Tips på bra högtalarkabel

Permalänk
Medlem

Tips på bra högtalarkabel

Jag behöver ny högtalarkabel till mitt ljudsystem och funderar på vad det egentligen är som spelar roll för ett bra resultat. Hur påverkar tjockleken och hur vet man vilken som är lagom? Består alla av samma ledande material på insidan eller finns det olika varianter? Läst om några som har bara koppar och andra som är kopparklädda (CCA). Spelar det någon roll? Banankontakter eller inte? Och i så fall, spelar det någon roll vilka banankontakter?

Slutligen; vilka tips har ni på högtalarkablar som funkar bra utan att vara överdrivet dyra?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av V_Persie:

Hur påverkar tjockleken och hur vet man vilken som är lagom?

Förutsatt att du inte skall dra kabel över långa sträckor eller kör hög effekt spelar det ingen större roll, men tjockare kabel har mindre signalförluster. Anpassa kabeltjocklek efter hur du vill dra och kontaktera kabeln.

Skrivet av V_Persie:

Består alla av samma ledande material på insidan eller finns det olika varianter? Läst om några som har bara koppar och andra som är kopparklädda (CCA). Spelar det någon roll?

Ren koppar är bra eftersom det har hög ledningsförmåga och därmed minimerar signalförlusten. Du sparar inte många tior om du kör kopparklädd kabel gentemot "ren" koppar.

Skrivet av V_Persie:

Banankontakter eller inte? Och i så fall, spelar det någon roll vilka banankontakter?

Banankontakter är smidiga om du planerar att koppla i och ur kablaget frekvent. Tänker du inte göra det tar spadar mindre plats och är någorlunda smidigt att koppla i och ur, men ljudmässigt spelar det ingen roll så du kan egentligen lika gärna skruva kabeln direkt i kontaktdonet, vilket dock är mest meck vid i- och urkoppling.

Det finns ganska precis hur mycket myter, ormolja och pseudovetenskap som helst inom kablage. Du har ingen som helst ljudmässig nytta av en kabel som kostar 1500:-/meter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Biltemas 4mm2 Passar bra till det mesta.
Handlar det om sträckor under 5met kan du gå ner till 2,5mm2

Imho

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av V_Persie:

Jag behöver ny högtalarkabel till mitt ljudsystem och funderar på vad det egentligen är som spelar roll för ett bra resultat. Hur påverkar tjockleken och hur vet man vilken som är lagom? Består alla av samma ledande material på insidan eller finns det olika varianter? Läst om några som har bara koppar och andra som är kopparklädda (CCA). Spelar det någon roll? Banankontakter eller inte? Och i så fall, spelar det någon roll vilka banankontakter?

Slutligen; vilka tips har ni på högtalarkablar som funkar bra utan att vara överdrivet dyra?

Håller just på å bytar ut mina gammla hemska/billiga banankontakter på min hemmabio reciever (22 st). Du kan kolla på dom jag har köpt INF.se/CDON, bara sök på INF de/. Finns i 4/8/16 pack. Beställde mina sista idag (blev en felräkning av mig tidigare, så nu ska antalet bananer stämma). Står INF på å är märkta med röd/vit på "skyddet". Finns 2 st skruvar per kontakt för kablen, man får alltså först skruva av "skyddet" (har gängor). Hembiobutiken har högkablar/banankontakter till lite "bättre priser".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

1-pars med tillräcklig area är väl grundtipset - grövre ju längre till högtalarna för att slingresistansen skall hålla sig lägre än 1/10-del av högtalarens impedans¹, hur ändarna ansluts beror både på slutsteg och högtalare och kan vara olika lösningar i var ända - kabeln bör dock ha lagom fintrådiga kardeler - annars kan det bli knöligt med anslutningen i de flesta fallen.

Och nej, man behöver lite köpa några svindyra HiFi-kablar för mirakulöst mycket pengar utan en bra 1-pars installationskabel i tillräcklig area för uppgiften och avståndet mellan slutsteg och högtalare och som fungerar för förläggning och är smidig att hantera och skala.

'magin' som man försöker förmedla för en svindyr typ av kabel i olika HiFi- skrifter/site är i området 'marknadsföringsbluff' om man nu skulle skulle sträcka till börja mäta S-parametrar på kabeln med tex. en RF-nätverksanalysator. Det viktiga är kvoten mellan högtalarens impedans och kabelns slingresistans är tillräckligt stor, typ faktor 10 och större.

¹ Typ att när man kopplar ihop kablarna i bortre ändan så bör inte motståndet vara mer än 0.4 Ohm om det kopplas mot 4 Ohms högtalare, men man kan tolerera 0.8 Ohm om det matar 8 Ohm högtalare, med detta inser man ganska snabbt att 8-Ohms högtalare klarar sig på halva koppar-arean eller dubbla längden på kabeln gentemot 4-Ohms högtalare för samma påverkan impedansmässigt.

med 2.5 mm kvadrat så lär du har ordentliga marginaler även för rätt lång kabelbit till dina högtalare (på 5 meter ger det ca 0.069 Ohm i slingresistans vilket ger en kvot på 58 ggr mindre resistans än 4 Ohms högtalarens impedans).

