet övertryck i chassit som det är, intagsfläkt i taket kommer bara öka övertrycket och en utblås i taket kommer ge dig undertryck vilket gör att du kommer dra in damm i chassit genom glipor.
Hur du än sätter en fläkt i taket kommer det dock var högst marginell skillnad för kylningen.

Optimalt är nog att ha en utblås i taket och sätta hastigheterna någonstans mellan 100% bak och 50% i taket till 75% på bägge.
Detta kommer ge ett lägre ljud och ge ett tryck motsvarande det nuvarande (bägge på 75%) eller helt neutralt (100% bak & 50% i taket) Förutsatt att 140mm fläktar flyttar 140/120 = 1+1/6 (cirka 17%) mer luft än 120mm fläktar.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag går på alt.1, dvs mer inblås in i burken.
Men det hänger lite på hur "täta" filtren framför insugen är.
De bromsar normalt en hel del så det behövs betydligt fler insug än utblås innan det blir övertryck.

Permalänk
Medlem

Tänker att du vore kul om testar båda varianterna endast utifrån temperatur.
Men om du har insug från topp motverkar det den naturligt stigande luften. Av den anledningen hade jag satt den som utblås. Gällande övertryck, utifrån ovan resonemang kan du eventuellt sänka effekten på utblås (alternativt öka insug) och ändå bibehålla samma temperatur.
Högst teoretiskt, men men

Permalänk
Medlem

Gällande de två alternativen hade jag personligen satt en 140 mm som inblås för övertryckets skull. Det blir nästan garanterat undertryck med utblås (även med låga fläkthastigheter på utblås) pga motståndet från dammfiltrena.

MEN om jag får föreslå ett alternativ till så känns det som att det bästa är att sätta en 120 mm i botten som inblås, åtminstone om HDD cage:n är borttagen. Det skulle kunna hjälpa någon grad eller så på GPU:n. (Självklart behöver du då också ta bort de två inläggen som blockerar luften från att komma upp)

Permalänk
Medlem

I en låda med fem-sex fläktar, eller ändå fler, kan man strunta fullständigt i att varmluft stiger naturligt.
Luft som sugs in vispas runt och blåses ut några sekunder senare vare sig det vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!