Vad stöter man på för PROBLEM idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem

Alla tips i denna tråd är anekdoter.

Med det sagt så har jag använt olika Linux Desktop sedan 2004. Körde 100% Linux mellan 2018-2023 och började sedan mixa in MacOS då jag mer sällan får tid för spelande.

Vill du ha ett system med minimalt problem så väljer du någon LTS. Linux Mint har tveklöst varit bäst i den kategorin för mig.

Det finns tre vanliga orsaker till problem med Linux

1. Arch eller Arch-baserade distros. Dessa väljer du endast om du gillar att läsa på innan varje uppdatering. För det du ville använda datorn till så är de helt poänglösa. Jag begriper inte att Manjaro och Arch rekommenderas i sådan grad, det är för folk som konstant vill betatesta mjukvara. Om du älskar Arch och tycker det är suveränt, då är du sannolikt inte en sådan person som frågar om tips på Linuxdistros heller, så..

2. ”Fel” Desktop Environment. Av de två stora, Gnome och KDE, så är Gnome betydligt stabilare så länge du klarar dig utan extensions. Cinnamon har varit otroligt stabilt för mig och har det mesta out-of-the-box.

3. NVIDIA. Enkelt på vissa distros som Mint, men jag skulle välja AMD alla dagar i veckan om det inte handlar om CUDA eller möjligen Davinci Resolve.

4. Lägger till ”skit bakom spakarna”. Första gången vi kör sudo i en terminal så kommer ”with great power comes great responsibility” meddelandet. Det är nog den viktigaste informationen man får som nybörjare 😁

Om din hårdvara inte är den senaste så funkar även AlmaLinux riktigt bra. Spel och mjukvara kan du köra genom Flatpak och saknas något så kan du alltid köra Distrobox.

OpenSUSE Aeon ser ut att kunna bli en riktigt bra Linux Desktop distro.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Funderar på att byta från Windows 10 till Fedora 40 eller annan modern dist.

Testat live versionen av Fedora och allt verkar funka men svårt att komma på vilka problem man kan stöta på.

Viktigast för mig är Spotify, Youtube redigera sony a7iii raw bilder.

Stämmer det att linux ofta slutar att fungera efter exempelvis en större uppdatering?

Mitt vanligaste problem är att jag sätter mig vid en dator och det är _WINDOWS_ installerat och jag blir kränkt. Allt efter Windows 7 är tydligt fientligt mot användaren när det kommer till integritet och självbestämmande.

”Skämt” åsido så tycker jag att det många gånger kan bli pilligt om man inte väljer en dist med stor backning avsett för det man ska göra. Jag spelar och jobbar på linux och då tycker jag Ubuntu är en problemfri upplevelse. Jag uppmuntrar också till att man tänker två gånger när man börjar lägga till nya repos. Vill jag verkligen lita på det här och vet jag vem som står bakom det? Fråga dig också vad du vill ha ut av att byta till linux. Är det frihet från MS eller vill du bygga om OSet på impuls en fredagkväll på kul? Labba inte i prod bör gälla även hemma. Inget kul med brickat OS när man vill spela eller behöver jobba. Med vänlig hälsning, Emil

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Noterade senast idag hur kernel 6.8 har introducerat återkommande frysningar som kan ta upp till några minuter innan GUI:t svarar igen. Hände mig åtminstone 4 gånger bara idag på jobbdatorn. Minst sagt irriterande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ett problem kan vara att hinna med att testa allt roligt som man kan göra med linux. Man börjar konfigurera något men tvingas avbryta för att barnen vill ha mat elker något annat störningsmoment. Jag tycker om att pilla men hinner inte pilla så mycket som jag hade önskat.

Permalänk
Medlem

Jag provade byta för något halvår-år sedan då jag tyckte att min Steam Deck fungerar så bra. Så jag tänkte, why not. Generellt så kräver många saker en googling och en workarround. Det måste man ha tid med. Vissa saker löser man direkt, andra saker tar mer tid. Några speifika saker går inte att lösa alls. Jag streamar ofta från min gaming pc till min laptop via Parsec eller liknande program. Och det finns (fanns) då inte en fungerande host-lösning.

Mitt enda tips innan du själv provar är att ta fram en usb sticka, installera något som heter Ventoy, och lägga över .iso för windows samt dem distros du vill prova på samma sticka. Då kommer du kunna formatera och prova distros samt gå tillbaka till Windows utan problem. Utan detta program (finns säkert likvärdiga lösningar) kommer du få problem att byta tillbaka till Windows om du ångrar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Samma som alltid, beta-versioner, skit bakom spakarna och klåfingrighet i filer man inte vet vad dom gör.

Fast nu var du varken sanningsenlig eller rolig. Linux är inte plug and play likt Windows. 100% övertygad att jag skulle trivas bättre i Linuxmiljö än Windows men livet ger mig inte tillräckligt med tid för att lära mig. Om sonen vill spela Minecraft och det inte fungerar pga att workarounden för Bedrock inte fungerade efter senaste uppdateringen så är det lixom inte värt det bara därför. Ibland behöver bara saker fungera utan att ta upp tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Noterade senast idag hur kernel 6.8 har introducerat återkommande frysningar som kan ta upp till några minuter innan GUI:t svarar igen. Hände mig åtminstone 4 gånger bara idag på jobbdatorn. Minst sagt irriterande.

Jag lyckas inte starta upp ordentligt ens med 6.8 - fastnar någonstans på vägen när systemd ska göra sitt. Allt jag gör funkar dock med 6.7.12, så whatever I guess...

(Det är ändå coolt ändå att man kan ha flera versioner av kärnan samtidigt och välja den som funkar bäst... och bara avinstallera de versioner man inte längre vill ha. Inte lika lätt att göra samma sak i Windows...)

Lekte mycket med Linux runt 2006-2010. Tog upp det igen förra året för att se om 2023 äntligen var The Year Of Linux On The Desktop. Ganska less på Microsoft och ville se hur bra jag kunde klara mig utan Windows.

Då (på min förra dator) testade jag Fedora och hade massa problem, sannolikt orsakade av halvdassig drivis för mitt NVidia-kort. Inte ensam i det vad jag förstått. Varken X11 eller Wayland funkade tillfredsställande. Skrivbordmiljö som vändes upp och ner och flimrade spontant (wut) och tvingade mig att hoppa in i en textbaserad terminal och starta om. Youtube buggade ur regelbundet och gav mig reducerad framerate om jag körde med mörkt tema i Plasma (wut). Med flera liknande skojigheter.

Nu kör jag ett AMD-bygge, och det mesta funkar tämligen problemfritt. Jag kör Debian, som väl inte är någon "snäll" distro - och lite pill och googlande har det allt varit för att få alla bitar på plats, men inte överdrivet mycket.

Har dock en enkel setup med bara en enkel 1080p@60Hz-skärm, vilket verkar bespara mig en hel del problem om man får döma av vad folk skriver på nätet. Har inte heller någon skrivare, inget behov av MS Office eller Adobe-produkter, spelar inga spel som kräver anti-cheat... så det är större sannolikhet att man får en bättre upplevelse om man undviker sådana mörka vrår.

Faktiskt väldigt imponerad över hur långt Wine och Proton har kommit, och att jag kan spela nästan alla av mina Windows-spel i Linux med samma upplevelse och prestanda. Tack Valve! Nu bootar jag bara in i Windows när jag behöver spela det udda spelet som inte funkar, eller när jag behöver jobba med musikproduktion. (Ja, Reaper finns för Linux, men orka försöka fixa så att alla plugins funkar... om det ens går.)

Verkligen inte kompis med allt, men för nu så känns det verkligen som the lesser of all evils när Microsoft helt tappat konceptet med Windows. Eller ja, det gjorde de väl redan 2012 med Windows 8...

Permalänk
Medlem

Fick en ominstallation av Debian på jobbet och upptäckte förbättrat stöd för blinda och bland annat braille utrustning.

Så testkort, debugkablar, esp32 osv dyker inte längre upp i /dev/ttyUSB om du inte avinstallerar vissa andra random drivare.

