Ekonomin att gå runt kan man göra något mera?

Permalänk
Medlem

Ekonomin att gå runt kan man göra något mera?

Får ut 25100:- efter skatt vilket jag kunnat leva bra på men för ca 1år sen hände en grej hade hjälpt några gå i borgen för att de skulle få lån vilket de nu totalt skitit i att betala och även totalt skita i mig som tidigare vän, har ingen kontakt med dem längre då vi sinsemellan pratade om nån slags avbetalning till mig men det kommer jag inte se röken av.

Men fått kalkyler på att jag skulle kunna avbetala det på 5-6år vilket då inte skulle ge mig rätt till skuldsanering.

Budget ser ut som följande:
Hyra 5350:- stor 1:a 41kvm
Mat max 2000:- mån försöker hålla nere på 1500:- för då bygga buffert för oförutsedda utgifter.
Mobilabonnemang / Bredband budget max 400:- betalar 149:- mån för mobilabonnemang med fri surf dock låg hastighet 3Mbit kan då buffert spara mer.
El ca 300-400:- mån betalas 2månviss brukar ligga mellan 700-800:- med allt.
Hemförsäkring ca 105:- mån betalas årsvis.
Avbetalning lån inkl ränta 16000:-
Totalt: 24655:- mån räknat på högsta kostnaderna
Buffert: 445:- mån

Ser just nu ut:
Hyra 5350:- stor 1:a 41kvm
Mat max 1500:-
Mobilabonnemang / Bredband 149:- då använder mobilabonnemanget med fri surf kör internetdelning.
El räknar alltid på 400:- per månad bättre be safe.
Hemförsäkring ca 105:- mån betalas årsvis.
Avbetalning lån inkl ränta 16000:-
Lägger undan buffert: 1596:- mån
Slutet av året har jag tagit 50% av buffert pengarna och lagt in som en extra avbetalning.

Finns det något annat jag bör tänka på eller göra för att snabbare kunna betala av lånet för vill efter detta kunna börja leva igen med att kunna unna mig lite?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kanske kan vara att förhandla med lånegivaren för att sänka ammorteringen, avbetalningen kommer ta längre tid, men du får lite mer pengar att leva med varje månad.

Permalänk
Medlem

FY FAN för folk. Blir så arg.

Tror ärligt talat inte du kan göra så mycket på utgiftssidan då du redan har väldigt låga kostnader generellt.. vad jobbar du med? Kan du byta jobb? Byta bana? Omförhandla lön? Få bidrag? Sidoinkomster/extrajobb?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF600, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Se också till att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden för att eventuellt kunna få tillbaka delar av de summor som personerna är skyldiga dig. Detta gör att kronofogden kan hjälpa att driva in skulden åt dig, sen är det inte säkert att det finns några inkomster eller tillgångar att utmäta men detta är ett bra första steg.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Ett alternativ kanske kan vara att förhandla med lånegivaren för att sänka ammorteringen, avbetalningen kommer ta längre tid, men du får lite mer pengar att leva med varje månad.

Jag har gjort detta i råd med kommunens skuld vägledare eller vad det heter.
Där de hjälpte till att baka ihop allt och även sänka räntan under lånets tid som de som längst då beräknat på 6år.
De har låst räntan på 1,89% vilket jag sett är svårt att få så tycker de lyckats bra.
Tror de får mer pengar på detta än om de hade sagt nej för då kanske man fått skuldsanering istället för de ansett att jag inte skulle klara betala av lånet.
Så kommer inte börja rucka på kostnaden om jag absolut inte måste att man blir utan jobb eller nått väldigt oförutsett händer att man blir dålig.
För jag vet följer jag planen så är det borta efter 5-6år ca.

Lever hellre fattigt 5-6år och sen leva bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

FY FAN för folk. Blir så arg.

Tror ärligt talat inte du kan göra så mycket på utgiftssidan då du redan har väldigt låga kostnader generellt.. vad jobbar du med? Kan du byta jobb? Byta bana? Omförhandla lön? Få bidrag? Sidoinkomster/extrajobb?

Jobbar som bil och lastmekaniker kommer få tillökning efter nyår när jag skall bli Skift Arbetsledare då han som är arbetsledare idag går i pension. Och då var det prat om gå upp 5000:- i lön ger väl ca 3000-3500:- mer ut skulle jag tänka mig. Tar en del Jourjobb där man åker ut till Lastbilar som har problem på plats, Mindre fel kan man ofta laga direkt. Räknar dock inte in Jourjobben då de går direkt i buffert och inget jag kan räkna med heller då jag måste veta att ordinarie lön täcker kostnaderna.

Skrivet av TimBod:

Se också till att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden för att eventuellt kunna få tillbaka delar av de summor som personerna är skyldiga dig. Detta gör att kronofogden kan hjälpa att driva in skulden åt dig, sen är det inte säkert att det finns några inkomster eller tillgångar att utmäta men detta är ett bra första steg.

Detta har jag faktiskt fått hjälp med hos Kommunen men om de inte kan betala så vet i tusan om jag ändå kommer se röken av dessa pengar.
Men skulle vara välkommet.

Permalänk
Medlem

Hemska "vänner" du verkar ha.
Vågar man fråga vad de lånade till? Kanske har de tillgångar man kan kräva in?
Verkar vara en stor summa du lånat ut så jag antar att det var goda vänner?

Verkar som du gjort en del redan. Du kan undersöka om det finns mer du kan göra för att de ska betala tillbaka dig?

Jobba extra där det går eller byta jobb om det går att få bättre lön?

Pengar gör folk GALNA skulle nästan kunna jämföra det med drogmissbruk. Haft med både drogfolk och penningsgalna folk att göra och dom är dessvärre rätt lika.

Vet inte om detta är att se som så kallade "läropengar" men det kan ju vara ett sätt att se på det.

Du verkar vara en trevlig och hjälpsam person, låt INGEN utnyttja det igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@UrgentAlert Fy vad trist!
Jag tror ärligt det inte finns någon i min närvaro som jag skulle kunna tänka mig gå i borgen för. Varken syskon eller familj.

Har inte så mycket att tillägga ämnet mer än betalningföreläggande som tidigare nämnts och såklart, vad var det för typ av lån som du gick i borgen för? Tänker mig om det var en tillgång så som boende eller bil så kanske man kan få det utmätt hos låntagarna?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hemska "vänner" du verkar ha.
Vågar man fråga vad de lånade till? Kanske har de tillgångar man kan kräva in?
Verkar vara en stor summa du lånat ut så jag antar att det var goda vänner?

Verkar som du gjort en del redan. Du kan undersöka om det finns mer du kan göra för att de ska betala tillbaka dig?

Jobba extra där det går eller byta jobb om det går att få bättre lön?

Pengar gör folk GALNA skulle nästan kunna jämföra det med drogmissbruk. Haft med både drogfolk och penningsgalna folk att göra och dom är dessvärre rätt lika.

Vet inte om detta är att se som så kallade "läropengar" men det kan ju vara ett sätt att se på det.

Du verkar vara en trevlig och hjälpsam person, låt INGEN utnyttja det igen.

Jag har inte lånat de har lånat de köpte hus men sen hade de köpt bil åkt på massa lyxresor mm verkligen levt över sina tillgångar ändå hade båda bra löner tror de tillsammans säkert fick 60-70000:- efter skatt.
Men de drog på som om de var miljardärer när de åkte på lyxresor för typ 200-350k när jag fick höra att de gjort det 8ggr börja jag fråga lite då fick man mer eller mindre svar bara att det skall du skita i. Då började jag ana lite ugglor i mossen för hade de bara sköt sig så hade de inte blivit av med huset för fått reda på efteråt att de tagit en del av huset för att låna för resorna på andra ställen.
Sen hade de bränt pengar på annat. Jag förstår ännu inte hur tusan de kunnat bränna på som det har gjort att ingen långivare sa stopp tidigare.

Jag kommer aldrig skriva på för att gå i borgen för någon igen.
Jag och en annan jag känner som gick i borgen tillsammans men de har utökat lånet utan vår vetskap och även förfalskat våra underskrifter.
Detta är dock under utredning så eventuellt kan det vi skall betala minska om de blir dömda för förfalskning.
Jag tycker dock banken i fråga har gjort fel för första gången var vi alla på plats och vi fick skriva på papperna tillsammans.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips är att även skriva på ett mer ekonomiinriktat forum även om det finns gott om sådan kompetens även här.

Det låter ju i alla fall som att det finns både lön och tillgångar som kronofogden kan driva in pengar från.

Hoppas allt löser sig!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Har inget så mycket mer att säga om budgeten mer än att jag tycker att utgiftsposterna transport och övrigt saknas. Där man kan välja åka kollektivt istället för egen bil. Vissa tar med kläder som utgiftspost, andra bakar in det i övrigt. Det beror på hur stor utgiftsposten är.

Borgen kan folk använda för att deras barn ska skaffa sig en lägenhet, det gäller att tänka till speciellt om det är flera barn. I princip alla andra fall bör borgen ej användas, det går då bra med lån. Och i rådande sverige så är behovet av andra orsaker till borgen ej så stor.
Liksom vill någons syskon köpa ett hus, så inte tusan går de andra syskonen in med borgen. Då får allt personen skaffa sig en lägenhet eller en hyresrätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UrgentAlert:

Jag har inte lånat de har lånat de köpte hus men sen hade de köpt bil åkt på massa lyxresor mm verkligen levt över sina tillgångar ändå hade båda bra löner tror de tillsammans säkert fick 60-70000:- efter skatt.
Men de drog på som om de var miljardärer när de åkte på lyxresor för typ 200-350k när jag fick höra att de gjort det 8ggr börja jag fråga lite då fick man mer eller mindre svar bara att det skall du skita i. Då började jag ana lite ugglor i mossen för hade de bara sköt sig så hade de inte blivit av med huset

Jag är fortsatt inte riktigt med, gick du i borgen för deras bolån och huset blev utmätt för andra lån. Står du med deras bolån och de har inget hus kvar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ett tips är att även skriva på ett mer ekonomiinriktat forum även om det finns gott om sådan kompetens även här.

Det låter ju i alla fall som att det finns både lön och tillgångar som kronofogden kan driva in pengar från.

Hoppas allt löser sig!

Tänkte mest kolla här då jag mer hade konto.
Känns redan som man fått vissa tips mycket redan gjort via kommunen dock.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inget så mycket mer att säga om budgeten mer än att jag tycker att utgiftsposterna transport och övrigt saknas. Vissa tar med kläder som utgiftspost, andra bakar in det i övrigt. Det beror på hur stor utgiftposten är.

Borgen kan folk använda för att deras barn ska skaffa sig en lägenhet, det gäller att tänka till speciellt om det är flera barn. I princip alla andra fall bör borgen ej användas, det går då bra med lån. Och i rådande sverige så är behovet av andra orsaker till borgen ej så stor.
Liksom vill någons syskon köpa ett hus, så inte tusan går de andra syskonen in med borgen. Då får allt personen skaffa sig en lägenhet eller en hyresrätt.

Ja de posterna har jag faktiskt glömt bort helt.
Främst då jag har jourbilen till och från jobbet "godkänt" av arbetsgivaren som även står för parkeringen.
Skall tillägga att jag inte använder bilen privat så inget olagligt begås där om man inte ser att stanna till och handla på hemvägen då men är ändå påvägen hem så ingen omväg.
Använder ofta jobbkläderna.
Sen privat har jag jeans och t-shirt inte behövt köpa på länge därav inte tänkt på posterna.

