Parhus från -78: Byta ut vatten- och elledningar?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Du får gärna styrka detta med fakta. I princip 100% av allt kablage från sent 60-tal och framåt som jag dragit i de sista åren har varit friska. Om du har stekta kabeländar så har du varmgång = lösa förskruvningar.

Nja om du bytt kablage så har du kabeln med olja innanmätet som bränner och torkar ur kabeln, drogs mellan 75-90ish.
Blir som en smet när kabeln blir över 30c

Men generellt mår FK okej i väggar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monstera:

Hej!

Vi bor i ett parhus från -78 och har börjat fundera på att byta ut vatten- och elledningar. Tyvärr har jag inte lyckats hitta vilka material de är gjorda av. Kök och våtrum är jordade, inte övriga rum.

- Förstår det som att stambyte = byta ut alla vattenrör. Detta verkar vara allra vanligast för bostadsrätter/lägenhetskomplex. Vad har ni för erfarenhet kring det om man bor i småhus?

- Elledniningar säger vissa inte behöver bytas om man inte utför renoveringar, andra säger att de bör bytas efter ca. 50 år. Hur ser ni på det?

Mvh

Bor i ett hus ifrån 1936, och yes där skall man ha koll på o byta elledningar, om de är de gamla oljebasrade ("ovir") som blir spröda, helst i ändarna.

Men ifrån 1978 så skulle jag kolla upp först, o vore nog mer rädd att någon gjort egen elkoppling. Elkablage och proffsintallationer ifrån den tiden brukar inte vara i dåligt skick, tvärtom, du slipper alla äldre varianter som ställer till det.

Avlopp skulle jag kolla först med kamera, finns folk som kan det, allt ifrån spolbilar till egna fimor, kolla först.

Mest jobbigt ifrån den tiden , är de gråa avloppsrören i en plastvariant, som blir vita o spricke lätt, där skall jag byta en installation när vi kommer dit. (huset avlopp påbyggt på 70-talet)

Och lita inte på vänners eller bekantas omdömde "vad de hört talas om", missförstånd eller hörsägen kan vaa mycket vanligt. Jag har lärt mig rätt så snabbt vilka som vet, och vilka som borde sluta säga gissningar som de vore fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kostar väl runt 10 innan rot?

Det räcker inte ens till en ny elcentral, ca 15000 fick jag som förslag på att byta elcentral (proppar till automatsäkring) när elektrikern var hemma och installerade laddbox (jag nappade inte). Lägg på en nolla på din gissning så kommer du närmare vad det kostar Sen kan det ju variera mycket beroende på hur enkelt jobbet är. Jag vet ett exempel för över 10 år sedan där det kostade över 200000 att dra om all el men då var det en hemmafixare som ställt till det så nya ägaren fick fixa det (men dödsboet från förra ägaren betalade), men 200kkr för 10 år sen är nog nästan 300 idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Bor i ett något äldre hus men en del känns igen även där.

Äggskalsrören är främst tidigare, tidigt 70-tal och bak till när man körde gjutjärn. Sen finns det vita rör som är stabila också, så byt inte bara baserat på färgen.

Golvbrunnar är väl det jag skulle hålla koll på mest. Gamla gjutjärnsbrunnar kan vara allt från i ok skick till att börja läcka nästa vecka.. eller redan ha börjat läcka.

Varm och kallvatten i kopparrör håller länge. Inget att bråka med om man inte måste pga annat.

El är väl mest en fråga om hur många som varit och petat i elen och hur säljinriktad elektriker du träffar på.

De kablar som byttes ut här ihop med renoveringar kändes inte sämre än de nya som drogs.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det räcker inte ens till en ny elcentral, ca 15000 fick jag som förslag på att byta elcentral (proppar till automatsäkring) när elektrikern var hemma och installerade laddbox (jag nappade inte). Lägg på en nolla på din gissning så kommer du närmare vad det kostar Sen kan det ju variera mycket beroende på hur enkelt jobbet är. Jag vet ett exempel för över 10 år sedan där det kostade över 200000 att dra om all el men då var det en hemmafixare som ställt till det så nya ägaren fick fixa det (men dödsboet från förra ägaren betalade), men 200kkr för 10 år sen är nog nästan 300 idag.

Det beror ju såklart på storleken på huset men 70 tals hus här i Stockholm är runt 120-140kvm där jag bor.

Men 200k är mer än vad en ny installation kostar.

15k för en elcentral är högt men det är inget som behövs byta vid nytt kablage...

Vid stambyte brukar man få offererat byte av all el i lägenheter för runt 10-20k, det brukar vara överpris.

Ni som snackar 100k+ är helt ute och cyklar om ni inte bor i 400 kvm. Eller så har ni sjukt mycket extra tillval och förbättringar.

Jag drog om min mors lägenhet, 74kvm på ca 6h. Byggt 56.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det stämmer inte, äldre kablage blir sprött och kan skapa gnistor i väggar, framförallt vid uttag

Japp, när vi bytte ut alla gamla porslinsdosor och kabel från 40 talet i källare för en 10 år sedan. Så var det i princip ingen isolering kvar på vissa ledare inne i själva dosorna och det fans ett och annat svart brännmärke där de nu skalade ledarna låg nära varandra. Visst, den stålmantlade kabel på väggen var säkert okej om man hade tagit fram ledarna där. Men harts/gummi eller vad nu det var och papperslindningen på ledarna inne i kopplingsdosan fanns det inte mycket kvar av.

Ingen direkt större brandrisk i vårt fall då både vägg och tak där nere är ren betong, ens om det suttit kvar idag. Men skulle inte vara så trevligt att ha haft dom grejerna på övervåningen.