Ska inte klaga, funkar ungefär lika smidigt som de senaste 25 åren och inget man inte löser med ett sudo och en rad i terminalen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kanske har installerat en distro som kommer med 6.8? På en jobbdator där allt fungerar är det väl annars kärnan det sista som man uppdaterar? Vi brukar ha maskiner som har en upp-tid på månader, där endast säkerhetsuppdateringar rullas in. If It aint broken...

På en speldator hemma så är givetvis nyare kärna samt mesa trevligt i många fall. Sedan är ju instabilitet från kärnan extremt hårdvaruberoende i många fall, så om det inte felrapporteringen är hög så är det kanske inte kärnan det är fel på utan snarare kombinationen av en viss hårdvara med en viss version av kärnan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu har problem att få in ubuntu på en äldre Dell , efter omstart så invandlid partition tabell.. Håller på att fulla disken med zero och se om det gå bättre sen

Permalänk

Installerade Debian bookworm LTS på en överbliven SSD.
Installerade Nvidias egna drivrutiner. Skärmen "rivs" när man scrollar på webb, när filmklipp ska visas osv.
Oerhört knepigt att felsöka.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Eftersom det frågas specifikt efter problem - jag tycker fragmenteringen är ett problem, på alla nivåer. Lilo, grub, sysvinit vs systemd, iptables vs ifw, X11 vs Wayland, Gnome (gånger vad, 4?) KDE, XFCE, LXDE etc.

Det finns förstås fördelar med det också men nackdelen är att man trots två decenniers erfarenhet med olika Linuxar på hemmaburken plötsligt är noob för att något subsystem minsann inte funkar som det brukade. Hur ändrar jag scaling i den här miljön? Varför fungerar inte pulseeffects längre? Var är mina teckensnitt?

Linux är ofta lika spännande som det var på 90-talet, på gott och ont...

Fragmenteringen är ju definitivt på väg att minska sedan rätt länge just på grund av/tack vare - beroende på hur man ser på saken - systemd.
En modern Linux med vanilla Plasma eller Gnome har inte så stora skillnader till vardags mot en annan Linux: pakethanterare och nätverkshanterare brukar skilja sig åt, men har du satt upp maskinen som du vill ha den och inte har särskilda behov som faller utanför happy path så är upplevelsen trots allt rätt homogen. Och eftersom mainstreamdistributioner tenderar att ha relativt täta releaser är också förändringstakten mildare än i Windows - där uppför sig ju de flesta Linuxar mer som macOS numera: små förändringar någon gång om året istället för gigantiska revolutioner vart sjunde till tionde år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Fragmenteringen är ju definitivt på väg att minska sedan rätt länge just på grund av/tack vare - beroende på hur man ser på saken - systemd.
En modern Linux med vanilla Plasma eller Gnome har inte så stora skillnader till vardags mot en annan Linux: pakethanterare och nätverkshanterare brukar skilja sig åt, men har du satt upp maskinen som du vill ha den och inte har särskilda behov som faller utanför happy path så är upplevelsen trots allt rätt homogen. Och eftersom mainstreamdistributioner tenderar att ha relativt täta releaser är också förändringstakten mildare än i Windows - där uppför sig ju de flesta Linuxar mer som macOS numera: små förändringar någon gång om året istället för gigantiska revolutioner vart sjunde till tionde år.

Det finns distar som inte använder systemd. Jag kör Void Linux som använder runit men det finns några andra också. Jag tycker det är bra att det finns olika alternativ så man inte låser fast sig i gammal / sämre teknik bara för att det ska vara bakåtkompatibelt.

Finns också pakethanterare tänkta att fungera oavsett dist såsom Nix och flatpak om man vill använda programinstallationer som inte blir låsta till någon särskild linuxdist. Och det finns linuxdistar som är anpassade för att köra dessa såsom NixOS.

