Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kan inte annat än gratulera. I slutändan är det ju alltid bäst att ha haft friska husdjur, det tror jag iaf alla kan enas om

Katt 1: sköldkörtelcancer och 3 operationer pga slagsmål med räv/annan katt
Katt 2 : FORL och artros.
Jatt 3: Två operationer pga slagsmål med "något".

Så allt annat än friska

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

För egen del sparade vi 20000kr+ på att ha försäkring på hundarna försäkringsåret 23-24, trots dyr premie:

Försäkringskostnad: 27468kr
Totalkostnad veterinärbesök: 55076kr
Av detta betalt av oss: 8261kr

Då har jag inte tagit med all medicin vi fått betalt vilket är ett antal tusenlappar till.

För försäkringsåret 24-25 har vi bytt försäkringsbolag då vår gamla lades ner, tack vare erbjudande från Agria och Hundar Utan Hem har vi rabatterat pris och väldigt få reservationer för tidigare skador, och har hittils får 18000kr i ersättning och med försäkringskostnad (11800kr) och självrisker och lite annat ligger vi nog ungefär på den summan betalt själv också och då är det 8 månader kvar till brytpunkt.

Jag kommer nog aldrig dividera huruvida det är värt det eller inte, försäkringen är en trygghet jag inte vill vara utan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Uppdatering: kortfattat är på språng …

1) Av dom fyra största bolagen är det bara ett som täcker ”planerad operation/vård inom EU”
2) Många inom hundsport och uppfödning vänder sig till Lettland för kostanden är en tredjedel.
3) Min lösning och lärdom efter insamlat material, billigaste hos X med 30 000 som blir 90 000 inom EU – omvänt
4) Lägre löpande månadskostnad större utrymme för överskott att lägga undan som månadssparande till buffert (har redan tryggat den biten)
5) Om man vill kan man kombinera med semester
6) Djurhytt och båt t/r 2500 kr och 3 stjärnigt hotell djurvänligt 600 per natt
7) Det som kostar 150 000 Sverige 50 000 Riga eller 90 000 blir 30 000
8) Buffert oavsett att X gäller inom EU för du måste ligga ute med kostnaden och få efterhand
9) Röntgen måste du ringa X först och få beviljat för genomförande
10) Kvitton och journal måste redovisas på Engelska
11) Om akut inom 24 tim 30 000 och buffert i Sverige annars EU

Ha en fin dag …

Permalänk
Medlem

Förtydligar två saker efter skummat igenom bruset, många glömmer lägga till den löpande kostnaden för försäkringen under alla friska år som tillfaller X och inte en själv och missas vid en del uträckningar som nämnts.

Sedan ska nämnas att mina summor i inlägget ovan är försäkring på den minder beloppet i Riga med fast självrisk och rörlig.
Och omvänt i Sverige med dom större beloppen.
Och återigen den löpande konstanden för alla friska år som går rakt ned i fickan på X och inte en själv och ens livskamrat.

Ska även lyfta fram en opartisk och intressant väckarklocka, X tjänar på billigare konstander och DU tjänar på billigare konstnader.
Så det är anmärkningsvärt varför endast den äldsta av dom största är den enda som fullt ut stöttar detta.

Men orkar inte lägga mer kraft på detta annat än att man vet bättre och är klokare genom att inte lyssna på majoritetens åsikter.

MVH