Sony lägger ner tillverkning av inspelningsbara Blu-ray-skivor

Permalänk
Melding Plague

Sony lägger ner tillverkning av inspelningsbara Blu-ray-skivor

Hög tid att bunkra upp med brännbara Blu-ray-skivor innan de försvinner från marknaden för gott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nope, man ska stänga en fabrik I Japan vilket är det relevanta just nu. Sen att det kanske är början för slutet av BR är en annan sak iom att vidare utveckling läggs osv. Men BR tillverkningen och tillgängligheten för BR kommer inte att avslutas iom att just den här fabriken stängs ner. Vilket intervjun också antyder iom att Sony har sagt "gradually". En dag kommer solen sluta lysa också, media drar "SUNLIGHT IS RUNNING OUT" som rubrik.

Permalänk
Medlem

Köpte en Bluray brännare för ett par år sedan på rea men har fortfarande inte köpt några skivor. Funderat på backup med dem men till skillnad från DVD där jag har många olika gamla datorer och laptops som skulle kunna läsa dem har jag bara en enda bluray så vet inte om det är någon mening att göra backups med teknik som aldrig blev standard för datorer när det finns så många andra alternativ.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nope, man ska stänga en fabrik I Japan vilket är det relevanta just nu. Sen att det kanske är början för slutet av BR är en annan sak iom att vidare utveckling läggs osv. Men BR tillverkningen och tillgängligheten för BR kommer inte att avslutas iom att just den här fabriken stängs ner. Vilket intervjun också antyder iom att Sony har sagt "gradually". En dag kommer solen sluta lysa också, media drar "SUNLIGHT IS RUNNING OUT" som rubrik.

Fast fabrikerna hinner nog stänga innan alla lärt sig att förkortningen är BD, inte BR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast fabrikerna hinner nog stänga innan alla lärt sig att förkortningen är BD, inte BR.

Fast på svenska blir det BS =O

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Med tanke på att alla nyhetsredaktioner inte ens verkar vara medvetna om att det finns andra tillverkare än Sony av skrivbart media i formatet. Så känns det som att jag kan komma undan med det!

Permalänk
Medlem

Trist, men i hur många butiker i Sverige eller ens EU har Sony försökt sälja sina skivor? Jag köpte några Sony 25GB-skivor kring år 2010, de var mycket bra, men på senare år har det bara varit Verbatim som varit (någorlunda) allmänt tillgängliga av de "premiummärken" som finns. Ska man ha Sony BDXL får man typ köpa kassetter för backupstationer, och plocka isär dem för att få ut skivorna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja, för vi minns ju hur alla sa KS istället för CD då det begav sig.

Permalänk
Medlem

Finns det något annat praktiskt användningsområde än att bryta regel 7?

Externa diskar är billigare och smidigare att använda, backups av superviktiga gör man på fler ställen än ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Externa diskar är billigare och smidigare att använda, backups av superviktiga gör man på fler ställen än ett.

Arkiveringssyfte, speciellt med så-kallade M-Disc skivor.

SSD'n och hårddiskar är faktiskt ganska dåliga för arkivering och bakups under längre tid, detta för att datan kan lätt bli korrupt. Minnen är särskilt sårbara för kosmisk strålning, där laddade partiklar kan ge upphov till bit flips. Då datan i en SSD lagras med en elektrisk laddning, så kan diskarna förlora den laddningen över tid, om de inte används. Hårddiskar har liknande svagheter, då de också förlorar data över tid om de inte används och är även så klart känsliga för andra magnetfält.

Skivor däremot, innebär att datan fysiskt graveras i lagringsmediet och hur länge det håller beror på materialet, vilket för M-Disc skivor förväntas teoretiskt ligga runt 1000 år.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

@Alexraptor

Och antalet konsumenter som arkiverar kan väl räknas på en hand? Vart är marknaden för dem?

Permalänk
Medlem

Så, det är produktionen av de största skivorna som läggs ned?

