Väldigt Låg GPU och CPU Usage (4090/13700K)

Permalänk
Medlem

Väldigt Låg GPU och CPU Usage (4090/13700K)

Formaterade om datorn. Har senaste drivarna, 144hz, performance energiläge osv. Gjort som vanligt. Vet inte vad jag missat?
Sitter på 5-20% usage som bäst. Kass fps, speciellt lägsta fps.

Provat flera spel. Bilden är från Overwatch 2.

4090
13700K (stock)
32GB

Var felfritt innan formateringen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

det gäller alla spel?
cpu temperatur? fps limit?

råkar inte ha något tredjepartsprogram (eller via nvidia kontrollpanel) satt limit på gpu?

ominstallera gpu drivrutiner. testa annat gpu.

Permalänk
Medlem

windows 11 ?

Med det där grafikkoret ingår väll hembesök av nvidia

Permalänk
Medlem

Ladda ner allt från Intel för 13700 och kör allt, t ex diagnosprogrammet först, XTU appen som loggar allt, GPU drivrutinen ifall en gammal strular osv. Du kanske har fått en CPU som delvis brunnit pga volt-buggen...

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/230500/i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

<Uppladdad bildlänk>

Formaterade om datorn. Har senaste drivarna, 144hz, performance energiläge osv. Gjort som vanligt. Vet inte vad jag missat?
Sitter på 5-20% usage som bäst. Kass fps, speciellt lägsta fps.

Provat flera spel. Bilden är från Overwatch 2.

4090
13700K (stock)
32GB

Var felfritt innan formateringen

Prova kör DDU och ta bort allt som har med Nvidia att göra samt installera en äldre version av drivrutinerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Du har inte skrivit ut vad du har för moderkort, men kolla på tillverkarens sida om det finns några chipset-drivrutiner att ladda ner och installera. Ibland lyckas inte Windows identifiera dessa korrent utan installerar istället en standardversion som "fungerar".

Permalänk
Medlem

Det blev bättre efter två ominstallationer av Geforce drivers. Vet inte vad som spökade. Men nu har jag ett 4090 som presterar som ett 4090 igen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken