Musik-AI erkänner: Tränade på all musik på nätet

Permalänk
Melding Plague

Musik-AI erkänner: Tränade på all musik på nätet

Suno och Udio säger båda att de har tränat sina respektive modeller på musik från ”det öppna internet” och att musikindustrin helt enkelt ogillar konkurrens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bildbyrån Getty har till exempel stämt Stability AI som utvecklar bildgeneratorn Stable Diffusion.

Lite ironiskt, för det senaste jag läste om Getty var att de skickade hotbrev till en fotograf för att hon använt en av sina egna bilder. De tog hennes public domain-bilder, slängde på sin logga och sålde dem. Lagligt, men det ger dem naturligtvis inte rättigheterna till alla kopior av bilderna.
Detta var inget nytt dock (som synes på URL:en).
https://petapixel.com/2016/11/22/1-billion-getty-images-lawsu...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan att en AI tränas på andras musik mot att någon musiker lyssnar på eller rent av samplar andras verk? Inspiration är ju någon form av plagiat i alla lägen (inspireras av andras verk alltså)

Permalänk
Medlem

Kan vara första gången som jag instämmer med något som skivbolagen säger eller gör.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är skillnaden mellan att en AI tränas på andras musik mot att någon musiker lyssnar på eller rent av samplar andras verk? Inspiration är ju någon form av plagiat i alla lägen (inspireras av andras verk alltså)

En stor skillnad är att du kan inte svälja all världens musik på några timmar, vilket en LLM kan.

Finns säkert mer att läsa i den forskning som artikeln hänvisar till. Uppdaterar mitt inlägg om jag hittar några sammandrag av den.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Framtiden kommer bli som allemansrätten i sverige.

Man kan dock förhala Ai på flera sätt, men man kommer inte lyckas så väl att förhala länder som fullkomligt skiter i vad jurister/byråkrater i väst tycker om hur man ska få använda deras verk. Det enda sättet att hindra dessa är att antagligen se till att ens musik etc ej är tillgänglig i länderna eller ett fungerande DRM skydd som spärrar.

Lite längre fram i framtiden så kommer en annan sak hända som redan har börjat hända. Det är att man tar en bild på en känd karaktär som en tvspelsfigur, man ber en Ai skapa en 3D modell av denna. Och sedan kan helt vanligt folk printa ut dessa figurer utan större ansträngning med dessa i deras färg 3D skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om man bortser från själv inlärningsprocessen, som skiljer sig fundamentalt från människans...

LLM:er fundamentalt kan inte "inspireras" av något. Det är bara en samling algoritmer som tar emot inmatad data och generar sedan ett slumpartad svar baserat på en sannolikhetskalkyl. Allt är 100% renodlad matematik och inget annat.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Ska de förbjuda musiker att lyssna på andras musik också?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man kan identifiera sin musik i det som kommer ur en AI så har man ett case. Kan man inte det så har man inget case.
Och med identifiera så menar jag ett plagiat, inte inspirerat av artisten. Plagiatreglerna måste ju vara lika för alla.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Om man bortser från själv inlärningsprocessen, som skiljer sig fundamentalt från människans...

LLM:er fundamentalt kan inte "inspireras" av något. Det är bara en samling algoritmer som tar emot inmatad data och generar sedan ett slumpartad svar baserat på en sannolikhetskalkyl. Allt är 100% renodlad matematik och inget annat.

Och vad är det om du eller någon annan gör musik? Elektriska impulser i din hjärna som genererar det du skapar, med hjälp av all musik du har hört sen du föddes, eller det lilla du kommer ihåg.

Antingen är det helt okej att göra precis som LLM, för människor försöker göra samma sak så mycket vi kan och hade gjort exakt samma sak som LLM's gör om vi kunde göra det lika bra som LLM's, eller så är de bara de som aldrig någonsin har hört eller läst musik som har rätten att skapa musik.

Dessutom är det bara en tidsfråga tills det inte går att skilja mänsklig inspiration med AI-inspiration.

Gatekeepers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Generellt tror jag väl att sampling kräver tillstånd eller royalties, egentligen? Vet inte om det gäller alltid. Men det kan ju även diskuteras om att träna AI på att generera musik baserat på andras verk är närmare en människa som, inspirerad av andras musik, gör sin egen musik, eller om det är närmare att klippa ihop något av andras verk i en DAW.
Jag skulle säga att det är mycket närmare att klippa ihop andras musik, och helt oavsett känner jag att "kreativ process" eller vad man nu kan kalla det är något som finns hos levande varelser just för och enbart för att de är levande varelser, att AI kan fejka det riktigt bra ändrar inte det - konst har alltid handlat om hur människor uttrycker sig.