Hänger inte riktigt med.
Jag menar, om man ändå producerar för spel, filmer och serier så kan man ju lika väl producera för privat bruk.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag bemödade mig inte ens att skaffa en DVD-brännare. Var väl dels för att USB-minnen både hade högre kapacitet och var rejält rappare och billigare redan då, samt att chassit jag köpte saknade stöd för 5.25"-enheter. Så jag har inte varit med alls i "bluray svängen".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Så, det är produktionen av de största skivorna som läggs ned?

Hänger inte riktigt med.
Jag menar, om man ändå producerar för spel, filmer och serier så kan man ju lika väl producera för privat bruk.

Kan tyvärr inte svara på din första fråga, det verkar lite snurrigt med informationen. Oavsett så fortsätter andra tillverkare med produktionen, så "bunkringen" från artikeln är meningslös.

Men för fråga två så är det två helt olika tekniker. Retail-skivor pressas. Brända skivor lurar läsaren med olika tekniker, t.ex. färger, för att återskapa reflektionen som de kullar och dalar annars gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

För moraliskt tveksamma syften har ju nätverkade lösningar ersatt bränning sedan länge, jag gör backuper till skivor. Håller bra, skyddat mot Ransomware och användarmisstag, missade fakturor till molntjänster, konkurser etc.

Lättare för efterlevande också om man överraskas av något illa. Lätt att lagra i flera hus.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag bemödade mig inte ens att skaffa en DVD-brännare. Var väl dels för att USB-minnen både hade högre kapacitet och var rejält rappare och billigare redan då, samt att chassit jag köpte saknade stöd för 5.25"-enheter. Så jag har inte varit med alls i "bluray svängen".

När jag körde med ett mATX chassi utan drive bays (typ 3 datorer sen) så köpte jag en extern dvd brännare för jag tänkte att man måste ju ha det, hade fortfarande skivor och några spel på skivor.

Många år senare hade jag fortfarande inte öppnat paketet så jag gav den till jobbet. Det var flera år sen också lol. Tror det är 10-12 år sen jag använda skiva sist lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Arkiveringssyfte, speciellt med så-kallade M-Disc skivor.

SSD'n och hårddiskar är faktiskt ganska dåliga för arkivering och bakups under längre tid, detta för att datan kan lätt bli korrupt.

Jämställ inte SSD/NVMe-lagring med hårddiskar när det gäller långtidslagring, och hårddiskar håller data ganska så bra över tiden, även om man inte vet hur senaste generationens disk kommer att hålla framöver i och med heliumfyllning och kvaliteten på förseglingen.

Jag har haft fullt läsbara data på hårddiskar som har legat från 1984 -> 2018 helt orörda innan första läsning igen, datat skrivet i en tid innan CD/DVD-skivor ens var påtänkta som lagringsform.

Seagate har länge skrivit att innehållet på skivorna på snurrdiskar skall vara läsbara i minst 10 år utan att någon sektor behöver skrivas om/fräschas upp på sin data på enheter och som arbetar på max arbetstemperatur hela den tiden (50 - 55 grader C).

Som volym och kall-lagring av data är snurrdiskar överlägsna all annan media idagsläget, faktiskt bättre än band, även om banden själva håller data väldigt längre tidsmässigt så är problemet bandmaskinen att 10-20 år senare så fungerar dessa inte och nyare bandmaskiner är inte längre kompatibla med för många formatversioner bakåt.

- förut kunde ev DVD matcha snurrdiskar i långtids-lagringshållbarhet men i och med att dessa används allt mer sällan så försvinner de i sin roll som långtidslagring även om styrkan med DVD-formaten är att det väldigt många DVD-läsare producerade under åren så även om 90% av dessa tillverkade CD/DVd-läsar och brännare skulle vara försvunna så är det fortfarande stor sannolikhet att finna fungerande DVD-läsare - detta gäller inte bandmaskiner då totala antalet enheter av dem är i låga antal till och börja med, dyra per styck och kommer vara väldigt slitna när de tas ur i bruk.

