Köpråd uppgradera nytt grafikkort, tacksam för hjälp!

Permalänk

Köpråd uppgradera nytt grafikkort, tacksam för hjälp!

Jag har tänkt överraska en 18 åring med nytt grafikkort till en PC.

Datorn som ännu verkar hänga med:
Acer Nitro N50-600 / i5-8400 / 16GB / 512GB SSD / GTX 1070 8GB

Jag antar att istället för att köpa ett super GPU kan man överväga att byta hela datorn. Men samtidigt att en uppgradera med ett snåljåps-GPU kanske inte ger något större lyft???

Jag är noob.
Vad skulle vara ett rimligt köp idag?

Väldigt tacksam för råd<3

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka spel som spelas och vad man vill uppnå för prestanda på vilka inställningar. Men generellt behövs nog uppgradering av hela datorn. Beror också på budget

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Beror helt på vilka spel som spelas och vad man vill uppnå för prestanda på vilka inställningar. Men generellt behövs nog uppgradering av hela datorn. Beror också på budget

STORT TACK!

Acer hemsida säger följande:
Antal PCI Express x1 kortplatser 1
Antal Totalt kortplatser 2
Antal PCI Express x16 platser 1
Antal M.2-gränssnitt 2
Nästan ingen info om själva moderkortet

Tänkte på ett begagnat GPU: ASUS Dual Radeon RX 7700XT 12GB OC
Där säger Asus hemsida : PCI Express 4.0

Kan jag utgå från att kortplatsen på moderkortet funkar med just "4.0"? (PCI Express)???
(jag tänker att jag kan ta med datorn för att snabbt kolla att skiten ryms inuti lådan också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gammal och bitter:

STORT TACK!

Antal M.2-gränssnitt 2

Kan jag utgå från att kortplatsen på moderkortet funkar med just "4.0"? (PCI Express)???
(jag tänker att jag kan ta med datorn för att snabbt kolla att skiten ryms inuti lådan också).

Alla grafikkort fungerar på din dator. Moderkortet har bara "pcie 3.0" slot, men det påverkar knappt prestandan med ett 7700xt. Med pcie 4.0 hade det varit 0-5% snabbare beroende på spel.

Däremot finns det nya spel där ett i5 8400 inte kommer prestera bra nog och kommer hindra högre fps även om grafikkortet klarar av det.

Exempelvis:
Spelar man cyberpunk kommer uppgradering från gtx 1070 till rx 7700xt låta en spela på högre grafikinställningar och få högre fps.

Men spelar man Counter strike 2 med lägsta inställningar för att få så hög fps som möjligt så kommer grafikkort uppgradering knappt att hjälpa och fps kommer istället vara begränsat av cpuns prestanda.

Permalänk
Medlem

Största problemet skulle kunna vara nätagget, kolla det först.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Alla grafikkort fungerar på din dator. Moderkortet har bara "pcie 3.0" slot, men det påverkar knappt prestandan med ett 7700xt. Med pcie 4.0 hade det varit 0-5% snabbare beroende på spel.

Däremot finns det nya spel där ett i5 8400 inte kommer prestera bra nog och kommer hindra högre fps även om grafikkortet klarar av det.

Exempelvis:
Spelar man cyberpunk kommer uppgradering från gtx 1070 till rx 7700xt låta en spela på högre grafikinställningar och få högre fps.

Men spelar man Counter strike 2 med lägsta inställningar för att få så hög fps som möjligt så kommer grafikkort uppgradering knappt att hjälpa och fps kommer istället vara begränsat av cpuns prestanda.

TACK!

Permalänk
Medlem

STORT TACK!

Antal M.2-gränssnitt 2

Det kortet kan dra upp emot 100W mer än ditt gamla kort, så nätaggregat och chassikylning kan bli ett problem.

Ett 4060ti ligger på nästan samma effekt som ditt nuvarande kort. Så det skulle jag rekommendera.

Permalänk

Som någon ovan skrev kolla upp nätagget så det kan hantera nått grövre än vad som kom från fabrik.

Just dessa modeller acer datorer är tyvärr totalt värdelösa när det kommer till uppgraderingsmöjligheter.

Vill minnas att du t.ex. endast har en 6+2 pci kontakt för ström till grafikkort och typ inget följer atx standard så du kan inte bara köpa ett nätagg heller då kontakter osv inte passar i moderkortet utan behöver leta obskyra adaptrar isf som kan vara svåra att hitta.

Har för mig att det sitter 500W agg i dem kanske 600 om den såldes ny med 1070 kortet men tveksamt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som någon ovan skrev kolla upp nätagget så det kan hantera nått grövre än vad som kom från fabrik.

Just dessa modeller acer datorer är tyvärr totalt värdelösa när det kommer till uppgraderingsmöjligheter.

Vill minnas att du t.ex. endast har en 6+2 pci kontakt för ström till grafikkort och typ inget följer atx standard så du kan inte bara köpa ett nätagg heller då kontakter osv inte passar i moderkortet utan behöver leta obskyra adaptrar isf som kan vara svåra att hitta.

Har för mig att det sitter 500W agg i dem kanske 600 om den såldes ny med 1070 kortet men tveksamt

Du har rätt i att det är PSU på 500W
Du har antagligen rätt i det andra också, fan vet varför stora företag ska göra sina egna produkter besvärliga...

Permalänk

Du har rätt i att det är PSU på 500W
Du har antagligen rätt i det andra också, fan vet varför stora företag ska göra sina egna produkter besvärliga...

större chans att du köper en från dem snabbare aka mer potentiell vinst när inget bara går att byta ut smidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows