Permalänk
Medlem

Djurförsäkring el. Buffert!

Vad är era åsikter och reflektioner rörande detta ämne!

Ger det mer lönsamhet och frihet att spara själv än att ha en djurförsäkring.
Ja är min ringa uppfattning, därför att försäkringsbolagen som jag förstår det gör följande bedömning.
Det första året samt på ålderns höst är dom perioder det är vanligast med insjuknande av olika orsaker som är lite slumpartat samt beroende på uppfödare parning och bakgrund.
Om jag förstått det hela rätt, så har man försäkring första året och sedan sparar själv.

Genom ett sådant tillvägagångsätt är det lite lotto och samtidigt en beräknad risk man tar.
Låt säga det blir lite lotto och det blir livmoderscancer efter 3 år och inte efter den vanligaste tidpunkten 8 år eller äldre.
Då har man betalat 600 per månad i 3 år, vilket blir 21600 kr.
Uppskattad operation efter egen erfarenhet med tidigare hund och cancer.
15000 kr.
Man betalar 15% av total beloppet och 2500 kr självrisk och den löpande månadskostnaden.
Vilket jag bedömer blir dyrare än att spara själv och sätta undan kapital.

Inte i alla situationer, eftersom det kan ju bli en annan typ av operation och sjukdom.
Där får man se till ras och individ, frisk ras men inga kända sjukdomar så tycker jag man kan resonera som nämnts ovan.

Ta in i beräkningen vad som kan väntas komma vid ålderns höst.
Såsom livmoderscancer, det svåra är att stickprovet för att kolla om den är god eller elak är 50/50 så det finns inget säkert sätt att komma undan billigt, men om hunden är närmare 10 så får man avgöra om 15000 kr eller mer är mervärde för ytterligare livslängd på två eller tre år.

Då ska man även ha vetskapen att om det är elakartad så finns risken att det kommer tillbaks inom loppet av ett år.
Så tänker jag man får bolla och bedöma efter varje unik situation.
Men är övertygad om att det i dom flesta fall blir mer lönsamt att månadsspara själv än att ha djurförsäkring med ytterligare anledningar, såsom att vissa veterinärer tar extra mycket för att få ut så mycket som möjligt med dom som har försäkring och är tar generellt sätt mindre betalt av dom som betalar kontant ur egen ficka.
Samt att månadsbeloppet ökar desto äldre hunden blir.

Följande antaganden är gjorde efter samtal med andra hundägare som tycker och resonerar olika.
Men utifrån den bild jag fått så kommer jag från och med december köra mitt egna race.
Och en liten detalj om hunden är frisk och sedan får allvarlig sjukdom på ålderns höst kan man om man klarar det känslomässigt låta hunden somna in, varav man frigjort ett kapital runt 100 000 kr.

MVH

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är dyrare med försäkring för ett statistiskt genomsnitt annars hade ju inte affärsidén med försäkringsbolag fungerat. Däremot så sitter du ju på pottkanten så att säga om det skiter sig rejält och kostnaderna sticker iväg och du nu valt att avstå försäkring.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Det är klart att det är dyrare med försäkring för ett statistiskt genomsnitt annars hade ju inte affärsidén med försäkringsbolag fungerat. Däremot så sitter du ju på pottkanten så att säga om det skiter sig rejält och kostnaderna sticker iväg och du nu valt att avstå försäkring.

En hundägare med problematik och göra operation för 150 000 kr Sverige.
EU Lettland samma operation 40.000 kr.
Det är mitt svar på ditt inlägg och inräknat i min riskbedömning.

Ha en fin dag.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag aldrig skaffat hund utan en gedigen försäkring, känns mycket tryggare.

Permalänk
Medlem

Ingår det inte någon form av skydd att om t.ex din hund attackerar en annan hund så står försäkringsbolaget för X antal kronor av kostnaden den skadade hunden behöver opereras för?