Permalänk
Medlem

Jag pratade för en del år sedan med en försäljare av (främst) tomma optiska skivor, han sålde via postorder, och jag frågade honom kvaliteten på bluray vs DVD. Enligt hans uppfattning fick han radikalt färre returer på blurayskivorna han sålde jämfört med DVD-skivorna (givetvis justerat för att han sålde många fler DVD-skivor).

Orsakerna kan ju vara flera (skivorna i sig, brännarna, användarna, osv), men jag är personligen inte helt övertygad om att Blurayskivor håller bättre än DVD-skivor i längden. Trots att de ska tåla ljus bättre, är reptåligare, modernare gällande felkorrigering etc. Därför är det lite trist när kvalitetstillverkare försvinner.

Jag har bra DVD-skivor som funkar prima nästan 20 år senare, och Bluray-skivor som nog är bortemot 15 år snart som funkar bra. Men jag har också Blurayskivor som efter ett par år läses/skannas mätbart sämre. Trots att de vid bränning upplevdes som ok, verifieringen fungerade utan problem eller hastighetsfluktuationer.
Funderar på om det är plastfickorna som ger problem på något sätt. (Lagrar många i plastfickor i pärmar för bättre översyn).

Viktiga backuper på JVC/Taiyo Yuden, Sony, Verbatim har dock aldrig failat för mig vad jag vet, vid bränning, lagring eller användning, oavsett om det gäller DVD eller Bluray så länge brännare kunnat hantera media-koden. Blev jätteuselt när jag brände 48x Verbatim-CD i en 4x-brännare exempelvis.

Går inte att titta på blott namnen heller. Jag har blåa, finfina (snygga) TDK-blurayskivor som är horribelt usla. Köpte typ 3x10st. Har provat 4 brännare, de bränner ok (men inte bra) till drygt 15GB, men blir sedan katastrofala även om bränningarna skulle råka fullföljas och verifieras. I praktiken oanvändbara till allt annat än att bränna Linux eller Windows-installationsfiler på, så det är det jag har dem till. Givetvis är de inte "riktiga" TDK, någon har betalat TDK för att få sätta namnet på sina egna skräp-skivor. Men det är ju så landet ligger numera, allt fler "märkesvaror" är blott klistermärken som någon betalat för att få klistra på sitt eget junk.

Jag upplever tyvärr Blu-ray som lite av ett lotteri. Ena spindeln med 50GB DL-skivor bränner bra, nästa spindel nästan oanvändbar. (Mediarange). Samma media-ID. Och även bra skivor ger varierande kvalitet på ett sätt man inte fick på DVD-tiden. Det är inte direkt jämförtbart, men ändå störande (för mig). Även om man skulle testa skivorna i 4 olika brännare i 4 olika hastigheter och sedan skanna dem i 2 olika brännare skulle det ändå vara svårt att få ett klart resultat om vad som är bäst.

Angående skanning : de flesta DVD/Bluray-brännare i datorer läser ganska bra. Men när jag kör dem i någon av husets 3 bluray-spelare kopplade till TV märks det när en skiva är dålig. Ja, jag privatkopierar filmer till barnen, de behöver inte förstöra originalen... Och skivorna som är så dåligt brända att inte TV-spelarna klarar dem går ofta inte att läsa heller via dator några år senare. Så det är en bra förvarning.

Ofta är det yttersta delen av skivorna som är krångligast, speciellt DL-skivor, tyvärr verkar det inte finnas något bra sätt att bränna exempelvis 40 GB på en 50GB-skiva utan att den bränner 25GB på ena lagret och 15GB på nästa. Hade varit bättre om den bränt 20+20. Krånglar man lite kan man ju lägga en dummy-fil som hamnar kring lagerbrytningen, men, det känns som överkurs om det inte finns något program som kan fixa det automatiskt (och det finns väl inte?).

Ännu ett tillägg: Jag har inte provat så många BDXL-skivor, men köpte några fempack sådana här när de såldes på rea (ca 250kr) på Amazon, och efter vad jag sett är de utmärkta, bättre än de DL-skivor jag testat.
https://www.amazon.se/Verbatim-MDISC-43834-BDXL-Paket/dp/B01E...