Permalänk
Medlem

Minska vete tusan

Permalänk

Det är en rätt fet uppsättning familjeträd, men den illustrerar lite vad jag menar också: fan och hans moster kan släppa en Linuxdistribution, men det mesta är en Debian eller en Red Hat i botten. Tittar du specifikt på de distributioner som är sannolika att någon nybörjare ger sig på så är det faktiskt inte så jättemånga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Beror såklart på vilken distro du väljer och vilken desktop (om du nu vill ha en DE). Efter att ha provat Mint/Ubuntu/Fedora/Arch/Garuda/Nobara utan någon tidigare erfarenhet skulle jag säge att de flesta distros med automatiserade installer är väldigt lätta att installera. Enklare om du väljer en desktop enviroment med X11. Wayland fungerar ganska bra med KDE och Gnome, fattas lite med Cinnamon.

Annar skulle jag säga de problemen jag stötte på var

-först med multiboot (olika partitions med flera distros på samma nvme) med flera nvme, diskarna får olika namn beroende på vilken som intieras först vilket gör att grub pekar root på fel partition och du kan inte boota eller den hittar inte din swap partition. Två försök senare så råkar diskarna mappas så att det stämmer med grub och allt funkar. Där till slut gick jag över till att använda UUID i grub.cfg. Längre fram försöka ordna statisk mapping via udev eller regel i udev. FreeBSD och GhostBSD installationerna på samma ssd hade konsigt nog aldrig det problemet.

-Nästa problem var relaterade till Nvidia drivrutiner. Vissa distos har det så att du får fungerande nouveau drivrutiner och sedan väl inne i DE kan man enkelt byta till closed source drivrutin. Ska du istället göra det via terminal så är det lätt att gå vilsen. Nvidia med vissa distos krävde prefix i grub menyn för att fungera. Det är lätt som ny användare att börja klista in kommandon, ibland med fel privilegier och sabba något annat istället.

-Sen allt från småstull till att man inte fick KDE med Wayland att starta als.

-Sedan att sätta locale på rätt sätt var inte helt okomplicerad.

-Tar lite tid att lära sig att en del varninar/felmeddelande är benigna.

-Få piper/ratbagd (ändra DPI för musen) att fungera.

-Problem att väcka KDE från suspend/sleep/hybernation. Konstigt att man kan köra samma Plasma/wayland version och få olika problem i olika distros (som kanske kör olika kernels/Nvidia/random tweaks).

-Sedan lite random småproblem som kan uppkomma när en uppdatering inte går igenom hela vägen pga depency konflikter, där gäller det ofta att vänta ett par dagar så brukar man harmonisera dependencies.

-Med två skärmar, på hälften av distros jag testar så är det ren slump vilken skärm som väljs av sddm som primär när du ska skriva in lösenord. För sddm/x11 kan man ställa in det men har inte hitta nån lösning för sdd/wayland ännu (inget kritiskt problem).

Bra med mycket utbud men nästan för många packet repos där en nybörjar kan lätt börja blanda paket och gå vilsen. Även om du håller dig till t.ex alla Arch repos så har du officiella repos och AUR sen kanske du vill ha lite flatpaks eller bygga något från source...

Benign? Varför inte skriva godartad?

Vad är flatpacks?

Permalänk
Medlem

Det är en rätt fet uppsättning familjeträd, men den illustrerar lite vad jag menar också: fan och hans moster kan släppa en Linuxdistribution, men det mesta är en Debian eller en Red Hat i botten. Tittar du specifikt på de distributioner som är sannolika att någon nybörjare ger sig på så är det faktiskt inte så jättemånga.

Så är det förstås men det hjälper ju inte i praktiken. En distro blir en ny distro just för att den avviker från sin förälder, dvs saker som är gjorda för Ubuntu behöver inte alls fungera på Debian exempelvis. Även de äldre distrona har ju fragmenterats vidare inom sina egna paraplyer - ubuntu, kubuntu, xubuntu etc, för inte att nämna fedoras senaste immutable-spins. Hur mycket har de gemensamt med ur-redhat numera?

