Går det att ha andra märken på fläktarna än på fläkthub i datorn?
Hej,
Jag har funderat på att köpa nya fläktar till min dator men jag vet inte om man måste ha samma märke på fläktarna som på fläkthubben. Är det någon som vet nåt om det?
Troligtvis inte, men eftersom du inte talar om vad det är för fläkthub det handlar om så går det inte att säga så mycket mer. Det viktiga brukar vara om det är 3-pin eller 4-pin fläktar, eftersom hubbarna ofta bara kan styra en av dessa typer.
Fläktarnas varvtal regleras antingen genom att justera spänningen analogt (fläktar med trepinskontakter) eller genom att reglera hur ofta fläkten får ström, vilket kallas pulsbreddsmodulering, eller PWM på engelska (fläktar med fyrpinskontakter). Inget av det här är tillverkarspecifikt utan standardiserat, så generellt fungerar det alldeles utmärkt att blanda fläktar från andra tillverkare än fläktkontrollerns. Det finns säkert skrupelfria tillverkare som hittar på speciallösningar för att tvinga deras kunder använda just deras fläktar. Man kan även koppla in trepinsfläktar i en fyrpinskontakt, men tappar då möjligheten att styra fläktens hastighet via PWM (och ofta även via spänning)
Kör du fläktar med RGB (lysdioder) gäller dock andra förutsättningar då du har en extra kontakt för att styra ljuset.
vissa använder specialkontakter som gör att inte vanliga standardiserade 3/4 pin kontakterna passar och endast specifika fläktar gjorda för den kommer passa men är vanligast när det kommer till noname kinesiumchassin med inbyuggd hub och medföljande fläktar men finns även som säljs lösa som hassar endast med fläktar ur sitt eget märke.
sen är frågan när du säger fläkthub menar du en fläkthub eller en RGB hub?
förvånansvärt många har en tendens att blanda ihop koncepten när det kommer till fläktar med RGB så måste därför fråga.