Köpråd för väldigt tight budget

Permalänk

Köpråd för väldigt tight budget

Hej!

Sonen har alltid velat ha en dator och han har nu sparat ihop runt 4500kr. Han vill helst spela Roblox, Fortnite och möjligtvis GTA5 och CoD MW2, men jag vet inte om det är möjligt med den budgeten? Eller vore ett ps5 bättre för han?

Här är några begagnade datorer som jag funderar på:

Pris: 4500kr
Specs:
Intel i5 11400k
8gb ram (har aldrig vart problem och den funkar bra med flera spel igång)
Nvidia rtx 3050 (8gb v-ram)
500gb lagring
Resten vet jag inte men kan kolla igenom om det behövs.

Datorn är perfekt för någon som är ny till gaming framförallt på dator och den uppfyller dem flesta kraven för moderna spel ( men kanske inte på högsta grafikinställningar).

Dator 2

Pris:4000kr
Billig men potent speldator, lämpar sig för 1080p gaming i 144fps
Moderkort: MSI A-pro z390

Prossesor: Intel quad-core I3-8350K kyld av coolermaster 212

Grafikkort: Nvidia gtx 1660 super

Minne: 2x8 kingston (16gb) 2888mhz ram

Psu: 700w 80+ gold

Lagring:
250gb nvme till oprativ system.
1tb 3.5 ssd till spel och filer.

Stort tack om nån kan hjälpa en vilsen gaming pappa 😂

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hellre köpt en ny och kompletterat med ett dedikerat bättre grafikkort senare. Förtydligande båda har integrerad grafik men ganska bra sådan.
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Entry-Blaze-R...

Dock under configure välj med 650W nätdel istället för inkluderad 450W nätdel det gör priset 108:- dyrare.
Men värt om ni senare skall sätta in ett kraftfullare grafikkort.
OBS: Notera dock ingen Windows 11 licens i detta pris. Såg de sålde detta för 799:-

Dock över budget men lite bättre.
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Entry-Wildfir...

PS5 är lättare att underhålla dock bara köpa spelen och installera och köra.
Men datorn kan jue ha andra ändamål surfa, hjälp skriva uppsatser om går i skolan mm.

Permalänk
Medlem

För 5000 kr kan du få en schysst burk men det krävs tålamod och mod att pruta hårt. Hjälpte nyligen polaren att köpa en ”färdigbyggd” dator från Shark Gaming på Blocket medvetna strikt budget på 5000. Han fick då:

I7 11700k
16GB ram
1TB Nvme
MSI Mobo
MSI 3070
Något skräpagg

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Jag hade nog hellre köpt en ny och kompletterat med ett dedikerat bättre grafikkort senare. Förtydligande båda har integrerad grafik men ganska bra sådan.
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Entry-Blaze-R...

Dock under configure välj med 650W nätdel istället för inkluderad 450W nätdel det gör priset 108:- dyrare.
Men värt om ni senare skall sätta in ett kraftfullare grafikkort.
OBS: Notera dock ingen Windows 11 licens i detta pris. Såg de sålde detta för 799:-

Dock över budget men lite bättre.
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Entry-Wildfir...

PS5 är lättare att underhålla dock bara köpa spelen och installera och köra.
Men datorn kan jue ha andra ändamål surfa, hjälp skriva uppsatser om går i skolan mm.

Stort tack!

Skulle den sista du länkade till vara bättre än dom datorerna som jag har kollat på?
Grejen är den att den som kostade 4000kr ligger väldigt nära oss, och det är säkert möjligt att gå ner i pris lite..
Och som alltid med barn, så vill dom ha saker direkt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillebeard:

Stort tack!

Skulle den sista du länkade till vara bättre än dom datorerna som jag har kollat på?
Grejen är den att den som kostade 4000kr ligger väldigt nära oss, och det är säkert möjligt att gå ner i pris lite..

Det sitter en 5 generations gammal processor i.
Grafikkortet är visserligen dedikerat inte inbyggt.
Men jag hade absolut inte gett mer än kanske 3000:- för den datorn.

Frågan är hur gamla tex nättaget är de brukar inte dö i första taget men är det + 10år skulle jag ändå kolla något nytt.

Den sistnämnda är lite mer framtidsäker om man vill bygga vidare då den redan har en hyfsat bra processor och 16GB ram.
Det du senare kanske vill komplettera med är ett dedikerat grafikkort men till en början för de spelen skall de klara utmärkt.
Pratar alltså om: https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Entry-Wildfir...
Sen har ni jue 3års garanti på allt också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Krillebeard:

Hej!

Sonen har alltid velat ha en dator och han har nu sparat ihop runt 4500kr. Han vill helst spela Roblox, Fortnite och möjligtvis GTA5 och CoD MW2, men jag vet inte om det är möjligt med den budgeten? Eller vore ett ps5 bättre för han?

Här är några begagnade datorer som jag funderar på:

Pris: 4500kr
Specs:
Intel i5 11400k
8gb ram (har aldrig vart problem och den funkar bra med flera spel igång)
Nvidia rtx 3050 (8gb v-ram)
500gb lagring
Resten vet jag inte men kan kolla igenom om det behövs.

Datorn är perfekt för någon som är ny till gaming framförallt på dator och den uppfyller dem flesta kraven för moderna spel ( men kanske inte på högsta grafikinställningar).

Dator 2

Pris:4000kr
Billig men potent speldator, lämpar sig för 1080p gaming i 144fps
Moderkort: MSI A-pro z390

Prossesor: Intel quad-core I3-8350K kyld av coolermaster 212

Grafikkort: Nvidia gtx 1660 super

Minne: 2x8 kingston (16gb) 2888mhz ram

Psu: 700w 80+ gold

Lagring:
250gb nvme till oprativ system.
1tb 3.5 ssd till spel och filer.

Stort tack om nån kan hjälpa en vilsen gaming pappa 😂

Skrivet av Krillebeard:

Stort tack!

Ram och SSD byter du ut eller kompletterar för ett par hundralappar, lätt att lägga till efteråt.

Fördelarna med nummer två försvinner lite och nackdelarna med lite svagare cpu och gpu som är mer kostsamma att byta ut gör att jag hellre hade rekommenderat första datorn i ditt inlägg.

Förstår givetvis att avstånd och face-2-face gör det billigare, snabbare och lättare!

Båda datorerna lär fungera att spela med så egentligen lär det väl inte vara några tokigheter så sagt.

Har dock mycket dålig koll på vad det kostar att plocka ihop en dator från begagnade delar i dagsläget!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tycker den första du länkade till känns bättre, om moderkort och psu är ok delar.
Synd på bara 8gb ram men går att uppgradera.

Den andra är som en i7 6700/7700 och för att vara en i3 så drar den ganska mycket ström och blir varm, inget problem då den kyls med en aio.

Båda kommer fungera och göra jobbet i dom spel du skrivit.

Bästa tipset är att göra en köpes annons här och kolla vilka erbjudanden du får.

Vart i landet bor du, i en större stad så ökar dina möjligheter.
Mvh Thomas

Provade att sätta ihop något billig nyare med inbyggd grafik, blir för mycket kompromisser i den budgeten och lyckas inte heller hålla mig till 4500kr.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Jag tycker den första du länkade till känns bättre, om moderkort och psu är ok delar.
Synd på bara 8gb ram men går att uppgradera.

Den andra är som en i7 6700/7700 och för att vara en i3 så drar den ganska mycket ström och blir varm, inget problem då den kyls med en aio.

Båda kommer fungera och göra jobbet i dom spel du skrivit.

Bästa tipset är att göra en köpes annons här och kolla vilka erbjudanden du får.

Vart i landet bor du, i en större stad så ökar dina möjligheter.
Mvh Thomas

Provade att sätta ihop något billig nyare med inbyggd grafik, blir för mycket kompromisser i den budgeten och lyckas inte heller hålla mig till 4500kr.

https://komponentkoll.se/bild/uePjM.png

Förutsättningen för ditt förslag är att TS bygger datorn, vilket inte framgår att TS kommer att göra.
Det går också att få ner priset på lösa komponenter än de 5200 kronor som finns i ditt förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillebeard:

Stort tack!

Väg in värdet av 3 års garanti för en ny dator mot ingen garanti för en begagnad dator som har komponenter som är uppemot 7 år gamla.

Rättstavning
Permalänk

Tacksam för all input från er!

Försökte köpa den första datorn idag, men säljaren hörde inte av sig så det blev tyvärr inget köp, vilket var synd.

Men jag har fått tag på en annan dator av en bekant, vad tror ni om den?

Moderkort : MSI Z370P
Grafikkort : Asus Rog Strix 2060 Super
Processor : Intel i5 8600k
M2 Ssd : Samsung evo 870 500gb
16gb ram 2666 mhz
Inbyggd Wifi

Pris 4500kr.

Annars känns det som att jag borde testa marknaden här på Sweclockers eller köpa nytt, som ni har gett förslag på.

Verkligen tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen rekommendera begagnat med den budgeten

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Krillebeard:

Försökte köpa den första datorn idag, men säljaren hörde inte av sig så det blev tyvärr inget köp, vilket var synd.

16gb ram 2666 mhz
Inbyggd Wifi

Pris 4500kr.

Annars känns det som att jag borde testa marknaden här på Sweclockers eller köpa nytt, som ni har gett förslag på.

Såhär ser jag på det hela, om man bryter ned priset till per komponent;

• Moderkort, processor och RAM: 1400kr

• Grafikkort: 1 400kr

• SSD: 200kr

• Övrigt: 200 - 500kr

Det är vad jag skulle värdera datorn till om jag själv sålde liknande, eller för den delen var på jakt efter en dator med dessa specs. Sedan tillkommer någon hundring för chassi och nätaggregat. Men hade aldrig betalat mer än runt 3 800kr för den där datorn, undantaget om nätaggregatet är nyare än resterande komponenter eller chassit råkar vara någon riktigt exklusiv och dyr modell.

Kan du dock få ovan dator för runt 3 500 - 3 800kr av din bekanta är det ett klart bra köp, mycket mer prisvärt alternativ än de nya datorerna som har rekommenderas. Ett RTX 2060S springer cirklar runt den integrerade grafikdelen i exempelvis en Ryzen 5 5600G när det kommer till spelprestanda, även med en långsammare processor likt den i5 8600K i ovan dator.

Råka skriva med RAM två gånger när jag menade övriga komponenter.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillebeard:

16gb ram 2666 mhz
Inbyggd Wifi

Pris 4500kr.

Det här känns rimligt och är en rätt bra dator för de spelen. Kan du inte pruta lite mer dock?

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Såhär ser jag på det hela, om man bryter ned priset till per komponent;

• Moderkort, processor och RAM: 1400kr

• Grafikkort: 1 400kr

• SSD: 200kr

• RAM: 250kr

Det är vad jag skulle värdera datorn till om jag själv sålde liknande, eller för den delen var på jakt efter en dator med dessa specs. Sedan tillkommer någon hundring för chassi och nätaggregat. Men hade aldrig betalat mer än runt 3 800kr för den där datorn, undantaget om nätaggregatet är nyare än resterande komponenter eller chassit råkar vara någon riktigt exklusiv och dyr modell.

Kan du dock få ovan dator för runt 3 500 - 3 800kr av din bekanta är det ett klart bra köp, mycket mer prisvärt alternativ än de nya datorerna som har rekommenderas. Ett RTX 2060S springer cirklar runt den integrerade grafikdelen i exempelvis en Ryzen 5 5600G när det kommer till spelprestanda, även med en långsammare processor likt den i5 8600K i ovan dator.

Skrivet av Gorgonzola:

Det här känns rimligt och är en rätt bra dator för de spelen. Kan du inte pruta lite mer dock?

Oj då.. jag som tyckte det var prisvärt, haha. Nu ser man hur lite man egentligen kan..

