Jobbig ljud från 4080 Super, normalt? (inte coil whine)

Permalänk
Medlem

Jobbig ljud från 4080 Super, normalt? (inte coil whine)

Köpt ett MSI 4080 Super som ger ifrån sig ett högt dovt pulserande ljud. Kan även känna vibrationer i chassit i takt med ljudet. Stänger jag fläktarna på kortet så försvinner ljudet direkt, men så fort dom startar och ligger på bara 1000rpm (30%) så kommer ljudet igen. Drar jag upp fläktarna över 1300rpm blir ljudet mer konstant och inte pulserande men ändå väldigt jobbigt.

Det är ett sånt ljud som äter sig igenom allt annat ljud även när jag har hörlurar på. Huvudvärk!

Är detta normalt? Funderar på att returnera och köpa något annat.

Har en kort video på ljudet när fläktarna går på 1000rpm. Hörs högre än det verkar i videon.

https://imgur.com/a/IHcn84X

Permalänk
Medlem

Det är obalans i fläktarna.
Om du har tur så försvinner det om du lossar på fläktarna och sen spänner dom igen.

Om det inte hjälper så är det nya fläktar du får fixa.
Då kan du lika bra spänna på två st 120mm och få en tystare och svalare dator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Skönt att veta att jag inte bara inbillar mig om problemet. Men jag köpte det för ett par dagar sen, så det får åka på retur. Känns dumt att börja skruva i det när det är nytt.

Är det ett vanligt problem eller kan jag förvänta mig ett tyst kort på 1000rpm om jag köper ett annat fabrikat?

Permalänk
Skrivet av Takstol:

Tack för svar! Skönt att veta att jag inte bara inbillar mig om problemet. Men jag köpte det för ett par dagar sen, så det får åka på retur. Känns dumt att börja skruva i det när det är nytt.

Är det ett vanligt problem eller kan jag förvänta mig ett tyst kort på 1000rpm om jag köper ett annat fabrikat?

inget direkt ovanligt att fläktar har lite obalans och ger ifrån sig liknande ljud men kan variera lite hur mycket.

och mångas fall så är det så lågt att chassit tar det mesta eller att andra fläktar överröstar det.

speciellt när fläktarna börjar närma sig max runt Tlimit (~80-83°c)brukar ljudet vara mer eller mindre negligerbart då blåsljudet för det mesta överröstar eventuellt obalansbrummande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är obalans i fläktarna.
Om du har tur så försvinner det om du lossar på fläktarna och sen spänner dom igen.

Om det inte hjälper så är det nya fläktar du får fixa.
Då kan du lika bra spänna på två st 120mm och få en tystare och svalare dator.

Nu skriver jag det här igen.. Om man köper nått som är nytt och det inte fungerar som det ska.. LÄMNA tillbaka produkten. Som detta tips du får kommer garantin inte gälla längre om du själv börjar skruva på produkten. Varför laga nya produkter när det finns garanti? Obegripligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Nu skriver jag det här igen.. Om man köper nått som är nytt och det inte fungerar som det ska.. LÄMNA tillbaka produkten. Som detta tips du får kommer garantin inte gälla längre om du själv börjar skruva på produkten. Varför laga nya produkter när det finns garanti? Obegripligt

1. Det stod inget om att det var ett nytt kort.
2. Det är ibland värt tiden det sparar att fixa det själv.
3. Det är ofta det blir "vi kan inte återskapa problemet" så kortet skickas tillbaka ofixat osv.
4. Garantin bryts inte för att du fixar fläktar. Sämsta garantin om det skulle vara så.
5. Du har rätt.

🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.