Ekonomin att gå runt kan man göra något mera?
Får ut 25100:- efter skatt vilket jag kunnat leva bra på men för ca 1år sen hände en grej hade hjälpt några gå i borgen för att de skulle få lån vilket de nu totalt skitit i att betala och även totalt skita i mig som tidigare vän, har ingen kontakt med dem längre då vi sinsemellan pratade om nån slags avbetalning till mig men det kommer jag inte se röken av.
Men fått kalkyler på att jag skulle kunna avbetala det på 5-6år vilket då inte skulle ge mig rätt till skuldsanering.
Budget ser ut som följande:
Hyra 5350:- stor 1:a 41kvm
Mat max 2000:- mån försöker hålla nere på 1500:- för då bygga buffert för oförutsedda utgifter.
Mobilabonnemang / Bredband budget max 400:- betalar 149:- mån för mobilabonnemang med fri surf dock låg hastighet 3Mbit kan då buffert spara mer.
El ca 300-400:- mån betalas 2månviss brukar ligga mellan 700-800:- med allt.
Hemförsäkring ca 105:- mån betalas årsvis.
Avbetalning lån inkl ränta 16000:-
Totalt: 24655:- mån räknat på högsta kostnaderna
Buffert: 445:- mån
Ser just nu ut:
Hyra 5350:- stor 1:a 41kvm
Mat max 1500:-
Mobilabonnemang / Bredband 149:- då använder mobilabonnemanget med fri surf kör internetdelning.
El räknar alltid på 400:- per månad bättre be safe.
Hemförsäkring ca 105:- mån betalas årsvis.
Avbetalning lån inkl ränta 16000:-
Lägger undan buffert: 1596:- mån
Slutet av året har jag tagit 50% av buffert pengarna och lagt in som en extra avbetalning.
Finns det något annat jag bör tänka på eller göra för att snabbare kunna betala av lånet för vill efter detta kunna börja leva igen med att kunna unna mig lite?