Tja, jag har en panasonic fz800 som är inköpt för fem år sedan. Jag har sedan några dagar tillbaka fått problem med panelen, beroende på vilken färg som visas så blir det antingen ett ljusare eller mörkare streck på nån cm och ibland 1px grönt streck i mitten av det.
Tyvärr rätt känt fel på äldre OLED:s just år 5 eller 6 där. Vet ej om det går att åtgärda på ett smidigt, tyvärr vad jag har sett har det krävt byte av panel som generell regel.
Generellt är den där typen av fel med distinkta streck spontant över bilden så gott som alltid relaterade till fallerande komponenter. När de börjar dyka upp är det lite av en dödsdom eller dyster prognos om produkten.
Det man bör göra som en extrakoll är att se ifall samma fel påverkar alla bildkällor och sådant som TV:ns egna menyer och egna mjukvaror. För är det endast fel från en källa men normalt i andra källor och menyer är det själva bildskällan det är fel på, vilket kan vara tacksammare – om det nu inte är ens RTX4090 som ger problemen då...
Orsaken kan vara panelen, kan vara elektroniken, kan vara relaterat till en förbindelse/sladd inuti. Fallerande paneler och fallerande elektronik på äldre modeller är ofta dyrare att laga än att köpa nytt eftersom priserna för nya modeller hela tiden sjunker. Kostnaden för reservdelar och reparation kan vara dyrare än att köpa helt ny TV.
Är man i läget att man ser TV:n som blivande skrot – och har tiden, energin och intresset – kan man förstås öppna själv och försöka "fixa". Rent av massera panelen försiktigt (förslagsvis med rent tyg mellan panel och fingrar) och se om det hjälper. Har ju hänt att det är lite hederlig gammal glapp och inte mer.