Snart stoppar Viaplay kontodelning

Permalänk
Medlem

Tänker man bortom sig själv så är det ju helt rimligt från deras sida, spelar väl ingen roll om det är din pappa eller någon random från stan du delar abonnemang med. Man delar inte sitt gymkort med någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Tänker man bortom sig själv så är det ju helt rimligt från deras sida, spelar väl ingen roll om det är din pappa eller någon random från stan du delar abonnemang med. Man delar inte sitt gymkort med någon.

Konstig jämförelse. Vad har ett gymkort med ett streaming konto att göra?

Tycker generellt med alla streaming tjänster att de ska sänka priserna och endast ha 1 Stream. Sen ha familje abbonemang, som tex Spotify och Youtube premium. Speciellt om nu alla ska hindra delning av konton. Varför ska folk som bor ensamma i ett hushåll bli straffade med högre priser och eller sämre kvalitet. Tycker det är orimligt låsa 4k och dolby atmos tex bakom dyraste abbonemanget med många streama när man bara får använda 1 eftersom man inte har fler personer i sitt hushåll.

Vill man stoppa kontodelning får man ändra på sin affärsmodell. Istället för att lipa. Tex låta kunden välja vilken sport hen vill betala för och inte tvinga på serier och filmer i fallet av viaplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigi89:

Tycker generellt med alla streaming tjänster att de ska sänka priserna och endast ha 1 Stream. Sen ha familje abbonemang, som tex Spotify och Youtube premium. Speciellt om nu alla ska hindra delning av konton. Varför ska folk som bor ensamma i ett hushåll bli straffade med högre priser och eller sämre kvalitet. Tycker det är orimligt låsa 4k och dolby atmos tex bakom dyraste abbonemanget med många streama när man bara får använda 1 eftersom man inte har fler personer i sitt hushåll.

Vill man stoppa kontodelning får man ändra på sin affärsmodell. Istället för att lipa. Tex låta kunden välja vilken sport hen vill betala för och inte tvinga på serier och filmer i fallet av viaplay.

Exakt. Det är inget annat är tjuvaktigt att tvinga folk som vill se på sport, till att köpa hela paketet med film och serier fastän man inte är intresserad av det.
Sen som de gör nu, låsa sporten till enbart en enhet även här hemma. De ska fullkomligt skita i vad vi gör. Om jag vill sitta på toaletten och kolla fotboll samtidigt som grabben tittar på samma match på tv så ska vi kunna det.
Dom backar tillbaks till tiden med parabol och tv-box nu istället för att omfamna nutiden och våra behov idag.
Stick och dra nånstans Viaplay, mina pengar får ni inte igen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jag tittade lite i FAQ och där står:
"Om din IP address byts kontinuerligt på grund av en dynamisk IP-lösning bör du kontakta kundservice som kanske kan hjälpa dig."

Just "kanske" låter lite sisådär, det borde väl inte vara svårare än att man åker ut till stugan och loggar in igen eller?

Det är ju många som har dynamisk IP-adress, och jag håller med att det låter tveksamt när de försöker friskriva sig genom att skriva "kanske"! De kommer nog att tillsammans med några till få gå i graven, för just nu finns det för många som slåss om samma kunder med snarlikt utbud!

Permalänk
Medlem

Vad finns det för lagliga alternativ att se på Premier League då tro? Viaplay har väl rättigheterna här i Sverige, är det teckna nåt abb utomlands och köra vpn som gäller tro?

§ 7
Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Vad finns det för lagliga alternativ att se på Premier League då tro? Viaplay har väl rättigheterna här i Sverige, är det teckna nåt abb utomlands och köra vpn som gäller tro?

Varor hade åtminstone fri rörlighet inom EU en gång i tiden. Nu är ju inte EU så mycket för det längre men rentlogiskt borde du kunna teckna avtal i valfritt land.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av PippiRull:

Prime Video ska börja visa 13.00-matcherna på lördagar om jag har förstått det rätt. Det, i kombination med puben vid utvalda tillfällen, blir nog lösningen för mig säsongen 2024/25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Prime Video ska börja visa 13.00-matcherna på lördagar om jag har förstått det rätt. Det, i kombination med puben vid utvalda tillfällen, blir nog lösningen för mig säsongen 2024/25.

Ok det är alltid något! Får hoppas det är början på ännu mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Sänker viaplay priset på sporten nu när de sålt bort en del av premier League matcherna till amazon prime video? Nej självklart inte... Blir billigare och trevligare gå på puben/sportbar se sin favorit klubbs matcher...

Permalänk
Medlem

F1 TV kostar €140 per år. Har man VIA Play mestadels för F1 så betalar man detta efter bara 2 månader...

VIA Play borde ha flera olika sport-abonnemang beroende på vad man är intresserad av.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

F1 TV kostar €140 per år. Har man VIA Play mestadels för F1 så betalar man detta efter bara 2 månader...