Så din beräkning att en operation kostar 40.000kr i t.ex Lettland hjälper ju inte så mycket om ägaren av den andra hunden inte vill ta sin hund till ett annat land, då får du själv stå för dem ex 150.000kr?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Intressant. Familjen har haft eller har 2 kaniner, 7 katter, 1 hund och 2 hästar. Nu är det bara en hund och en häst. Allt kan ju hända med ett djur som du skriver ovan men har vi haft djurförsäkring på alla djuren så är svaret nej. Stora djur som hästar blir ju mycket pengar att kasta upp vid plötslig sjukdom (tarmvreds operation 80tkr) och då är det mer fördelaktigt att ha en djurförsäkring. Små djur är inte lika kostsamma vid plötsliga saker (bitskada på katt med tömning av abscess 3Tkr) och där har det inte varit lika viktigt med en försäkring precis av samma anledning att man betalar en premie som man inte direkt använder i den omfattningen. Är det bra eller dåligt? Eller har vi bara haft tur än så länge, svårt att avgöra.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ingår det inte någon form av skydd att om t.ex din hund attackerar en annan hund så står försäkringsbolaget för X antal kronor av kostnaden den skadade hunden behöver opereras för?

Så din beräkning att en operation kostar 40.000kr i t.ex Lettland hjälper ju inte så mycket om ägaren av den andra hunden inte vill ta sin hund till ett annat land, då får du själv stå för dem ex 150.000kr?

Hej vill inte göra dig upprörd men tycker du är naiv även om jag håller med att ödet och vad som kan hända är fritt och inte går att styra.
Men som hundägare, lyfter jag min hund och vänder ryggen till om jag anar fri hund och ej kopplad om inte min instinkt och direkta uppfattning är att hunden är följsam, lugn och trygg med hundägare när dom vistas ute i det fria.

Varit med om det du nämner och när hunden närma oss för att attackera min hund vända jag ryggen och undvek ögonkontakt och mycket riktigt kände sig hunden inte konfronterad.
Vi avlägsna oss stillsamt från platsen, jag och hunden i min famn.

Förstår att om man har stor hund en annan situation.
Men när jag skriver utgår jag från min situation och förhållningsätt som djurägare och är trygg i min riskbedömning.

För enligt mig tänker man som en statare och förblir statare utan att se hur dom spelregler med normer ger alternativ för att lura människor i trygghet i det samhälle vi lever i.

Min åsikt.
Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej vill inte göra dig upprörd men tycker du är naiv även om jag håller med att ödet och vad som kan hända är fritt och inte går att styra.
Men som hundägare, lyfter jag min hund och vänder ryggen till om jag anar fri hund och ej kopplad om inte min instinkt och direkta uppfattning är att hunden är följsam, lugn och trygg med hundägare när dom vistas ute i det fria.

Varit med om det du nämner och när hunden närma oss för att attackera min hund vända jag ryggen och undvek ögonkontakt och mycket riktigt kände sig hunden inte konfronterad.

Förstår att om man har stor hund en annan situation.
Men när jag skriver utgår jag från min situation och förhållningsätt som djurägare och är trygg i min riskbedömning.

För enligt mig tänker man som en statare och förblir statare utan att se hur dom spelregler med normer ger alternativ för att lura människor i trygghet i det samhälle vi lever i.

Min åsikt.
Ha en fin dag!

Frågar du mig så är det nog du som är naiv.
Det är en hund vi pratar om i detta fall, Den kan attackera vad som helst när som helst oavsett om den är väluppfostrad med en bra ägare eller inte.

Jag förstår dock inte riktigt varför du har skapat denna tråden, Du verkar redan ha bestämt dig för att inte ha försäkring?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Så du lät hunden vinna utan konfrontering. Visst, bra på den enstaka situationen kanske, men det förstärker hundens falska självförtroende och den kommer fortsätta med det beteendet tills nån tar det ur den. Vilket iofs är ägarens roll, inte en random snubbe på stan

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är ju som med alla försäkringar... vilket även själva namnet antyder... går det åt helvete rejält är det bra... går allt bra under alla år "tjänar" man ju inte på det... men det är ju inte riktigt det själva försäkringen är. Den är mer menad att du faktiskt har råd att ge ditt kära husdjur all den omvårdnad den eventuellt skulle behöva OM det väl skiter sig.

Och vad händer med en buffert när man väl står där och "olyckan" upprepar sig, man kan inte direkt räkna på en operation - cancer kan komma tillbaka t ex... eller en rad olika andra saker.

Exakt samma sak gäller ju bilar (eller alla andra försäkringar), varför ha mer än trafikförsäkring?

Och vad händer om något annat skiter sig i livet och du plötsligt måste använda en del (eller hela) bufferten du har sparat ihop? Sen får jag nog lov att säga att 600:-/månad var en satans så dyr försäkring o_0 Mina föräldrar betalar 3000/år för sin hund.