Jag har redan prutat ner den från 5500kr, så tror inte jag kan få den billigare.. men då menar ni att det är överpris ändå alltså?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Krillebeard:

Oj då.. jag som tyckte det var prisvärt, haha. Nu ser man hur lite man egentligen kan..

Jag har redan prutat ner den från 5500kr, så tror inte jag kan få den billigare.. men då menar ni att det är överpris ändå alltså?

Ett tips är att kolla in
https://www.sweclockers.com/marknad/avslutade

Där kan du exempelvis se att denna dator såldes i närtid för 3 300kr. https://www.sweclockers.com/marknad/241996-gamingdator-i5-960...

Snäppet vassare CPU och RAM, men något sämre grafikkort. I detta fallet skulle någon hundring extra för din bekantas kunna väga upp att gå från 2060 till 2060S trots att resten är lite sämre i din bekantas dator.

Jag tycker i alla fall att 4 500kr är för mycket att begära, 5 500kr är Blocket-fantasi-prissättning. Du kan alltid hänvisa till andra avslutade annonser, och om din bekanta känner sig lite orimlig är det bara att kasta upp en köpes-annons här på swec-marknaden 👌

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara något, behöver dock kompletteras med ett starkare grafikkort. Ett rx5700 eller rtx 3060 kan vara lämpliga och inom budget.

https://www.sweclockers.com/marknad/241815-gaming-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillebeard:

Jag tycker inte priset är katastrof, många som säljs billigt här är avhämtning eller plus en frakt på 250kr.
Att värdera alla delar löst bygger också på att du köper alla delar löst och väntar länge på rätt erbjudande.

Du skriver inte vilket chassi,kylning och psu det är i datorn.

Priset är i det högre spannet men man får värdera in att du kan hämta den omgående och att allt är klart att börja använda.
Pruta lite till och lägg vikt på att han slipper annons kostnad och ev problem om han säljer till dig. 4000kr skulle kännas bättre och du har bara betalat lite överpris.
Datorn kommer fungera bra till de ni tänkt använda den till.

Som skrivits innan är 5500 Tradera och Blocket priser. Har svårt att se att dom får dom sålda utan att folk förhandlar ner priset.

Många bra deals är i större städer och gärna avhämtning, så mycket bygger på vart man bor med.

Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Jag tycker inte priset är katastrof, många som säljs billigt här är avhämtning eller plus en frakt på 250kr.
Att värdera alla delar löst bygger också på att du köper alla delar löst och väntar länge på rätt erbjudande.

Du skriver inte vilket chassi,kylning och psu det är i datorn.

Priset är i det högre spannet men man får värdera in att du kan hämta den omgående och att allt är klart att börja använda.
Pruta lite till och lägg vikt på att han slipper annons kostnad och ev problem om han säljer till dig. 4000kr skulle kännas bättre och du har bara betalat lite överpris.
Datorn kommer fungera bra till de ni tänkt använda den till.

Som skrivits innan är 5500 Tradera och Blocket priser. Har svårt att se att dom får dom sålda utan att folk förhandlar ner priset.

Många bra deals är i större städer och gärna avhämtning, så mycket bygger på vart man bor med.

Mvh Thomas

Väldigt bra poäng!
Närmsta stora stad är Jönköping, och det är drygt 1 timme dit.

Där ser ni chassit, och psu är nått CX750M.
Bjöd 4000kr för den nu, så får se om han går med på det eller inte.

Permalänk

Blev inget köp tyvärr, han ångrade sig och tyckte att 4500kr var för lite.

Men men, sökandet går vidare 😀 jag hittade en som sålde ett gaming paket men inget pris, så man får lägga ett bud. Svårt när man inte riktigt har koll på saker.

[WINDOWS 10 HOME 64-BIT

CPU Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz
Skylake 14nm Technology

RAM
16.0GB Dual-channel DDR4 @ 1067MHz

Mother board
ASUSTek COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING (LGA1151)

GRAPHICS
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (MSI)

STORAGE
SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD)

AUDIO
Realtek High Definition Audio

Skärm
AOC 27" CURVED G Line 2nd Gen Gaming Monitor 240Hz 0,5ms (1920x1080)

Skärm 2
Philips 274ES 1920X1080@60Hz)

Tangentbordet
Razer Cynosa lite finns ett annat som följer med också med rgb som lyser och blinkar.

