Youtube slår mot annonsblockerare med nytt reklamsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Om youtube gör vinst på mitt innehåll utan att ge något tillbaka så blir det adblock. Digitala produkter går inte att jämföra med analoga på det sättet.

Det borde vara enkelt för dem att stänga av alla med adblock. Men det kanske ligger i deras ekonomiska intresse att inte göra så.

Ett tips. Om du inte vill att youtube skall göra vinst på ditt innehåll så är det enkelt. Ladda inte upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan bara hålla med!

Först måste du bli stor nog, minimum 2000 subs och 4K watch hours, var inte så förr.
Så innan dess pocketar YT hela slanten.
YT betalar dessutom inte ut NÅGOT innan alla deras utgifter är betalt, det står i avtalet man ingår så hur fan dom kan gå back är jävligt skumt då.
Det kostar betydligt mycket mer att producera YT material än folk fattar, YT pengarna räcker aldrig till det, därför många Youtubers i dag skiter om folk kör adblocks och även tycker sina tittare ska ha adblockers för ska du få in pengar är det via sponsorer i din video inte via YT reklamen.

Skulle man vända på steken och säga att YT inte fick nåt före ens egna utgifter var betalda så skulle YT aldrig få en spänn i många fall.

Så YT har redan stora fördelen där, den där 50-70% en Youtuber får stämmer inte för det är efter YT betalt sina utgifter.
Min bästa video så betalade annonsörerna 11.77USD per 1000 views och av det får jag 2.18USD så 18.5%.

Youtube tycker ändå jag ska köpa reklam av dom för min kanal, det hade gjort att jag skulle få betala för YT, dom vill dessutom YT premium och fan ska dom påminna en om man kollar på sin egna video bara för att se om den laddades upp korrekt!

Youtube är så jävla giriga nu att dom vill ha betalt två gånger av skaparna! YT är INGET utan sina skapare.

Jag skiter i att jag får skitsummor av dom MEN jag har lagt mycket mer pengar på att skapa innehållet än jag nånsin fått eller vad det kostar dom att vissa det för mina tittar.

Flera YT jag följer som Louis Rossman säger samma sak, "give ma a dollar, its worth more then all the ads you will see in a decade".
Han ber folk i princip dra åt helvete annars och han tycker folk ska köra adblocker och hellre ge 1-2 dollar supertanks en gång på 10 år än att spendera 10 år på hans kanal med reklam.

Och ja vill man stödja tex sina top 10 Youtubers så är EN dollar mer värt än 500 views!

Själv blir jag så trött på folk som köper Yourtube Premium för att "stödja" google, enda ni gör ar att ge 100Kr av 119Kr direkt till google, samtidigt får Youtubers mindre för varje år som går av kakan.
Folk som köper Premium hör man aldrig prata om hur dom vill stödja sina skapare, kanalerna dom följer, utan man betalar maffiapengar för att slippa utpressningsreklam som stör ens i princip gratis sittande på skaparna kanaler.

Om ni hade brytt er om skaparna ni följer så hade ni get superthanks istället, 70% går direkt till skaparen då, så mycket mer värt än några Premium tittare för ni är färre än alla som fortfarande ser reklam på youtube ändå.

Så för min del stör jag mig mest på att YT vill att skapare ska betala för egna annonser för sin egna kanal som dessutom har visat sig att om du gör detta och slutar så syns din kanal mindre än före du började betala för att synas mer och då måste du fortsätta betala för reklam för din egna kanal för att inte försvinna ur algoritmen helt.
I princip samma taktik som man kör med valar och rabatterbjudande på skins och annat i free to play spel, samma taktik.
När du väl köpt ett rea skin så får du aldrig rea igen och du får inga gratis skins lägre, nu får du betala för allt, fullt pris!

På det vill dom att du betalar för premium om du så bara kollar att dina egna videos kom upp OK!

Sedan stör jag mig på att folk tycker synd om Google/Youtube och köper premium för att stödja det företaget snarare än skaparna av innehållet dom i slutändan konsumerar.
Inga skapare, inget Youtube!