Obs jag säger inte att fragmenteringen är enbart av ondo, den är kanske en oundviklig sida av den friheten man får med Linux, men jag skulle definitivt klassa det som ett vanligt problem att det finns massor med dokumentation för hur man gör saker i "Linux" som inte gäller just DIN Linux-installation, och att det du lärde dig för några år sedan kan vara helt skrotat några år senare. Jag upplever inte att det är ett lika stort problem med Windows eller MacOS.

Permalänk

Provade Ubuntu en tid men att tvingas skriva in lösen varje gång man ville göra någon liten ändring drev mig till vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Så är det förstås men det hjälper ju inte i praktiken. En distro blir en ny distro just för att den avviker från sin förälder, dvs saker som är gjorda för Ubuntu behöver inte alls fungera på Debian exempelvis. Även de äldre distrona har ju fragmenterats vidare inom sina egna paraplyer - ubuntu, kubuntu, xubuntu etc, för inte att nämna fedoras senaste immutable-spins. Hur mycket har de gemensamt med ur-redhat numera?

Obs jag säger inte att fragmenteringen är enbart av ondo, den är kanske en oundviklig sida av den friheten man får med Linux, men jag skulle definitivt klassa det som ett vanligt problem att det finns massor med dokumentation för hur man gör saker i "Linux" som inte gäller just DIN Linux-installation, och att det du lärde dig för några år sedan kan vara helt skrotat några år senare. Jag upplever inte att det är ett lika stort problem med Windows eller MacOS.

Fedora lär väl inte ha mycket arv från RHEL eftersom det är Fedora som är upstream.

I övrigt så är nog antalet distros mest ett symptom på att om folk kan prova nya saker kommer de att göra det, och sen konvergerar bra innovationer i de stora distributionerna över tid. Egentligen finns det inte mycket värde för gemene man utanför stamdistributionerna som Arch, Debian, Fedora, Gentoo, Slackware och några till (t.ex Void) som inte är derivat av annat. Linux Mint är väl exempel på en distro som har ett stort värde som språngbräda för nya användare, men alla andra tusentals distros är bara brus. Ubuntu, kubuntu, xubuntu är bra exempel på sånt som mest är samma sak med bara ett par paket som skiljer.

Med andra ord är det inte mycket mening att titta på alla tusentals varianter när det egentligen handlar om att välja en bas, som dessutom har bäst chans att överleva över tid. Frågar man mig väljer man inte mellan tusen distros, utan mer en handfull eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpisavu:

Provade Ubuntu en tid men att tvingas skriva in lösen varje gång man ville göra någon liten ändring drev mig till vansinne.

Frågan är vad du definierar som en "liten ändring" eftersom saker som du behöver rootlösenord för sällan är små.
Men ja, det är en skillnad, man kan inte bara högerklicka och välja "Kör som administratör" i Linux, tack och lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Frågan är vad du definierar som en "liten ändring" eftersom saker som du behöver rootlösenord för sällan är små.
Men ja, det är en skillnad, man kan inte bara högerklicka och välja "Kör som administratör" i Linux, tack och lov.

Tja, vill man så kan man ju slå av kravet på lösenordet i sudoers file, så kan blir det ju lite smidigare att trixa runt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

I regel problem som leder till att jag får lägga mer tid på operativsystemet (Linux) än program och spel. Vilket till slut leder till att jag byter tillbaka till Win11 igen där jag inte ens behöver fundera på operativsystemet och kan bara skapa i program och spela spel utan problem.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Fedora lär väl inte ha mycket arv från RHEL eftersom det är Fedora som är upstream.

RHEL är inte "ur-redhat".

RHEL och Fedora startade ungefär samtidigt på 2000-talet, men Red Hat Linux började på 90-talet. Long story short fick Fedora äran att fortsätta vara desktop/entusiastversionen av Red Hat när bolaget själva valde att fokusera på servrar med RHEL.

Och poängen är alltså att det inte spelar så stor roll för en gammal Red-Hat-räv att Fedora bygger på Red Hat, det är inte mycket som är sig likt i dag. Windows från tiden då Fedora skapades är däremot rätt likt Windows i dag.

Skrivet av Tommy:

Ubuntu, kubuntu, xubuntu är bra exempel på sånt som mest är samma sak med bara ett par paket som skiljer.