Är väl drygt ca 1,1miljon kvar att betala tillbaka blir jue ca 180,000 återbetalt per år ca 6år så skulle hela skulden vara avbetalt
ursprungslånet var 2,5 miljon sen delas återstående kostnad på 2.
Sen hade de en del pengar sen innan.

Permalänk
Medlem

16.000 i ränta och amortering låter som en stor summa! Är det ett gigantiskt lån eller med stor avbetalning?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

16.000 i ränta och amortering låter som en stor summa! Är det ett gigantiskt lån eller med stor avbetalning?

Stor avbetalning för bli av med det snabbt.
För blir själv låst att kunna tex köpa något när jag har detta hängande över mig.
Var innan detta hände påväg att köpa ett Litet hus uppåt på 62kvm med liten tomt för närmare 450000:- där jag tänkt bosätta mig då företaget jag jobbar åt har ställen på flera ställen i Sverige och alltid älskat naturen och skogen så tänkte det skulle vara ypperligt.
Men när detta hände fick jag blankt nej från banken.
Så man kan säga att de fördärvat mig mitt livs chans för gillade verkligen stället hade absolut inte varit något problem.
De har dock tagit bort huset från marknaden då de vill ha någon som tar hand om stället då de själva bor granne så just nu hyr de ut det.
De bad mig återkomma om jag fick möjlighet igen så får väl se om det är sålt då.
Kunde själv inte hyra de för hade inte haft råd med hyran 8500:- för skall man bo där behöver man även en privat bil. Vilket inte varit ett problem om man inte haft det andra bagaget.

Permalänk
Medlem

Finns boende kvar eller banken har redan tvångssålt bostaden?

Har du papper på vad ni avtalat kring borgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns boende kvar eller banken har redan tvångssålt bostaden?

Har du papper på vad ni avtalat kring borgen?

Jag har papper på det som jag skrivit på inte det som är förfalskat men har sett förfalskade dokumenten via polisen.
Bostaden är tvångssåld redan för att avbetala en del av lånet de täckte större delen av lyxresorna i det utökade lån som tydligen hade tagits.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ärligt att det finns någon slags samhällsinstans för att stävja sådant uppenbarligt bedrägligt beteende. Det ska inte behöva drabba dig.

(Självfallet skulle en sådan instans även förmodligen kunna medföra risk, så någon slipper påpeka det.
Ville bara inflika något från hjärtat.)

Följer tråden, och inflikar något i den mån jag kanske kan tillföra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Jag har papper på det som jag skrivit på inte det som är förfalskat men har sett förfalskade dokumenten via polisen.
Bostaden är tvångssåld redan för att avbetala en del av lånet de täckte större delen av lyxresorna i det utökade lån som tydligen hade tagits.

Hur långt har du tagit detta ärendet med polisen? Anmälan är gjord? Vad säger de om hela bedrägerihärvan?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ibrand:

Jag hoppas ärligt att det finns någon slags samhällsinstans för att stävja sådant uppenbarligt bedrägligt beteende. Det ska inte behöva drabba dig.

(Självfallet skulle en sådan instans även förmodligen kunna medföra risk, så någon slipper påpeka det.
Ville bara inflika något från hjärtat.)

Följer tråden, och inflikar något i den mån jag kanske kan tillföra något.

Lyssnade just klart på Storbedragerskan på P1 Dokumentär och kan bara konstatera att det här är baksidan som över huvud taget inte berördes i programmet. Samhället står på förövarnas sida, TS vänner skulle i efterhand ha beskrivits som de verkliga offren.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Hur långt har du tagit detta ärendet med polisen? Anmälan är gjord? Vad säger de om hela bedrägerihärvan?

Det är under utredning mot banken skulle få mer information denna eller nästa vecka

Skrivet av Aphex:

Lyssnade just klart på Storbedragerskan på P1 Dokumentär och kan bara konstatera att det här är baksidan som över huvud taget inte berördes i programmet. Samhället står på förövarnas sida, TS vänner skulle i efterhand ha beskrivits som de verkliga offren.

Jag tror nog faktiskt de kommer åka på förfalskning jag och min andra vän gjort gemensam anmälan.
Då kan nog en del av pengarna man behöver betala minska.
Återstår att se.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns det två saker att göra.

Öka dina inkomster
Minska dina utgifter

Kan du byta jobb och höja lönen? Kanske du kan låna pengar av en familjemedlem? Har du något av värde att sälja, en bil t ex? Hur långt har du diskuterat situationen med långivarna?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

"Avbetalning lån inkl ränta 16000"
är detta per månad? Alltså damn..

Rådfråga någon juridisk om du kan dra dig ur

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

är detta per månad? Alltså damn, hur stort lån har du egentligen ?

För vårt bolån pröjsar vi 15 000kr ränta och 6000kr i amortering på 5% ränta, ca 3 500 000kr i lån för att ge ett exempel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hakd:

är detta per månad? Alltså damn..

Rådfråga någon juridisk om du kan dra dig ur

Låter ju spännande om bedragandet kan göra något, men troligen är ju bank och TS överens om att han gått i borgen för lånet. Den "utökade delen" bör de klara sig undan om rättsväsende kommer fram till att det är bedrägeri som gjorts och låntagarna blir dömda.

Skrivet av Baxtex:

För vårt bolån pröjsar vi 15 000kr ränta och 6000kr i amortering på 5% ränta, ca 3 500 000kr i lån för att ge ett exempel.

Skillnaden är ju återbetalningstiden där TS vill betala av lånet på 6 år, dvs ca 16.7% amortering/år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det har någon relevans, vidare är jag inte heller helt säker på vad jag pratar om.
Likväl, är det inte urkundsförfalskning det handlar om när låntagarna skrivit TS underskrift snarare än bedrägeri?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Klatten:

Jag vet inte om det har någon relevans, vidare är jag inte heller helt säker på vad jag pratar om.
Likväl, är det inte urkundsförfalskning det handlar om när låntagarna skrivit TS underskrift snarare än bedrägeri?

Antagligen både och. Själv påskriften är urkundsförfalskning, men den med falska uppgifter ifyllda låneansökan är också ett bedrägeri gentemot banken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter rimligt, överlappande dumheter som gjorts.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Klatten:

Känns som det kanske kliver lite ur ämnet i tråden, men urkundsförfalskningen är själva förfalskandet och angivandet att man har medgivande från annan person. Syftet är att bedra banken på stålar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fy tusan, lider med dig: Bra att du känner att detta forum kan ge dig stöd och råd för de närmaste åren. Prata med matvaruaffärsinnehvararen, de kanske kan lägga undan varor till dig som har sista förbrukningsdag eller liknande, eller ge dig lite förhandsinformation om vad som kommer att vara rea på kommande vecka. En god relation där kan säkert ge dig lite förmåner. (Kassationen överstiger vida vad vi vanliga kunder kan föreställa oss!)

Det enda jag kan tänka mig är matsidan, storkok som räcker hela veckan, en tråkigare kost dock. Pasta ger fyra gånger mer energi än potatis, men har kanske inte lika mycket andra näringsämnen. Att jaga röda lappar förutsätter kanske att du måste åka till flera affärer. Finns dessa på cykelavstånd? En kvällspromenad och titta efter pant, många bäckar små om du hittar rätt område och kommer före andra samlare.

Jag har hört talas om ett par som kör hyres-kross om och om igen. De sköter sig några månader, sedan struntar de i hyra och el. Kronofogden tar ett år för att avhysa, sedan kör de om samma resa igen hos någon som inte kollar upp dem noggrannare. Trist att sådana människor inte har någon empati för andra.