Det är faktiskt lite Yotubes egna fel och problem att lösa sin del av ekonomin utan att störa både tittar och skapare av kanaler och innehåll, kan skaparna finansiera sina video alster så kan nog fan Youtube hitta sätt att få ekonomin att gå runt utan att reta både tittare och skapare som dom gör nu.

Han och alla skapare av innehåll skapar nåt av värde som Youtube tjänar pengar på.
Många kanaler har hög produktionskvalitet och det kostar MYCKET pengar så det är snarare så att folk skapar videos allt får 500Kr till 500000KR per video i bland mer och allt youtube behöver göra är att står för hostigen, inte billig men inte heller så att det kostar en halv mille att hosta en video.

Så skaparna betalar med kostnad att producera! Så enkelt är det, samtidigt tar Google lätt 80% + av alla intäkter för man får se vad annonser osv drar in och vad man får ut som jag skrev ovan.

Sedan kör YT ändå reklam på videos som skaparen inte kanske har rätt att få in pengar på, tex för kanalen är för liten just nu eller för att den inte är helt eller alls monetäriserad, YT kör reklam ändå och tar hela slanten så i praktiken får skapare på YT inte många procent alls, det är grisigt rent ut sagt.
Demonetärisera videos är faktiskt en lönsam taktik för Youtube då reklam körs ändå och dom tar hela kakan.

Men jag gör inte YT videos för att bli rik, ren förlustaffär med typ faktor om 20x, men att dom tycker jag ska betala för att slippa reklam eller för att annonsera min kanal för att ens synas, nej där går en gräns med råge, addblocker är det annars kan det kvitta!

Youtube och Google måste fatta att det är en symbios mellan skapare och tjänsteleverantör.

Jag har NOLL skam eller ågren över att köra adblockers för jag har lagt ner 10-20x mer på videosen än YT get mig tillbaks och dom har dragit in tusenlappar på nåt jag skapat, kan inte vara så jävla kasst för dom tycker jag.
Får dom inte det att gå runt så är det DERAS problem som många andra Youtubers påpekat.

Inte mitt problem eller andra skapares problem att göra YT lönsamt för Google.

Wow, tack för info om hur det fungerar för innehållsskaparna. Jag har alltid kört ublock på youtube, av uppenbara anledningar, men alltid haft ett litet sting i samvetet för de bra kreatörerna som intresserar mig och trott att de förlorar massvis med pengar. Har inte gått med i patreon, men de som accepterar typ "buy me coffee" har jag lagt några dollar på lite då och då.. Det här med det Luis Rossman säger låter ju skrämmande egentligen, att de flesta kreatörerna skulle tjäna mer på några dollar då och då än youtubes ersättningar.

Svar på § 1 - MOD
Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det som folk behöver förstå är att det är internetanvändaren som bestämmer över sin in-trafik. På samma sätt bestämmer Google över sin in-trafik. Om Google har ett behov av att blockera mig, införa betalvägg eller liknande så får de väl göra det.

Men INGENTING de hittar på, inga villkor, ingen betalningsmodell eller nonsens-moralism kommer någonsin få mig att låta Google (eller någon annan aktör) skicka in reklam oinbjudet och ofiltrerat i min internettrafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Skrivet av surrogate activity:

Självklart är det inte deras avsikt att man ska undgå reklamen, men det är egentligen ointressant ur konsumentens perspektiv.

Så är det absolut och så länge det går att blocka ser jag inget problem med det heller. Om det sen inte går finns det inte något konsumenten kan göra. Det är bara att acceptera och betala eller stå ut med reklamen.

Permalänk
Skrivet av Asken12345:

Så är det absolut och så länge det går att blocka ser jag inget problem med det heller. Om det sen inte går finns det inte något konsumenten kan göra. Det är bara att acceptera och betala eller stå ut med reklamen.

Exakt så är det, som med alla produkter.

Permalänk
Skrivet av Tanari:

Herregud vilket dåligt inlägg. Nej, det är inte de enda valen. Som jag skrivit förut: Inget företag bestämmer över hur du filtrerar din inkommande internettrafik. Det står var och en fritt att blockera oönskad skit med pi-hole, adblockers, eller t ex via routern. Vill företag ha betalt för sina tjänster så är det inget som hindrar dem från att införa betalvägg.

De bestämmer definitivt över streamen du får till din dator. Går det att blockera med diverse verktyg så håller jag med dig och tycker det är helt ok att göra det men om de ser till att det inte går att skilja innehåll från reklam så är det också ok.

Nån betalvägg vill de nog inte ha. Det skulle innebära att de som inte har råd inte kan få tillgång till innehållet och det är definitivt ett dåligt alternativ för deras streamingtjänst. De skulle bara begränsa spridningen.

Man ska ha klart för sig att det är deras tjänst och inte något rättighet. De tillhandahåller den på det sätt de känner är bäst för dem.

Permalänk
Medlem

läser nyheter om detta konstant men det är ingen skillnad i någon av mina webbläsare (med ublock)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Hade troligen gjort det också om det fanns ett billigare alternativ för att bara ta bort reklamen, men nu finns ju tyvärr inte det. Det är på tok för mycket reklam för att jag ska vitlista dem också.

Kan rekommendera att dela upp på flera personer om det går bara. Vi är 5 som delar på en kostnad på 179kr/mån. Det blir inte många kronor per skalle. Lätt värt.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Kan rekommendera att dela upp på flera personer om det går bara. Vi är 5 som delar på en kostnad på 179kr/mån. Det blir inte många kronor per skalle. Lätt värt.

@brickerbro

Vi är ochså 5st som delar på 179kr.
Lätt värt den högre upplösningen/bit rate samt ljudkvalitet. Och framförallt ingen reklam.

Sen är det ju lite andra fördelar ochså samt youtube musik.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Ja, det hade kanske varit värt det om man var fler som delade på den summan. Men nu har inte jag den möjligheten så en "light" version där man bara slipper reklamen är enda alternativet för mig. Vill inte ha YouTube Music eller nån annan tjänst, bara reklamfritt. 179kr/månad är definitivt för mycket för bara det.

Permalänk
Medlem

Borde gå att bygga en blockerare som kan se i videoströmmen när det blir reklam . Sen bara att buffra varje uppspelning säg 2min innan videon startar och på förhand klippa bort alla reklamklipp.

Kanske svårare än vad jag tror?

Kommer ju ta någon extra sekund för videon att starta beroende på hur snabbt internet man har.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vi betalar genom att ge dom våran information, fair trade att vi blockar deras reklam då anser jag.

Skulle gå bättre om de drog bort saker som folk aldrig kommer använda ändå och kan då dra ned priset.

Dom kommer aldrig vinna mot blockerarna ändå så det är bortkastad tid och pengar från deras sida.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Kan inte tala för någon annan än mig själv, men YouTube Premium är den mest prisvärda streaming tjänsten jag betalar för. Jag kan spendera en hel kväll på youtube och bara se intressant/välskrivet/roligt/orginellt innehåll. Många youtubers är bättre manusförfattare än samtliga som jobbar åt Disney.

Det finns naturligtvis mycket skräp där också, men det behöver man ju inte titta på.

Jag skulle betala för youtube premium även om det blev 100% dyrare, efter det blir det mer tveksamt...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Fadblock Origin + Sponsorblock gör youtube upplevelsen otroligt bra för min del! Har ibland problem och får ads men körs bra annars <3

Däremot skulle ej vara emot att skaffa premium ifall de blir omöjligt att kringå i framtiden - just nu - som arbetsbefriad är det skönt att slippa ännu en kostnad i månaden..

Har svårt att tänka mig sluta använda spotify och gå över till youtube music dock på grund av hur alla använder spotify såååå mycket lättare att skicka länkar till kompisar och kunna dela spellistor, starta "jams" (gemensam aktiv lista) på sammanställningar osv...

