Youtube slår mot annonsblockerare med nytt reklamsystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag fattar inte varför dessa trådar alltid fylls med en massa flum.

Youtube har själva valt att man ska kunna ta del av tjänsten helt gratis och utan reklam, och detta utan att man bryter mot någon lag.
Att man som användare då gör detta kan ju knappast vara ett problem, för hade det varit det hade de satt en betalspärr på sidan eller gjort det omöjligt att undgå reklamen, men nu har de själva valt att ej göra detta.

Fördelen med en betalspärr skulle antagligen vara ett de flesta meningslösa och direkt falska klipp hade försvunnit, vilket skulle leda till färre spenderade minuter på skitsidan Youtube, men det hade de ju så klart förlorat på. De har inga problem med att tjäna pengar på desinformation och pseudovetenskap.

Vissa inlägg verkar antyda att man har någon slags skyldighet att ta del av reklam, men så är det inte, men självklart vill Youtube och Google att vi ska ledas att tro detta.

Flummet består ju i att alla ska deklarera att tjänsten minsann är skit och inget att ha, men det ska ändå läggas en massa tid och energi på att få den. Hela tråden kan sammanfattas till:

Jag vill ha, men jag vill inte betala.

Fine, blocka på så länge ni kommer undan med det. Men lägg gärna ner de moraliska krumbukterna för att rättfärdiga det hela, för de är rätt larviga.

Vem hindrar er egentligen från att starta en egen videoströmmningstjänst som finansieras av kärlek och filantropi?

Ja förutom de kapitalistiska hostingbolagen som vill ha betalt för sin data i reda pengar, då.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Behöver en addon med funktionen "finns denna video på Odysse (eller annan tjänst) - ta mig dit".

Gillar Odysse, men youtube har jag byggt upp subs under 10 år. Hade varit gött å hamna automatiskt från Youtube dit när alternativ finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast även när man har Youtube Premium så avbryts klippen för att youtubern ska göra reklam för Youtube Premium. Bedrägligt förfarande som borde vara olagligt.

Få reklam när du har Premium? Vad jag vet så är det reklamfritt från Googles sida med YouTube Premium, det är i så fall något den kanalen du ser på som har gjort något. Aldrig hört/sett att YouTube/Google själva ger en reklam under tiden man har Premium

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Var lite nyfiken på hur mycket youtube i snitt tjänar på annonser per person, så gjorde lite matte:
Enligt officiella siffror har youtube 2.5 miljarder aktiva användare som blir matade annonser.
Totalt år 2023 tjänade youtube 31.51 miljarder usd från annonser.
Detta blir 136 kr per användare och år, eller 11.4 kr per månad.
Detta är ju såklart långt under vad youtube vill ha för premium, även medräknat påslag och skillnader mellan länder.
Denna beräkning tar förstås inte hänsyn till om man är godtycklig gen-Z som spenderar 10h om dan på youtube eller om man är Agda på 85 bast som visar kattvideor när barnbarnen kommer på besök en gång i månaden.

Om man är en "power user" kanske det är en ganska vettig summa.

(Är förövrigt inte premiumanvändare)

Permalänk

Jag fattar inte varför dessa trådar alltid fylls med en massa flum.

Youtube har själva valt att man ska kunna ta del av tjänsten helt gratis och utan reklam, och detta utan att man bryter mot någon lag.
Att man som användare då gör detta kan ju knappast vara ett problem, för hade det varit det hade de satt en betalspärr på sidan eller gjort det omöjligt att undgå reklamen, men nu har de själva valt att ej göra detta.

Fördelen med en betalspärr skulle antagligen vara ett de flesta meningslösa och direkt falska klipp hade försvunnit, vilket skulle leda till färre spenderade minuter på skitsidan Youtube, men det hade de ju så klart förlorat på. De har inga problem med att tjäna pengar på desinformation och pseudovetenskap.

Vissa inlägg verkar antyda att man har någon slags skyldighet att ta del av reklam, men så är det inte, men självklart vill Youtube och Google att vi ska ledas att tro detta.