VIA Play borde ha flera olika sport-abonnemang beroende på vad man är intresserad av.

Det där va ett bra tips, enda jag använder Viaplay till är Premier League och F1. Så en lösning med F1 TV och något för Premier League så är jag hemma.

Sällan jag önskar något ont men faktiskt önskar jag Viaplay allt ont. Kan ni inte bara konka och låta en annan aktör få spela korten rätt.

Permalänk
Medlem

Har hittat Surfshark VPN som man kan dela med flera enheter, kostar typ 500:- per år, sen Sky Sports i UK som kostar runt 350 per månad och då får man både F1 och Premier League plus tio andra sporter typ tennis.
Någon som testat? Om inte annat lär jag dra ett provskott, lätt värt dom pengarna för att hyfsat problemfritt se på det man vill på flera enheter för halva priset.

— För övrigt önskar jag att Viaplay går i graven —

Permalänk
Medlem
Skrivet av luigi89:

Ja folk som bor ensamma blir ofta "straffade" ekonomiskt, gå till din hyresvärd och säg att du bara ska betala halva hyresavgiften för att du är singel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Ja folk som bor ensamma blir ofta "straffade" ekonomiskt, gå till din hyresvärd och säg att du bara ska betala halva hyresavgiften för att du är singel.

Grattis förklara det för någon 10 år gammal som inte har möjlighet att få samma andra halvan av bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Grattis förklara det för någon 10 år gammal som inte har möjlighet att få samma andra halvan av bostaden.

Nu förstår jag inte vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Nu förstår jag inte vad du menar.

Hade viaplay varit min hyresvärd och haft samma upplägg som viaplay streamingen. Så hade jag blivit tvingad att betala för "familjelägenhet" (en 3a tex) fast jag bara behöver en 1a. Eller nått sånt...

§ 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av luigi89:

Nu förstår jag inte vad du menar.

Hade viaplay varit min hyresvärd och haft samma upplägg som viaplay streamingen. Så hade jag blivit tvingad att betala för "familjelägenhet" (en 3a tex) fast jag bara behöver en 1a. Eller nått sånt...

Du har en fantastisk möjlighet att inte betala någonting.

§ 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Droppen var när jag skulle kolla match sju av finalen. Då visar de upp sina "highlights-klipp" där vinnarna avslöjades, innan jag kunde spela upp matchen.

Nä, fyfan vad dåligt. Jag skulle ha blivit så besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Verkar meningslöst att utveckla streaming tjänsternas mobil appar om man ändå bara kan använda dom hemma. Inte fan kommer jag kolla på F1 på min mobil när jag är hemma, då blir det ju tv'n. I sommarstugan tar jag med mobilen och kollar eller eventuellt chromecasten. Kommer dom inte funka då är tjänsten värdelös.

M

Installera Tailscale. Problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Det där va ett bra tips, enda jag använder Viaplay till är Premier League och F1. Så en lösning med F1 TV och något för Premier League så är jag hemma.

Sällan jag önskar något ont men faktiskt önskar jag Viaplay allt ont. Kan ni inte bara konka och låta en annan aktör få spela korten rätt.

Jag tittar på Premier League, F1 och UFC, samt lite NHL , men dock ändå så är det svindyrt. Sen har man Netflix, Apple-tv, Spotify och Disney🤮.Med tanke på att Viaplay är dyrast lär den rycka.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så kommer man tydligen att kunna titta i stugan i laptopen om man loggar in hemifrån var 30 dag (rätta mig om jag har fattat fel). Men ibland vill man ju stanna längre, särskilt när jag just nu söker jobb och stannar länge i stugan mellan gångerna jag åker hem till stan. Blir det begränsningar så att man måste logga in från hemmanätverket med jämna mellanrum, så kommer det igen att bli som på kabelTV:s tid, när man hade extrautbudet hemma men inte i stugan. Visst överlever jag i stugan utan streamingen, men så dyrt som det är så vill jag kunna utnyttja det där jag för tillfället befinner mig, särskilt om jag planerar att stannar länge där jag är. Annars kan jag lika gärna låta bli Viaplay, viktigare än så är det inte för mig.

Men till fenomenet med två fattiga kompisar som delar ett abonnemang, för att de inte har råd med varsitt konto. När det inte går att dela konto, så kommer Viaplay att mista båda de fattiga kompisarna. Istället för att streamingplattformen tjänade pengar på ett konto så blir ingen av dem kvar. För de vill/kan inte betala för varsitt abonnemang.

Men som jag har hävdat ända sen kabel-/satelittboxarnas barndom och fram tills idag: Det har alltid dykt upp kreativa lösningar som piratkort, knäcka kryptering m.m. Det kommer att dyka upp lösningar på detta också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Men ibland vill man ju stanna längre

Jag har skrivit ovan.
Installera Tailscale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjTokig:

Nä, fyfan vad dåligt. Jag skulle ha blivit så besviken.

Ja, speciellt då grabben ville se och jag fick se hela matchen trots att jag visste hur det gick. Men, men. Nu är det slut på Viaplay. Blir andra alternativ.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, speciellt då grabben ville se och jag fick se hela matchen trots att jag visste hur det gick. Men, men. Nu är det slut på Viaplay. Blir andra alternativ.

Du kan gärna PM med vilka alternativ det blev. Tips mottages gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Men till fenomenet med två fattiga kompisar som delar ett abonnemang, för att de inte har råd med varsitt konto. När det inte går att dela konto, så kommer Viaplay att mista båda de fattiga kompisarna. Istället för att streamingplattformen tjänade pengar på ett konto så blir ingen av dem kvar. För de vill/kan inte betala för varsitt abonnemang.

Men som jag har hävdat ända sen kabel-/satelittboxarnas barndom och fram tills idag: Det har alltid dykt upp kreativa lösningar som piratkort, knäcka kryptering m.m. Det kommer att dyka upp lösningar på detta också!

Håller med dig till 100%. 20.Augusti sätter de själva sista spiken i kistan. Jag blir förvånad om de finns kvar efter årsskiftet. De kanske går tillbaka till namnet TV1000 😉

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag mailade kundtjänst för att få lite klarheter, t ex hur man kan göra om man t ex åker på resa med halva familjen men någon är kvar hemma för att de sommarjobbar och hur det nu funkar om man har dynamisk IP hemma eftersom de låser på IP som jag fattar.

Svaret är att man måste endera "flytta sin TV" till den nya platsen och sedan får den som är kvar hemma t ex titta direkt på en dator, surfplatta eller telefon eller Casta dessa till hemma-TV:n alternativt tvärt om.
Som TV räknas Smart-TV, Xbox, PlayStation 4 & 5, Apple TV och Chromecast (gen 4) med Google TV.

Hur de ska göra med de som har dynamiska IP-adresser kunde de inte svara på utan de "löser det på individuell basis vartefter problem uppstår".

Det känns sådär genomtänkt.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jag mailade kundtjänst för att få lite klarheter, t ex hur man kan göra om man t ex åker på resa med halva familjen men någon är kvar hemma för att de sommarjobbar och hur det nu funkar om man har dynamisk IP hemma eftersom de låser på IP som jag fattar.

Svaret är att man måste endera "flytta sin TV" till den nya platsen och sedan får den som är kvar hemma t ex titta direkt på en dator, surfplatta eller telefon eller Casta dessa till hemma-TV:n alternativt tvärt om.
Som TV räknas Smart-TV, Xbox, PlayStation 4 & 5, Apple TV och Chromecast (gen 4) med Google TV.

Hur de ska göra med de som har dynamiska IP-adresser kunde de inte svara på utan de "löser det på individuell basis vartefter problem uppstår".

Om man då har mer än en ’TV’ i hemmet? De flesta har väl en i sovrummet och en i vardagsrummet? Räcker det då att ta med sig boxen/stickan från sovrummet?

Känns sjukt döfött…

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Låter som att det kommer bli jättekul för stackars människorna på kundtjänst... Även kunderna som lär behöva vänta på individuella beslut om hur det skall lösas från fall till fall.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om man då har mer än en ’TV’ i hemmet? De flesta har väl en i sovrummet och en i vardagsrummet? Räcker det då att ta med sig boxen/stickan från sovrummet?

Känns sjukt döfött…

Som jag fattar så om man har två "TV" och de befinner sig på samma plats så kommer det att gå. Den TV som är typ huvudenhet är den som låser platsen (som vad jag fattar enbart låses med IP-adress).

I svaret står bland annat: "Från och med den 20:e augusti kommer du inte att kunna se på två TV-apparater samtidigt på olika platser och det kommer inte att vara möjligt att se samma sportsändning samtidigt på två enheter. " (där TV då är SmartTV med Viaplay-appen, Android box, Xbox, PlayStation 4 & 5, Apple TV och Chromecast (gen 4) med Google TV)

Så just "olika platser" kan ju indikera att det funkar på samma plats även om det inte uttryckligen står så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Låter som att det kommer bli jättekul för stackars människorna på kundtjänst... Även kunderna som lär behöva vänta på individuella beslut om hur det skall lösas från fall till fall.

Det kan ju bli spännande att se vad som händer eftersom de flesta ISP NAT:ar trafiken om man inte begärt annat. Viaplay lär ju bara se den externa adressen och den kan ju dölja en drös med kunder, alla fall ett gäng grannar som kanske tänkte sig dela på kostnaden. Inte helt ovanligt att bostadsrättsföreningar är låsta till samma leverantör.

Visa signatur