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar. Att dyr HiFi-kabel inte gör någon nytta var jag medveten om, men kände mig osäker på om det fanns någon kabel som var för billig också. Men om jag tolkar alla rätt så är det 100% koppar, i 2,5mm som gäller om det inte är väldigt långa sträckor? Funkar det även för bakre surround tex som ändå kan handla om 10m kabel ungefär?

Något tips utöver Biltemas på vettig kabel? Den är säkert bra men skulle föredra en med vit eller annan neutral färg på höljet istället för genomskinlig. Blir lite snyggare där jag ska dra.

Förstår jag det även rätt att vilken banankontakt eller spade man väljer inte har någon påverkan på ljudet heller? Eller är där något man ska se upp med där?

Permalänk
Skrivet av V_Persie:

Tack alla för era svar. Att dyr HiFi-kabel inte gör någon nytta var jag medveten om, men kände mig osäker på om det fanns någon kabel som var för billig också. Men om jag tolkar alla rätt så är det 100% koppar, i 2,5mm som gäller om det inte är väldigt långa sträckor? Funkar det även för bakre surround tex som ändå kan handla om 10m kabel ungefär?

Något tips utöver Biltemas på vettig kabel? Den är säkert bra men skulle föredra en med vit eller annan neutral färg på höljet istället för genomskinlig. Blir lite snyggare där jag ska dra.

Förstår jag det även rätt att vilken banankontakt eller spade man väljer inte har någon påverkan på ljudet heller? Eller är där något man ska se upp med där?

Det man se upp med är dom billiga "orginal" banankontakterna (röd/svarta plastskydd, bl.a biltema), ett 10 pack för 50 kr. Det är sådana jag håller på å bytar ut.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem

Elektriskt sunda råd för hur du kan koppla kan du läsa hos LTS.
Kortversionen är så här >
- 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade
https://www.lts.a.se/explorer/files/Teknikartiklar/diy_ekk_v6...
Överkursen har du här
https://www.lts.a.se/explorer/files/Teknikartiklar/kabelbygg1...
Letar du nått färdigt så är Supra svårslagna vad gäller prisvärdhet, de är dessutom både lättböjliga, "vackra" och har förtennade ledare vilket skyddar bättre mot kopparoxid (enklare/bättre kontaktering) utan att priset stiger särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag köpte färdigterminerade kablar (till banankontakter) som var klädda i tyg. Låter inte det minsta bättre än min tidigare billiga kabel från typ biltema, men ser betydligt trevligare ut! De var fortfarande ganska billiga på rea dock.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elektriskt sunda råd för hur du kan koppla kan du läsa hos LTS.
Kortversionen är så här >
- 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK

Skulle satsa på EQQ idag (Halogenfria) istället för PVC. Det svettas alltid ut mjukgörare över tid som samlar upp damm etc

Permalänk
Medlem

Om det ska vara fast installation och förstärkare/högtalare har skruvterminaler så skit i banankontakterna. Enda fördelen dom har är att det är snabbare och enklare att koppla om, ska grejorna stå där dom står är det bara fler övergångar i onödan jfm att ta sej en minut extra att kolla så allt sitter snyggt och lagom åtdraget.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av V_Persie:

"Att dyr HiFi-kabel inte gör någon nytta var jag medveten om" Haha... Något av det farligaste man kan skriva i en tråd om Hifi. Finns många militanta förespråkare för båda sidor även om jag personligen håller med med viss reservation för "lakritssnören" och långa kabellängder.

Kolla Amazon.se! Köpte platta/vita högtalarkablar där i OFC från, om jag inte missminner mig, KabelDirekt. Bra kvalité och bra pris. Sikta på 2.5-4mm2. Brukar inte skilja så mycket i pris. Vad det ofta kokar ner till är hur dragningen ska göras. Tjockare kabel=svårare att få snyggt runt hörn. Var därför jag valde platt kabel, smidig att dra.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ett par dyrkablar från Purist audio och Audioquest liggande har också lite hempulade kablar men använder nog helst Supra och kör just nu Ply 3.4S.
Det är mycket små skillnader (är inte ens säker på att jag säkert kan höra skillnader) om kabeln är vettigt dimensionerad och uppbyggd i förhållande till längden.

Använder dock Supra för att de är prisvärda och praktiska, de är framförallt tämligen lättböjliga, förtennade och har ett neutralt utseende som passar nästan överallt.
Förtenning gör som sagt inte bara att kabeln blir mer "långtidsstabil" utan det ökar ytresistansen så ledarna uppför sig mer som om de vore separatisolerade utan att pressa upp priset på det sätt som en riktig separatisolering innebär.
Har inte sett några "onlinekablar" som är förtennade men det kanske finns ?
Supra är dessutom svensktillverkade.

Vad gäller kontakter så om man skruva fast kablarna ordentligt är det ofta elektriskt bättre så ibland ska man kanske fundera på att byta till bättre polskruvar/kontakter på det som kabeln ska anslutas till.
Det kan dock vara väldigt praktisk att enkelt kunna lossa kabeln i högtalaränden för att kunna lyfta undan den vid städning.
Men det är oftast betydligt enklare att byta kontakter på högtalarna än på förstärkaren.
Det bästa är nog att ha polskruvar som ger ett ordentligt handgrepp typ som Mark Levinson.

kontakter som man kan dra med blocknyckel är lite luriga för man kan lätt dra så hårt att man förstör något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.