Är det värt att laga min trasiga TV?

Permalänk
Medlem

Är det värt att laga min trasiga TV?

Har en Samsung smart-tv ue65mu6195 där min skärm gått i sönder haft en i 2 år, Klart den bästa tv:n jag har ägt. Se bild

Är det värt att laga

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen inte ekonomiskt försvarbart att byta panel i den om det ens går att få tag på reservdelar som passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Huruvida det är värt det eller inte beror också på om den som blev arg och slängde något på TVn kommer göra detsamma igen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Huruvida det är värt det eller inte beror också på om den som blev arg och slängde något på TVn kommer göra detsamma igen?

Ja klart, men nej det kommer han inte att gör för att sagt till sonen då de e hans tv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andy2582:

Ja klart, men nej det kommer han inte att gör för att sagt till sonen då de e hans tv

Har du nån allriskförsäkring så kanske den kan ge lite ersättning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kolla upp garantin extra noggrant så den ej gäller. Samsung Oled har 10år inbränning om man har registrerat den, din tv har ett annat fel. Sedan finns konsumentköplagen.

En bekant till mig var i liknande sits, tvn ett par år äldre ett par tusen billigare i inköp. Jag felsökte så gott jag kunde inne i tvn, sedan blev det tippen. Jag ser ens räddning om man själv är duktig, eller man har en bekant som är duktig och gör det grattis.

All form av reparation som innebär betalning av elektronik idag är ofta kört, det blir dyrare än vad man får om man köper nytt. -Om man tar hänsyn till att det nya ofta är bättre då utvecklingen går så snabbt.

Din tv är såpass ny så den borde vara säljbar på blocket, men frågan är om det är värt arbetet plus avgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du nån allriskförsäkring så kanske den kan ge lite ersättning.

Ja de har jag

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kolla upp garantin extra noggrant så den ej gäller. Samsung Oled har 10år inbränning om man har registrerat den, din tv har ett annat fel.

I det här fallet har dock TVn skadats av yttre påverkan (TS son) så några garantier hjälper föga. Notera den typiska punkten med utåtgående sprickor där någonting flugit eller trillat in i TVn, mitt i det snäckformade svarta området till vänster.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

I det här fallet har dock TVn skadats av yttre påverkan (TS son) så några garantier hjälper föga. Notera den typiska punkten med utåtgående sprickor där någonting flugit eller trillat in i TVn, mitt i det snäckformade svarta området till vänster.

Nu såg jag sprickan, kollade för snabbt. Det är självklart att igen garanti gäller då.

Permalänk
Medlem

Fick skärmen utbytt för nått år sedan på min samsung teve som då kanske var 2-3 år gammal med hemförsäkringen, gick sönder då jag skulle ha hjälp med att flytta den får ena väggen till den andra. Arbetet tog mindre än 20 minuter efter att dom kom hem till mig. Har för mig att teve teknikern sa att garantin från samsung förnyades från det datum också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Fick skärmen utbytt för nått år sedan på min samsung teve som då kanske var 2-3 år gammal med hemförsäkringen, gick sönder då jag skulle ha hjälp med att flytta den får ena väggen till den andra. Arbetet tog mindre än 20 minuter efter att dom kom hem till mig. Har för mig att teve teknikern sa att garantin från samsung förnyades från det datum också.

Ny reklamationsrätt får man endast vid ny produkt, inte vid reparation. Garantin förnyas inte om det inte är så att Samsung är väldigt givmilda (det är dom inte).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andy2582:

Har en Samsung smart-tv ue65mu6195 där min skärm gått i sönder haft en i 2 år, Klart den bästa tv:n jag har ägt. Se bild

MU6-serien är Samsungs allra enklaste modell från 2017 så det positiva att ifall det är den bästa TV:n du haft så är den inte svår eller dyr att ersätta kvalitetsmässigt.

Motsvarande modell i dag från Samsung heter CUxxxx eller DUxxxx där första siffran efter U pekar på olika utföranden, likt att högre siffra som 8 är smalare design och mer metalldetaljer och låg siffra som 6 är mer plast och smäck. Resterande siffror är olika färg på stativ och olika försäljningskanaler. Eftersom det är basklassen går det att finna många modeller med snarlik prestanda från de allra flesta tillverkarna.

Det finns inga som helst garantier kvar på en modell från 2017 och inget försäkringsbolag torde ersätta en så pass gammal TV. Detta påverkar också möjligheterna till reparation då det inte alltid finns reservdelar längre. När det finns kostar det ofta mer än en ny TV på samma kvalitetsnivå att genomföra reparationer.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att höra med försäkringsbolaget om du kan få tillbaka nån krona iallafall. Min gamla TV från 2017 som då kostade 6000kr gick nyligen sönder på liknande vis. (Inte smart att spela VR framför TVn...). Jag fick tillbaka 1000kr efter självrisk på 900kr, vilket överaskade mig. Hade inte förväntat mig något eftersom den är så gammal och billig TV. Jag har Folksam via mitt fackförbund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squ1d-:

Kan vara värt att höra med försäkringsbolaget om du kan få tillbaka nån krona iallafall. Min gamla TV från 2017 som då kostade 6000kr gick nyligen sönder på liknande vis. (Inte smart att spela VR framför TVn...). Jag fick tillbaka 1000kr efter självrisk på 900kr, vilket överaskade mig. Hade inte förväntat mig något eftersom den är så gammal och billig TV. Jag har Folksam via mitt fackförbund.

Kolla med försäkringsbolaget, ofta har man en drulleförsäkring automagiskt, ersättning beror på deras värdering av TVn, dom kommer inte skicka den på lagning utan du får eventuellt en summa pengar efter självrisken är dragen, är det en gammal TV kommer förmodligen ersättningen att vara mindre än självrisken, så då är det bara att återvinna Tvn

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Så har skickat in till försäkringsbolaget mu så får vi se vad dom säger

Permalänk
Medlem

Inte värt att laga. Har själv lagat en TV men det var ett kretskort som gick att köpa för 250 spänn på ebay. Kan man byta det själv så kan man ju spara en slant, men helt orimligt att betala för någon annans tid. Här ser hela panelen kass ut, vilket tyvärr gör det hela orimligt att reparera.