Permalänk

2 skärmar med olika upplösning.

Halloj forumet har en fråga som nog är en no brainer för rätt många här inne men som jag är lite novis på.

Grabben min har en 1080p 24 tums gamingskärm som jag till jul kommer uppgradera till en 27 tums 1440p eller 4K skärm.

Så min fråga är fungerar det bra att använda 1080p skärmen som vertikal secondär skärm? med tex skrivbord, steam lobby etc på fast det är en annan upplösning på skärmen. Och isådant fall påverkas hz uppdatering eller bild kvalite på huvud skärmen på något sett negativt av detta. Och min sista fråga är om det finns några knep när det gäller instalation för att det ska bli så bra som möjligt när dom eventuellt ska jobba tillsamans.

Permalänk
Medlem

vad har du för grafikkort, är ena skärmen displayport? och andra hdmi?,.

borde funka hursomhelst ja

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter, bara plugga i den nya skärmen och sätt rätt inställningar för upplösning/refreshrate i Windows som vanligt.
Jag utgår från att datorn har något externt grafikkort och inte bara en bildutgång från moderkortet.

Permalänk
Viking

Det fungerar utan problem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Att vara värt att tänka på är en extra skärm slukar del av GPU minnet. Beroende på grafikkort vill man lira på max då kan påverkas. Annars är det som ovan skriven lugnt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

köp en 34" 4k skärm istället så slipper du ha 2stycken

i windows 11 tryck windowsknappen +ctrl +d för ett till skrivbord

Win + Ctrl + Högerpil: Växla till nästa virtuella skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

köp en 34" 4k skärm istället så slipper du ha 2stycken

i windows 11 tryck windowsknappen +ctrl +d för ett till skrivbord

Win + Ctrl + Högerpil: Växla till nästa virtuella skrivbord.

Håller inte med, blir mycket smidigare med 2 skärmar om man ska spela

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

men det ser ju ut som man sitter och leker börshajj

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

men det ser ju ut som man sitter och leker börshajj

Jävligt onödig och värderande kommentar, vi har alla olika användningsområden och anledningar till att ha flera skärmar. Ditt use-case är inte det enda som finns...

Permalänk

Tackar för all bra input här, känner att jag fick den info jag behövde 😊👍