Djurförsäkring el. Buffert!
Djurförsäkring el. Buffert!
Vad är era åsikter och reflektioner rörande detta ämne!
Ger det mer lönsamhet och frihet att spara själv än att ha en djurförsäkring.
Ja är min ringa uppfattning, därför att försäkringsbolagen som jag förstår det gör följande bedömning.
Det första året samt på ålderns höst är dom perioder det är vanligast med insjuknande av olika orsaker som är lite slumpartat samt beroende på uppfödare parning och bakgrund.
Om jag förstått det hela rätt, så har man försäkring första året och sedan sparar själv.
Genom ett sådant tillvägagångsätt är det lite lotto och samtidigt en beräknad risk man tar.
Låt säga det blir lite lotto och det blir livmoderscancer efter 3 år och inte efter den vanligaste tidpunkten 8 år eller äldre.
Då har man betalat 600 per månad i 3 år, vilket blir 21600 kr.
Uppskattad operation efter egen erfarenhet med tidigare hund och cancer.
15000 kr.
Man betalar 15% av total beloppet och 2500 kr självrisk och den löpande månadskostnaden.
Vilket jag bedömer blir dyrare än att spara själv och sätta undan kapital.
Inte i alla situationer, eftersom det kan ju bli en annan typ av operation och sjukdom.
Där får man se till ras och individ, frisk ras men inga kända sjukdomar så tycker jag man kan resonera som nämnts ovan.
Ta in i beräkningen vad som kan väntas komma vid ålderns höst.
Såsom livmoderscancer, det svåra är att stickprovet för att kolla om den är god eller elak är 50/50 så det finns inget säkert sätt att komma undan billigt, men om hunden är närmare 10 så får man avgöra om 15000 kr eller mer är mervärde för ytterligare livslängd på två eller tre år.
Då ska man även ha vetskapen att om det är elakartad så finns risken att det kommer tillbaks inom loppet av ett år.
Så tänker jag man får bolla och bedöma efter varje unik situation.
Men är övertygad om att det i dom flesta fall blir mer lönsamt att månadsspara själv än att ha djurförsäkring med ytterligare anledningar, såsom att vissa veterinärer tar extra mycket för att få ut så mycket som möjligt med dom som har försäkring och är tar generellt sätt mindre betalt av dom som betalar kontant ur egen ficka.
Samt att månadsbeloppet ökar desto äldre hunden blir.
Följande antaganden är gjorde efter samtal med andra hundägare som tycker och resonerar olika.
Men utifrån den bild jag fått så kommer jag från och med december köra mitt egna race.
Och en liten detalj om hunden är frisk och sedan får allvarlig sjukdom på ålderns höst kan man om man klarar det känslomässigt låta hunden somna in, varav man frigjort ett kapital runt 100 000 kr.
MVH