Vi som har Samsung Flip 5, 6 vad tycker du? Vad gick du ifrån?

Permalänk
Medlem

Vi som har Samsung Flip 5, 6 vad tycker du? Vad gick du ifrån?

Fick hem min Samsung Flip 6 i måndags och haft den en vecka nu. Köpte den med Comviq så jag får med ett par Buds 3 pro och ett fodral, men det tar över 30 dagar att få hem.

Jag beställde skärmskydd och fodral från Amazon men det kommer på måndag så just nu kör jag den naken.

Jag gick ifrån en Samsung S22 ultra och jag tänkte att jag kommer sakna den stora skärmen och den roliga kameran men nu känner jag tvärt om, hur kunde jag ens vilja ha sådan stor telefon?

Jag gör allt ifrån den lilla skärmen
Använder bankID
Använder Revolut
Använder Maps
Använder Swish
Använder Swedbank
Använder alla typer av chatprgram, WeChat, Messenger, SmS
Använder kameran

Allt förutom webbläsaren,

Nu mina + Och -

Plus
+ Mindre skärmtid
+ Tar ingen plats i fickan
+ Lätt 1,5 dagars batteritid när man bara använder lilla skärmen
+ Går använda härliga egna filmklipp på lilla skärmens som bakgrundsbild
+ Vecket i mitten är väldigt lite! Syns knappt längre. Jag fick låna en Flip3 när min s22 var på reperation. Vecket gjorde mig tokig.
+ Gör allt som en vanlig telefon

Minus
- Går inte använda Google assistancen på lilla skärmen, samsung vill att man ska använda Bixby men Bixby är riktigt dålig för folk utanför usa, dels så kan den inte svenska och ska man köra bil och fråga "Show me the way to Göteborg" Så blir det ofta något med "Here is the best way to Vancover" Samt att den inte fattar enkla saker som fråga tid, datum, osv osv.

- Det går inte ändra snabbknappar i dropdown menyn! Det är satta som "Wifi, mute, bluetooth, airplane, ficklampa, mobildata, screenrecord och rotation" Jag vill verkligen kunna starta Mobil Hotspot utan att behöva öppna telefon. Men det går inte ändra denna menyn! Hoppas verkligen de löser detta problem i nästa oneUI

- Detta är ett minus i min personliga förmåga! Samsung skröt om starkare skärmyta så jag blev lite besviken när jag såg JerryrigEverything visade att inneskärmen repas lika lätt som Flip 1,2,3,4,5.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Samsung är ju Android vilket går bort, tyvär... har både ios och flipflopp samsungen det går inte jämföra på ett schysst sätt, jag gav den till min son men fick tillbaks den.

Permalänk
Snusfri

Hade det inte varit för OneUI så hade jag haft en Fold6.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Det är synd att det är bloatSamsung som skall stoppa näsan i allt. Jag funderar på Motorolas flippare istället, den är snyggare också.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
99:e percentilen

Är de helt seriöst uppe i Flip 6? Känns som högst ett par år sedan de lanserade sin första "nya" vikbara. 👀

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Samsung Flopp

Permalänk
Medlem

Har inte en Flip men har en Fold 4 då jag mestadels använder mobilen till video eller hemsidor och kommer aldrig kunna gå tillbaka till en "vanlig" mobil igen om det inte kombineras med en surfplatta (Ultimata för min del hade varit en 8-9" mobil)

Skrivet av THB:

Om OneUI är problemet varför inte bara byta launcher? bara att ladda ner =p Körde själv med Nova Launcher i början med min Fold 4 och fungerade GALANT! Började köra OneUI bara för att jag inte orkade välja Nova efter en uppdatering.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av norrby89:

Har inte en Flip men har en Fold 4 då jag mestadels använder mobilen till video eller hemsidor och kommer aldrig kunna gå tillbaka till en "vanlig" mobil igen om det inte kombineras med en surfplatta (Ultimata för min del hade varit en 8-9" mobil)

Om OneUI är problemet varför inte bara byta launcher? bara att ladda ner =p Körde själv med Nova Launcher i början med min Fold 4 och fungerade GALANT! Började köra OneUI bara för att jag inte orkade välja Nova efter en uppdatering.

OneUI är inte bara launchern, det är hela deras version av Android med Bixby och massa annat.
Efter att dels ha kört OnePlus och numera Pixel så känns det mesta andra som massa bloat och fluff tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

OneUI är inte bara launchern, det är hela deras version av Android med Bixby och massa annat.
Efter att dels ha kört OnePlus och numera Pixel så känns det mesta andra som massa bloat och fluff tyvärr.

Både Motorla, Sony med flera kör väldigt rena Android-versioner (Likt Nokias korta försök med Android med mer eller mindre ren AOSP), så det kan rekommenderas.

Samsung rör jag inte med en tång igen efter att ha bytt till Sony tyvärr...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som andra skrivit så byta launcher =! OneUI borta OneUI är hela OS:et tema, t.ex. inne i inställningarna för telefonen, hur notifikationsfältet och statusfältet ser ut och mycket, mycket mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Skulle tänka mig Samsung Fold 6, av olika anledningar har jag ej en sådan och det har inget med att de nu är för dåliga.
Jag köpte en iPad M4 för att komplettera min mobils lilla interface och jag förstod bara mindre vad folk pratar om när de säger den värd 4 gånger så högt pris som en billig ny samsung surfplatta.