Avsikten från deras sida har nog aldrig varit att man ska blockera reklam eftersom det gör det möjligt för alla att se innehåll även om man inte har råd. Att man kunnat flyga under radarn så länge man kunnat är förvånande.

Jag får knappast några dåliga rekommendationer och inte en enda AI-genererad skräpvideo.

Man har ingen skyldighet att ta del av reklamen men Google har heller ingen skyldighet att se till att du kan använda tjänsten utan reklam utan att betala. Det är det de tar tag i nu.

Det är många som klagar men det är bara de som nu begränsas för man inte vill betala för en smidig upplevelse. De som har Premium vill ha bort musiken men är för övrigt, vad jag kan se, väldigt nöjda precis som jag.

För övrigt har jag också ad block och lämnar sidor med betalvägg omedelbart. Det finns alltid nån annan sida. Med YT finns det inte det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Flummet består ju i att alla ska deklarera att tjänsten minsann är skit och inget att ha, men det ska ändå läggas en massa tid och energi på att få den. Hela tråden kan sammanfattas till:

Fine, blocka på så länge ni kommer undan med det. Men lägg gärna ner de moraliska krumbukterna för att rättfärdiga det hela, för de är rätt larviga.

Vem hindrar er egentligen från att starta en egen videoströmmningstjänst som finansieras av kärlek och filantropi?

Ja förutom de kapitalistiska hostingbolagen som vill ha betalt för sin data i reda pengar, då.

Den moraliska krumbukten består i att du försöker få det till att Google ska få bestämma hur folk filtrerar sin inkommande trafik. Vill Google ha betalt för sin tjänst så inför de betalvägg och konkurrerar som ett vettigt bolag. Annars får de finna sig i att folk inte vill få sin tid bortslösad på skitreklam och andra former av psykologisk påverkan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det där gäller oss alla, näringsidkare som konsument. Man vill ha så mycket som möjligt för en så liten kostnad som möjligt. Inget konstigt alls så länge det sker inom lagens ramar.
Det är bara att se till sig själv när man löneförhandlar.

Jag har inga problem med att google eller youtube tjänar stora summor pengar, de får tjäna hur mycket de vill, summan är i sammanhanget ointressant. Men ansvaret för finansiering av tjänsten/varan ligger inte på konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det ska finnas alternativ för folk som bara vill betala för en tjänst man använder. Varför ska jag behöva betala för YouTube Music när jag inte vill ha den skiten?

Jag betalade med YouTube Lite i flera år utan problem sen ville de ha mer pengar utan att behöva göra något för jag skulle då behöva betala 120kr i månaden och fortfarande bara använda YouTube.

Kommer inte betala en krona till.

Det finns bra anledningar bakom varför man bundlar tjänster. Kan ses som konsumentfientligt, absolut, men finns en vinning i det för Google även om det kostar oss snålisar som snyltar som kunder och inte vill betala mer än nödvändigt

Ett tydligare exempel är Amazon Prime, som gjort för att göra gränser mellan tjänsterna obskyra. En konversation som ofta dyker upp i det sammanhanget jag har med folk som har Prime

- Suck, sega liveranser på Amazon!
- Men ta Prime, då får du snabb och gratis frakt
- Betala för gratis frakt? Andra företag har gratis och snabbare frakt, ofta billigare produkter också, med bättre hemsida (rant mot Amazon över)
- Ja, men jag får Prime Video på köpet också, klart värt 1000 kr om året
- Vad har du tittat på då?
- En film, en serie... På två år
- Är det värt pengarna?
- Men jag får snabb och gratis frakt!

Och sen är argumentet cirkulärt, och kunden är förvirrad, och försvarar sitt ställningstagande irrationellt och ingen givande diskussion kan finnas bakom där man kan komma fram till om Prime faktiskt är värt pengarna då allt bara bli känslomässigt styrt. Medlemskapet blir också givet med tiden, och sen så vill man handla mer på Amazon för att göra avgiften motiverat och det skapas en vana och en positiv feedbackloop att handla på Amazon. Utnyttja mitt medlemskap och bekräfta mina ekonomiska val? Mmmm, mysigt. Köpa saker? Mmmm, dopamin. Kognitiv dissonans och anchoring bias och allt det där som får att vara helt logiska kring konsumtion och pengar, varför utvärdera något rationellt eller applicera logik (som vi alla på SweC gör 100% av tiden)

Så, de som tycker Youtube premium är värt det idag, kanske inte vill ha Music, men nästa gång inflationen trycker ner vår ekonomi eller om vi förlorar disponibel inkomst så överväger vi kanske om Music är good enough, skrotar Spotify och behåller youtube, för vi ser mer på videor än lyssnar på musik kanske? Sen sitter man i ett träsk, som man sen vänjer sig vid, this is fine!

