Gratis Lagliga Streamingtjänster (Sverige)

Permalänk
Medlem

Gratis Lagliga Streamingtjänster (Sverige)

Streamingtjänster kan vara dyrt tänkte vi kunde tipsa varandra om Gratis lagliga streamingtjänster:

Dessa använder jag som är Gratis:
Svt Play (nåja via skatten)

Tv4 Play (Filmer & Serier) (Reklamfinansierad)
Finns även som betaltjänst med utökat utbud samt utan reklam.

Rakuten (en del gratis filmer) (Reklamfinansierad)

Fawesome (en del gratis filmer) (Reklamfinansierad)

Plex (en del gratis filmer) (Reklamfinansierad)

Pluto tv (Gratis kanaler samt filmer och serier) (Reklamfinansierad)

Samtliga av dessa har appar till android som kan casta till chromecast eller annan enhet som tar emot casting.

Permalänk
Medlem

Även andra streamingtjänster är väl också lagliga att konsumera ifrån, bara inte ladda upp något själv

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rwkk:

Även andra streamingtjänster är väl också lagliga att konsumera ifrån, bara inte ladda upp något själv

Lite av en gråzon, de som laddar upp har inte tillåtelse att göra det eller dela med sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6Olko/hundratusentals-sv...

https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-streama

Citat:

År 2017 tillkom ett avgörande från EU-domstolen där frågan om streaming berördes. Av många juridiskt kunniga har domen tolkats på så sätt att streaming inte är olagligt om man inte varit medveten om att filmen man tittat på varit olovligen tillhandahållen. Det krävs att man är medveten eller i vart fall har en stark misstanke om att det man tittar på är olagligt för att det ska utgöra ett brott.

Permalänk
Medlem

Cineasterna har en hel del bra ofta! Alla bibliotek har inte det aktivt, men lätt att skaffa kort i där det är är aktivt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Streamingtjänster kan vara dyrt tänkte vi kunde tipsa varandra om Gratis lagliga streamingtjänster:

Dessa använder jag som är Gratis:
Svt Play (nåja via skatten)

Tv4 Play (Filmer & Serier)

Rakuten (en del gratis filmer)

Fawesome (en del gratis filmer)

Plex (en del gratis filmer)

Pluto tv (Gratis kanaler samt filmer och serier)

Samtliga av dessa har appar till android som kan casta till chromecast eller annan enhet som tar emot casting.

Har för mig att Pluto TV har reklam. Vilket i så fall borde detta anges.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vad jag vet så stämmer det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Samtliga av dem utom Svt Play har reklam.
De är dock fortfarande gratis streaming tjänster.
Detta är nu tillagt.

Merparten av de som är gratis har reklam.

Permalänk
Hedersmedlem

Youtube är gratis om man står ut med reklamen (eller filtrerar bort den)

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Samtliga av dem utom Svt Play har reklam.
De är dock fortfarande gratis streaming tjänster.
Detta är nu tillagt.

Merparten av de som är gratis har reklam.

Ser bättre ut, bara tänker på dom inte är så insatta/har koll på läget. SVT Play har jag på 4K Apple TV å 4K Chromecast Google TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ett tips är annars att köra Netflix m.fl. en månad i taget då och då. Jag vet: inte gratis, men blir betydligt billigare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

https://viddla.se/

Vet inte om alla bibliotek är anslutna men räcker med ett lånekort för kunna "hyra" en film i 48h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Cineasterna har en hel del bra ofta! Alla bibliotek har inte det aktivt, men lätt att skaffa kort i där det är är aktivt.

Skrivet av Ibymafayhas:

https://viddla.se/

Vet inte om alla bibliotek är anslutna men räcker med ett lånekort för kunna "hyra" en film i 48h.

Cineasterna, Viddla, och dylikt är bra om du hatar ditt lokala bibliotek. Andra regler gällande ersättning och kostnader gäller för digital, icke-fysiskt material, än fysiskt material när man lånar. En bok eller en DVD eller Bluray-skiva kan en bibliotek köpa in och låna ut tills att den faller sönder för en väldigt liten kostnad per lån. En digital bok eller strömmad film via en tjänst som tex Cineasterna eller Viddla kostar mycket mer för biblioteken per utlåning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Youtube är gratis om man står ut med reklamen (eller filtrerar bort den)

Jag har noll reklam då jag kör med yt-dlp via datorn och telefonen, samt med SmartTube via Chromecast'en Vill jag titta på något från YouTube som jag har laddat hem via tvn, så kollar jag dessa via Jellyfin. Men då får jag bli störd av alla sponsordelar och intros då Jellyfin ännu inte stödjer SponsorBlock än (vad jag vet)

Men förutom de tillgångavägarna, vet jag tyvärr endast om SVT Play :/ Jag ogillar reklam oerhört mycket.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.