Subwoofer REL Storm 5 värd 2k?

Permalänk
Medlem

Subwoofer REL Storm 5 värd 2k?

Hej

Jag har en setup med projektor och 5st takhögtalare i vardagsrummet.
Har varit nöjd med detta och tyckt att det är bra ljud.

En kollega lät mig testa en gammal REL Strom 5 sub som han hade liggande.
Blev en enorm skillnad i ljudet även om takhögtalarna är 8" så blev basen helt annorlunda.

Storm 5 är en ganska gammal subbas är den värd 2000kr eller finns det nyare som är billigare och bättre nu förtiden?

//J

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Kan den nog helt klart vara värd. Rels subbar brukar ju först och främst rekommenderas för musik lyssning men funkar ju även för hemmabio. Det svenska rekommenderade priset 2005 var ju runt 15000kr😅

Permalänk
Medlem

Ok tänkte det kanske har hänt en del sedan 2005, det kanske finns budget alternativ som är mindre och snyggare mellan 2000-3000. Jag tycker att den ger en hel del i filmusik och effekter så antingen behåller jag den eller köper något för ungefär samma summa. (Om jag lyckas övertyga min fru...)

Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Ok tänkte det kanske har hänt en del sedan 2005, det kanske finns budget alternativ som är mindre och snyggare mellan 2000-3000. Jag tycker att den ger en hel del i filmusik och effekter så antingen behåller jag den eller köper något för ungefär samma summa. (Om jag lyckas övertyga min fru...)

Är rätt begränsat antar jag vad man kan göra med fysikens lagar. Kollar man runt så är det en var det en absolut top sub när den kom.

Vad en nyare sub troligtvis kan göra bättre är att få högre volym i ett stort rum, men har du inte behovet att skaka huset så lär den duga alldeles utmärkt och mer därtill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Du lär inte få något dugligt för de pengarna inte nytt i alla fall . De simplaste Rel subbarna börjar runt 5000kr och uppåt.

Är en riktigt bra sub om du vill spela musik också bland de bästa.

Klä om den med vit vinyl brukar bli bra om du vill ha något snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Du lär inte få något dugligt för de pengarna inte nytt i alla fall . De simplaste Rel subbarna börjar runt 5000kr och uppåt.

Är en riktigt bra sub om du vill spela musik också bland de bästa.

Klä om den med vit vinyl brukar bli bra om du vill ha något snyggare.

Bra förslag att klä om den i vit vinyl det kanske jag kan föreslå min fru så kanske jag får behålla den! Det låter som att jag ska försöka behålla den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Bra förslag att klä om den i vit vinyl det kanske jag kan föreslå min fru så kanske jag får behålla den! Det låter som att jag ska försöka behålla den!

Det bör du absolut göra, för 2k lär du inte hitta något som ens kommer i närheten av den trots sin ålder.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal