Wifi syns men det går inte att ansluta

Permalänk

Wifi syns men det går inte att ansluta

Har driftstörning hos min ISP.
Brukar va ansluten med kabel.

Skulle nu behöva ansluta till min telefon för internet.

Jag ser nätverket under wifi.
Men det står bara "det går inte att ansluta till det här nätverket"

Vet inte hur jag ska börja felsöka detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Kolla vad för inställningar du har i telefonen, så som säkerheten (WPA2 eller WPA3).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Kolla vad för inställningar du har i telefonen, så som säkerheten (WPA2 eller WPA3).

Wpa2

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Satt till none oxå. Funkar inte. Den vill inte ens försöka ansluta. Felet borde va i datorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hjarterkung:

Kolla kanal, kanalbredd och om du ev har samma ssid på både 2,4 och 5GHz för det kan ibland strula om routern har nån typ av "automatik" Du kan prova att ändra de inställningarna och prova om telefonen kan ansluta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Satt till none oxå. Funkar inte. Den vill inte ens försöka ansluta. Felet borde va i datorn

Bara dubbelkoll: Har du testat o starta om datorn? Vad för Wi-Fi hårdvara har datorn? Och vad för telefon har du?

Skrivet av mrqaffe:

Kolla kanal, kanalbredd och om du ev har samma ssid på både 2,4 och 5GHz för det kan ibland strula om routern har nån typ av "automatik" Du kan prova att ändra de inställningarna och prova om telefonen kan ansluta.

Jag har för mig att internetdelning i telefonen bara har 1 band aktivt, dvs ställer man in på 5 GHz så används inte 2.4GHz bandet alls. Men ja, testa o ställa in på att bara använda 2.4 GHz bandet. Dock så bör inte Wi-Fi SSID namnet ens visas om datorn inte stödjer det bandet, dvs 5 GHz band

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Till och börja med får du göra din telefon som hotspott och sedan koppla upp datorn mot telefonen inte tvärtom
Antar att du vill surfa på datorn fast använda telefonens uppkoppling.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Till och börja med får du göra din telefon som hotspott och sedan koppla upp datorn mot telefonen inte tvärtom
Antar att du vill surfa på datorn fast använda telefonens uppkoppling.

Fast om han ser Wi-Fi:et i listan under nätverket så har han slagit på hotspot/surfzonen i telefonen redan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukade ha detta fenomen också ibland på min gamla burk.

Prova att inaktivera och återaktivera nätverkskortet i "Nätverks & Delningscenter".
Sen är det också bra att slå av strömsparande på nätverkskortet i Enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast om han ser Wi-Fi:et i listan under nätverket så har han slagit på hotspot/surfzonen i telefonen redan

Då kanske han har macadresslås på telefonen eller måste acceptera att någon ansluter till telefonen.
Låter mer som det är en inställning i telefonen som missats.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hjarterkung:

får du upp ett fält för att skriva in nyckel?

om inte, högerklicka på nätverket och välj glöm

försök sedan igen.

det kan hända att man någon gång anslutit till ett nätverk som heter t ex "iPhone", windows har lagrat ett lösenord för det, sen funkar det inte när man försöker ansluta till en annan telefon som heter samma sak men med ett annat lösenord.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har måttlig koll på detta. Men som jag förstår det kan man inte räkna med att en telefon kommer köra som en vanlig AP.

I Linux WiFi-stack (Android är Linux) finns ett P2P-mode, som jag uppfattar ofta används i just det här scenariot. Skillnaden mellan P2P-GO och en AP skulle då kunna vara bland annat hur många samtidiga klienter (P2P-client respektive STA) som kan ansluta. En klient måste troligtvis ha stöd för P2P-client, inte bara för STA mode.

Jag tror mig ha läst något om att Windows vid någon tidpunkt gjorde om detta, så att de gamla drivrutinerna inte fungerade längre i det här scenariot.

Dessutom tillkommer de problem som nämnts ovan, med band och kanal. iPhone har en ”maximize compatibility”-inställning för att köra på 2.4 GHz och antagligen de gamla sketna 802.11 b/g-protokollen.

Permalänk
Medlem

Om du har en stationär dator med integrerat Wi-Fi på moderkortet, se till att du har anslutit antennen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Anslut telefonen med usb-kabel till datorn, om det nu är bara datorn som ska ha internet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave