Konflikt med firma, återlämning telefon

Permalänk

Konflikt med firma, återlämning telefon

Hej, när jag skrev på ett kontrakt för ett företag så fick jag kort efter en telefon och under företagets policy stod då inget annat än att telefonen ska återlämnas vid avslutning av uppdrag eller då man lämnar företaget.

Nu 1 år senare har jag sagt upp mig, lämnat tillbaka telefonen (med skador på baksidan, dock fullt funktionell). Under tiden jag arbetat har policyn uppdaterats till att säga "skador som finns på telefonen som överstiger 300kr ska den anställda betala", "rekommenderar att man köper telefonskydd" "telefonen måste återlämnas i så nära ursprungsskick som möjligt".

Nu ger företaget mig ett ultimatum,
1. Att jag köper ut telefonen till marknadspris
2. Att jag står för kostnad av reparation.

Min fråga:
Kan jag stå fast vid att den ändrade policyn inte nådde mig (det gjorde den inte i ärlighetens namn) samt att den ursprungliga policyn inte nämner något?
Kan jag vinna i rätten på detta om det skulle gå så långt?
För enligt policyn då jag skrev på kontraktet (jag har bevis för att den policyn gällde då, via mail) så nämns det inget annat än att telefonen ska återlämnas vid avslut.

Permalänk
Medlem

OT men va fan är det för företag som ska ha betalt för skador som inte är uppsåtliga på en grej som man använder på jobbet?
Vi har typ telefoner på jobbet. Men det är handscanner för leveranser. Aldrig hört nåt om att man skulle få betala om man råka tappa i golvet o den paja. eller liknande.

Jag antar att det är policyn du skrev under när du fick telefonen som gäller. Inte nån ändrad grej som dom inte har din påskrift på att du läst o tagit del av. (bara spekulation)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag tror att de skulle ha svårt att driva detta vidare. Om du har fått telefonen som ett arbetsredskap så måste de i princip kunna bevisa att du har varit grovt oaktsam med telefonen för att de skall kunna ha en chans för ersättning från dig.

Permalänk
Skrivet av Almightyjew:

Hej, när jag skrev på ett kontrakt för ett företag så fick jag kort efter en telefon och under företagets policy stod då inget annat än att telefonen ska återlämnas vid avslutning av uppdrag eller då man lämnar företaget.

Nu 1 år senare har jag sagt upp mig, lämnat tillbaka telefonen (med skador på baksidan, dock fullt funktionell). Under tiden jag arbetat har policyn uppdaterats till att säga "skador som finns på telefonen som överstiger 300kr ska den anställda betala", "rekommenderar att man köper telefonskydd" "telefonen måste återlämnas i så nära ursprungsskick som möjligt".

Min fråga:
Kan jag stå fast vid att den ändrade policyn inte nådde mig (det gjorde den inte i ärlighetens namn) samt att den ursprungliga policyn inte nämner något?
För enligt policyn då jag skrev på kontraktet (jag har bevis för att den policyn gällde då, via mail) så nämns det inget annat än att telefonen ska återlämnas vid avslut.

Har du inte signerat något att du läst policyn så har jag svårt att tro de vinner i rätten, vem skulle ens driva den frågan??? Måste vara en stor förlustaffär.

Jag vet att en firma vi kobbar med hade special arbetstid som stod på tidssedeln, företaget ville ändra från 36.5h->40h men då 2 av dem hade orginal kontraktet så fick dem backa och alla fick skriva på nya 36.5h kontrakt istället (facket vart inblandat)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att även om policyn ändras under tiden du är anställd så är det ändringarna som gäller när du avslutar din anställning. Misstänker att de har haft en del problem med trasiga telefoner som lämnas in och därför lagt till ändringen.