Bro science!!! Men min upplevelse i alla fall

Edit: brasklapp, reklamfinansierat är en affärsmodell som alla andra, inget emot det eller betalda tjänster. Mest intresserad av psykologin bakom hur företag gör konsumenter till får, som Tesla med månadsavgift på rumpvärme

Permalänk
Skrivet av Asken12345:

Avsikten från deras sida har nog aldrig varit att man ska blockera reklam eftersom det gör det möjligt för alla att se innehåll även om man inte har råd. Att man kunnat flyga under radarn så länge man kunnat är förvånande.

Jag får knappast några dåliga rekommendationer och inte en enda AI-genererad skräpvideo.

Man har ingen skyldighet att ta del av reklamen men Google har heller ingen skyldighet att se till att du kan använda tjänsten utan reklam utan att betala. Det är det de tar tag i nu.

Det är många som klagar men det är bara de som nu begränsas för man inte vill betala för en smidig upplevelse. De som har Premium vill ha bort musiken men är för övrigt, vad jag kan se, väldigt nöjda precis som jag.

För övrigt har jag också ad block och lämnar sidor med betalvägg omedelbart. Det finns alltid nån annan sida. Med YT finns det inte det...

Självklart är det inte deras avsikt att man ska undgå reklamen, men det är egentligen ointressant ur konsumentens perspektiv.

Jag får inga rekommendationer alls efter som jag stängt av det, jag behöver inte bli rekommenderad efter som jag hellre utgår i från mig själv, men problemet finns även om man söker på diverse saker, exempelvis om arkeologi i sahara.

Ja, det är många som klagar på youtube, jag klagar inte på sidan som sådan eller deras vilja att få betalt, de får ta till vilka knep de vill och jag kommer finna mig i det, jag är bara intresserad av principer och vänder mig mot folks sätt att argumentera.

Peace.

Permalänk
Medlem

Revanced är guld.

Har något plugin på dator med så man slipper reklamen.

Det ända som suger är youtube på TVn inte går att lösa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Snusfri

Bra att Google sätter hårt mot snyltare.

Finns 3 val.
1. Betala för premium och slipp reklam.
2. Betala inte men få se på reklam.
3. Använd inte tjänsten.

Ni som använder adblockers kan ju börja jobba gratis med och snatta mat från butiker osv, eller gör ni det redan?

Det är inte direkt gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som YouTube med all infrastruktur, personal osv.
Annars kan ni ju starta er egen streamingtjänst med samma kopiösa mängd innehåll och se hur bra det går.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns 3 val.
3. Använd inte tjänsten.

Ni som använder adblockers kan ju börja jobba gratis med och snatta mat från butiker osv, eller gör ni det redan?

Det är inte direkt gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som YouTube med all infrastruktur, personal osv.
Annars kan ni ju starta er egen streamingtjänst med samma kopiösa mängd innehåll och se hur bra det går.

Herregud vilket dåligt inlägg. Nej, det är inte de enda valen. Som jag skrivit förut: Inget företag bestämmer över hur du filtrerar din inkommande internettrafik. Det står var och en fritt att blockera oönskad skit med pi-hole, adblockers, eller t ex via routern. Vill företag ha betalt för sina tjänster så är det inget som hindrar dem från att införa betalvägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Skrivet av THB:

Varför då? Jag behöver ju inte jobba gratis, jag skriver bara ett avtal med min arbetsgivare som denne är skyldig att följa enligt avtalets innehåll.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tanari:

Herregud vilket dåligt inlägg. Nej, det är inte de enda valen. Som jag skrivit förut: Inget företag bestämmer över hur du filtrerar din inkommande internettrafik. Det står var och en fritt att blockera oönskad skit med pi-hole, adblockers, eller t ex via routern. Vill företag ha betalt för sina tjänster så är det inget som hindrar dem från att införa betalvägg.

