Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk

Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Här kanske man får en bild av hur nöjda folk är med linux 2024!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Allt jag använder datorn till fungerar i linux. Att kunna skräddarsy sitt os i arch utan något bloatware är guld. Är nog inne på mitt 12e år. 100% nöjd.

edit: desktop

Permalänk
Officiell jultomte

Hade det inte varit för spel-biten så hade jag gått över till Linux 100%

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

Vilka saker stör ni er på?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Är väl 99, 37% nöjd. De sista procentdelarna som fattas beror på att jag inte får det så jätteviktiga RGB att fungera som i Windows eftersom programmen som sköter det inte finns till Linux

Allvarligt talat så hade jag för några månader sen svarat 80% då jag känt mig tvungen att boota till windows för att spela Windowsbaserade spelen. Men det var för att jag inte testat spela i linux på några år, det gick inte så bra då utan att behöva testa olika Wine-grejer. Nuförtiden är det lika enkelt som i Windows (nåja, beror på vilken distro förstås), man behöver som inte hålla på med något tweakande längre -bara installera och köra.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Hedersmedlem

Gäller undersökningen enbart skrivbordsanvändning, eller server också? Kan vara värt att lägga till.

För serverbruk skulle jag säga typ 95% nöjd med Debian, men jag röstade inte i undersökningen utifall att det bara gäller skrivbord.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gäller undersökningen enbart skrivbordsanvändning, eller server också? Kan vara värt att lägga till.

Eller mobiltelefon (Android), TV (typ alla ”smart”-TV-OS), router (nästan allt riktat till konsument), bil-infotainment, värmepump m.m?

Permalänk
Medlem

80% var nog det närmaste. Stöe mig på att skrivbordsmiljön kan ha olika teman till olika applilationer och att vlc blinkar i svart när man spelar en film med fractional scaling. Annars är det rätt så jäkla bra. Spelar inte på PC längre så det är inget problem

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur nöjd är du med din Linux distribution?

• 100% NÖJD, tittar aldrig tillbaka på Windows!

• 80% Nöjd men några saker jag stör mig på!

• 50% Kommer inte överens med Linux!

• 30% För svårt och instabilt

• 10% Hatar skiten

• EJ VÅGAT TESTA ÄNNU

Tar med ett par referenspunkter, så det går att bedöma lite vad svaret faktiskt innebär (ex.vis då att det inte är 100% man behöver nå för att "vinna" på skrivbordet, eftersom inget alternativ är riktigt nära 100%):

Linux:
På skrivbordet: ca 80% nöjd
Server: ca 95% nöjd

Windows:
På skrivbordet: ca 85% nöjd
Server: ca 50% nöjd

MacOS:
På skrivbordet: ca 85% nöjd
Server: nej

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Desktop: typ 90%, främst realtek wifi drivare som vägrar laddas som drar ner.
Server: 100% med Ubuntu server

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Hade det inte varit för spel-biten så hade jag gått över till Linux 100%

vad är problemet med spelbiten för dig? jag har bara kört på min steam deck än så länge och är väldigt nöjd. men ska testa på stationära när tid dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

vad är problemet med spelbiten för dig? jag har bara kört på min steam deck än så länge och är väldigt nöjd. men ska testa på stationära när tid dyker upp.

Trots diverse sätt att spela Windowsspel på Linux så fungerar inte allt. Exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vilka saker stör ni er på?

Främst irritationsmoment, som att vissa popuprutor inte försvinner automatiskt. Med andra ord samma typ av problem som även finns i Windows.

Permalänk
Medlem

När det gäller desktop svarar jag 80% - Framförallt pga att vissa spel med anticheat inte går att få igång men även pga att vissa tillbehör som mus / tgt-bord, eller snarare programvaran till dem kräver windows eller mac.