Fast de "par paketen" är hela GUI't, dvs det som de flesta användare ser som "Allt" Om du är van vid en uppsättning appar, tangentbordsgenvägar, virtuella desktops, inställningsmenyer mm från KDE och hamnar i Gnome är du rätt nollställd.

Skrivet av Tommy:

Med andra ord är det inte mycket mening att titta på alla tusentals varianter

Det är exakt min poäng, internet formligen flödar över av information och script och mjukvara som verkar vara för "linux" men inte gäller just DIN "linux". Och det gäller inte bara distros, det gäller hela vägen ner till två olika versioner av samma applikation, där en version kanske använder XML-configfiler och nästa version har bytt till YAML.

Kort sagt är min poäng att Linux i större omfattning än ex. Windows och MacOS gör stora mängder kunskap plötsligt värdelös. Vilket är frustrerande för både ny och gammal linuxanvändare.

Det är ett vanligt problem man stöter på med moderna distros helt enkelt, som ju var det som efterfrågas. Tycker inte det är en showstopper på något sätt däremot, andra OS har andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

I övrigt så är nog antalet distros mest ett symptom på att om folk kan prova nya saker kommer de att göra det, och sen konvergerar bra innovationer i de stora distributionerna över tid. Egentligen finns det inte mycket värde för gemene man utanför stamdistributionerna som Arch, Debian, Fedora, Gentoo, Slackware och några till (t.ex Void) som inte är derivat av annat. Linux Mint är väl exempel på en distro som har ett stort värde som språngbräda för nya användare, men alla andra tusentals distros är bara brus. Ubuntu, kubuntu, xubuntu är bra exempel på sånt som mest är samma sak med bara ett par paket som skiljer.

Med andra ord är det inte mycket mening att titta på alla tusentals varianter när det egentligen handlar om att välja en bas, som dessutom har bäst chans att överleva över tid. Frågar man mig väljer man inte mellan tusen distros, utan mer en handfull eller nåt sånt.

Håller med om mycket här. Bara för att det ser ut att finnas många distributioner så gör det inte det i praktiken. För en som kommer från Windows så är nog skillnaden i fönsterhanterare/desktop environment det som kommer avgöra valet, trots att det går att installera det mesta på de flesta distributioner.

Det jag inte håller med om är det vanligen förekommande "Linux Mint / Ubuntu är för n00bs", som jag har fetmarkerat i din text. Du kan göra precis allt i Linux Mint som i vilken annan distribution som helst. Skillnaden är att distributionen är finslipad till att fungera out-of-the-box för nybörjare och personer som ser en nytta med enkelhet. Så att det skulle vara en språngbräda till något "mer avancerat" är bara nonsens som repeteras av tech YouTubers. Arch, Gentoo, Slackware, Void, är inte vettiga distributioner för gemene man. Med det sagt är de bra på sina sätt, för en viss målgrupp, och det är denna valrikedom som är fantastiskt med Linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Det jag inte håller med om är det vanligen förekommande "Linux Mint / Ubuntu är för n00bs", som jag har fetmarkerat i din text. Du kan göra precis allt i Linux Mint som i vilken annan distribution som helst. Skillnaden är att distributionen är finslipad till att fungera out-of-the-box för nybörjare och personer som ser en nytta med enkelhet. Så att det skulle vara en språngbräda till något "mer avancerat" är bara nonsens som repeteras av tech YouTubers. Arch, Gentoo, Slackware, Void, är inte vettiga distributioner för gemene man. Med det sagt är de bra på sina sätt, för en viss målgrupp, och det är denna valrikedom som är fantastiskt med Linux.

Tror att du missade andemeningen i det jag skrev. Gällande Linux Mint sa jag aldrig att man inte kan vara en avancerad användare på den distron, eller att den bara är för nybörjare. Att något är bra för nybörjare är inte ekvivalent med att det inte är bra för avancerade användare, jag vet inte varför du verkar ha dragit den slutsatsen utifrån det jag skrev. Någon distro blir naturligt en inkörsport för nya användare som sen kanske tar sig vidare till nåt annat, och det skulle jag säga är Mint idag, just pga att den rekommenderas så ofta för nya användare. Samma sak gäller här, bara för att det är en språngbräda för många innebär det inte att det är det för alla.