När jag nu valde iPaden så lär det ej bli en Samsun Fold på många år, då jag redan gjorde mitt val.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt när frågan är vad man tycker om Samsung Fold 6 och 9/10 kommentarer ovan är "jag har minsann inte och skulle aldrig köpa vare sig samsung eller köra android!"... Men SUCK...

OnT: Tycker den verkar intressant, men vill nog klämma på den själv först.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Har en Fold 3 som jag använt i ca 2 år, Skönt att ha när man pendlar till jobbet/olika tågresor eller när jag är på sjukan 1 gång i månaden.

Flippen har jag lite svårt att förstå, Flip 5/6 förstår jag lite men alla innan har jag inte riktigt förstått.
De borde ha haft en "full stor" skärm när den är vikt redan ifrån början, Förstår inte att det tog dem 4 modeller att lösa det, Motorolas flip hade väl det på första versionen?

Gällande detta "Detta är ett minus i min personliga förmåga! Samsung skröt om starkare skärmyta så jag blev lite besviken när jag såg JerryrigEverything visade att inneskärmen repas lika lätt som Flip 1,2,3,4,5."

Det är en plast skärm, krävs väl många år till för dem att hitta en mjukplast som inte repas

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Fick hem min Samsung Flip 6 i måndags och haft den en vecka nu. Köpte den med Comviq så jag får med ett par Buds 3 pro och ett fodral, men det tar över 30 dagar att få hem.

Jag beställde skärmskydd och fodral från Amazon men det kommer på måndag så just nu kör jag den naken.

Jag gick ifrån en Samsung S22 ultra och jag tänkte att jag kommer sakna den stora skärmen och den roliga kameran men nu känner jag tvärt om, hur kunde jag ens vilja ha sådan stor telefon?

Jag gör allt ifrån den lilla skärmen
Använder bankID
Använder Revolut
Använder Maps
Använder Swish
Använder Swedbank
Använder alla typer av chatprgram, WeChat, Messenger, SmS
Använder kameran

Allt förutom webbläsaren,

Nu mina + Och -

Plus
+ Mindre skärmtid
+ Tar ingen plats i fickan
+ Lätt 1,5 dagars batteritid när man bara använder lilla skärmen
+ Går använda härliga egna filmklipp på lilla skärmens som bakgrundsbild
+ Vecket i mitten är väldigt lite! Syns knappt längre. Jag fick låna en Flip3 när min s22 var på reperation. Vecket gjorde mig tokig.
+ Gör allt som en vanlig telefon

Minus
- Går inte använda Google assistancen på lilla skärmen, samsung vill att man ska använda Bixby men Bixby är riktigt dålig för folk utanför usa, dels så kan den inte svenska och ska man köra bil och fråga "Show me the way to Göteborg" Så blir det ofta något med "Here is the best way to Vancover" Samt att den inte fattar enkla saker som fråga tid, datum, osv osv.

- Det går inte ändra snabbknappar i dropdown menyn! Det är satta som "Wifi, mute, bluetooth, airplane, ficklampa, mobildata, screenrecord och rotation" Jag vill verkligen kunna starta Mobil Hotspot utan att behöva öppna telefon. Men det går inte ändra denna menyn! Hoppas verkligen de löser detta problem i nästa oneUI

- Detta är ett minus i min personliga förmåga! Samsung skröt om starkare skärmyta så jag blev lite besviken när jag såg JerryrigEverything visade att inneskärmen repas lika lätt som Flip 1,2,3,4,5.

Vad tycker ni?

Jag har Flip5 och hade gärna bytt till 6an pga. den avsevärt bättre kameran, batteriet och vapor chamber som för mig är de stora nackdelarna med 5an. Dock fick jag 5an för ett galet bra pris med Comviq när den lanserades samt var Månadens Mobil så det känns inte värt pengarna att uppgradera just nu.

Använde den lilla skärmen mycket i början men gör det inte lika mycket nuförtiden, även om det funkar så är det lite krångligare med det mindre formatet. Dock smidigt om man snabbt ska ta en titt på ett meddelande under ett jobbmöte

Sen kan jag inte använda BankID, Swish eller Swedbank på den lilla skärmen vad jag vet? Good Lock Launcher behövs för att kunna köra andra appar än de få som OS klarar av i dagsläget.

Formatet är helt klart det goaste med telefonen. Tänk att en 6,7 tums skärm ryms i framfickan tillsammans med plånbok.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på flip och fold. Kollegan och hans farsa har flip 4 båda två och de är tillsammans inne på 3e skärm bytet nu på 1.5 år så vet inte om jag skulle våga mig på en flip 6 (utöver priset) utan att veta hur skärmarna mår om 2-3+ år

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Provade den ett tag, men det blev till slut en retur. Egentligen är det mesta positivt förutom två aspekter.