Du har rätt att "filtrera/blockera" trafik, men företaget som tillhandahåller tjänster har även rätt att blockera dig om du försöker kringå deras fullt lagliga och legitima tjänst som du försöker snylta på.

Det är ingen mänsklig rättighet att se reklamfritt material gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns 3 val.
3. Använd inte tjänsten.

Ja, för att blockera irriterande annonser är ju exakt samma sak som att råna en bank. Det är en underbar jämförelse. Och att använda en adblocker är naturligtvis en direkt väg till att bli en internationell superbrottsling. Den ultimata lösningen på alla problem. Tänk om vi bara kunde använda denna strategi för allt: Ogillar du köer? Sluta åka bil. Irriterad på dyra matpriser? Sluta äta. Problemen lösta! Vi kanske till och med borde betala för privilegiet att se extra mycket reklam?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför då? Jag behöver ju inte jobba gratis, jag skriver bara ett avtal med min arbetsgivare som denne är skyldig att följa enligt avtalets innehåll.

Lustigt, vad självklart det blev att följa avtal helt plötsligt, när pengaflödet är omvänt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Lustigt, vad självklart det blev att följa avtal helt plötsligt, när pengaflödet är omvänt.

Det är inte lustigt alls, det är skillnad på olika typer av avtal. Och vad jag vet har jag personligen inget avtal med Youtube.

Att acceptera kakor på en webbplats kan inte likställas med ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare, som väl är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du har rätt att "filtrera/blockera" trafik, men företaget som tillhandahåller tjänster har även rätt att blockera dig om du försöker kringå deras fullt lagliga och legitima tjänst som du försöker snylta på.

Det är ingen mänsklig rättighet att se reklamfritt material gratis.

...och det var precis exakt det jag skrev.

Vill de införa betalvägg så står det dem fritt. Isåfall kommer andra aktörer erbjuda liknande tjänster och det uppstår sund konkurrens. Ska Google i egenskap av megastort multinationellt oligopol-bolag slå ut all form av konkurrens genom att erbjuda gratis produkter som försöka kringgå rättigheten att kontrollera sin intrafik? Då får de antingen ha en bättre teknisk lösning eller helt enkelt finna sig i att användare blockerar deras reklam. Så enkelt är det.

Jag tittar på reklam när jag väljer att titta på reklam. T ex när jag besöker Inet, Komplett eller liknande nätbutiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Få reklam när du har Premium? Vad jag vet så är det reklamfritt från Googles sida med YouTube Premium, det är i så fall något den kanalen du ser på som har gjort något. Aldrig hört/sett att YouTube/Google själva ger en reklam under tiden man har Premium

Som jag sa, youtubern, Youtube betalar youtubern för att göra reklam för Youtube Premium för att kringgå Youtube Premiums reklamfrihet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gtoxed:

företag ska krossas

Tack, för att kapar bruset och visar den verkliga motivationen bakom gnället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den dag deras klient för Android TV blir någorlunda lika bra som tredjepartsalternativen, och det faktum att det går att betala bara för YouTube, är den dag jag kan tänka mig att betala för YouTube.

Tills dess tänker jag hålla mig till tredjepartsklienter som blockerar reklam. Och om det inte är möjligt, får jag väl sluta att ta del av innehållet helt enkelt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns 3 val.
3. Använd inte tjänsten.

Jag förstår inte varför du bryr dig om Googles slutresultat.

Google representerar en av de största och mest inflytelserike företagen i världen och som i princip dikterar allting som händer på Internet, ända ner på hur Internet återges genom sin oligarkiska ställning på webläsarfronten.

De behöver inte ditt gräsrotsstöd eller närmast parodiska efterapningar av gammal branschpropaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag förstår inte varför du bryr dig om Googles slutresultat.