Poängen med att peka på stamdistributionerna var inte heller att säga att alla passar alla, utan att för linuxanvändare som helhet finns det generellt väldigt lite att hämta utanför dom, eftersom många derivat inte innebär mycket mer än "preconfigured" med t.ex utbyte av DE eller andra liknande ändringar som man själv kan lösa rätt enkelt. När jag pekar på stamdistros för "gemene man" är det för att de allra flesta, både nybörjare och veteraner, bör fokusera så långt upstream som möjligt. De som har ett intresse för nåt av alla tusentals derivat är sällan fler än maintainern och en handfull distrohoppers/entusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tror att du missade andemeningen i det jag skrev. Gällande Linux Mint sa jag aldrig att man inte kan vara en avancerad användare på den distron, eller att den bara är för nybörjare. Att något är bra för nybörjare är inte ekvivalent med att det inte är bra för avancerade användare, jag vet inte varför du verkar ha dragit den slutsatsen utifrån det jag skrev. Någon distro blir naturligt en inkörsport för nya användare som sen kanske tar sig vidare till nåt annat, och det skulle jag säga är Mint idag, just pga att den rekommenderas så ofta för nya användare. Samma sak gäller här, bara för att det är en språngbräda för många innebär det inte att det är det för alla.

Poängen med att peka på stamdistributionerna var inte heller att säga att alla passar alla, utan att för linuxanvändare som helhet finns det generellt väldigt lite att hämta utanför dom, eftersom många derivat inte innebär mycket mer än "preconfigured" med t.ex utbyte av DE eller andra liknande ändringar som man själv kan lösa rätt enkelt. När jag pekar på stamdistros för "gemene man" är det för att de allra flesta, både nybörjare och veteraner, bör fokusera så långt upstream som möjligt. De som har ett intresse för nåt av alla tusentals derivat är sällan fler än maintainern och en handfull distrohoppers/entusiaster.

Ok, då misstolkade jag ditt inlägg, jag tolkade "språngbräda" som att det är något man börjar med innan man hoppar vidare till en mer "avancerad distro". Min poäng var att "avancerad distro" är något som bygger på felaktiga premisser, som i sin tur repeteras av många. Men det verkar som att vi har samma åsikt i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Skrivet av Ford Prefect:

Ok, då misstolkade jag ditt inlägg, jag tolkade "språngbräda" som att det är något man börjar med innan man hoppar vidare till en mer "avancerad distro". Min poäng var att "avancerad distro" är något som bygger på felaktiga premisser, som i sin tur repeteras av många. Men det verkar som att vi har samma åsikt i så fall.

Tänkte klaga lite här men efter de senaste inläggen håller jag med er båda. Jag började med Linux direkt 1991 och experimenten var så lovande att vi på jobbet använde Linux för enstaka servrar där vi inte kunde rättfärdiga priset för Solaris eller annan Unix. Resultatet blev att jag (inte jobbet) började använda Linux som mitt enda OS sommaren 1994. Red Hat, Debian, Slackware och så småningom lyckades jag gå igenom en hel del distributioner när de dök upp. Av lathet använder jag nu två, Debian på en server och Linux Mint på mina 2 laptop och på mina 2 stationära. Av lathet eftersom jag numera vill att allt ska fungera utan en massa strul, samma argument som används av de windows-förespråkare som inte kan låta bli att posta i tråden trots att det inte handlar om något windows-linux-krig. Intressant är väl att jag inte har några av de problem som listats i den här tråden. Enda "strulet" har väl varit att den ena stationära har flera skärmar och att det i kombination med Stellarium inte fungerade bra med nouveau så jag bytte till Nvidia-drivern.