Enligt uppgift ska icke-M-Disc BDXL vara ungefär lika bra, dessa har jag dock inte testat.
https://www.amazon.se/Verbatim-BD-R-100-Blu-ray-skiva-skrivha...

(M-Disc gjorde större skillnad på DVD än på Bluray, vad det verkar)

(Ja, priserna är hutlösa, men stor rea ibland som sagt)

Svammel + nörderi
Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

När jag körde med ett mATX chassi utan drive bays (typ 3 datorer sen) så köpte jag en extern dvd brännare för jag tänkte att man måste ju ha det, hade fortfarande skivor och några spel på skivor.

Många år senare hade jag fortfarande inte öppnat paketet så jag gav den till jobbet. Det var flera år sen också lol. Tror det är 10-12 år sen jag använda skiva sist lol.

Jag gick också i tankar att skaffa en extern. Men drog slutsatsen att det skulle bli precis så som du beskrev så jag lät bli. Jag har också saker sparat på skivor som jag säkert kommer vilja komma åt någon gång. Men med tanke på att det fortfarande säljs externa diskettstationer är risken nog låg att man inte skulle få tag på en skivläsare om man behöver en någon gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gick också i tankar att skaffa en extern. Men drog slutsatsen att det skulle bli precis så som du beskrev så jag lät bli. Jag har också saker sparat på skivor som jag säkert kommer vilja komma åt någon gång. Men med tanke på att det fortfarande säljs externa diskettstationer är risken nog låg att man inte skulle få tag på en skivläsare om man behöver en någon gång

Ja, USB-porten har verkligen underlättat för dem som vill komma åt gamla grejor. Det går ju exempelvis att köra IDE-kort internt i PC, för att komma åt gamla hårddiskars innehåll, men väldigt mycket enklare att gå via USB i de allra flesta fallen. Finns säkert arkaiska diskar som kan få problem med USB-adaptrar, menmen.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har inte alltid varit sant.

DVD fanns redan på 90-talet.
Även om de som var tidigast med DVD vanligtvis hade en läsare, DVD-ROM.
Typ runt Pentium II (Pentium 2) tiden fanns det datorer med DVD läsare.
Såg någon sida som sa att DVD-R standarden släpptes 1997.
Men från att standard släpps till folk har det i sina datorer kan ta ett tag.

Vet inte när första USB minnet kom.
Men i början av 2000-talet var det vanligtvis i storlekar av antingen 10-tals eller 100-tals Megabyte,
inte flera Gigabyte.

Skulle du exempelvis använda 32MB eller 64MB USB minnen så skulle det ändå gå åt en del för att lagra 4GB data.
Medan en DVD-R skiva räcker det med 1 skiva.

Priset per MB var också högre på den tiden då USB minnena rymde så lite.

USB minnen började inte med 128 Gigabyte för hundralappar.
Utan det är nu ~ 20-25 år senare än de tidiga USB minnena.

Minns inte när USB minnen större än 4GB började komma ner i pris.
Är ju många år sen nu.
Men det fanns tid för att använda DVD brännare flera år innan vi kom dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

På Swec i artiklar borde det i sann Strålspårningsanda heta Blåstråleskiva.

Permalänk

Det är lite semester på redaktionen just nu, eller hur? Känns som feeden är full av sommarjobbare.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det har inte alltid varit sant.

DVD fanns redan på 90-talet.
Även om de som var tidigast med DVD vanligtvis hade en läsare, DVD-ROM.
Typ runt Pentium II (Pentium 2) tiden fanns det datorer med DVD läsare.
Såg någon sida som sa att DVD-R standarden släpptes 1997.
Men från att standard släpps till folk har det i sina datorer kan ta ett tag.

Vet inte när första USB minnet kom.
Men i början av 2000-talet var det vanligtvis i storlekar av antingen 10-tals eller 100-tals Megabyte,
inte flera Gigabyte.

