Temporärt disabla en Nv2 M2 SSD i för win installation

Permalänk
Medlem

Temporärt disabla en Nv2 M2 SSD i för win installation

Hej, jag ska i stallera Win10 på en helt ny daypr men har redan två Nv2 ssd och vill temporärt disabla den ena så att inte installeraren lägger filer på den disken också. Vill bara ha windows på en system disk. Har ett:
ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4 Kort.

Nån som vet om det går att stänga sv en Nv2 tillfälligt i bios för att sen slå på det efter installation?

Med vänlig hälsning, jesper

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Högst troligtvis går det inte, jag har haft samma ide, flera gånger. Jag har aldrig hittat en lösning.

Det suger så jävla hårt att installera windows, fast man väljer "installera på denna disken" så tycker windows att det är rimligt att vi lägger EFI på den andra disken du inte har valt exempelvis. Riktigt jävla vidrigt

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Högst troligtvis går det inte, jag har haft samma ide, flera gånger. Jag har aldrig hittat en lösning.

Det suger så jävla hårt att installera windows, fast man väljer "installera på denna disken" så tycker windows att det är rimligt att vi lägger EFI på den andra disken du inte har valt exempelvis. Riktigt jävla vidrigt

Win återanvänder existerande eller placerar bootsektorn på den enhet som är ansluten till första porten hårdvarumässigt, finns ingen mjukvaruinställning som kan påverkar det i win installationsprogrammet, det är dock lite bättre än tidigare version som alltid skrev över andra bootloaders utan något meddelande/fråga innan det skedde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

har för mig du kan deaktivera specifika portar i bioset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ja då är det vara att bita i det sura äpplet och ta ur allting förutom den primära m2 ssd och sen installera win. Sen stoppa i allt igen.

Samsung ssd:erna är ju lättare att koppla ur, bara att dra ut data kabeln men Nv2 disken med heatsink som sitter jättejobbigt till är värre…

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Tack för alla svar. Ja då är det vara att bita i det sura äpplet och ta ur allting förutom den primära m2 ssd och sen installera win. Sen stoppa i allt igen.

Samsung ssd:erna är ju lättare att koppla ur, bara att dra ut data kabeln men Nv2 disken med heatsink som sitter jättejobbigt till är värre…

Borde väl inte vara svårt att stänga av i BIOS, gäller att hitta inställningen bara. Samt stänga av rätt port.
Skulle nog kolla noga efter det snarare än att plocka lös fysiskt, men kan som sagt behöva leta runt lite innan du hittar rätt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Borde väl inte vara svårt att stänga av i BIOS, gäller att hitta inställningen bara. Samt stänga av rätt port.
Skulle nog kolla noga efter det snarare än att plocka lös fysiskt, men kan som sagt behöva leta runt lite innan du hittar rätt där.

Tack, men jag är rätt så orutinerad på bios, har kollat runt lite men vet knappt vad jag letar efter så det får bli att plocka isär igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns ett enda moderkort som har en sån switch i bios tyvärr. Detta har blivit efterfrågat rätt så länge faktist.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Funkar det om man tar bort partitions mappen eller formaterar disken med ett något filsystem Windows inte stödjer?
Iofs kanske man vill behålla datan som finns på disken... mer en teoretisk fråga bara jag har, inget jag provat själv

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Funkar det om man tar bort partitions mappen eller formaterar disken med ett något filsystem Windows inte stödjer?
Iofs kanske man vill behålla datan som finns på disken... mer en teoretisk fråga bara jag har, inget jag provat själv

Nej, vad jag vet så skapas den partitionen under Windows installationen så det går mig veterligen tyvärr inte att göra så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, vad jag vet så skapas den partitionen under Windows installationen så det går mig veterligen tyvärr inte att göra så

om man först rensar C: och lämnar den opartitionerad och alla andra har parttioner på hela utrymmet så brukar det opertitionerade utrymmet prioriteras för att skapa även boot/recovery partitionerna.

kan inte säga om det funkar 100% eller inte men har alltid fungerat för mig.
och man kan ta bort partitionerna på C: under installationen i samma fönster som du väljer utrymme att installera på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om man först rensar C: och lämnar den opartitionerad och alla andra har parttioner på hela utrymmet så brukar det opertitionerade utrymmet prioriteras för att skapa även boot/recovery partitionerna.

kan inte säga om det funkar 100% eller inte men har alltid fungerat för mig.
och man kan ta bort partitionerna på C: under installationen i samma fönster som du väljer utrymme att installera på.

Vad jag förstått så lägger Windows boot/recovery på den hårddisk som är ansluten till 1:a anslutning på moderkortet enligt moderkortet, vilket hos mig är en sats anslutning. Mina NVMe diskar har plats 6 och 7 typ enligt moderkortet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror inte jag känner till någon konsumentbrädestillverkare som möjliggör deaktivering av PCIe-enheter i bios via port. Om terminalen är tillgänglig så borde det dock gå fint att lösa med en rad kod typ.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad jag förstått så lägger Windows boot/recovery på den hårddisk som är ansluten till 1:a anslutning på moderkortet enligt moderkortet, vilket hos mig är en sats anslutning. Mina NVMe diskar har plats 6 och 7 typ enligt moderkortet

njae det är delvis sant verkar det som.

för verkar iaf som att den prioriterar att använda outtnyjat utrymme i första hand.

dvs har du en disk utan partittionoer aka totalt tom eller från data och partitionstabeller och väljer det opartitionerade utrymmet för installation (förutsatt att allt får plats på utrymmet utan problem ~50-100Gb nånstans i krokarna för win 11) så väljer den att skapa alla partitionerna i detta utrymmet oavsett i vilken ordning de sitter anslutna till systemet.

min C: är typ disk 9 eller nå sånt och som sagt altid gjort så att jag kört installationen på ett opartitionerat utrymme och låtit installationen dela upp det lediga utrymmet som den känner för.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Bootsektorn ligger inte i någon partition så att radera partitionerna borde inte påverka men det är inget jag har labbat med men det kanske vore intressant att prova om det går att placera den på en opartitionerad "tom" enhet.
Partitionstabell och bootsector är information som behövs innan mer avancerade mjukvarufunktioner kan startas så de är nog egentligen mer lik en firmware än vanlig mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bootsektorn ligger inte i någon partition så att radera partitionerna borde inte påverka men det är inget jag har labbat med men det kanske vore intressant att prova om det går att placera den på en opartitionerad "tom" enhet.
Partitionstabell och bootsector är information som behövs innan mer avancerade mjukvarufunktioner kan startas så de är nog egentligen mer lik en firmware än vanlig mjukvara.

Men med UEFI är det inte bootsektorn som används utan ESP (EFI System Partition), vilket ju är en partition.

Så om man har en modern PC, och den inte är inställd att emulera en dator från 1981 (dvs har legacy/CSM/...-bootläge som emulerar BIOS) så är det en partition det handlar om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja, att Windows installationsprogram är helt hopplöst i detta avseende är ju det faktiska problemet som borde fixas i sammanhanget, allt det här andra är ju bara mer eller mindre udda önskemål baserade på försök att runda installationsprogrammets felaktiga beteende.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evil penguin:

Men med UEFI är det inte bootsektorn som används utan ESP (EFI System Partition), vilket ju är en partition.

Så om man har en modern PC, och den inte är inställd att emulera en dator från 1981 (dvs har legacy/CSM/...-bootläge som emulerar BIOS) så är det en partition det handlar om.

Det går väl igång efter att moderkortet bootat upp ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går väl igång efter att moderkortet bootat upp ?

Jag försöker förstå vad exakt du frågar, men det är för vagt för att jag ska förstå riktigt.

(Vad syftar "det" på, t.ex.?)

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag försöker förstå vad exakt du frågar, men det är för vagt för att jag ska förstå riktigt.

(Vad syftar "det" på, t.ex.?)

Moderkortet läser först in partitionstabell och bootsector för att sedan kunna starta upp uefi och "högre funktioner"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Moderkortet läser först in partitionstabell och bootsector för att sedan kunna starta upp uefi och "högre funktioner"

Min förmodligen naivt förenklade bild av bootprocessen:

UEFI (som ligger i flash på moderkortet) startas upp som första grej (istället för BIOS, som användes förr i tiden), den läser partitionstabeller, letar efter ESP-partitioner (har en specifikt id), osv och har sedan en överblick över vilka EFI-baserade OS som finns att boota. UEFI har begränsat stöd för filsystem, men ESP är ju normalt FAT32 så det är ju ett relativt ickeproblem.

Vad gäller Windows är väl sedan sökvägen \EFI\BOOT\BOOTX64.EFI för vilken fil i ESPn man startar för att kicka igång Windows egen bootprocess.

OM man däremot har CSM (aka legacy boot) aktiverat så är det väl istället då i princip:

UEFI (som ligger i flash på moderkortet) startas upp som första grej (istället för BIOS, som användes förr i tiden), den startar ett emuleringslager som leker BIOS som heter CSM, CSM emulerar allehanda "BIOS calls" som legacy-operativ förväntar sig ska fungera, och för att starta ett OS så läser den bootsektorn precis som förr i tiden och förväntar sig att bootloadern för ett legacy-OS ska ligga där.

Visa signatur