Har även hört att tidigare har de ej gått lika hårt emot adblockers för att de ändå sålde alla reklamplatser de behövde fylla och att de nu går hårdare för att de har fler reklamplatser att fylla, mer deg att tjäna osv...

Men ja, runt 199kr i månaden max - men även då skulle det nog svida... 119kr är ju samma kostnad som liknande musiktjänster så är logisk mängd däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Känns rimligt att man betalar för sig om man vill använda tjänsten. På samma sätt som för alla andra verksamheter…

Fast när man kan titta på YouTube-videos via front-ends, så som Piped och Invidious, så är betalning totalt onödigt. Man tjänar då 119 kr per månad samtidigt som man slipper att bli spårad och ägd av Google. Och såklart finns det även front-ends för YouTube Music, till och med till Android. Alla är OSS, såklart, som det ska vara, oftast helst FOSS (som de jag nämnde redan är).

Om jag använde Googles tjänster än i dag, och jag visste om dessa front-endalternativen, så skulle jag aldrig någonsin betala för att få exakt samma samma sak för 0 kr. Vilket väljer man, det som kostar 1 428 kr per år eller det som kostar 0 kr per år? Valet är i mina ögon solklart, främst gällande ett företag som lever på ens personliga data.

Skrivet av krEJZi:

Det finns ju en massa youtube donwloaders. Alltså webbsidor där man laddar ner videon. Det borde väl fungera för att kringgå eventuell reklam?

Yepp. yt-dlp är ett oerhört populärt alternativ som jag själv använder. Jag tittar aldrig via Piped eller Invidious när jag sitter vid datorn. Istället laddar jag hem det jag vill titta på, eller det jag vill lyssna på (främst låtmixar). På så sätt slipper jag vänta tills ett videoklipp har buffrat klart, att kvalitén sänks från 1080p till 480p, och att slippa se till exempel deras sponsor. Man slipper även all reklam.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Google tjänar ju storkovan på vår data, det är ju deras största produkt. Förvånar mig verkligen att så många försvarar att vi som användare borde betala för "privilegiet" att bli utnyttjade av ett megaföretag.

Helt vrickat.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Google tjänar ju storkovan på vår data, det är ju deras största produkt. Förvånar mig verkligen att så många försvarar att vi som användare borde betala för "privilegiet" att bli utnyttjade av ett megaföretag.

Helt vrickat.

Din lokala icahandlare tjänar också mycket pengar, är det därför du snattar?

Oavsett vad du väljer att svara, hoppas jag att du ser den totala inkonsekvensen i ditt agerande.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kan inte tala för någon annan än mig själv, men YouTube Premium är den mest prisvärda streaming tjänsten jag betalar för. Jag kan spendera en hel kväll på youtube och bara se intressant/välskrivet/roligt/orginellt innehåll. Många youtubers är bättre manusförfattare än samtliga som jobbar åt Disney.

Det finns naturligtvis mycket skräp där också, men det behöver man ju inte titta på.

Jag skulle betala för youtube premium även om det blev 100% dyrare, efter det blir det mer tveksamt...

Då hoppas jag verkligen att du stödjer dessa youtubers genom att köpa merch eller skänka en slant via patreon så att de tjänar vettigt på det de erbjuder dig. I många fall får de dessvärre riktigt pissigt betalt från youtube för det de gör, de flesta "mindre" youtubers är öppna med att de kan hålla på med youtube på heltid endast tack vare tittarnas stöd genom t ex patreon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Oavsett vad du väljer att svara, hoppas jag att du ser den totala inkonsekvensen i ditt agerande.

Ojdå, var det dags för halmdockor igen?

Icahandlaren samlar inte in enorma mängder med data på mig och mina vanor, för att sedan sälja vidare till andra företag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jäkla liv om att betala eller inte. Man gör väll det som passar en bäst. Märkligt ändå att ett teknikforums medlemmar (som aldrig vart på bukten ) klankar ner på tekniska lösningar det uppenbarligen finns behov av som adblock den rätta andan!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Din jämförelse haltar. Som Youtube fungerar nu är det snarare som om Ica skulle upplåta butiksyta/hyllutrymme för andra atr sälja sina egna varor, men där Ica skulle lägga beslag på intäkterna från försäljningen.