Google representerar en av de största och mest inflytelserike företagen i världen och som i princip dikterar allting som händer på Internet, ända ner på hur Internet återges genom sin oligarkiska ställning på webläsarfronten.

De behöver inte ditt gräsrotsstöd eller närmast parodiska efterapningar av gammal branschpropaganda.

YouTube är ett välgörenhetsprojekt. Google, ett företag med några av de största vinsterna i världen, lider verkligen ekonomiskt. Kanske borde vi starta en insamling för dem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av THB:

Finns 3 val.
3. Använd inte tjänsten.

Intäkter för YT i Q1 2024 var ca 8 miljarder, YT's VD tjänar iaf ca 207K USD/år. Alltså 2M om året...

Behöver de verkligen blåsa oss på mer pengar med deras värdelösa "AI"/trasiga feed, krångliga menyer, halvsegt GUI, låter spam/sexbottar vara kvar, regelverk som meningslöst tar bort kommentarer som inte bryter mot något, varnar användare för inget, låter rysk krigspropaganda spridas utan några som helst problem, gör allt för att motverka kanaler/användares tillväxt, där clickbaittitlar på videos generar fler visningar och bättre synlighet än genuint riktiga titlar som visar vad videon handlar om, där sponsrad reklam bla fortfarande är kvar i videos trots Premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Du glömmer det 3e alternativet att använda adblock, det är inte antingen eller i nuläget så vi som gör det vill såklart säga vad vi tycker om googles försökt att stoppa det eller tips om hur man går runt det. Om du tycker det är så tröttsamt att läsa om det föreslår jag att du gör något annat än att sitta på ett forum och gnälla över det. Gör något aktivt, umgås med familjen eller liknande, jag tänkte säga för 120 kronor med dom är ju slut i ditt fall....

Haha där kom den, the uno reserve svars kommentaren! Är alltid en tidsfråga när man postar något liknande

Men ja dem är ju det, då jag väljer att faktiskt utnyttja Youtube som det är avsett med dem 120kr.
Mycket väl investerade pengar i mina ögon med tanke på den mängd jag konsumerar Youtube faktiskt

Umgås med familjen går även jättebra överlag också för den delen kan jag säga, då jag har 120 kr utöver det att lägga på dem också för den delen

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns 3 val.
3. Använd inte tjänsten.

Snacka om dåligt inlägg. Jag "jobbar" redan gratis åt youtube genom att lägga upp videos. De lägger reklam på mitt jobb utan att jag får ut något av det.

Brorsan har en musikkanal och har valt bort att visa reklam så att folk ska få lyssna utan avbrott. Men nu har youtube laggt på reklam ändå och tar alla pengar själva så han "jobbar" också gratis.

Du och andra verkar inte förstå att videor inte uppstår ur tomma intet, eller är producerade av youtube själva. Utan skapare är youtube ingenting.

Med din dåliga jämförelse går jag och lägger in mat i butiken utan att få betalt.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Hembrygd:

Snacka om dåligt inlägg. Jag "jobbar" redan gratis åt youtube genom att lägga upp videos. De lägger reklam på mitt jobb utan att jag får ut något av det.

Brorsan har en musikkanal och har valt bort att visa reklam så att folk ska få lyssna utan avbrott. Men nu har youtube laggt på reklam ändå och tar alla pengar själva så han "jobbar" också gratis.

Du och andra verkar inte förstå att videor inte uppstår ur tomma intet, eller är producerade av youtube själva. Utan skapare är youtube ingenting.

Håller med, snacka om du skriver ett dåligt inlägg.

Varför tror du att du skall få kunna använda en sådan kraftfull distributionskanal som YouTube faktiskt är, helt gratis?
Du använder deras servrar, deras bandbredd, deras infrastruktur och de vill såklart ha något för det.

Passar det inte så skapa din egna plattform istället där du själv kan göra allt gratis för alla.

Citat:

Med din dåliga jämförelse går jag och lägger in mat i butiken utan att få betalt.

Jämnförelsen är isåfall att du går till ICA/Coop/Willys etc och lägger din mat på en hylla så att de kan sälja den, de vill således ha en liten slant för det såklart då du upptar utrymme och använder deras distributionskanal så du får mycket mer kunder.