• Fortsatt lite jobbigt att använda den yttre skrämen, även med "Goodlock" installerat. Fick öppna upp mobilen allt för många gånger när jag egentligen ville kolla någon snabb grej.

• Den yttre skärmen maximerar inte utrymmet på framsidan likt Motorolas senaste.

Jag gillar grundiden med "Flip-konceptet", men den yttre skärmen är fortsatt allt för begränsad.

Permalänk
Medlem

Såg den i butik, imponerande. Vem behöver en ipad för Readly men en sån här? Själv har jag med min iphone 13 max blivit en "zooma-in"-med fingrarna expert på flyget läsandes tidningar på Readly - wax on wax off...jag menar zoom in och sen zoom out för att byta sida. En sån här lösning vore bättre än zooma in och ut like crazy.

Min fru vill gärna ta hand om sina kor i Hayday med en sån här stor skärm..Halloweenkorna ser mer skrämmande ut då tydligen.

Minus är väl att den kostar lite mer än kommande iphone 16 max antar jag....

Sorry my mistake...jag refererar till Galaxy Z Fold6...svårt att hålla koll på alla namn ibland men skärmen på den utvikta ZFold6 var imponerande...

fel mobil
Permalänk
Medlem

Smidig liten sak när i foldat läge. Annars som vilken annan mobil där ute på marknaden. Frugan köpte den här om dagarna och är super nöjd.

Personligen är jag en Oneplus eller Pixel lirare då jag anser de ger mig den bästa android världen. Rockar en Oneplus 12 nu och ångrar inget. 48tim och har 15% batteri kvar.

Permalänk
Medlem

Gick från en One Plus 8 Pro till en Flip 5 & skulle väl säga att det kändes inte som någon direkt uppgradering mer än att jag föredrar formatet på flippen enormt.

Tar mycket mindre plats i fickan och gör för min del att jag använder telefonen mycket mindre spontant för att slösurfa vilket jag ser som ett massivt PLUS.

Så jag antar att jag är väldigt nöjd just för att den är smidigare & formatet gör att jag använder telefonen mindre!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | XFX 7900 XTX | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Massdrop HD 58x's | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Moddat GMMK Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad är problemet med OneUI?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Cenorida:

Vad är problemet med OneUI?

För mig personligen är det för mycket "fluff" eller hur man skall förklara.
Förstår absolut att många gillar och är vana vid OneUI, hur det ser ut i settings osv.

Men för mig som är väldigt van rent Android tack vare OnePlus samt Pixel så, som sagt känns det inte rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en kollega som ägde flip telefonen.
Vi jobbar på ett boende för äldre med demens osv.

En kväll hade kollegan glömt sin flip på bordet och en dam plockade upp och bröt sönder den.

Kollegan fick ingen ersättning av jobbet.

Permalänk
Medlem

Varit lite sugen på att testa flip och fold men lutar åt att jag i så fall hellre testar Xiaomi än Samsung. Xiaomi Mix Flip och Mix Fold 4 ser ut att slå Samsung på det mesta.

Permalänk
Medlem

Hur funkar skärmskydd på flipflop mobiler, sitter de verkligen kvar?:P

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar vara en extremt opraktisk/oanvändbar telefon då den är för ömtålig i sig själv och hopplös att ha ett fast skal/fodral på för att skydda den.
Jobbigt att behöva ha en väska och plocka ut och fälla upp dem vid användnnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är de helt seriöst uppe i Flip 6? Känns som högst ett par år sedan de lanserade sin första "nya" vikbara. 👀

Jo. Fast två första under 2020 driver upp det lite. Z flip (4G) och z flip 5G.
Sen en varje sommar 3 4 5 6.
Konstlat ofta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller riktigt vad folk som klagar på oniui inte gillar men man kan bara installera Linux och köra windows emulation /s

Permalänk
Medlem

Hur använder man BankID från framskärmen? Har inte den som alternativ ens

Permalänk
Medlem

Jag tror de som klagar på oneui inte riktigt hängt med på senaste uppdateringarna. Jag var också en touchwiz/oneui hatare länge, men att jämföra gårdagens oneui med dagens är en värld av skillnad.

Finns i princip ingen "bloat" förinstallerat längre. Det enda som finns är i princip samsung's egna phone/calendar/store/account typ. Alla går utmärkt att ignorera/gömma eller avinstallera på 5 minuter.

Bixby är utbytbar mot google assistant.

Good lock erbjuder långt mycket mer cutomizing än något annat UI någonsin gjort. Du kan göra extremt mycket för att ändra om saker så som du vill ha det. Gillar du inte samsung's settings? du kan möblera om settings menyn, ta bort saker. Gillar du inte notifications? samma sak där, osv.

Jämförelsevis är PixelOS extremt låst med minimala möjligheter för customizing. Oneplus har jag inte använt sedan de mergade med oppo, men även när de var 'fria' fanns inte i närheten av liknande möjligheter. Dock gillade jag oneplus ui.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morti88:

Hur använder man BankID från framskärmen? Har inte den som alternativ ens

Installera Goodlock launcher och lägg till BankID, visserligen får du vända på mobilen när du behöver scanna in en QR-kod.