Har väldigt svårt att förstå hur du kan få det till snatteri att användare blockerar reklam?

Du får faktiskt komma med relevant lagrum för ditt påstående.

Permalänk
Medlem

Vissa annonsblockerare kan vara snabbare att uppdatera sina filter än andra. Exempel inkluderar AdGuard och Nano Adblocker.

Erfarna användare kan skapa egna filterregler för att blockera specifika element på YouTube. Detta kräver dock en viss teknisk kunskap.

Det finns tillägg specifikt skapade för YouTube som fokuserar på att blockera annonser, såsom Enhancer for YouTube eller Magic Actions for YouTube. Dessa kan erbjuda fler funktioner utöver att blockera annonser.

Permalänk
Medlem

Folk som försvarar Google...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Din jämförelse haltar. Som Youtube fungerar nu är det snarare som om Ica skulle upplåta butiksyta/hyllutrymme för andra atr sälja sina egna varor, men där Ica skulle lägga beslag på intäkterna från försäljningen.

Har väldigt svårt att förstå hur du kan få det till snatteri att användare blockerar reklam?

Du får faktiskt komma med relevant lagrum för ditt påstående.

Fast det är vad de gör? ICA tar in andras varor, från Coca Cola och Axfood produkter till små enskilda lokala saker - och självklart tar de en procent.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Fast det är vad de gör? ICA tar in andras varor, från Coca Cola och Axfood produkter till små enskilda lokala saker - och självklart tar de en procent.

Ja till viss del gör dem det, men det spelar ingen roll för de tar inte betalt i form av visad reklam.
Snatteri är något helt annat, det är dessutom olagligt.

Det här är bara ett onödigt sidospår där ni misstar äpplen för päron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast ICA betalar dem för produkten innan de säljer den, till skillnad från Youtube som betalar dig om du säljer tillräckligt mycket och då i många fall till en ersättning som inte täcker arbetskostnaden för produkten. Lite som att ICA skulle låta dig sälja ägg i butiken men betala dig först när du sålt 2000 ägg och därefter ge dig 20% av intäkten, inte många som skulle sälja sina varor med den ersättningen.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig betala för youtube, det är något man bara "slötittar" på lite då o då någon klipp här o där.

Permalänk
Medlem

Kör pfblocker-NG direkt på router maskinen så slipper vi reklamen överallt även i applikationer på telefonerna (vilket idag nästan är ett måste för barnen).

Tyvärr är bieffekten att det är praktiskt taget omöjligt att godkänna reklam där man vill se den för att stödja ställen som Sweclockers. Även om många tycker det låter absurt så hade jag gärna haft en bidragsprennumenation man kan välja på Sweclockers, helt utan fördelar men för att kompensera förlusten av att jag ej ser reklamen, så får man sitt hjärta vid användarnamnet tillbaka <3

Betalar dock för youtube premium, lyssnar mycket på Youtube och youtube music och att slippa kladda med externa appar för att stänga skärmen men ändå spela upp är för mig skönt, sen att jag har en vikbar/flip telefon och kan glo på Youtube på den lilla ytterskärmen när man slölyssnar är guld för det drar praktiskt taget bara en bråkdel så mycket av batteriet jämfört med stora skärmen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ojdå, var det dags för halmdockor igen?

Icahandlaren samlar inte in enorma mängder med data på mig och mina vanor, för att sedan sälja vidare till andra företag.

Google gör det inte heller, Google säljer riktad reklam baserad på den data de samlar in. De säljer varken enorma mängder eller mängder av data om dig och dina vanor.

Permalänk
Medlem

Kommer nog få skit för detta, men är nog rätt otroligt hur många här på swec slåss med näbbar och klor om tuben och att det ska vara gratis, men sammtidigt nog vill ha lön från sin arbetsgivare.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-D12L | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | NR2200P
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB, 1x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G