I slutänden så är problemet här i mina ögon att folk försöker hitta ett nytt sätt att tjäna pengar på andras arbete.
Som resultat har vi att det eventuellt rör sig mot att de format vi uppskattar att se andra människor uttrycka sig i blir dominerade av derivativt skräp, medan människor som då har mindre chans att kunna leva på sin konst istället behöver arbeta för att uppehålla samhälls maskinen som tillåter sådan "innovation" som mest bara innovera bort deras egna frihet.

Sedan tycker jag att det finns en plats för genererad musik for sure, men känner att om den ska säljas på något sätt alls så skulle det behöva hanteras. Finns nog gott om artister som gärna skulle vara del av modeller för genererad musik osv, problemet är ju när man envist ska ta absolut allt inklusive de som inte vill vara med.

Minns hur det beskrivs i någon av Neal stephensons böcker att en karaktär har ett permanent dynamiskt soundtrack, helt personligt, som ändrar karaktär och takt enligt vad som sker. Skulle hemskt gärna ha det när jag kör intervallpass ute på grusvägarna vid mig, men det kräver ju inte att man samplar ek massa ovilliga artister, beat generators av olika slag har ju funnits i årtionden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Att träna på andras musik tycker jag är ok. Däremot ska det finnas kontroller när man genererar musik som dubbelkollar att man inte råkat skapa nåt känt stycke av en "slump". Ungefär som det är för en riktig musiker helt enkelt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att AI kommer att konkurrera ut människor genom att göra musik som nästan alla tycker är mycket bättre, som förtrollar oss, på nya sätt, än vad människor gör för att vi är så begränsade, och det är nog inte speciellt svårt med tanke på att 99.99999% av all musik skapad av människor är helt usel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är att dagens AI är inte AI utan maskininlärning, inte riktigt samma sak.

Hade det varit "äkta AI" däremot så har du helt rätt, men vi är fortfarande långt bort från det och dagen då vi skapar "äkta AI" är nog dagen då den pågående samhällskollapsen och klimatpåverkan kommer vara en piss i rymden för oss..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Och vad är det om du eller någon annan gör musik? Elektriska impulser i din hjärna som genererar det du skapar, med hjälp av all musik du har hört sen du föddes, eller det lilla du kommer ihåg.

Antingen är det helt okej att göra precis som LLM, för människor försöker göra samma sak så mycket vi kan och hade gjort exakt samma sak som LLM's gör om vi kunde göra det lika bra som LLM's, eller så är de bara de som aldrig någonsin har hört eller läst musik som har rätten att skapa musik.

Dessutom är det bara en tidsfråga tills det inte går att skilja mänsklig inspiration med AI-inspiration.

Gatekeepers.

Rent ojektivt så har du fel. Dock är inte lönt att försöka argumentera med oinsatta AI-vurmare, så jag tänker inte ens bemöda mig med försöka.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är att dagens AI är inte AI utan maskininlärning, inte riktigt samma sak.

Hade det varit "äkta AI" däremot så har du helt rätt, men vi är fortfarande långt bort från det och dagen då vi skapar "äkta AI" är nog dagen då den pågående samhällskollapsen och klimatpåverkan kommer vara en piss i rymden för oss..

Gatekeepers kommer att klaga även då för de bryr sig egentligen inte om hur det går till, de kräver bara att få betalt trots att ingen vill lyssna på deras skit längre, precis som alla andra som inte klarar av att skapa sånt som folk vill köpa för att AI gör det bättre.

För nån vecka sedan var det någon på reddit som visade ett spel med texturer helt gjort i AI. Vad ska alla ludditer i Hollywood göra åt det? De försöker stoppa sånt, men de kommer aldrig att lyckas som tur är. Det tråkiga är att det bara fördröjer framstegen för resten av världen.

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Jag hoppas att AI kommer att konkurrera ut människor genom att göra musik som nästan alla tycker är mycket bättre, som förtrollar oss, på nya sätt, än vad människor gör för att vi är så begränsade, och det är nog inte speciellt svårt med tanke på att 99.99999% av all musik skapad av människor är helt usel.

