Smart PSS (För dig med Imou kameror, kanske Dahua också)

Permalänk
Medlem

Smart PSS (För dig med Imou kameror, kanske Dahua också)

Vill tipsa om denna, tyvärr utgångna programvara från Dahua.

Vi är säkert en hel drös här som sitter på Imous övervakningskameror (som @aragon många gånger tipsat om). Ett märke som ger väldigt mycket kamera för pengarna, men har man Dahua kameror också så är risken stor att man saknar lite funktioner. Personligen ville jag har mer kontroll över main och sub stream, kunna justera klockan manuellt, sätta fast IP adress osv, men framförallt kunna göra dessa inställningar utan att kameran har kontakt med internet. Den här senaste punkten har blivit nästan en dealbreaker för mig, så jag har gått i tankarna att byta ut mina Imou mot Dahua. Men nu när jag kan göra allt jag vill så blir Imou kamerorna kvar, förmodligen så länge dom håller. För den som lekt med Dahuas kameror blir igenkänningsfaktor hög, när Smart PSS används för att logga in på en Imou kamera.

Som sagt så har programmet utgått och blivit ersatt med Smart PSS Lite vilket inte funkar med Imou (inte mina F22A/T22A iaf). Detta gäller Windows enligt Dahua själva, men står inget om Mac versionerna så det kanske funkar att ladda ner direkt från Dahua
https://dahuawiki.com/Template:SmartPSS

För oss som kör Windows finns räddningen på archive.org, jag använde mig av denna version
https://archive.org/details/smartpssWin64

Mod är välkommen att flytta tråden om den passar in bättre någon annanstans.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Vill tipsa om denna, tyvärr utgångna programvara från Dahua.

Vi är säkert en hel drös här som sitter på Imous övervakningskameror (som @aragon många gånger tipsat om). Ett märke som ger väldigt mycket kamera för pengarna, men har man Dahua kameror också så är risken stor att man saknar lite funktioner. Personligen ville jag har mer kontroll över main och sub stream, kunna justera klockan manuellt, sätta fast IP adress osv, men framförallt kunna göra dessa inställningar utan att kameran har kontakt med internet. Den här senaste punkten har blivit nästan en dealbreaker för mig, så jag har gått i tankarna att byta ut mina Imou mot Dahua. Men nu när jag kan göra allt jag vill så blir Imou kamerorna kvar, förmodligen så länge dom håller. För den som lekt med Dahuas kameror blir igenkänningsfaktor hög, när Smart PSS används för att logga in på en Imou kamera.

Som sagt så har programmet utgått och blivit ersatt med Smart PSS Lite vilket inte funkar med Imou (inte mina F22A/T22A iaf). Detta gäller Windows enligt Dahua själva, men står inget om Mac versionerna så det kanske funkar att ladda ner direkt från Dahua
https://dahuawiki.com/Template:SmartPSS

För oss som kör Windows finns räddningen på archive.org, jag använde mig av denna version
https://archive.org/details/smartpssWin64

Mod är välkommen att flytta tråden om den passar in bättre någon annanstans.

Du kan ju dock göra alla ändringar med dahus verktyg config tool, (ladda ner toolbox och installera configtool) så har du full tillgång till alla inställningar i imou kameror lokalt på nätverket.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för Tips!
Någon som kan Dahua?
Jag har en NVR (DHI-NVR4104HS-W-S2) som fungerat bra tills jag glömde lösenordet, råkade låsa main kontot och allt blev till ett brinnande inferno.

Jag försöker surfa in på den men den kräver numera web-plugins som inte stöds eller finns kvar..
Har admin kontot levande men som sagt går ej att komma in i den så man kan väcka låsta kontot eller uppdatera FW /återställa osv.

Börjat kika på ny NVR av den anledningen, PC build (egen lösning) eller att helt sätta eld på hela riggen och byta till typ Google Nest.

Helst vill jag få liv i grejerna men som sagt kommer inte in i NVRen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tack för Tips!
Någon som kan Dahua?
Jag har en NVR (DHI-NVR4104HS-W-S2) som fungerat bra tills jag glömde lösenordet, råkade låsa main kontot och allt blev till ett brinnande inferno.

Jag försöker surfa in på den men den kräver numera web-plugins som inte stöds eller finns kvar..
Har admin kontot levande men som sagt går ej att komma in i den så man kan väcka låsta kontot eller uppdatera FW /återställa osv.

Börjat kika på ny NVR av den anledningen, PC build (egen lösning) eller att helt sätta eld på hela riggen och byta till typ Google Nest.

Helst vill jag få liv i grejerna men som sagt kommer inte in i NVRen.

många dahua nvr har en hårdreset inbyggd, dvs man bryggar två kontaktytor och kopplar sedan på strömmen.
dom brukar heta typ något med J och finns vanligen bakom strömuttaget (inne i lådan på moderkortet)
ibland är det en knapp på insidan man ska hålla intryckt typ 30sek efter man kopplat in strömmen,
sedan har dahua även en lösning för vissa enheter om man har eposten enheten är reggad på, då skickar man en fil som genereras med en av deras mjukvaror till en särskild adress så kommer lösenord för att låsa upp enheten till den epost adressen som enheten är reggad på. (osäker på om det även är för deras nvr dock, vto funkar det på)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan reseta den men problemet blir att konfigurera den igen sen eftersom det inte går att surfa in på den.
Varken Chrome, Edge eller Firefox lirar med de plugin som de hänvisar till.

Sista utvägen blir att hitta en VGA skärm och logga in lokalt men känns så sjukt lökigt.
Då har man den stående sen.

Så vet någon hur man kan surfa in på den... Typ installera Win7 på ett VM med en uråldrig webläsare eller finns det något annat bra knep?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Kan reseta den men problemet blir att konfigurera den igen sen eftersom det inte går att surfa in på den.
Varken Chrome, Edge eller Firefox lirar med de plugin som de hänvisar till.

Sista utvägen blir att hitta en VGA skärm och logga in lokalt men känns så sjukt lökigt.
Då har man den stående sen.

Så vet någon hur man kan surfa in på den... Typ installera Win7 på ett VM med en uråldrig webläsare eller finns det något annat bra knep?

a ok, det låter som du kör en väldigt gammal firmware på den
använd dahua toolbox, installera configtool och uppgradera firmware den vägen
du kan även denna vägen göra inställningar om du vill.
obs att det kan krävas att du uppgraderar en firmware version i taget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

a ok, det låter som du kör en väldigt gammal firmware på den
använd dahua toolbox, installera configtool och uppgradera firmware den vägen
du kan även denna vägen göra inställningar om du vill.
obs att det kan krävas att du uppgraderar en firmware version i taget

Taget!
Det ska göras.
Helt missat att tänka på det.
Stort tack!

Permalänk
Medlem

Testat att uppgradera men verkar som det inte gjorde susen.
Har en DHI-NVR4104HS-W-S2 och kör FW 3.215.000000.0 som verkar vara den senast att hitta från 2019?!..

Dags att byta NVR om det inte går att spåra en senare FW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Testat att uppgradera men verkar som det inte gjorde susen.
Har en DHI-NVR4104HS-W-S2 och kör FW 3.215.000000.0 som verkar vara den senast att hitta från 2019?!..

Dags att byta NVR om det inte går att spåra en senare FW.

ok, du kan komma runt det.
läs denna tråden,
https://ipcamtalk.com/threads/dahua-webplugin-doesnt-work.144...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räddningen!
Pale moon var lösningen, tack!