Lite orelaterat skulle jag vilja påstå att om de nu har problem med trasiga telefoner som kommer in och drar det så hårt vid inlämning så kanske man bör förse användarna med ett skal till telefonen som bekostas av företaget.
Personligen hade jag inte tagit emot en arbetstelefon som förväntas lämnas in i så bra skick som möjligt om inget skyddsglas eller skal kommer med den.

Jag antar att IT-avdelningen inte kommunicerade denna ändringen utan genomförde den tillsammans med HR eller liknande, det är väl inget ovanligt kanske.
Dessvärre skulle jag tro att du får gilla läget och ta ett av alternativen, reparation borde rimligtvis vara billigare men å andra sidan så får du ju inte behålla telefonen i så fall

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du inte signerat något att du läst policyn så har jag svårt att tro de vinner i rätten, vem skulle ens driva den frågan??? Måste vara en stor förlustaffär.

Jag vet att en firma vi kobbar med hade special arbetstid som stod på tidssedeln, företaget ville ändra från 36.5h->40h men då 2 av dem hade orginal kontraktet så fick dem backa och alla fick skriva på nya 36.5h kontrakt istället (facket vart inblandat)

Även om han har skrivit under någon policy för att ersätta företaget för skada på deras egendom etc så håller det inte i rätten oavsett, lagen säger annat.

Arbetstagare har ett mycket begränsat skadeståndsansvar gentemot arbetsgivare. En arbetstagare kan bara bli skadeståndsskyldig om det finns synnerliga skäl. Det ska väldigt mycket till och bevis ska finnas etc. Din arbetsgivare ska alltså bevisa att du agerat synnerligen oaktsamt eller uppsåtligt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Även om han har skrivit under någon policy för att ersätta företaget för skada på deras egendom etc så håller det inte i rätten oavsett, lagen säger annat.

Arbetstagare har ett mycket begränsat skadeståndsansvar gentemot arbetsgivare. En arbetstagare kan bara bli skadeståndsskyldig om det finns synnerliga skäl. Det ska väldigt mycket till och bevis ska finnas etc. Din arbetsgivare ska alltså bevisa att du agerat synnerligen oaktsamt eller uppsåtligt.

Verkar stämma bra. Jag googlade och hittade detta.

https://lawline.se/answers/kan-en-arbetstagare-bli-personlige...

Permalänk
Medlem

Det låter som en väldigt konstig policy. Telefonen är ett arbetsredskap, precis som en bil, dator eller ett A4-ark, Om det inte handlar om medvetet sabotage av arbetsredskapet så vore det konstigt om policyn som man inte skrivit under på skulle ha någon bäring. Rent spontant tänker jag på om facket har blivit informerad och/eller varit med om policyförändringen, som ju är ganska relevant för deras medlemmar.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Detta har varit uppe tidigare i rätten också när massa små budbolag AB hade egna policys där de anställda skulle stå för skadorna som kunde uppkomma på tjänstebilar som användes i tjänsten. TS kan vara cool lugn, även om de skulle vara så dumma att ta det till rätten.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Bara vägra, de kommer inte orka käfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almightyjew:

Min fråga:

Hör av dig till facket, du ska inte behöva köpa ett nytt arbetsredskap som slitits under arbetstiden, vill firman att ni använder mobilskal ska givetvis firman köpa dessa till er.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att företaget leasar telefonerna och kraven då kommer från leasingföretaget?

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Kan det vara så att företaget leasar telefonerna och kraven då kommer från leasingföretaget?

Det tror jag inte! Skadan är endast på baksidan och det har lossnat delar av glaset baktill FYI.

Men historien är sådan att konsultföretaget gav mig telefonen utan något skydd baktill eller till glaset och i deras policy stod endast att telefonen skulle återlämnas vid avslut.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hör av dig till facket, du ska inte behöva köpa ett nytt arbetsredskap som slitits under arbetstiden, vill firman att ni använder mobilskal ska givetvis firman köpa dessa till er.

Glhf!

Ska höra med facket men jag är rädd att de kommer säga att "arbetsgivaren har sista ordet" som de ofta säger när jag ringer dem. Ja precis! De har inte gett mig något skydd eller uppmanat att köpa skydd när jag fick telefonen första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almightyjew:

Ska höra med facket men jag är rädd att de kommer säga att "arbetsgivaren har sista ordet" som de ofta säger när jag ringer dem. Ja precis! De har inte gett mig något skydd eller uppmanat att köpa skydd när jag fick telefonen första gången.

Såg du denna länk som länkades av en annan i tråden https://lawline.se/answers/kan-en-arbetstagare-bli-personlige...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

1. Policyn håller inte, det blir för svårt för arbetsgivaren att bevisa något + att om den går sönder under arbetstid så ska de ha försäkring på sakerna.

2. De kan inte uppdatera en policy efter anställning och sedan applicera den på dig efteråt, be dem visa policyn för under tiden du jobbade, helst med datum och tidsstämplar från servern där den laddades upp osv.

Sätter de eget datum på dokumentet så gäller det liksom inte.

Du ska inte behöva betala någonting, det är inte värt för företaget att dra det vidare heller så det är bara neka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almightyjew:

Nej. Men dra det dit om du inte tror mig. Du kommer inte bara att förlora, du kommer också att få betala motpartens rättegångskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Nej. Men dra det dit om du inte tror mig. Du kommer inte bara att förlora, du kommer också att få betala motpartens rättegångskostnader.

Är du hans arbetsgivare eller? 😂
Risken att han behöver betala något är nästintill icke existerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är du hans arbetsgivare eller? 😂
Risken att han behöver betala något är nästintill icke existerande.

Du kanske tror det efter att ha sökt på nätet och hittat sidor som Lawline som ger svar på att skadeståndslagen gäller. Men det man inte nämner är att enskilda avtal med arbetsgivaren samt kollektivavtal går före, så har man ett avtal där det står att man ska betala vid skada så får man göra det, oavsett vad skadeståndslagen säger. Arbetsgivaren kan också dra en fuling och säga att man hade ett muntligt avtal om ett skriftligt inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Du kanske tror det efter att ha sökt på nätet och hittat sidor som Lawline som ger svar på att skadeståndslagen gäller. Men det man inte nämner är att enskilda avtal med arbetsgivaren samt kollektivavtal går före, så har man ett avtal där det står att man ska betala vid skada så får man göra det, oavsett vad skadeståndslagen säger. Arbetsgivaren kan också dra en fuling och säga att man hade ett muntligt avtal om ett skriftligt inte finns.

Förutsatt att han skrivit under på det avtalet som arbetsgivaren hänvisar till, vilket inte verkar vara fallet. Att AG eventuellt skulle kunna hävda muntligt avtal skulle bli oerhört svårt för honom att driva rättsligt.

Permalänk
Skrivet av Max87:

Om du tror muntligt håller i rätten så är du fel ute.

"men han sade ja" håller sällan.

Sen menar du att företaget skall drag en summa om 3-15k till rätten för estetiksskada? Kostar dem mer att bara driva detta skämt till anspråk

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/vilket-ansvar-har-en-arbetstagares...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1622004-arbetsgivaren-...

Policyn är en gråzon. Om skadan uppstått på jobbet så har du ingen skyldighet.
Om det är något som hänt på fritiden kan du ha skyldighet.
Som jag förstår ämnet ska arbetsgivaren ska kunna bevisa att du har varit oaktsam under privat tid med telefonen.

Vad står i ditt anställningsavtal? Kollektivavtal?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Uppstod skadan på telefonen före eller efter att policyn ändrades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du tror muntligt håller i rätten så är du fel ute.

"men han sade ja" håller sällan.

Sen menar du att företaget skall drag en summa om 3-15k till rätten för estetiksskada? Kostar dem mer att bara driva detta skämt till anspråk

Muntliga avtal är lika lagliga som skriftliga och håller i rätten. Det är den som hävdar att ett sådant finns som har bevisbördan, och med tanke på att företaget håller på att vela om en skada så kan man säkerligen få fram ett "vittne" som hörde när det muntliga avtalet ingicks.

Företaget har nog den inställningen att man kommer att vinna , och då får TS bekosta rättegångskostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Muntliga avtal är lika lagliga som skriftliga och håller i rätten. Det är den som hävdar att ett sådant finns som har bevisbördan, och med tanke på att företaget håller på att vela om en skada så kan man säkerligen få fram ett "vittne" som hörde när det muntliga avtalet ingicks.

Företaget har nog den inställningen att man kommer att vinna , och då får TS bekosta rättegångskostnaderna.

Med tanke på att du reggade ditt konto idag strax efter att tråden startades så är det svårt att ta dig för något annat än ett troll. Alternativt så är du arbetsgivaren men så korkad borde du inte vara att driva detta som något personlig korståg att du riskerar att sätta firmans namn i något svart hål i framtiden för något så småaktigt som estetiska skador på en arbetstelefon.

Permalänk
Skrivet av Max87:

Nej muntligt är inte hållbart på skada på arbetsredskap? Knappt hållbart för avtal om extra arbete... Om vittnet har anknytning till firman så blir det jäv ändå.

Firman har inget, speciellt om nu skadan uppstått på arbetstid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som anställd så förväntar jag mig att alla förslitningar på arbetsredskap skall täckas upp av företaget. Om jag så tappar den från andra våningen i trapphuset, eller kör över den med grävmaskinen. Så om jag då avslutar min anställning så lämnar jag tillbaka allt i det skick som tjänsten anbringat. Telefonen lär gå vidare till din ersättare som nyanställs då det inte finns något krav på att få splitter nya redskap när man tillträder en tjänst. Väldigt märkligt ställningstagande av företaget; om det är så som "pt96hni" skrev, att de leasar telefonen för att få en utspädd månadskostnad så kanske de skall räkna på vad det innebär och välja en bättre finansiering. Svär över sådana här småaktigheter. (Ah, det fanns en smiley för detta, mad!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Du är väldigt säker på din sak för någon som väldigt tydligt har en ytterst ytlig bekantskap med rättsfrågor. Bara för att du har hört talas om några basala saker betyder det inte att du kan sitta och fantisera fritt om nyanser i rättssystemet. Det är väldigt svårt att yrka på muntliga avtal, att dessutom göra det mot någon i svagare partsställning med, som du här fantiserar om, vittnen i samma svagare ställning skulle bli en fråga för domstolens tolkningsrätt om det överhuvudtaget går att ta i åtanke. Ovanpå det uppstår frågor om förfarandets riktighet och rimlighet. Utifrån omständigheterna som presenterats talar väldigt lite för att ett företag skulle kunna vinna, än mindre talar för att företaget skulle ha tid och resurser för att driva frågan. Mycket talar för att det skulle drivas som ett småmål och då är det ingen fråga om rättegångskostnader på samma sätt. Men företaget skulle fortfarande ha betydande interna kostnader för att driva saken till rättegång. Det är en total non starter om du inte har att göra med en personlig vendetta.

Permalänk
Medlem

Vägra bara, de har inget att komma med. Försöker de ta det till tingsrätten kommer de förlora hårt. Vad är det för skojföretag?? Häng ut deras namn så det kan spridas vidare och förhoppningsvis sätta dem i en framtida konkurs.

Permalänk
Rekordmedlem

När (arbete, fritid) och hur inträffade skadan ? Hur fick telefonen användas (arbete och/eller privat)
Normalt så står företaget för slitage på tjänsteverktyg och för olycksfallskador om inte en försäkring täcker det.
Men om skadan inträffat på fritiden kan andra regler gälla liksom om verktyget behandlat ovarsamt eller om det handlar om uppsåtlig skada.
Så när och hur hände det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.