Och gällande utfall/anfall från andra hundar kan det gå så pass snabbt att du inte hinner reagera innan det är försent, föräldrarnas andra hund avled efter att en Staffe löpte ut ur ett skogsbryn intill en liten väg och bet tag i deras hund innan farsan ens hann reagera. Och då var den ändå kopplad och inom någon meters avstånd.

Meeeeen... det är ju upp till var och en att avgöra vad som passar en bäst då alla har olika situationer, samt hur man värderar olika saker.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Att ha en hund utan försäkring känns ganska ansvarslöst och ignorant.
Skulle aldrig ha något djur oförsäkrat, man har en skyldighet att kunna ge djuren den vård dom är värdiga till.

Har haft en hund med allergier och andra besvär, hade det inte vart för försäkringen hade det kostat oss en bra bit över 100k med all utredning som har varit. Tyvärr har hon gått bort i akut njursvikt, notan gällande hennes bortgång hamnade på 35k.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Har 3 bonnkatter som närmar sig 10 år gamla nu. Aldrig försäkrat, bara öronmärkt pengar in på ett ISK. Nu ligger där ca 30k och då har jag ändå tagit ibland till veterinärbesök.

Försäkringarna är dyra, höga självrisker och täcker inte basic greker som t ex röntgen.

Såklart man har skyldighet att ta hand om sina djur absolut. Men ibland glömmer folk bort att döden är en naturlig del av livet också. Värdigt att utsätta djur för massor av lidande för att leva kanske något extra år? Vi tycker inte det iaf. Kanske en klenod av att vara uppväxt på landet?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vi har haft fyra hundar, fyra katter.
Alla har vi haft försäkring på.

Och har behövt använda försäkring för små och större op.

Största var diskbråck i halsen, 65K.
Betalde i slutändan ca 8K.
Livmodern inflammation på katter etc.

Skulle aldrig skaffa ett djur utan försäkring!
Man har försäkring, för det är det bästa för djuret.
Tar ju en stund att få upp en buffert på ett djur.

Sen finns det så klart billigare försäkring men gäller att kolla upp var och en!
Sä försäkring täcker tex diskbråck på en tax, som är vanligt.
Att försäkring täcker upp mot 50-80k mot din ras!

Se till att kolla vad kan ditt djur kan bli drabbad av och välj försäkring som verkligen täcker, ifall du har otur.

Vi har Agria, har aldrig varit några problem.
Är väl dem dyraste men vi anser dem som bäst.
Haft andra försäkring bolag till djuren som har tyvärr krånglat med oss.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har 3 bonnkatter som närnar sig 10 år gamla nu. Aldrig försäkrat, bara öronmärkt pengar in på ett ISK. Nu ligger där ca 30k och då har jag ändå tagit ibland till veterinärbesök.

Försäkringarna är dyra, höga självrisker och täcker inte basic greker som t ex röntgen.

Problemet är att en operation kan kosta upp mot 60-70k om något händer. (Och när man får valet mellan en sån summa och tusenlapp för att avliva så väljer många det senare alternativet).
Men ja, våra gamla bonnkatter hade vi ingen försäkring på. Nuvarande 2 katter har jag det på. Låter kanske konstigt men jag lärde mig iaf att eftersom att veterinärkostnaderna ökat markant (dubblat på x år) så är det nog mer värt.
https://www.if.se/privat/forsakringar/djurforsakring/kattfors... stor+ katt har jag iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Problemet är att en operation kan kosta upp mot 60-70k om något händer. (Och när man får valet mellan en sån summa och tusenlapp för att avliva så väljer många det senare alternativet).
Men ja, våra gamla bonnkatter hade vi ingen försäkring på. Nuvarande 2 katter har jag det på. Låter kanske konstigt men jag lärde mig iaf att eftersom att veterinärkostnaderna ökat markant (dubblat på x år) så är det nog mer värt.
https://www.if.se/privat/forsakringar/djurforsakring/kattfors... stor+ katt har jag iaf.

Det finns någon statistik någonstans att man får tillbaka ca 30% av premierna man betalat i försäkringar. Logiskt eftersom ingen hade erbjudit försäkringar om man inte hade gjort vinst. Försäkra bara det du inte har råd att betala.