Mus
SR7 Gaming Mouse

Chassit
Zalman i3 NEO WHITE

Säljes i ett paket

Lägget ett pris så ser vi om de kanske blir affärer

Kanske perfekta nybörjar setupen?

Vad hade ett sånt paket varit värt? Min son har redan mus,tangentbord och skärm dock, så det kanske bara är datorn som är utav intresse.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Köp Xbox eller Playstation istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillebeard:

Blev inget köp tyvärr, han ångrade sig och tyckte att 4500kr var för lite.

Men men, sökandet går vidare 😀 jag hittade en som sålde ett gaming paket men inget pris, så man får lägga ett bud. Svårt när man inte riktigt har koll på saker.

[WINDOWS 10 HOME 64-BIT

CPU Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz
Skylake 14nm Technology

RAM
16.0GB Dual-channel DDR4 @ 1067MHz

Mother board
ASUSTek COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING (LGA1151)

GRAPHICS
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (MSI)

STORAGE
SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD)

AUDIO
Realtek High Definition Audio

Skärm
AOC 27" CURVED G Line 2nd Gen Gaming Monitor 240Hz 0,5ms (1920x1080)

Skärm 2
Philips 274ES 1920X1080@60Hz)

Tangentbordet
Razer Cynosa lite finns ett annat som följer med också med rgb som lyser och blinkar.

Mus
SR7 Gaming Mouse

Chassit
Zalman i3 NEO WHITE

Säljes i ett paket

Lägget ett pris så ser vi om de kanske blir affärer

Kanske perfekta nybörjar setupen?

Vad hade ett sånt paket varit värt? Min son har redan mus,tangentbord och skärm dock, så det kanske bara är datorn som är utav intresse.

Datorn är sämre än alla tidigare du kollat på, nu är du på generation 6 Intel. Stödjer inte Windows 11 om det är något ni tänkt använda, går att komma runt fortfarande så värt att nämna.
Har du allt annat så köp inte den datorn, spendera pengarna på en ren dator, med lite tålamod kommer du hitta en trevlig begagnad dator för dom pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av klockish:

Jag skulle säga Köp Xbox eller Playstation istället

Sonen vill gärna ha dator, och ps5 är rätt dyrt begagnat tyvärr.

Skrivet av Tobbe_Man:

Datorn är sämre än alla tidigare du kollat på, nu är du på generation 6 Intel. Stödjer inte Windows 11 om det är något ni tänkt använda, går att komma runt fortfarande så värt att nämna.
Har du allt annat så köp inte den datorn, spendera pengarna på en ren dator, med lite tålamod kommer du hitta en trevlig begagnad dator för dom pengarna.

Kanon! Vilken tur att det finns ett sånt här forum med så hjälpsamma personer! Stort tack för all hjälp 😊

Permalänk

Tänkte uppdatera lite.

Ska iväg och köpa en dator för 3500kr och det ingår en 24" skärm också, inte för långt att åka heller!

Specs:

GPU: AMD Radeon Rx 6600 8G
CPU: Intel i5 10400F @2.90Ghz
Ram: 16gb

Det är en Acer Nitro N50-610.

Hoppas att det blir bra, jag känner mig nöjd iallafall 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillebeard:

Tänkte uppdatera lite.

Ska iväg och köpa en dator för 3500kr och det ingår en 24" skärm också, inte för långt att åka heller!

Specs:

GPU: AMD Radeon Rx 6600 8G
CPU: Intel i5 10400F @2.90Ghz
Ram: 16gb

Det är en Acer Nitro N50-610.

Hoppas att det blir bra, jag känner mig nöjd iallafall 😀

Verkar okej.
Enda nackdelen är att det chassit inte har så bra luftgenomströmning men de där delarna går nog inte allt för varma.