Permalänk
Medlem

Köpråd - nytt datorbygge!

Hej!

Jag är nu på jakt efter en ny gaming dator och även en ny skärm. Uppskattar alla tips och tackar på förhand!

Min budget ligger på omkring 13.000-15.000:- men kan nog sträcka mig några tusenlappar till om så krävs.

Spelar primärt Fortnite, Path of Exile och även andra mindre krävande spel (Factorio, Diablo 2: Resurrected etc.) Det prioriterade kravet är väl att uppnå 1080p/240 fps i Fortnite på ungefär Medium inställningar. Path of Exile är ju att det måste flyta någorlunda iallafall! Jag kommer även streama litegrann.

Om ni behöver mer information så säg gärna till! Har använt mig av Inet tidigare och varit nöjd med mina köp från dem, så kommer beställa därifrån. Ni får gärna rekommendera några andra sidor också!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahxnxa:

Hej!

Jag är nu på jakt efter en ny gaming dator och även en ny skärm. Uppskattar alla tips och tackar på förhand!

Min budget ligger på omkring 13.000-15.000:- men kan nog sträcka mig några tusenlappar till om så krävs.

Spelar primärt Fortnite, Path of Exile och även andra mindre krävande spel (Factorio, Diablo 2: Resurrected etc.) Det prioriterade kravet är väl att uppnå 1080p/240 fps i Fortnite på ungefär Medium inställningar. Path of Exile är ju att det måste flyta någorlunda iallafall! Jag kommer även streama litegrann.

Om ni behöver mer information så säg gärna till! Har använt mig av Inet tidigare och varit nöjd med mina köp från dem, så kommer beställa därifrån. Ni får gärna rekommendera några andra sidor också!

Tack!

Jag hade kört på något i denna stil.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/4MkrAVCSmz1bHSVFoXcJedpHxVM/ahxnxa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahxnxa:

Tack för snabbt svar! Ska ta en närmare tid på delarna imorgon (är såpass sent just nu!)

Du har ingen idé på en skärm också? Känner att 240hz är ett krav med bra svarstid. Tackar!

Denna kanske?

https://www.amazon.se/dp/B09YS4KP6W

Permalänk
Medlem

Hej igen! Jag tänkte att jag inte behövde skapa en ny tråd utan "bumpar" upp denna istället.

Som tidigare så gav Alastor ett bra förslag på både skärm och byggnation. Men tyvärr har många utav dessa komponenter förseningar eller slut på inventariet och skulle först kunna skickas ut i mitten på Oktober - därav vill jag inte behöva vänta såpass länge.

Jag tänker att jag kommer också höja budgeten lite till 20,000 - 25,000:-. Däribland så kommer jag behöva en skärm också. Jag har noll koll på exakt vad man ska titta på när det kommer till skärmar; paneltyp, svarstid och uppdateringsfrekvens etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahxnxa:

Hej igen! Jag tänkte att jag inte behövde skapa en ny tråd utan "bumpar" upp denna istället.

Som tidigare så gav Alastor ett bra förslag på både skärm och byggnation. Men tyvärr har många utav dessa komponenter förseningar eller slut på inventariet och skulle först kunna skickas ut i mitten på Oktober - därav vill jag inte behöva vänta såpass länge.

Jag tänker att jag kommer också höja budgeten lite till 20,000 - 25,000:-. Däribland så kommer jag behöva en skärm också. Jag har noll koll på exakt vad man ska titta på när det kommer till skärmar; paneltyp, svarstid och uppdateringsfrekvens etc.

Här har du ett riktigt stabilt bygge. Skärmen jag länkade till tidigare är nog den mest prisvärda 240 Hz-skärmen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gecrAX4sEW43mFlGg5hX5xEwKM4/ahxnxa

Permalänk
Medlem

2024, med den budgeten och de komponenterna, ska du verkligen ligga kvar på 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

2024, med den budgeten och de komponenterna, ska du verkligen ligga kvar på 1080p?

Är väl det jag är van vid (tyvärr) och det jag spelar med, men jag är alltid öppen till förändring! Har alltid haft ganska low end burkar så har alltid fått köra på lägsta grafik inställningar osv. Så nu när man har råd och kan så har du nog rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tack så mycket, wow, du är verkligen aktiv här och det uppskattar jag som inte är så jättekunnig!

Skärmen och den exakta modellen hittade jag inte på Inet direkt, men hittade den här: https://www.inet.se/produkt/2221795/samsung-27-odyssey-g4-ips...

Det är väl samma modell fast större tum?

Inets byggnation. är det att rekommendera? Jag gillar ju att göra saker själv men om det är säkrast/bäst så tar vi ju självklart det också.

Permalänk
Medlem

En 1440p skärm fixar burken alastor föreslagit utan problem. 1080 -> 1440 är ett enormt lyft

Permalänk
Medlem

240hz är ju rätt overkill med, såvida du inte är inne på esport. Du kan få betydligt mer skärm per krona om du går ner till typ 165hz. Som en jämförelse har jag själv 32" varianten av den Odyssey skärmen, inköpt för 3500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

240hz är ju rätt overkill med, såvida du inte är inne på esport. Du kan få betydligt mer skärm per krona om du går ner till typ 165hz. Som en jämförelse har jag själv 32" varianten av den Odyssey skärmen, inköpt för 3500kr.

Jo jag försöker iallafall spela hyfsat tävlingsinriktat inom diverse spel (Fortnite, CS2, Quake Champions osv) och många jag känner säger att "hertzen" på skärmen är viktigt. Jag minns när jag klev från 60hz till 144 vilken skillnad det var, men det förväntar jag mig inte nu vid 240.

Okej, jag ska ta en titt på den också. Men hur är det med spel och "framerates" i jämförelse med uppdateringsfrekvensen? Om jag t.e.x får ut stabila 240fps i t.e.x Fortnite men har en skärm med 165hz, går 75 "frames" miste på något sätt eller liknande? Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Fps:en i spelet påverkas inte av skärmens uppdateringsfrekvens.
Såg nån video där gamers fick sitta framför olika hz skärmar, utan att berätta vilken som var vad. Efteråt gissade alla i princip fel på alla skärmar

60 > 144 är ett enormt lyft . 144 > 240 är en liten liten tweak i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahxnxa:

Tack så mycket, wow, du är verkligen aktiv här och det uppskattar jag som inte är så jättekunnig!

Skärmen och den exakta modellen hittade jag inte på Inet direkt, men hittade den här: https://www.inet.se/produkt/2221795/samsung-27-odyssey-g4-ips...

Det är väl samma modell fast större tum?

Inets byggnation. är det att rekommendera? Jag gillar ju att göra saker själv men om det är säkrast/bäst så tar vi ju självklart det också.

Om du vill ha 27-tummaren så finns även den mycket billigare på Amazon.

https://www.amazon.se/dp/B09YV1V12P

Om du bygger själv eller inte är upp till dig. Bygger du själv kan du dock spara pengar genom att köpa från olika butiker.

Permalänk
Medlem

1440p är inte dumt heller så klart, finns en med 180 Hz till ett överkomligt pris.

https://www.computersalg.se/i/10468439/acer-nitro-vg271u

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

24" ..

Minimum 27" skulle jag säga om man inte är cs proffs eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

24" ..

Minimum 27" skulle jag säga om man inte är cs proffs eller liknande

Det går ju dock oftast att flytta skärmen närmare om man vill ha större visuell bildyta.