Du är dock fri att stå i din trädgård och försöka sälja din mat helt gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, såklart - annonser är Google ohotad på om det är shopping man är ute efter, det är just det de har jobbat för.

Problemet är om du vill ha något annat, jämför gärna sökresultat med formuleringar där du lägger till "Before:2019" - det är en rejäl skillnad om du får upp annonser eller orelaterat krafs innan och efter.

Jag brukar dela upp beroende på vad jag vill ha (information köra via DDG, shopping, platser etc får Google sköta. Löses enkelt med webbläsarens inbyggda makron där ex "G:" är Google, "D:" är DDG etc

Att de lägger upp sådant snyggare hade jag förväntat mig men inte att DDG skulle helt missa att hitta en betydande mängd alternativ öht.

Jag har gjort en del olika test med olika slags sökningar under åren av ren kuriosa och Google brukar oftast vinna där (oftast handlar skillnaden mest om vilken motor som presenterar de bästa träffarna först), till och med när jag bara testat att se hur det går att söka efter piratkopierat material, då vissa påstår att Google tar bort sådana träffar.

Trots det brukar jag också använda olika sökmotorer på det sättet du beskriver. Det är alltid bra att ha alternativ när man letar efter något, samt att en sak som att inte spåras såklart har ett värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Kan bara hålla med!

Först måste du bli stor nog, minimum 2000 subs och 4K watch hours, var inte så förr.
Så innan dess pocketar YT hela slanten.
YT betalar dessutom inte ut NÅGOT innan alla deras utgifter är betalt, det står i avtalet man ingår så hur fan dom kan gå back är jävligt skumt då.
Det kostar betydligt mycket mer att producera YT material än folk fattar, YT pengarna räcker aldrig till det, därför många Youtubers i dag skiter om folk kör adblocks och även tycker sina tittare ska ha adblockers för ska du få in pengar är det via sponsorer i din video inte via YT reklamen.

Skulle man vända på steken och säga att YT inte fick nåt före ens egna utgifter var betalda så skulle YT aldrig få en spänn i många fall.

Så YT har redan stora fördelen där, den där 50-70% en Youtuber får stämmer inte för det är efter YT betalt sina utgifter.
Min bästa video så betalade annonsörerna 11.77USD per 1000 views och av det får jag 2.18USD så 18.5%.

Youtube tycker ändå jag ska köpa reklam av dom för min kanal, det hade gjort att jag skulle få betala för YT, dom vill dessutom YT premium och fan ska dom påminna en om man kollar på sin egna video bara för att se om den laddades upp korrekt!

Youtube är så jävla giriga nu att dom vill ha betalt två gånger av skaparna! YT är INGET utan sina skapare.

Jag skiter i att jag får skitsummor av dom MEN jag har lagt mycket mer pengar på att skapa innehållet än jag nånsin fått eller vad det kostar dom att vissa det för mina tittar.

Flera YT jag följer som Louis Rossman säger samma sak, "give ma a dollar, its worth more then all the ads you will see in a decade".
Han ber folk i princip dra åt helvete annars och han tycker folk ska köra adblocker och hellre ge 1-2 dollar supertanks en gång på 10 år än att spendera 10 år på hans kanal med reklam.

Och ja vill man stödja tex sina top 10 Youtubers så är EN dollar mer värt än 500 views!

Själv blir jag så trött på folk som köper Yourtube Premium för att "stödja" google, enda ni gör ar att ge 100Kr av 119Kr direkt till google, samtidigt får Youtubers mindre för varje år som går av kakan.
Folk som köper Premium hör man aldrig prata om hur dom vill stödja sina skapare, kanalerna dom följer, utan man betalar maffiapengar för att slippa utpressningsreklam som stör ens i princip gratis sittande på skaparna kanaler.

Om ni hade brytt er om skaparna ni följer så hade ni get superthanks istället, 70% går direkt till skaparen då, så mycket mer värt än några Premium tittare för ni är färre än alla som fortfarande ser reklam på youtube ändå.