Server är jag i stort sett 100% nöjd med, har inget att anmärka på för det jag använder den till. Kör Ubuntu Server 24.04 LTS och framförallt *arr programvara i docker containers.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Trots diverse sätt att spela Windowsspel på Linux så fungerar inte allt. Exempel

nej, såklart fungerar inte allt.
ea och ubisoft verkar ju inte vilja tillåta linux använade tex genom sin anti cheat som i ditt exempel.
jag hade problem med dayz till en början men löste sig efter en googling.

nyfiken på fler exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

nej, såklart fungerar inte allt.
ea och ubisoft verkar ju inte vilja tillåta linux använade tex genom sin anti cheat som i ditt exempel.
jag hade problem med dayz till en början men löste sig efter en googling.

nyfiken på fler exempel

Ja, anti cheat är nog en stor orsak till att spel inte fungerar på Linux. För fler exempel kan du sortera på "Most borked" här och scrolla i listan.

Permalänk

Ja, anti cheat är nog en stor orsak till att spel inte fungerar på Linux. För fler exempel kan du sortera på "Most borked" här och scrolla i listan.

Tack för länk! bookmarkar.
Har kollat några minuter men förstår inte riktigt varför många är så högt på listan. vissa verkar ha problem men går att lösa eller är sällsynta?

Permalänk
Medlem

Desktop 99,8% nöjd
Server 99,9% nöjd

Desktop 2 saker i operativet som småstrular ger felmeddelande vid start som felrapporterats väntar på patch.

Server nog mest för jag hade ett minimalt config fel som gjorde att den startades om efter 7 dagar och 23tim och 59min och 59sek.
Dock åtgärdat. Så återstår väl att se men svårt nå 100% då skall jag nå 100% upptid 24/7 365 vilket är otroligt svårt så kommer nog ligga kvar på 99,9%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Tack för länk! bookmarkar.
Har kollat några minuter men förstår inte riktigt varför många är så högt på listan. vissa verkar ha problem men går att lösa eller är sällsynta?

Många av de spel som listas har visa kombinationer av hårdvara/drivrutiner som inte fungerar. Ofta fullt spelbara så länge det inte är pga anti-cheat, ibland krävs även att man sätter launch options.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Kasaduras:

Jag spelar med PUBG & Rocket League i detta fall, men också många andra titlar som jag tidigare sett inte har stöd för Linux, främst PUBG. Men jag ska definitivt hålla närmre koll på Proton och hoppas att jag kan hoppa över helt en vacker dag.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Kanske listan är gammal? Jag menar, Baldrus Gate 3, Original Sin Divinity 2, Fall out 4 och Witcher 3 var bara att installera och köra, inte en glitch nånstans. Men det kanske beror på att de spelen har jag via GOG (i Heroic Launchr) och inte Steam? På steam har jag bara provat No mans sky och Starfield i och för sig, men den var inga problem heller. Ska dock erkänna att de två sistnämnda har jag inte kört lika många timmar som de på GOG.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Kanske listan är gammal? Jag menar, Baldrus Gate 3, Original Sin Divinity 2, Fall out 4 och Witcher 3 var bara att installera och köra, inte en glitch nånstans. Men det kanske beror på att de spelen har jag via GOG (i Heroic Launchr) och inte Steam? På steam har jag bara provat No mans sky och Starfield i och för sig, men den var inga problem heller. Ska dock erkänna att de två sistnämnda har jag inte kört lika många timmar som de på GOG.

Gammal? Spelen du nämner (iaf Divinity: Original Sin 2 - Definitive Edition) rankas som guld och platinum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Jag har aldrig använt MS Windows. Jag har stött på det men aldrig haft det på mina datorer förutom att jag en kort tid hade windows i dual boot med min Linux men, efrtersom jag aldrig använde det tog jag bort det.
Däremot har jag använt alla möjliga andra OS och gick från Unix till Linux 1994.

Är 100% nöjd eftersom jag kan göra allt jag vill göra på datorer med min Linux.

Permalänk
Medlem

Gammal? Spelen du nämner (iaf Divinity: Original Sin 2 - Definitive Edition) rankas som guld och platinum.

De kan ju inkludera för gamla rapporter i bedömningen.

Som exempel, Fall Guys, har mängder av rapporter fyra till två år pga att det inte fungerade alls med EAC, sen så fixades det så att man kan köra det via Legendary, Heroic, steam, etc. Vill minnas att man bland annat behövde kopiera någon fil till en annan folder.

Permalänk
Medlem

Använder det bara på jobbet och det gör det jag vill. Kört Ubuntu och pop os mest för det är bekvämt. Dash to panel eller vad den heter nu är väl typ ändra jag lägger till för att få ser så jag vill.
Har hänt flera gånger att vidja drivrutinen totalt havererar och man tappar två av tre skärmar och får installera en annan version. Sen några månader senare så händer det igen ja då går man tillbaka till den man bytte ifrån sist.
Småsaker i gnome mest för det är det jag gör. Typ att Ubuntu store inte öppnar sig.
Man kan inte skapa ny fil direkt i att högerklicka i filhanteraren.
Hoppas pop os cosmic löser grejer och blir fint. För gnome har inte löst något på typ 7 år.

Overall väldigt smidigt för jobb. Att sätta upp programmeringsverktyg och miljö är jätte smidigt. Windows är det pain.

Vissa saker vet jag inte hur man gör på linux och vissa vet jag inte hur man gör på Windows.

Bra på olika saker. Jag vill bara att saker ska funka och för mig gör båda det men i olika sammanhang.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Använder både Windows och Linux. Har kört Linux sen mitten av 90-talet, I början parallellt med andra Unix system som HP-UX och SunOS/Solaris. Gillar inte Windows och avskyr mer eller mindre Windows som server.

Permalänk
Medlem

kör pop_os! på min andra ssd.
Överlag ganska nöjd, jag kan göra allt jag gör i windows.
MEN, ingenting fungerar bättre i linux, känns som att det mesta fungerar antingen ungefär lika bra eller sämre alternativt med kompromisser.

Min största smärtpunkt är att jag inte får VRR att fungera i Final Fantasy XIV, nuvarande teori är att det beror på X11 men who knows, kan vara precis vad som helst.

Prestandan med system i signatur känns också rätt medioker, ungefär som att mitt 7900XT inte riktigt klockar upp som det ska.

Må hända att en annan distro passar mig och min hårdvara bättre, men med alla alternativ som finns är det svårt att välja något. Vad man än söker på så svär alla att det är bästa som kommit sedan skivat bröd.

På min server toknöjd, TrueNAS scale fungerar precis som jag vill att det ska göra.
Relativt enkelt att konfigurera och det har bra prestanda.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Till serven min 100%
Min dayly driver spel burk, jag vet inte då jag aldrig ens försökt köra Linux där...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna köra linux som main OS? Visst, men skulle inte göra det frivilligt. Har kört dualboot etc och inom jobb men skulle inte köra det privat utan att få betalt.

Linux är "open source" och "gratis" och det KÄNNS, finns inte en enda distro jag kört som känns polerad och färdig. Ignorerar man GUI delen så har jag inte mycket att klaga på.

Permalänk
Medlem

Är ganska nöjd med Linux, men skulle aldrig gå tillbaka till Windows, det blir Mac os i så fall.
De spel jag spelar fungerar alla i Linux, de jag hade innan jag bytte för 4 år sedan, där efter har jag kollat på protonDB innan jag köpte spel.

Stör mig på att linuxvärlden inte kan ta sig i kragen och skaffa 1 bra sätt att distribuera programvara. Jag gillar flatpacks, men hade gillat en Mac os liknande lösning. Du har en Appstore där du kan ladda ned programvara och alternativet är att ladda ned dmg filer som installeras i systemet (jag tänker på dig appimage).

Stör mig också att det inte finns någon commercial rawbildbehandlingprogram som funkar på Linux.
Har provat både Darktabel och rawtherapee.
Darktabel har så många reglage och ingen aning om vad som gör vad.
Rawtherapee är enligt mig användbart, men inte bra.
Provade capture one och ett par andra och all var så sjukt mycket mer lättanvända 😔

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M