Ett stort problem jag tycker med mänsklig musik är att de framför ofta budskap i texter som jag ej stöder. Nej, jag pratar ej om Rap/hårdrock etc. Utan helt vanlig musik. Ta Taylor Swift, man skulle kunna gilla "melodin" i någon av hennes låtar men ej stödja all text i den. I framtiden kan man fixa till detta enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Rent ojektivt så har du fel. Dock är inte lönt att försöka argumentera med oinsatta AI-vurmare, så jag tänker inte ens bemöda mig med försöka.

Så du vill bara diskutera med de som håller med dig?

Som tur är, för mig då, är att ni gatekeepers aldrig kommer att kunna stoppa det. Jag längtar efter framtiden. 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett stort problem jag tycker med mänsklig musik är att de framför ofta budskap i texter som jag ej stöder. Nej, jag pratar ej om Rap/hårdrock etc. Utan helt vanlig musik. Ta Taylor Swift, man skulle kunna gilla "melodin" i någon av hennes låtar men ej stödja all text i den. I framtiden kan man fixa till detta enkelt.

Ja. Länkar till den här videon för att det är en "vanlig" person, precis som nästan alla i hela världen som lyssnar på musik är, och det kommer bara att bli bättre.

Det svåraste verkar vara att komma på en bra text.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur tekniskt, poetiskt och vackert AI-genererad musik är - eftersom musiken inte är uttryck från en människa med känslor, och individuella karaktärsdrag så blir det fullständigt ointressant i världen av konst och skapande, iaf för mig. Spelar ingen roll vilken genre, det blir själlöst och tappar all sin emotionella kraft. Det är produkten av algoritmer som tränats av faktiska uttryck som människan är kapabel till.

För mig så handlar musik om att uttrycka en känsla, och att sätta sitt egna indivudella prägel på uttrycket av den känslan. Bara Nina Simone kan sjunga som Nina Simone. Hon har levt livet som Nina Simone, hon har känt smärtan, hon uttrycker sin känsla som hon vill göra, misstag och dissonanser är bara en del av det.

AI-musik och AI-konst har ingen plats i den konstnärliga delen av musik. Däremot den kommersiella och ytliga delen, absolut.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror ju inte att det är träningsprocessen i sig som är själva problemet, utan snarare hur modellen faktiskt används givet vad som ingått som träningsdata.

1. Man har automatiserat processen att generera musik som är ett derivat av andras befintliga verk (vilka man inte köpt några rättigheter till)

2. Man säljer tjänsten "skapa låt" till andra, som sedan betraktar det som skapats som sin egen egendom

3. Tjänsteleverantören har högst sannolikt inte koll på i vilka fall man råkar generera något som går över gränsen rättighetsmässigt. (Typ, vad är snarast en cover och skulle kräva att man både anmäler användandet och betalar royalties?)

4. Köparen har då rimligen inte heller koll på detta. Vet inte ens nödvändigtvis vad det är som kopierats och vilka problem det innebär om de sedan publicerar "sitt" verk.

Jag skulle säga att ovetskapen bakom 3 och 4 är mer eller mindre unika fenomen för "AI"-varianten av problemställningen.
Just bekräftelsen att man faktiskt haft andras verk som utgångspunkt (1) gör det svårare att vifta bort likheter, och just att det inte är någons hobbyprojekt för eget bruk alternativt med minimal spridning utan någons affärsverksamhet (2) är ju åtminstone ett potentiellt förvärrande problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tror ju inte att det är träningsprocessen i sig som är själva problemet, utan snarare hur modellen faktiskt används givet vad som ingått som träningsdata.

1. Man har automatiserat processen att generera musik som är ett derivat av andras befintliga verk (vilka man inte köpt några rättigheter till)

2. Man säljer tjänsten "skapa låt" till andra, som sedan betraktar det som skapats som sin egen egendom

3. Tjänsteleverantören har högst sannolikt inte koll på i vilka fall man råkar generera något som går över gränsen rättighetsmässigt. (Typ, vad är snarast en cover och skulle kräva att man både anmäler användandet och betalar royalties?)

4. Köparen har då rimligen inte heller koll på detta. Vet inte ens nödvändigtvis vad det är som kopierats och vilka problem det innebär om de sedan publicerar "sitt" verk.

Jag skulle säga att ovetskapen bakom 3 och 4 är mer eller mindre unika fenomen för "AI"-varianten av problemställningen.
Just bekräftelsen att man faktiskt haft andras verk som utgångspunkt (1) gör det svårare att vifta bort likheter, och just att det inte är någons hobbyprojekt för eget bruk alternativt med minimal spridning utan någons affärsverksamhet (2) är ju åtminstone ett potentiellt förvärrande problem.

Idag när dessa Ai tjänster håller "låg kvalite" så blir det väldigt tydligt att de kopierar andras verk. Jag tror de kan ha stora framgångar att bromsa upp dessa Ai-tjänster i länder samarbetar i såna hära frågor.

I framtiden kommer Ai kunna göra jobbet så bra så det inte går se vad det är kopierat från.
Man kan se det som rapporten en elev lämnar in till skolan och lärare säger plagiat, eleven frågar varifrån är det plagierat? Och läraren säger kan inte på något sätt se varifrån det är plagierat, det enda läraren kan säga att den där relationsteorin du skriver om har du inte kommit på själv, någonstans har du fått information om den ifrån som du nu kopierar mindre informationsdelar ifrån och därför är det plagiat.

Samma blir det med musik. Lycka till med stämningen att det byggt på andras låtar om det inte på något sätt går att se vilka låtar det är kopierat ifrån oavsett hur mycket de försöker.

Permalänk
Medlem

Idag när dessa Ai tjänster håller "låg kvalite" så blir det väldigt tydligt att de kopierar andras verk. Jag tror de kan ha stora framgångar att bromsa upp dessa Ai-tjänster i länder samarbetar i såna hära frågor.

I framtiden kommer Ai kunna göra jobbet så bra så det inte går se vad det är kopierat från.
Man kan se det som rapporten en elev lämnar in till skolan och lärare säger plagiat, eleven frågar varifrån är det plagierat? Och läraren kan inte på något sätt säga varifrån, det enda läraren kan säga att den där relationsteorin du skriver om har du inte kommit på själv, någonstans har du fått information om den ifrån som du nu kopierar informationsdelar ifrån och därför är det plagiat.

Samma blir det med musik. Lycka till med stämningen att det byggt på andras låtar om det inte på något sätt går att se vilka låtar det är kopierat ifrån oavsett hur mycket de försöker.

Fast om/när man når den punkten så är det väl oklart om det finns något rättsligt problem kvar?
(Givet oförändrad lagstiftning, vilket väl iofs är mindre sannolikt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Multimedia industrierna är starkare än vad sömmerskorna var när det begav sig men det är ett övergående problem. Lösningen är den samma och det är att låta det som inte gör nytta längre / är olönsamt dö ut. Det är fortfarande långt till ett Post-scarcity samhälle men vi närmar oss det för varje dag.
Det är egentligen konstigt att för ett visst typ av skapande ska man få timbetalning för, medan annat skapande så ska man äga livet ut. Varför ska t.ex. inte kirurgen som opererar dig ha rätt till en procentsats av din lön livet ut. allt arbeten du gör efter operation vore omöjlig utan operationen. Bara en tankeställare.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Så du vill bara diskutera med de som håller med dig?

Som tur är, för mig då, är att ni gatekeepers aldrig kommer att kunna stoppa det. Jag längtar efter framtiden. 🥰

Nej, jag är intresserad av att diskutera med de som faktiskt är ordentligt insatta i ämnet, eller åtminstone villiga att lära sig, vilket du uppenbarligen inte är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, jag är intresserad av att diskutera med de som faktiskt är ordentligt insatta i ämnet, vilket du uppenbarligen inte är.

Sjukt tråkig attityd, är det inte bättre hålla käften helt och hållet istället? Imo.

Permalänk
Medlem

Det säger mer om dig än det gör musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Sjukt tråkig attityd, är det inte bättre hålla käften helt och hållet istället? Imo.

Nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AIn slulle kunna vara ett hjälpmedel för mänskliga musiker på samma sätt som programmerare tar hjälp av AI för att förbättra sin kod. Typ om man skapar ett utkast på en låt och ber denna AI komma med förslag till förbättringar. Lite ge och ta. AIn kan samtidigt träna sig på din låt och andra får nytta av det. Men att tjuvträna utan tillstånd är lite shady.

Med reservation för att jag inte vet om detta skulle kunna fungera i praktiken. Slutar kanske med att all musik låter likadant då det blir AIns koncensus på hur musik ska låta.

Permalänk
Skrivet av JasBC:

Det säger mer om dig än det gör musiken.

Och jag ser det positivt att jag bryr mig om vad texterna innehåller och inte endast lyssnar på melodin och att man i framtiden superlätt kan byta ut texter och anpassa låtar som man vill.