Efter många problem med Windows på datorn jag byggde åt min fru gick även hon över till Linux Mint och är mer än nöjd (och har inte heller några problem), ett återkommande problem för henne på windows var att Windows ibland fick för sig att det var något fel på hårdvaran och stängde ner med blåskärm, sparade allt på någon hemlig partition och ville felsöka. Felsökningen resulterade aldrig i något mer än att det fortfarande var "något icke diagnostiseringsbart fel" men det gick att starta om och köra några dagar innan blåskärmen återkom.
I och med installationen av Linux Mint har alla problemen (naturligtvis?) upphört. Det kan ju inte vara fel på mitt hemmabygge

Så svaret på frågan i trådtiteln: "Vad stöter man på för PROBLEM idag i en modern Linuxdist?" är
den som inte har väldigt specifika krav stöter inte på några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

1. Arch eller Arch-baserade distros. Dessa väljer du endast om du gillar att läsa på innan varje uppdatering. För det du ville använda datorn till så är de helt poänglösa. Jag begriper inte att Manjaro och Arch rekommenderas i sådan grad, det är för folk som konstant vill betatesta mjukvara. Om du älskar Arch och tycker det är suveränt, då är du sannolikt inte en sådan person som frågar om tips på Linuxdistros heller, så..

Jag har kört Arch i flera år och tycker inte direkt det är något betatestande av mjukvara, så länge man är lite försiktig med AUR. Vill man lära sig lite om hur systemet är uppbyggt är Arch en utmärkt distro. Och det går bra att faktiskt använda till saker. Jag använder det gärna till Blender (stabilare än på Windows) och kör en virtuell maskin med... eh... grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har kört Arch i flera år och tycker inte direkt det är något betatestande av mjukvara, så länge man är lite försiktig med AUR. Vill man lära sig lite om hur systemet är uppbyggt är Arch en utmärkt distro. Och det går bra att faktiskt använda till saker. Jag använder det gärna till Blender (stabilare än på Windows) och kör en virtuell maskin med... eh... grejer.

Arch fungerar kanon om "man vet vad man gör", det är det inget snack om. Att det skulle vara bra för att lära sig hur systemet är uppbyggt ställer jag mig frågande till. Om du investerar lika mycket tid på att lära dig systemet i någon "nybörjardistro" som du tvingas till i Arch (by design) så kommer du nå samma färdighet. Vissa gillar att cykla till jobbet för motionens skull, men det är nog få som bosätter sig extra långt bort bara för att tvingas få ordentligt med motion varje dag. Det är lättare att bosätta sig nära och dra en omväg de dagar tid och ork finns. Valfrihet är härligt och det finns många som gillar att lösa problem eller konfigurera systemet tills det passar perfekt - bara för att det är kul. Vill man lära sig Arch utan att riskera bricka systemet så funkar det ju jättebra att köra i distrobox, eller en full VM, imho

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Arch fungerar kanon om "man vet vad man gör", det är det inget snack om. Att det skulle vara bra för att lära sig hur systemet är uppbyggt ställer jag mig frågande till. Om du investerar lika mycket tid på att lära dig systemet i någon "nybörjardistro" som du tvingas till i Arch (by design) så kommer du nå samma färdighet. Vissa gillar att cykla till jobbet för motionens skull, men det är nog få som bosätter sig extra långt bort bara för att tvingas få ordentligt med motion varje dag. Det är lättare att bosätta sig nära och dra en omväg de dagar tid och ork finns. Valfrihet är härligt och det finns många som gillar att lösa problem eller konfigurera systemet tills det passar perfekt - bara för att det är kul. Vill man lära sig Arch utan att riskera bricka systemet så funkar det ju jättebra att köra i distrobox, eller en full VM, imho

Jag har kört Arch under en period och problemet var jag, insnöad på att Debian och Fedora så fann jag att jag trivdes bättre med Debian och gick tillbaka till det. Med det sagt så tyckte jag inte att det fanns problem med att köra Arch. Och definitivt inte att man behövde riskera att bricka systemet, i mitt tycke en överdriven åsikt. Det enda jag någonsin lyckats bricka var en gammal Chromebook som jag lekte med för att lägga på en "vanlig" Linux, väl medveten om risken.