Skulle du exempelvis använda 32MB eller 64MB USB minnen så skulle det ändå gå åt en del för att lagra 4GB data.
Medan en DVD-R skiva räcker det med 1 skiva.

Priset per MB var också högre på den tiden då USB minnena rymde så lite.

USB minnen började inte med 128 Gigabyte för hundralappar.
Utan det är nu ~ 20-25 år senare än de tidiga USB minnena.

Minns inte när USB minnen större än 4GB började komma ner i pris.
Är ju många år sen nu.
Men det fanns tid för att använda DVD brännare flera år innan vi kom dit.

Absolut! Tror jag skaffade mig en DVD-brännare typ 2002/2003 . Första USB-minnet släpptes i slutet av år 2000 och hade ynka 8 Megabyte! Dröjde flera år innan USB-pinnar kom upp i 4 GB! Och priset på USB_minnet var ju också mycket högre än en DVD på 4 Gigabyte när dom väl nådde det!

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Kan tyvärr inte svara på din första fråga, det verkar lite snurrigt med informationen. Oavsett så fortsätter andra tillverkare med produktionen, så "bunkringen" från artikeln är meningslös.

Men för fråga två så är det två helt olika tekniker. Retail-skivor pressas. Brända skivor lurar läsaren med olika tekniker, t.ex. färger, för att återskapa reflektionen som de kullar och dalar annars gör.

Inte helt hundra men sony äger väl patentet för skivtekniken så kan ju va så att de dessutom slutar sälja ut sin licens till dessa andra aktörer att få producera blu-ray skivor med deras skivteknik.

Aka Som rensar marknaden och på så vis kan sälja sina framtida spelkonsoller utan skivläsare och tvinga sin användarbas att köpa (hyra) spelen från deras onlinetjänst tills de lägger ner stödet för den konsollen.

Och helt tar bort ev 2a handsmarknad på köpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bränner bara CD, väldigt sällan DVD-RW. Skrivbar BD påverkar inte mig. BD köper jag bara som film.

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte helt hundra men sony äger väl patentet för skivtekniken så kan ju va så att de dessutom slutar sälja ut sin licens till dessa andra aktörer att få producera blu-ray skivor med deras skivteknik.

Aka Som rensar marknaden och på så vis kan sälja sina framtida spelkonsoller utan skivläsare och tvinga sin användarbas att köpa (hyra) spelen från deras onlinetjänst tills de lägger ner stödet för den konsollen.

Och helt tar bort ev 2a handsmarknad på köpet.

I inlägget du svarar på så nämner jag ju just skillnaden mellan pressade och brännbara skivor. Din konspirationsteori bygger på pressade skivor. Artikeln handlar om brännbara. Tror inte Sony har något att vinna på att sluta med hela Blu-ray-tekniken, släppa konsoler utan skivenhet kan de göra ändå.

Permalänk

Tyvärr första steget mot att snart även fasa ut filmer på Bluray/4K.

Om folk förstod hur mycket sämre ljud och bild man får på Netflix, Disney Plus, etc - oavsett vilket anonnemang man har - skulle de nog börja köpa fysiska skivor igen.

Streamingtjänsterna har inneburit samma förödande kvalitetsnedgång för filmupplevelser som mp3 en gång i tiden hade för musikupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Man tycker Sony & co borde komma med en lösning, där film kan distrubteras på USB. Streaming kommer döda den fria smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empowered:

Tyvärr första steget mot att snart även fasa ut filmer på Bluray/4K.

Om folk förstod hur mycket sämre ljud och bild man får på Netflix, Disney Plus, etc - oavsett vilket anonnemang man har - skulle de nog börja köpa fysiska skivor igen.

Streamingtjänsterna har inneburit samma förödande kvalitetsnedgång för filmupplevelser som mp3 en gång i tiden hade för musikupplevelsen.

Det är som man så tråkigt utrycker sig bra nog för 98% av befolkningen och då får det styra.
Just 98% är en påhittad siffra.