Utöver kattkontot har vi mer pengar om det skulle behövas.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tagit katten på seniorkontroll, 16 årig katt som börjar få ålderskrampor osv. Visade sig vara problem med sköldkörteln.

Att komma genom dörren och prata med veterinären kostade 1360 kr för en 30 minuters tid
Blodprovet och analys kostar 1822 kr
Besöket tog 10 minuter

Det är höga priser även för mindre preventiva undersökningar så jag rekommenderar absolut försäkring.

Djur blir också lätt sjuka eller skadade särskilt om det är ett djur man har utomhus eller i en bostad där man har andra djur eller barn.

Försäkring kan vara dyrare i längden och kan visa sig vara helt onödigt om djur lever gott ifrån början till slutet men det är nog en liten minoritet som har den turen särskilt när djuret kommer upp i åldern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tagit katten på seniorkontroll, 16 årig katt som börjar få ålderskrampor osv. Visade sig vara problem med sköldkörteln.

Att komma genom dörren och prata med veterinären kostade 1360 kr för en 30 minuters tid
Blodprovet och analys kostar 1822 kr
Besöket tog 10 minuter

Det är höga priser även för mindre preventiva undersökningar så jag rekommenderar absolut försäkring.

Djur blir också lätt sjuka eller skadade särskilt om det är ett djur man har utomhus eller i en bostad där man har andra djur eller barn.

Försäkring kan vara dyrare i längden och kan visa sig vara helt onödigt om djur lever gott ifrån början till slutet men det är nog en liten minoritet som har den turen särskilt när djuret kommer upp i åldern.

Och självrisken ligger på 3500kr minst så +-0 i detta fallet?

Försäkringarna är egentligen bara användbara vid större operationer. Typ cancerbehandling eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns någon statistik någonstans att man får tillbaka ca 30% av premierna man betalat i försäkringar. Logiskt eftersom ingen hade erbjudit försäkringar om man inte hade gjort vinst. Försäkra bara det du inte har råd att betala.

Vi fick ta vår ena nya kattunge till veterinär för röntgen, sövning och kontroll då hon hostade på ett sjukt sätt konstant. Fick penicilin och hon blev bättre. Kostade oss 2000kr och försäkringen täckte 6000kr. Så redan nu har jag fått "plus". Så får se om typ 3 år hur det ligger till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Försäkringarna är egentligen bara användbara vid större operationer. Typ cancerbehandling eller liknande.

Självrisker brukar varierar mellan dom olika bolagen, där våra hundar är försäkrade så har vi alltid en självrisk på 1800kr.
En självrisk på 3500kr låter högt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Självrisker brukar varierar mellan dom olika bolagen, där våra hundar är försäkrade så har vi alltid en självrisk på 1800kr.
En självrisk på 3500kr låter högt.

Jag gick precis in på agria.

Och det är bara den fasta sen är det en rörlig också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fungerar så här för mig just nu.

1800 kr per försäkringsperiod
Och 25% av veterinärkostnad (inte medicin) per enskild faktura efter det

Så det är per period. T.ex sköldkörteln nu ska undersökas med blodprov var 6e vecka livet ut så medicinering kan justeras ut efter behov osv. Så det blir "bara" 25% i självrisk resten av försäkringsperioden.

Så betala bara 25% av summorna jag betala senast och kommer göra det tills perioden/försäkringen ska förnyas.

Det är ett jidder, men så funkar folksams kattförsäkring just nu.

Skulle vara 25%, inte 20%.
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag gick precis in på agria.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Och det är bara den fasta sen är det en rörlig också.

Folksam har 1800kr + 25%. Ta du och börja kolla runt lite på alla olika bolag som finns

Det fungerar som ovanstående person beskrev.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pompado:

Vad är era åsikter och reflektioner rörande detta ämne!

Båda! Men man kan dra slider åt olika håll beroende på ekonomiskt kapital.

När vi var studenter och inte hade så stor ekonomisk flexibilitet så var det försäkring med låg självrisk som gällde.

Nu har vi 5k i självrisk på katterna och en gedigen buffert att plocka från om något händer.

Skrivet av Zippeer:

Ansvarsförsäkring har du i hemförsäkringen.

Skrivet av Baxtex:

Andel av premie som betalas ut beror ju på vilken typ av försäkring.

Siffrorna jag såg var att ca 80% av bilförsäkringspengarna betalades ut, och 100-110% av hem & villa pengarna. Däremot olycksfall var en kassako. Detta var såklart ett enskilt bolag för tio år sen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Man har försäkringar för att få lite mer lugn och ro i vardagen. Rent statistiskt blir det troligtvis en lite högre kostnad i längden, ja, men man vet ju inte i förväg vad man råkar ut för.

Permalänk
Medlem

Rent krasst om djuret blir orimligt dyrt och smärtsamt att hålla vid liv så byter man bara djur helt enkelt. Ibland kan inga pengar räcka oavsett vad man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rent krasst om djuret blir orimligt dyrt och smärtsamt att hålla vid liv så byter man bara djur helt enkelt. Ibland kan inga pengar räcka oavsett vad man vill

Det beror väl lite på hur man ser på djuret. Vi ser på våra husdjur som en del av familjen och skulle göra allt för att hjälpa dem, oavsett kostnad. Att få spendera några år(eller månader) till med en familjemedlem är betydligt mer värt än pengar.

Jag betalar runt 600 kr i månaden för min hunds försäkring, och då har jag upp till 60000 som de täcker, vilket täcker det mesta när det kommer till små hundar.

Det handlar lite mer om att ha sinnesro i vardagen. Sen får man också se till att ringa runt lite till olika veterinärer och kolla vad de tar, det kan ju skilja rätt bra. Evidensia(aldrig igen) tar t ex 6000 kronor för ultraljud på hjärtat, medans en lokal veterinär tar 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det beror väl lite på hur man ser på djuret. Vi ser på våra husdjur som en del av familjen och skulle göra allt för att hjälpa dem, oavsett kostnad. Att få spendera några år(eller månader) till med en familjemedlem är betydligt mer värt än pengar.

Jag betalar runt 600 kr i månaden för min hunds försäkring, och då har jag upp till 60000 som de täcker, vilket täcker det mesta när det kommer till små hundar.

Det handlar lite mer om att ha sinnesro i vardagen. Sen får man också se till att ringa runt lite till olika veterinärer och kolla vad de tar, det kan ju skilja rätt bra. Evidensia(aldrig igen) tar t ex 6000 kronor för ultraljud på hjärtat, medans en lokal veterinär tar 3000.

Evidensia kan 2 saker. Ta betalt och öppetider (och inte ens det kan de knappt längre).
Kör allting på en lokal veterinär som ligger bra i pris med trevlig personal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har två hundar. En av dem, en hund med dyr premie, runt 750:- i månaden. Den fick opereras vid tio månaders ålder. Kostnad med medicin och återbesök landade på närmare 60k. Det hos en lokal veterinär som har bra priser och är vettig. Det kostade oss 12k totalt. Så som jag ser det har vi nästan sparat försäkringspremien för den hunden för resten av dens liv.

Operationer är extremt dyrt i Sverige. Mitt råd är därför, skaffa försäkring, ta hög självrisk då du ändå alltid kommer över den när något händer, samt en låg rörlig del.

Sur avgift, men hundar kostar mycket - men gillar man att ha hund finns det ju inget annat som ger mer. Ser man på dem som en utgift kanske man inte ska skaffa hund

Permalänk
Medlem

’Självförsäkrar’ ofta (dvs har råd att åtgärda det som kan hända), djurförsäkring har blivit knepigt med tanke på att det har blivit grymt dyrt med veterinärvård, bara en natt på djursjukhus blir stora pengar. Har valt djurförsäkring med 25% självrisk, känns som rimlig avvägning för mig personligen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Vi betalar ca 2000 kr per år för vår kattförsäkring, då är det en självrisk på 3400 och 15% på resten av beloppet.

Under den senaste månaden så har vi gjort två veterinärbesök med samma katt. Det första besöket kostade 9100 kr och det andra besöket kostade 14600 kr. Totalt kostar det oss lite över 5000 kr och resten täcks av försäkringen.

Vi har två katter som är ute en stor del av dagen under sommarhalvåret, under de två och ett halvt år som vi har haft dem så har de skadat sig vid flera tillfällen. Första året så hade vi veterinärkostnader för lite över 30k kr och år två har jag inte vågat summera. För vår del vore det otänkbart att ha katter utan försäkring när de skadar sig regelbundet.

Jag är själv förvånad att vi får vara kvar som kunder hos Agria när vi kostar dem 10 tusentals kronor per år.