Så för min del stör jag mig mest på att YT vill att skapare ska betala för egna annonser för sin egna kanal som dessutom har visat sig att om du gör detta och slutar så syns din kanal mindre än före du började betala för att synas mer och då måste du fortsätta betala för reklam för din egna kanal för att inte försvinna ur algoritmen helt.
I princip samma taktik som man kör med valar och rabatterbjudande på skins och annat i free to play spel, samma taktik.
När du väl köpt ett rea skin så får du aldrig rea igen och du får inga gratis skins lägre, nu får du betala för allt, fullt pris!

På det vill dom att du betalar för premium om du så bara kollar att dina egna videos kom upp OK!

Sedan stör jag mig på att folk tycker synd om Google/Youtube och köper premium för att stödja det företaget snarare än skaparna av innehållet dom i slutändan konsumerar.
Inga skapare, inget Youtube!

Det är faktiskt lite Yotubes egna fel och problem att lösa sin del av ekonomin utan att störa både tittar och skapare av kanaler och innehåll, kan skaparna finansiera sina video alster så kan nog fan Youtube hitta sätt att få ekonomin att gå runt utan att reta både tittare och skapare som dom gör nu.

Skrivet av THB:

Varför tror du att du skall få kunna använda en sådan kraftfull distributionskanal som YouTube faktiskt är, helt gratis?
Du använder deras servrar, deras bandbredd, deras infrastruktur och de vill såklart ha något för det.

Passar det inte så skapa din egna plattform istället där du själv kan göra allt gratis för alla.

Jämnförelsen är isåfall att du går till ICA/Coop/Willys etc och lägger din mat på en hylla så att de kan sälja den, de vill således ha en liten slant för det såklart då du upptar utrymme och använder deras distributionskanal så du mycket mer kunder.

Han och alla skapare av innehåll skapar nåt av värde som Youtube tjänar pengar på.
Många kanaler har hög produktionskvalitet och det kostar MYCKET pengar så det är snarare så att folk skapar videos allt får 500Kr till 500000KR per video i bland mer och allt youtube behöver göra är att står för hostigen, inte billig men inte heller så att det kostar en halv mille att hosta en video.

Så skaparna betalar med kostnad att producera! Så enkelt är det, samtidigt tar Google lätt 80% + av alla intäkter för man får se vad annonser osv drar in och vad man får ut som jag skrev ovan.

Sedan kör YT ändå reklam på videos som skaparen inte kanske har rätt att få in pengar på, tex för kanalen är för liten just nu eller för att den inte är helt eller alls monetäriserad, YT kör reklam ändå och tar hela slanten så i praktiken får skapare på YT inte många procent alls, det är grisigt rent ut sagt.
Demonetärisera videos är faktiskt en lönsam taktik för Youtube då reklam körs ändå och dom tar hela kakan.

Men jag gör inte YT videos för att bli rik, ren förlustaffär med typ faktor om 20x, men att dom tycker jag ska betala för att slippa reklam eller för att annonsera min kanal för att ens synas, nej där går en gräns med råge, addblocker är det annars kan det kvitta!

Youtube och Google måste fatta att det är en symbios mellan skapare och tjänsteleverantör.

Jag har NOLL skam eller ågren över att köra adblockers för jag har lagt ner 10-20x mer på videosen än YT get mig tillbaks och dom har dragit in tusenlappar på nåt jag skapat, kan inte vara så jävla kasst för dom tycker jag.
Får dom inte det att gå runt så är det DERAS problem som många andra Youtubers påpekat.

Inte mitt problem eller andra skapares problem att göra YT lönsamt för Google.

§ 1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jämnförelsen är isåfall att du går till ICA/Coop/Willys etc och lägger din mat på en hylla så att de kan sälja den, de vill således ha en liten slant för det såklart då du upptar utrymme och använder deras distributionskanal så du mycket mer kunder.

Om youtube gör vinst på mitt innehåll utan att ge något tillbaka så blir det adblock. Digitala produkter går inte att jämföra med analoga på det sättet.

Det borde vara enkelt för dem att stänga av alla med adblock. Men det kanske ligger i deras ekonomiska intresse att inte göra så.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |